Kettős győzelemmel tért vissza a Ferrari a bajnokesélyesek közé Hockenheimben. Fernando Alonso nyert, Felipe Massa lett a második, ám az a mód, ahogyan a Ferrari csapatvezetése "megágyazott" Alonso sikerének (alig burkolt csapatutasítással arra kérték Massát, hogy engedje előre a spanyolt), nagyon sok nézőt és szakembert felháborított. A helyszínen jelen lévő nézők, illetve a tévénézők csalódottsága egy dolog, de amikor az F1 háromszoros világbajnoka, Niki Lauda is csalódottan kifakad ezt a vérlázító igazságtalanságot látva, valóban érdemes megállni egy pillanatra, és elemezni a helyzetet.
Michael Schumacher szerint - akinek Mercedesét körhátrányban intettek le kilencedikként Hockenheimben - mindenkinek tudomásul kell vennie, hogy "a Formula-1 csapatsport, ahol csak egy világbajnok lehet. Ennek az egy embernek a sikeréért dolgozik az egész csapat, ezért vállalnak túlórákat a mérnökök, ezért dolgoznak napi háromszori váltásban a fejlesztők." A hétszeres világbajnok pontosan tudja, hogyan gondolkodnak és mi mörténik most a Ferrarinál, hiszen 1996-2006 között maga is haszonélvezője volt a Scuderia sajátságos felépítésének.
"Schumi" a 2002-es Osztrák Nagydíjon úgy nyert, hogy a Ferrari akkori csapatvezetője, Jean Todt rádión utasította a versenyben végig vezető csapattársát, Rubens Barrichellót, hogy engedje előre a németet. A csalódott brazil persze még rá is tett egy lapáttal a drámára, amikor nem körökkel a cél előtt, hanem csak az utolsó kör utolsó kanyarjában lassított le, hogy Michael elmehessen mellette. Schumachert kifülyülték a csalódott F1-drukkerek a dobogón, és hiába húzta fel maga mellé a sebeit nyalogató Barrichellót a pódium tetejére; hiába adta neki az első helyért járó trófeát, a Ferrari gátlástalan, minden eleganciát nélkülöző manipulációja még hosszú hónapokig árnyékot vetett Maranellóra.
Míg tehát Schumacher egyértelműen a csapatsorrend alkalmazása mellett foglalt állást, Lauda homlokegyenest ellenkező véleményen van. "Nem értem, hogy ha egyszer az FIA egyértelműen tiltja a csapatsorrend alkalmazását, hogyan történhetett meg az, amit ma láttunk? A Ferrari egyszer már eljátszotta ezt, méghozzá olyan bután, hogy az FIA kénytelen volt betiltani a csapatsorrend alkalmazását. Erre most ugyanez megtörténik még egyszer. Kíváncsian várom, mit lép erre a szövetség" - fejtegette Lauda a német RTL futamelemzése végén.
Lauda szerint az effajta direkt csapatutasításokkal megcsalják a közönséget, ugyanis nem az nyer, aki a pályán mutatott teljesítménye alapján megérdemelné az elsőséget, hanem az, akit a csapata - jelen esetben a Ferrari - arra kijelöl.
Laudát láthatóan bosszantotta, ahogyan a győztes Alonso, illetve Stefano Domenicali csapatvezető viselkedett az eredményhirdetés után. Alonso azt fejtegette a hivatalos sajtótájékoztatón, hogy ő bizony "nem tud semmiféle csapatsorrendről - Felipe egy ponton egyszerűen lelassult", ő pedig megelőzte. Az RTL-en azonban bevágták Massa belső kamerás felvételét az 50. körben történt előzésről, amelyen tisztán látszik, hogy a brazil legfeljebb 50%-ig tartja lenyomva a gázpedált. Ez, valamint az a tény, hogy Massa köridői a verseny hátralevő részében nem maradtak el jelentősen (sőt, alkalmasint jobbak is voltak) Alonsóétól, azt is cáfolja, amit Massa versenymérnöke, Rob Smedley közölt vele rádión: "Felipe, Fernando gyorsabb, engedd előzni. Jelezz vissza, ha megértetted az üzenetet."
Domenicali első nyilatkozatában azt mondta: "Szó sem volt itt csapatsorrendről; inkább örüljünk a Ferrari 1.-2. helyének!" Ez kiverte a biztosítékot Laudánál. "Hogy lehet ilyen lekezelően beszélni egy nyilvánvaló dologról, ami mindenki szeme láttára történt? Mindenki ismeri a szabályokat, és ez a csapatsorrendet egyértelműen tiltja. Hogy lehet ennyi embert hülyének nézni? Remélem, az FIA cselekedni fog, mert a sportág szavahihetősége forog kockán."
(Folytatjuk!)
Utolsó kommentek