Pastor Maldonado előre megmondta: a győzelemért fog hajtani a Spanyol Nagydíjon. A Williams venezuelai pilótája tökéletes hétvégét produkált: szombaton (Hamilton büntetése után) megszerezte a pole pozíciót, vasárnap pedig behúzta első F1-es diadalát, Fernando Alonso Ferrariját, illetve Kimi Räikkönen Lotusát megelőzve. A Williams nyolc év szünet után tért vissza a győztesek közé, ám a csapat ünneplésére árnyékot vetett egy robbanás a garázsban, amelyben kilenc szerelő megsérült.
Pastor Maldonado 23. nagydíján megszerezte első győzelmét Barcelonában. Tiszteletére végigjátszották a venezuelai himnuszt (Minden fotó (c) Active Pictures)
Pastor Maldonado 2010-ben megnyerte a GP2-sorozat bajnoki címét, majd a venezuelai állami olajkonszern, a PDVSA (továbbá Hugo Chávez elnök személyes) támogatásával tavaly a Williams F1 Team versenyzője lett. Ekkor a legtöbben csak egy fizetős pilótának tartották, akire csak azért volt szüksége Sir Frank Williams csapatának, hogy életben tudjon maradni. Maldonado azonban nagyszerűen versenyzett Monacóban (ahol Lewis Hamilton az 5. helyről ütötte ki) és Belgiumban (ahol a mezőny végéről indulva pontot szerzett), és ezek láttán a szakma kezdte elfogadni a fogszabályzós, szerény venezuelait.
Maldonado a hatodik helyen tanyázott az idénynyitó Ausztrál Nagydíjon, amikor Fernando Alonsót üldözve, az utolsó körben a szegélykőre hajtva kicsúszott és a betonfalnak rohant. Élete nagy napja azonban Barcelonában érkezett el: Lewis Hamilton büntetése után ő indulhatott a pole pozícióból, és már szombaton megmondta: bármit állítanak a Williamsen, az autó egyre gyorsabb és gyorsabb lesz, különösen versenybeállítással, így a győzelemre pályázik a versenyen.
A Williams vezetői előre megmondták, hogy a győzelemre pályáznak vasárnap, és az FW34-es Maldonado kezei között nem okozott csalódást
Sokan nem hittek neki, pedig Pastor komolyan gondolta. Alonso ugyan megelőzte a rajtnál, de a Williams latinja maga mögött tartotta Kimi Räikkönen és Romain Grosjean Lotusait, valamint Rosberget és Schumachert (Mercedes AMG), Vettelt (Red Bull), Buttont (McLaren), Kobajasit (Sauber) és a Toro Rossóval nagyot rajtoló Jean-Eric Vergne-t.
Alonso és Maldonado hamar meglépett az üldözőbolytól, melynek élén Kimi Räikkönen Grosjeant, Rosberget, Vettelt, Buttont és Kobajasit tartotta maga mögött. Az élmezőny szokatlanul stabil maradt a verseny első harmadában, amitől teljesen elszoktunk a rendkívül változatos 2012-es idény első versenyein.
A fordulat a 26. körben következett el, amikor Maldonado kihajtott a második kerékcseréjére. A Ferrari egy körrel később hívta ki Fernandót, akit Charles Pic (Marussia) kissé feltartott abban a körben, ezzel időt veszített. Maldonado ugyanakkor megfutotta a verseny addigi leggyorsabb körét a friss kemény abroncsokon, így Alonso csak mögé tudott besorolni. Ekkor Räikkönen vezetett, de a finn második cseréjét követően Maldonado állt az élre.
Alonso a verseny utolsó harmadában komoly nyomás alatt tartotta a venezuelait, a spanyol 7,4 másodperces hátrányát 1,4 szekundumra faragta le a 43. körre. Ekkor úgy tűnt, nem lehet ellenállni a Ferrari-pilóta rohamának, Maldonado azonban - rosszul sikerült harmadik kerékcseréje ellenére, amikor beragadt a Williams bal hátsó kereke - maga mögött tudta tartani Alonsót, akinek a hajrára elkoptak az abroncsai, ráadásul fél szemmel figyelnie kellett a hátulról közeledő Räikkönenre is.
Fernando Alonso második helyével nagy örömöt okozott spanyol rajongóinak, de még fontosabb, hogy vezeti a vb-pontversenyt, holtversenyben Vettellel
A nagy gumipókerből a Williams jött ki győztesen: Maldonado vaskos meglepetésre megszerezte első F1-es győzelmét, egyúttal a Williams első diadalát nyolc év (a 2004-es Brazil Nagydíj) óta. Ez volt az elképzelhető legszebb születésnapi ajándék Sir Frank Williamsnek, aki családjával együtt ott volt Barcelonában, és hatalmas tortával ünnepelte nemrég betöltött 70. életévét.
Kimi Räikkönen kissé elrontott rajtját (csak egy helyet jött előre, amikor megelőzte a csapattársát, Romain Grosjeant), valamint a Lotus-Renault közepesen jó tempóját okolta azért, hogy nem lehetett versenyben a győzelemért. A 2007-es világbajnok kocsija a futam végére kellően felgyorsult - de akkor már késő volt a komoly támadáshoz.
A Spanyol Nagydíj is bővelkedett az izgalmakban: Rosberg (Mercedes) mögött a futam talán legszebb előzéseit bemutató Kobajasi (Sauber) okozott kellemes meglepetést
A stabilan versenyző, de semmi rendkívülit nem mutató Grosjean mögött Kobajasi Kamui megérdemelten szerezte meg az ötödik helyet, miután előbb Jenson Buttont, később Nico Rosberget előzte meg a rá jellemző, látványos-erőszakos módon. A japán bátran beszúrta a Sauber orrát a McLaren, majd a Mercedes mellé, jelezve, hogy ha éles pozíciókról van szó, nem kér elnézést senkitől.
Sebastian Vettel sokáig a hetedik helyet őrizte, ám boxutcán áthajtásos büntetést kapott, mert nem lassított le kellően, amikor a sportbírók a sárga zászlót lengették. A Red Bull egész hétvégén szenvedett: az időmérő edzésen sem Vettel, sem Mark Webber nem tudott elegendő friss gumit megspórolni, ami hátrányba hozta őket a versenyen. A csapat ráadásul mindkét autón orrcserére kényszerült, amire egyelőre nem találtak magyarázatot a Milton Keynes-iek. Webber ugyanabban a pozícióban - a 11. helyen - zárta a futamot, amelyben elkezdte. Vettel három szépségdíjas előzésének köszönhetően - az 59. körben Buttont, a 64.-ben Hamiltont, majd a futam végén Rosberget kicselezve - végül hatodikként zárta a Spanyol Nagydíjat.
Lewis Hamilton a 24. helyről rajtolva nagyszerűen versenyzett, kétcserés taktikájának köszönheti a nyolcadik helyet
Csalódottan távozott Barcelonából a McLaren. Lewis Hamiltonnak szombati büntetése miatt (utólag törölték az összes edzésidejét) az utolsó, 24. rajthelyről kellett indulnia, így eleve nehéz dolga volt; Jenson Button viszont a 10. rajtpozícióból sokkal többen reménykedett. Button balanszproblémái a versenyen sem oldódtak meg; a McLaren hol alul-, hol meg túlkormányzottan viselkedett, nem csoda, hogy gyorsan elkopó abroncsain nem igazán tudott védekezni a támadóival szemben.
Hamilton viszont szenzációsan versenyzett: az első körben öt pozíciót fogott, és miután a mezőny többségével szemben ő csak két kerékcserét tervezett be, 20 kör után már a 12. helyen állt. A 24. körben szépen előzte meg Felipe Massa Ferrariját a 11. helyért, Vettel áthajtásos büntetése révén pedig újabb posztot nyert és már pontszerző helyen haladt. De a német a futam végén ismét meg tudta előzni. Lewis nyolcadikként futott célba, ami az utolsó helyről való indulását figyelembe véve elismerésre méltó teljesítmény. Vajon mi lett volna, ha megtarthatja a pole pozíciót...
Sebastian Vettel a lehetőségekhez képest kihozta a maximumot a barcelonai hétvégéből - továbbra is a német vezeti a bajnoki tabellát (Alonsóval holtversenyben)
Maldonado a szezon ötödik futamgyőztesévé, a Williams pedig az ötödik győztes istállóvá vált Barcelonában - hasonlóra legutóbb 1983-ban volt példa a száguldó cirkuszban. De az ünneplés nem lehetett felhőtlen. Sir Frank Williams éppen győzelmi köszöntőbeszédét tartotta, amikor elektromos zárlat miatt tűz ütött ki a Williams garázsának hátuljában. A lángok átterjedtek az üzemanyagtöltő berendezésre is, és csak a grove-iak, valamint a Caterham és a Force India alkalmazottainak bátor beavatkozása akadályozta meg, hogy a tűz továbbterjedjen. A Williams és a Caterham szerelői közül négy-négy, a Force India gárdájából egy csapattagot kellett a katalán pálya ambulanciájára szállítani kivizsgálásra - szerencsére egyikük sérülése sem súlyos.
A Spanyol Nagydíj végeredménye
Circuit de Catalunya, Montmeló. 66 kör=307,104 km
1. MALDONADO (VEN) Williams FW34–Renault 1:39:09,145 óra (185,837 km/h átlag)
2. ALONSO (SPA) Ferrari F2012–Ferrari + 3,195 mp.h.
3. RAIKKÖNEN (FIN) Lotus E20–Renault + 3,884”
4. GROSJEAN (FRA) Lotus E20–Renault + 14,799”
5. KOBAJASI (JAP) Sauber C31–Ferrari + 1:14.641
6. VETTEL (D) Red Bull RB8–Renault + 1:17,576
7. ROSBERG (D) Mercedes AMG W03–Mercedes + 1:27,919
8. HAMILTON (GB) McLaren MP4-27–Mercedes + 1:28,100
9. BUTTON (GB) McLaren MP4-27–Mercedes + 1:25,200
10. HÜLKENBERG (D) Force India VJM05–Mercedes + 1 kör h.
11. Webber (AUS) Red Bull-Renault + 1 kör h.
12. Vergne (FRA) Toro Rosso-Ferrari + 1kör h.
13. Ricciardo (AUS) Toro Rosso-Ferrari + 1 kör h.
14. Di Resta (GB) Force India-Mercedes + 1 kör h.
15. Massa (BA) Ferrari + 1 kör h.
16. Kovalainen (FIN) Caterham-Renault + 1 kör h.
17. Petrov (RUS) Caterham-Renault + 1 kör h.
18. Glock (D) Marussia-Cosworth + 2 kör h.
19. De la Rosa (SPA) HRT-Cosworth + 3 kör h.
Leggyorsabb kör: Grosjean (Lotus-Renault) 1:26,250 (194,295 km/h átlag), az 53. körben
A világbajnokság állása az 5. futam után
Pilóták:
1. Vettel 61 pont
2. Alonso 61 pont
3. Hamilton 53 p.
4. Räikkönen 49 p.
5. Webber 48 p.
6. Button 45 p.
7. Rosberg 41 p.
8. Grosjean 35 p.
9. Maldonado 29 p.
10. Pérez 22 p.
11. Kobajasi 19 p.
12. Di Resta 15 p.
Konstruktőrök:
1. Red Bull-Renault, 109 pont
2. McLaren-Mercedes, 98 p.
3. Lotus-Renault, 84 p.
4. Ferrari, 63 p.
5. Williams-Renault, 43 p.
6. Mercedes AMG, 43 p.
7. Sauber-Ferrari, 41 p.
8. Force India-Mercedes, 18 p.
9. Toro Rosso-Ferrari, 6 p.
10. Marussia-Cosworth, 0 p.
Utolsó kommentek