Az öt topcsapat közül negyedikként a Red Bull Racing is bemutatta 2013-as versenyautóját vasárnap. Adrian Newey szerint az RB9 a tavalyi modell evolúciója, forradalmi újítások nélkül. Mark Webber ismét a bajnoki esélyesek közé sorolja magát, Sebastian Vettel pedig (majdnem) kifelejtette legnagyobb ellenfeleinek felsorolásából Jenson Buttont.
Mark Webber, Sebastian Vettel és a Red Bull 2013-as fegyvere. Az RB9 szoros rokonságot mutat az elődjével (Fotó: Adam Cooper. Grafikák: Red Bull Racing)
Revolution or evolution? – vagyis: forradalom vagy továbbfejlesztés? E kettő között kell választaniuk a Formula-1-es mérnököknek a V8-as motorkorszak utolsó évada előtt. Adrian Newey – akit sokan minden idők legjobb F1-es tervezőjének tartanak – egyértelműen az evolúció mellett tette le a voksot az új főszponzor miatt Infiniti Red Bull Racing névre keresztelt bajnokcsapat vasárnapi bemutatóján.
Sebastian Vettel jókedvűen, mosolyogva válaszolt a ceremónián feltett kérdésekre. Arra, hogy kiket tart idén a legkomolyabb ellenfeleinek, azt felelte: „A legjobb versenyzők a legjobb csapatoknál vannak. Mi a legjobb csapatok ellen versenyzünk, nem nehéz kitalálni, kikre gondolok. Fernando (Alonso) az egyik közülük. Nem titok, hogy versenyzőként nagyra tartom, nagyon tisztelem őt.” Ezzel a világbajnok tett egy gesztust a Ferrari spanyolja felé, aki a 2012-es idényzáró Brazil GP után még azt nyilatkozta: Vettel csak azért lett világbajnok, mert egy Adrian Newey-tervezte autót vezetett.
„Mark (Webber) szintén kemény ellenfél, ahogy Lewis (Hamilton) is, és így tovább. Nem igazán szeretem külön-külön megnevezni őket, mert a végén még kifelejtek valakit.” Miután Webber odahajolt Vettelhez és a fülébe súgott valamit, Sebastian vigyorogva hozzátette: „és Jenson.” Vagyis a Ferrari, a Mercedes és a McLaren pilótái.
A háromszoros világbajnok kifejtette: „Mindig nagy az emberek elvárása a Red Bull felé, de még fontosabb, hogy mi milyen magas elvárásokat támasztunk magunkkal szemben. Nehéz lesz legyőzni Markot, ahogy a többi pilótát, csapatot is. Az elmúlt három évben sikert sikerre halmoztunk, sikerült legyőznünk őket – de nincs garancia arra, hogy ez mindig így lesz.”
Újságírói kérdésre, amely azt firtatta, hogyan tervezi Sebastian idén a „világ meghódítását”, Vettel azt mondta: „Német vagyok, de én ilyet nem mondtam. Nincs is bajuszom!” Amikor a diskurzus nyelve németre váltott, a bajnok kikacsintott a brit sajtó képviselőire, kisujját a szája elé tette és azt mondta: „Pssszt! Most fogjuk kieszelni a titkos tervünket!”
Mark Webbert Helmut Marko decemberi nyilatkozatával szembesítették, amikor az RBR tanácsadója azt mondta: az ausztrálnak minden évben van két erős versenye, de képtelen egy egész szezonra tartósítani ezt a formáját, és „összeroppan”, ha a bajnoki cím közelébe kerül. „Úgy gondolom, hogy idén is lesz esélyem a világbajnoki címre, ahogy korábban is. Ez a célom, erre gondolok minden nap, amikor felkelek. A csapat tudja, hogy a 100 százalékos támogatásukra van szükségem. Kilencven százalékos támogatás nem elég a világbajnoki cím megszerzéséhez. Úgy vágunk bele a 2013-as szezonba, hogy mindenki tudja ezt.”
Christian Horner csapatfőnök ehhez kapcsolódva csak annyit mondott: „Nekünk tökmindegy, melyik pilóta nyer, mindaddig, amíg egy Red Bull nyer.”
A Red Bull RB9 közeli rokonságot mutat a 2012-es RB8-cal. Megmaradt az autó orrán a törés, ám a levegő-elvezető csatorna nyílása nem volt látható a vasárnap leleplezett modellen (persze, ez még nem jelenti azt, hogy nem lesz rajta a téli teszteken sem). Newey szerint az ördög a részletekben rejlik: a karosszéria, a váltó és a hátsó futómű is komoly változtatásokon esett át.
„Az előírásokban nem sok minden változott ezen a télen. Nem a szabályokban, hanem a Pirelli gumijain végrehajtott változtatások jelentik a legkomolyabb kihívást. Néhány kör erejéig kipróbáltuk a Pirelli 2013-as abroncsait a Brazil Nagydíj első szabadedzésén, de nagyon meleg volt és a pálya is „zöld” volt még, így igazából nem sokat tanultunk" – ismerte el a Red Bull Hókuszpókja. „Erre az évre az volt a feladat, hogy finomítsunk az RB8-ason. Nincsenek komoly változások, alapvetően minden ugyanúgy működik (az autón), mint eddig. Igyekeztünk javítani azokon a területeken, ahol úgy láttuk, szükség van rá, de a siker kulcsa a szezon közbeni fejlesztés lesz.”
A Red Bull Racing – a többiekkel együtt – kedden kezdi meg az új versenygép tesztelését Jerezben. Az első két napon Mark Webber, a második kettőn Sebastian Vettel vezetheti az RB9-est.
Utolsó kommentek