Miközben az F1-es csapatvezetőknek már rémálmaik vannak a Bahreinből érkező hírek miatt, Bernie Ecclestone mossa kezeit. A száguldó cirkusz vezére – aki üzletileg érdekelt a futam megtartásában – egységes nyilatkozatot kér a csapatoktól, amire hivatkozva lemondhatná a futamot. Magától azonban nem teszi meg ezt a lépést. Egy verseny lemondására ilyen rövid határidővel egyébként még nem volt példa a sportág 63 éves történetében.

Egy héttel a most hétvégén esedékes Kínai Nagydíj után, április 20-22. között rendezik meg (jelen állás szerint) a Bahreini Nagydíjat. Az arab királyságban azonban nyoma sincs az ország vezetői által fennen hirdetett nyugalomnak, és az sem igaz, hogy a politikai tiltakozások elkerülnék a sportlétesítményeket. Múlt pénteken több mint ötezer tüntető csapott össze a rendőrökkel Manama közelében, hétfőn pedig egy házi készítésű pokolgép robbant fel, hét rendőrt megsebesítve a bahreini fővárosban. Múlt héten egy emberjogi aktivista Ferrari-pólóban támadt a rendőrökre, követelve a két hónapja éhségsztrájkoló Abdulhadi al-Khavaja kiengedését egy állami kórházból.
Az erőszakhullám csillapodásának tehát nyoma sincs Bareinben. Nem véletlen, hogy a Formula-1-es csapatok vezetői egyre kényelmetlenebbül érzik magukat, amiért szerződéses kötelességükből eredően vásárra kell vinniük az alkalmazottaik bőrét egy politikailag instabil országban.
„Roppant kényelmetlenül érzem magam amiatt, hogy Bahreinbe kell utaznunk” – nyilatkozta egy meg nem nevezett csapat főnöke a Guardian című brit lapnak. „Ha brutálisan őszinte akarok lenni, a hatóságok csakis úgy lesznek képesek megtartani ezt a versenyt, ha katonai vesztegzár alá veszik a pálya környékét. Ez viszont, úgy gondolom, elfogadhatatlan lenne a Formula-1 és Bahrein számára egyaránt.”

A The Times információi szerint a csapatok úgy utaztak el Sanghajba, hogy alkalmazottaik két különböző repülőjegyet kaptak: az egyikkel egyenesen Manamába repülhetnek a kínai futam után, míg a másikkal kerülőúton (dubai, abu-dzabi vagy ománi átszállással) rögtön vissza, Londonba. De ezt a plusz költséget nem minden csapat engedheti meg magának. „Néhány csapat talán megengedheti ezt magának, de mi nem. Ez rengeteg pénzbe kerülne, nekünk egész biztosan nincs ekkora keretünk” – nyilatkozta John Booth, a Marussia Virgin csapatfőnöke a Times-nak.
Bernie Ecclestone nincs irigylésre méltó helyzetben. A Formula One Management (FOM) elnökeként ő írta alá a szerződést a Bahreini Autósport Szövetség vezetőjével, Szalman bin-Hamad bin-Isza al-Kalifa koronaherceggel, vagyis szerződés kötelezi a mezőny és a felszerelés odautaztatására, a verseny megtartására. Üzletemberként pontosan tudja, hogy ő maga nem mondhatja le a versenyt, ellenkező esetben viselnie kell ennek anyagi (kötbér) és jogi felelősségét. Ecclestone ezért most arra igyekszik rávenni a Formula-1-es Csapatok Szövetségét (FOTA), hogy nyilatkozatban foglaljon állást a verseny eltörlése, vagy elhalasztása mellett.
A FOTA azonban jelenleg nem olyan erős, mint korábban, a világbajnok Red Bull és a Ferrari ugyanis tavaly decemberben kilépett a szervezetből. Ecclestone hétfőn így nyilatkozott a The Times-nak: „Ha a csapatok nem akarnak (Bahreinbe) menni, akkor nem kötelezhetjük őket erre”. Ezzel az F1 irányítója egyúttal áthárítaná az esemény lemondásának következményeit a csapatokra. Ecclestone arról is beszélt, hogy véleménye szerint kinek állna jogában lemondani az eseményt. A kis-nagyember szerint erre csak az F1 világbajnokságot kiíró és működtető Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA), a rendező Bahreini Autósport Szövetség, vagy maga Szalman koronaherceg jogosult.
A FOTA azonban jelenleg nem olyan erős, mint korábban, a világbajnok Red Bull és a Ferrari ugyanis tavaly decemberben kilépett a szervezetből. Ecclestone hétfőn így nyilatkozott a The Times-nak: „Ha a csapatok nem akarnak (Bahreinbe) menni, akkor nem kötelezhetjük őket erre”. Ezzel az F1 irányítója egyúttal áthárítaná az esemény lemondásának következményeit a csapatokra. Ecclestone arról is beszélt, hogy véleménye szerint kinek állna jogában lemondani az eseményt. A kis-nagyember szerint erre csak az F1 világbajnokságot kiíró és működtető Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA), a rendező Bahreini Autósport Szövetség, vagy maga Szalman koronaherceg jogosult.

Tíz nappal a bahreini hétvége kezdete előtt tehát egyre nagyobb az esélye a verseny eltörlésének, amire még nem volt példa a száguldó cirkusz több mint 60 éves történetében. Hasonló helyzet állt elő 1985 májusában, amikor a pilóták pénteken és szombaton is edzettek az újraaszfaltozott Spa-Francorchamps-i pályán, de a burkolat annyira feltöredezett, hogy a csapatvezetők szombat este a verseny elhalasztása mellett döntöttek.
Az Argentin Nagydíj 1982-ben, a Kanadai Nagydíj 1987-ben bekerült ugyan az FIA előzetes versenynaptárába, de a politikai, illetve a gazdasági helyzet bizonytalansága miatt már hónapokkal a tervezett időpont előtt nyilvánvalóvá vált a csapatok számára, hogy nem kell elutazniuk az adott országba. A mostani helyzetet némiképp könnyíti, hogy Bahrein után újabb háromhetes szünet következne az európai szezont megnyitó Spanyol Nagydíjig.

Nem csillapodnak az indulatok Manama utcáin. Hétfőn 7 rendőrt sebesített meg egy házi készítésű pokolgép
Utolsó kommentek