Százezer dollárra büntették a Ferrarit a hockenheimi csapatutasításos botrány miatt. Ez az összeg azonban „zsebpénz” a Ferrarinak, még messze van a jéghegy csúcsától! Utánanéztünk, mik voltak a legnagyobb és legérdekesebb pénzbüntetések eddig a Formula-1 történetében.
100 millió dollár
A McLarent sújtották ezzel a példátlanul magas büntetéssel 2007-ben, amikor bebizonyosodott, hogy a wokingi gárda főmérnöke, Mike Coughlan szigorúan titkos technikai információkra tett szert ferraris kollégája, Nigel Stepney „jóvoltából”. A McLarent ezen felül kizárták a konstruktőr-vb-ről. Bár ez soha nem bizonyosodott be, sokan azt sejtik, hogy a McLaren azzal kerülte el a következő szezonból való kizárást, hogy vádalkut kötött az FIA-val: nem nyerhetik meg a világbajnoki címet.
Egy McLaren (Hamilton) vezet egy Ferrarit (Massa) 2007-ben. Vagy inkább egy McFerrari vezet egy igazi Ferrarit...
5 millió dollár
Ezt a szép kis emlékeztetőt a Török Nagydíj szervezői kapták, amikor a 2006-os verseny után bizonyos Mehmet Ali Talat adta át Felipe Massának a győztesnek járó trófeát. Talat úr annak az Észak-ciprusi Köztársaságnak az elnöke, amelynek létezését csak Törökország ismeri el, az Európai Unió (és főként Görögország) nem, és ennek hangot is adtak. Az FIA 2007 márciusában a Török Autósport Szövetség kérésére elengedte a büntetés felét.
1 millió dollár
Ki ne emlékezne a Ferrari direkt csapatutasítására? Neeem, nem a hockenheimire, hanem a 2002-es Osztrák Nagydíjon látottakra, amikor Rubens Barrichellónak – csapatfőnöki utasításra – át kellett engednie a győzelmet Michael Schumachernek, aki az addigi öt futamból négyet már megnyert. „Let Michael pass for the championship!” – hangzott Ross Brawn cinikus utasítása. Barrichello tudta, hogy ez benne van a szerződésében, ezért az utolsó kanyarban félrehúzódott. De az FIA a nép haragját érzékelve példát akart statuálni – ezért a súlyos pénzbüntetés.
"Bocs, Rubens, de nem tehettem mást..." - súgja Schumacher Barrichellónak a 2002-es Osztrák Nagydíj után. A Ferrarit azért is megbüntették, mert Schumi felhúzta maga mellé a brazilt a dobogó tetejére, ezzel "megsértette a protokollt"
1 millió dollár
A Hungaroring történetének egyik legemlékezetesebb versenyét – amikor Michael Schumacher 19 kör alatt 24,5 másodperces előnyt autózott ki a McLarenekkel szemben – egy csinos kis büntetés tette emlékezetessé a szervezők számára, amikor az extázisban ünneplő Ferrari-fanok beözönlöttek a pályára. Kár, hogy a versenynek még nem volt vége…
500 000 dollár
Ennyit kellett kinyögnie a Benetton csapatának, miután Michael Schumacher a felvezető körben (majd a rossz start után megismételt felvezető körben is) megelőzte Damon Hill Williamsét, azután pedig eltekintett a kizárását jelző fekete zászlónak való engedelmeskedéstől (Silverstone, 1994).
309 000 euró
A sosemvolt amerikai „álomcsapat”, a US F1 Team büntetése, amiért a bejelentkezése ellenére nem állt ki a 2010-es szezon első versenyére. Az FIA okosan úgy oldotta meg a büntetés végrehajtását, hogy nem utalta vissza a csapat által különböző jogcímeken, előre befizetett összeget. Halmazati büntetésként a US F1-et örökre eltiltották minden, az FIA égisze alatt működő bajnokságban való részvételtől.
200 000 dollár
Ennyi volt a Williams, meg a Benetton istálló büntetése, amiért az 1995-ös Brazil Nagydíj után az autóikból levett benzin összetétele nem egyezett meg az FIA-nál korábban letétbe helyezett mintáéval. Érdekes, hogy a csapatok pontjait elvették, de Michael Schumacher (Benetton) megtarthatta a győzelmet, David Coulthard (Williams) pedig a második helyet, illetve a pontokat.
100 000 dollár
- Ennyit kapott a Ferrari az idei Német Nagydíj után, tiltott csapatsorrend alkalmazása jogcímén. A FIA Motorsport Világtanácsa – a szabályozás elavultságára hivatkozva – nem tartott szükségesnek további intézkedést.
- Ayrton Senna büntetési tétele „veszélyes vezetésért”, miután 1990-ben, Szuzukában a rajtot követően belement riválisa, Alain Prost Ferrarijának hátuljába, mindkettőjüket kiütve az első kanyarban. Senna – aki előre megmondta, hogy ezt fogja tenni, amiért egy évvel korábban nem engedték a pálya másik oldaláról rajtolni – elzárkózott a büntetés befizetésétől. A szép summát végül a McLaren (pontosabban, a Marlboro) fizette ki Senna helyett.
Senna megtorpedózza Prost Ferrariját a szuzukai első kanyarban. A brazil így törlesztett, amiért az FIA 1989-ben nem hallgatta meg a kérését. Nem a sportszerűség csúcsa...
-Ennyit kellett befizetnie a Benettonnak és a McLarennek, miután az FIA szoftverellenőrei 1994-ben, Imolában „rajtolást segítő alkalmazásokat” fedeztek fel a két csapat motorvezérlő szoftverében.
- A Brazil Nagydíj szervezőinek is zsebükbe kellett nyúlniuk 2000-ben, miután háromszor kellett félbeszakítani az időmérő edzést, mert a hirdetőtáblák úgy hullottak alá az aszfaltra, mint ősszel a legyek.
50 000 dollár
- Ennyivel megúszta a McLaren 2000-ben, amikor Ausztriában kiderült, hogy hiányzik az FIA plombája a Mika Häkkinen kocsijába szerelt elektronikai egységcsomagról. A csapat konstruktőri egyenlegéből is levontak 10 pontot.
- Szintén a McLaren szívta meg ennyivel, amikor az 1997-es Belga Nagydíj után kiderült, hogy Häkkinen kocsijába ugyan szabályos naftát töltöttek a kvalifikációra, de az mégsem egyezett eléggé az előzetesen leadott benzinmintával. Häkkinent kizárták a harmadik helyről.
- Mind közül a legérdekesebb indokkal, „vandalizmus” miatt kapta a Ferrari, amiért az 1993-as Portugál Nagydíjon Gerhard Berger kocsijának fékjei beragadtak, és az osztrák a boxutcából kirontva, a pályán érkező kollégák előtt keresztben átvágtatva rommá törte a Ferrarit a betonfalnál.
Utolsó kommentek