HTML

Száguldó cirkusz blog

Utolsó kommentek

Kiss Pál Tamás: "Még nem tudom, hol folytatom 2013-ban"

2013.02.11. 12:00 Real Simon says

Kiss Pál Tamás tele a szponzorvadászatról és a reménykedésről szólt. Lehetőségei ugyan lennének akár a GP3-ban, akár a WSR-ben, de a versenyzés anyagi hátterének előteremtése nehezebb, mint valaha. Vajon miben reménykedhet egy fiatal, tehetséges autóversenyző Magyarországon, amikor a sportág példa nélküli válságot él át Angliában? Miben bízhat, amikor Kobajasinak, Kovalainennek, Glocknak nem jut hely az F1-ben? Exkluzív interjú.

aKPT SunnyDiner9_res600.jpg

Interjú: Simon István 
Képek: 
GP3 Media, WSR, Simon

Amikor legutóbb beszélgettünk, azt mondtad, ha egy teljes szezont mehetnél a Renault-világsorozatban, az magyar versenyzőnek felérne egy F1-es beugrással. Hogy állnak most a dolgaid?
KPT: – Nem túl rózsásan. A BVM Target csapatot, amellyel tavaly versenyeztem a Hungaroringen és Barcelonában, megvette egy orosz befektető. Ez azt hozta magával, hogy több kulcsember, akikkel tavaly sikerült jó kapcsolatot kialakítanom, elhagyta a csapatot. Az is furcsa, hogy a tavalyi csapattársam, Nyikolaj Marcenko idén a Ponsnál fog versenyezni, vagyis az orosz tulaj őt sem tartotta meg. Nem értem, miért nem maradt a saját nemzetiségű csapatánál, vagy ha elment, miért nem egy topcsapathoz?

Kik azok, akik kikerültek a BVM csapatból?
KPT: – A főmérnököm – aki korábban F3-ban és a WSR 2.0-ban Brendon Hartley-val nyert futamokat, bajnokságot – távozott. Hasonlóan az olasz tulajdonosokhoz, akik egyrészt vért izzadtak, hogy a csapat egyáltalán indulhasson, másrészt jelentős kedvezményt adtak nekem ahhoz, hogy be tudjak ugrani.

Mely csapatokkal kerültél még kapcsolatba?
KPT:Sito Pons sokáig érdeklődött irántam, főleg a barcelonai tesztelés után. De én jobban szerettem volna a BVM-nél maradni, mivel ott már ismertem a vezetőket, a mérnököket, a szerelőket. Az, hogy visszahívtak az idény végén tesztelni, mutatja, hogy jó pilótának tartanak, számítottak volna rám. A Pons Racing december 30-ig várta a válaszomat, hogy sikerül-e összeszednem a folytatáshoz szükséges anyagiakat – de erre sajnos nem került sor.

aKPT_Hungaroring HUN_r600.jpgSzeptemberben egy 11. és egy 19. helyet szerzett első WSR-es versenyein, a Hungaroringen. Minden porcikája fájt a szokatlan megterheléstől, de célba hozta a BVM autóját. A szponzorok támogatásából négy futamra futotta...

Mik voltak a feltételek? Mennyibe kerül egy teljes szezon a WSR 3.5-ben?
KPT: – Kilencszázezer euró és 1,2 millió euró (kb. 260-350 millió forint) közötti szponzoráció szükséges egy idényre, attól függően, mennyire erős a csapat. Ekkora összeget nem tudtam előteremteni, szerintem nagyon kevés országban lehet most ennyit összeszedni a támogatóktól. Persze, már van rutinom abban, hogyan lehet lefaragni az összegekből, de ennek a fele is elég horribilis pénz.

Csak Magyarországon ilyen botrányosan nehéz pénzt találni az autósportra?
KPT: – Két hete voltam kint Silverstone-ban, meglátogattam néhány csapatot. Ott is nagyon komoly bajok vannak. A brit Formula–3-as bajnokság idén négyfutamosra szűkült – annyira van pénz. Az F3-as, GP3-as csapatoknál óriási leépítések zajlanak, az ember nem is gondolná. Régi csapatomnál, az Atech-nél egy-két éve még tíz ember dolgozott télen-nyáron a versenyautók félkészítésén – most hárman vannak állandó státuszban. A magasan kvalifikált szakembereket – akiknek ennek megfelelően magasabb volt a fizetése is – menesztették, a többiek részmunkaidőben, heti két napot dolgoznak. Még a sokszoros bajnok Carlinnál is gondok vannak, mivel Max Chilton papája, aki eddig komoly támogatást juttatott a csapatnak, kihúzta a konnektort. Minden fillér kell az F1-es szereplésre a Marussiánál.

aKPT_portre19_res600.jpg

Mennyiből lehet kihúzni egy szezont egy közepesen sikeres GP3-as csapatnál?
KPT: – Mondjuk egy Status GP szintű, jó középcsapatnál a WSR-költségvetésének a fele szükséges. Mivel én korábban versenyeztem Angliában (a Formula Renault UK sorozatban – a szerk.), a brit csapatok azért elég jól ismernek. Ők mindenkire figyelnek, pontosan tudják, hogy az illető gyors vagy nem, milyen a stílusa, mennyire ért a technikához, mennyire tud versenyezni, satöbbi. A legjobb ajánlatért, amit ki tudtam volna harcolni a WSR-ben, meg lehetett volna csinálni egy szezont a GP3-ban, ráadásul egy topcsapatnál.

Magyarán, a GP3-ban durván feleannyiba kerül egy szezon, mint a WSR-ben. Két idény után vonz még egyáltalán a GP3?
KPT: – Végső esetben benne lennék, igen. Főleg azért, mert idén új kasztni és új motor érkezik, közel 400 lóerővel, ami valamelyest lenullázza a különbségeket a csapatok között. Tavaly rengeteget harcoltunk a szervezőkkel, mivel úgy éreztük, nem egyforma technikai feltételekkel indult a csapatunk. Ez a politikával átitatott versenyzés már nem hiányzik annyira. De tesztpilótának azért még elmennék.

Kik voltak a kiszemelt támogatók és mi csúszott félre a szponzori tárgyalások során?
KPT: – Konkrét cégnevek helyett inkább iparágakat mondanék. A potenciális szponzoraim között volt nemzetközi olajipari cég és feldolgozóipari vállalat is. Az olajvállalat azért utasította el a támogatásomat, mert egyrészt nem személyeket, hanem sportágakat támogatnak, másrészt, külföldről kellett volna forrást rendelni hozzá, ami nehezen járható. Egy másik vállalatnál nemrég komoly létszámleépítést jelentettek be, a gyártást is leállították egy időre. Számomra mindez nem azt mutatja, hogy túl lennénk a gazdasági válságon.

aMonaco_3390_res600.jpgTamás (29-essel) élete első monacói bevetésén az első sorból rajtolva második lett a finn Vainio mögött, kényelmesen maga mögött tartva az olasz Ceccont (GP3)

Van B terved?
KPT: – A hosszú távú versenyzésben gondolkodtam, hogy egyáltalán tudjak menni idén, de ezek a csapatok nagyrészt állandó pilótákkal dolgoznak, nehezen nyitnak az újak felé. Az biztos, hogy csak egy komoly sorozat – az FIA GT, a Le Mans-sorozat, esetleg a túraautózás – jöhet szóba. Benne van a pakliban az is, hogy egy-egy futamra beugorjak, akár a Hungaroringen, vagy valamelyik közeli országban. De rájöttem, hogy egy ilyen beugrást nehezebb elintézni, mint egy teljes szezont. A csapatvezetők nehezen szánják rá magukat, hogy az embereiket egy új versenyző mellé rendeljék egy-két futamra. Még nincs WSR-versenynaptár, de ha a hungaroringi fordulót berakják tavaszra, csökken az esélye annak, hogy össze tudjam szedni a szükséges támogatást.

Beugranál akár egy magyar ralibajnoki futamra is?
KPT: – Persze, örömmel. Mivel ralikrosszal kezdtem, nem áll távol tőlem a ralizás, akkor sem, ha annak több köze van a pályaversenyzéshez, mint a ralihoz. A rali teljesen más műfaj. Úgy néz ki, hogy bátyám a rali első osztályban fog menni egy Mitsubishi Lancerral, neki fogok segíteni az autó beállításában. Igyekszem ebből is tanulni, például a hajtáslánc programozásáról – ez nagyon érdekel.

Mennyire figyeled a többi magyar, például Zengőék szereplését a nemzetközi színtéren?
KPT: – A világ csodája, amit Zengő Zoli művel, hogy magyar csapatként ott tudnak lenni az FIA világbajnoki sorozatban. Ráadásul nem is akármilyen technikával! Magyar betegség az irigység, de én ennek nagyon örülök.

aKPT_Hungaroring_2012_res600.jpgA harmadik hely, ami igaz sem volt. A miskolci pilóta nagyszerűen taktikázott a vizes pályán induló futamon, de kerékcseréje után áthajtott a fehér vonalon, ezért időbüntetést kapott. A verseny után még átvehette a 3. helyért járó kupát (mellette a győztes Red Bull Junior-pilóta, Antonio Félix da Costa)

A tesztpilótáskodás ma már egyre inkább szimulátorozást jelent. Jó ez az irány?
KPT: – Ha azt nézzük, hogy néhány LED-monitor, projektor beszerzése és egy szimulátor megépítése nagyságrendekkel olcsóbb, mint a pályatesztelés, mindenképpen. Tavaly sokszor jártam a McLarennél, az ő szimulátorukban készültem fel a GP3-as futamokra, ami világszínvonalú. Nagyon sokat segített például Monacóban, ahol korábban nem jártam, így nem ismertem a pályát. Egyébként, ha lettek volna támogatóim tavaly év végén, akár én is mehettem volna mondjuk a Williamsnél az abu-dzabi Young Driver Testen. Csak egy félnapos F1-es teszt kétszer annyiba került volna, mint a teljes GP3-as évadom.

Ha ekkora összegeket kérnek egy F1-es tesztért, valami még sincs rendben, nem?
KPT: – Számomra is meglepő, hogy milyen nyíltan, szinte már gátlástalanul dobálóznak az összegekkel, hogy minek mennyi az ára, ennyi pénzért ennyit mehetsz. Korábban azért ez nem volt jellemző, sokkal diszkrétebben mentek a dolgok. De a válság már évek óta tart. 2010 végén harmincnyolcan teszteltünk három napig a GP3-ban, és harminc autó állt rendelkezésre, vagyis, a harminc állandó pilótán felül plusz nyolc ember utazott el tesztelni Spanyolországba. Tavaly év elején már az volt a helyzet, hogy két csapat kiesett, huszonhatan vágtunk neki a szezonnak, de az idényt csak 22-en fejeztük be. Az év végi teszten már csak húsz pilóta vett részt. Ez is mutatja, hogy mindenki a túlélésért küzd – nemcsak a GP3-ban, hanem az F1-ben is.

Ha már F1: történtek érdekes helycserék az elmúlt hetekben, hónapokban, ugye?
KPT: – Számomra az a megdöbbentő, hogy ha olyan jó pilóták, mint Kobajasi, Kovalainen, vagy Glock – akik egyértelműen bebizonyították, hogy jó versenyzők, és még némi szponzorációt is vittek a csapathoz – nem maradhatnak az F1-ben, akkor ki tud odakerülni? Timo Glock egyik közeli munkatársával beszélgettem, aki történetesen magyar. Ő mesélte, hogy komoly német szponzorokat vittek a Marussiához, de amikor a csapat közölte, hogy ennél többre lesz szükség, egyszerűen képtelenek voltak előteremteni. Nekik is szembesülniük kellett azzal, hogy a legnagyobb nevek – például Hamilton, vagy a McLaren – elhalásszák előlük a támogatókat. Vitalij Petrov a másik példa. Az orosz gazdaságban messze nincsenek olyan problémák, mint a legtöbb európai államban, most fognak olimpiát, F1-es nagydíjat rendezni. Petrov mégsem tudott elég pénzt összeszedni ahhoz, hogy a Caterhamnél maradhasson.

Azért vannak fizetős pilóták az F1-ben, akik nem érdemtelenül kerültek oda. Például Esteban Gutiérrez, vagy Valtteri Bottas...
KPT: – Mindketten bajnokok voltak a GP3-ban, ami nem rossz ajánlólevél. Bottast nagyon akarta a Williams, és úgy tűnik, három év parkolópálya után mostanra álltak össze a feltételek az F1-hez. Gutiérrez két évet ment a GP2-ben, ezalatt a Sauber tesztpilótája volt, de szerintem nem fejlődött olyan ütemben, ami ennyi idő alatt elvárható lett volna. Tavaly a csapattársa, James Calado rendesen megszorongatta a GP2-ben, pedig újonc volt (mondjuk, én kicsit elfogult vagyok Caladóval szemben, mivel csapattársak voltunk 2011-ben). Mindenki tudja, hogy ki áll Gutiérrez mögött: a Telmex, amit Mexikó leggazdagabb embere irányít. De ők legalább felállítottak egy jól működő modellt, ami minden kategóriában támogatja a tehetséges mexikói pilótákat, egészen az F1-ig. Csak a Red Bull juniorprogramja működik ehhez hasonló elven. Örülnék neki, ha ez követendő példává válna más országokban is.

aGP3car_2013_res600.jpg"Végső esetben elvállalnám az új GP3-as autó tesztelését" – mondja Kiss Pál Tamás

A McLaren jó vásárt csinált Sergio Pérezzel?
KPT: – Vonatkoztassunk el egy kicsit az autósporttól. Ha összeszednénk a világ húsz legjobb lakberendezőjét, csak a profikat, és az lenne a feladat, hogy mindenki csináljon valami kimagaslót, átlagon felülit, amire egy kívülálló és a szakma is azt mondja: hú, ez igen! Nem lenne könnyű. Ugyanez a helyzet az F1-ben is. Pérez eleinte hibázgatott a Saubernál, ugyanakkor mutatott néhány olyan dolgot, amire mindenki csettintett – ezért került ő a McLarenhez. Button pontosan tudja, hogy lassan kiöregszik, ezért mindent meg fog tenni azért, hogy segítse Pérezt a fejlődésben. Az edzéseken Pérez talán meg fogja verni Buttont, de versenyben az angol lesz erősebb, az elején biztosan.

Mik a benyomásaid, hogyan alakulnak az erőviszonyok idén a Formula-1-ben?
KPT: – Egy teszt alapján nehéz lenne messzemenő következtetéseket levonni. Az látszik, hogy a Lotus és a McLaren nagyon gyors. A Ferrari is jól ment Massával, de tudjuk, hogy az olaszoknál egyételműen Alonso a favorit. Az igazi munka majd csak Barcelonában kezdődik a Ferrarinál. A Mercedes nagy kérdőjel, bár a végén Rosberg és Hamilton is belehúzott, ami nagyon fontos volt ahhoz, hogy megismerjék az új autót. A Red Bull a legtaktikusabb csapat, olyan előnnyel rendelkeznek, hogy nyugodtan „ámíthatják” a többieket. Hagyhatják, hogy elbízzák magukat a vetélytársak. Pontos képet az erőviszonyokról csak az év első időmérő edzésén kaphatunk, addig még rengeteg változás fog történni az egyes autókon.

5 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://f1cirkusz.blog.hu/api/trackback/id/tr95073961

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

SJoli 2013.02.11. 13:55:43

Nagyon nehéz támogatókat szerezni,pedig ő megérdemelné.

Sünmami 2013.02.11. 16:03:27

Nagyon kedvelem Tomit, és tökéletesen átlátom a helyzetét. A mai világban borzasztóan nehéz még tehetségesen is érvényesülni, nagyon jó példák erre a fent említett F1-es versenyzők. Ez nem egy biztató jel, hogy február közepén gyakorlatilag nem hogy biztos ülése, de más egyéb lehetősége is elég behatárolt az anyagiak miatt. Biztos hogy szakmailag visszaesés lenne a GP3 tesztpilótai állás, de a szinten tartás miatt, hogy ne essen ki a ritmusból, a semmitől jobb.
Nagyon korrekt ahogy Zengőékről beszél, és kívánom neki, hogy egyszer őt is találja meg valaki, aki ilyen színvonalon segíteni tudja a karrierjét. Szükségünk van erre a tehetséges fiúra.

Real Simon says 2013.02.11. 17:58:19

@Sünmami: Nekünk pedig szükségünk van az ilyen korrekt, szakszerű kommentekre. Köszönjük! :)

TakacsLajos1 · http://kozpontiszelloztetes.hu 2013.02.12. 15:42:03

Hát szorítok neki hogy jöjjenek össze a szponzorok, de tényleg nem könnyű.
Sajnos a válság még mindig itt van, de nem tarthat örökké.
Hajrá!
Száguldó cirkusz
süti beállítások módosítása