Technikai szempontból – az aerodinamikai- és gumitesztek mellett – egy nagy, központi témája van a mugellói F1-es tesztelésnek: a kipufogók. A diffúzorra vezetett kipufogó-megoldás betiltása után kilenc csapat a hátsó szárny alsó elemét, a többi három viszont továbbra is az alvázvégződést célozza meg az autó aerodinamikai teljesítményét jelentősen befolyásoló, forró gázokkal.
Sebastian Vettel idén már a hetedik kipufogó-kivezetési megoldást próbálta ki az RB8-ason Mugellóban (Fotó: ActivePictures - Jiri Krenek)
Az alvázvégződésre vezetett megoldás betiltása után továbbra is a kipufogó-kivezetés szolgáltatja a száguldó cirkusz központi témáját. A kedden kezdődött, háromnapos mugellói tesztsorozaton a csapatok különféle kipufogó-kivezetési módokat próbálgatnak, hogy megtudják, melyik az ideális megoldás az ő modelljük számára. A Red Bull, a Ferrari, a Force India, a Caterham és a Williams kétféle megoldást is kipróbált. A mai (utolsó) tesztnap végén döntik el, melyikkel állnak rajthoz a jövő hétvégi Spanyol Nagydíjon.
Alapvetően kétféle megoldás létezik a kipufogó-kivezetésre: az egyik a versenyautó középtengelyétől kifelé, a másik befelé irnyítja a forró gázokat. Akik befelé terelik a gázokat, azok a hátsó légterelő alsó elemét célozzák, míg akik kifelé, azok a hátsó kereket, illetve a diffúzor széleit. Az előbbi megoldás előnye, hogy stabilizálja a kocsit fékezés alatt, továbbá, hogy a motor üresjáratában keletkező kipufogógáz kevésbé zavarja a hátsó traktus körüli áramlatokat.
A McLaren ügyesen beágyazta az MP4-27 oldaldobozába a kipufogócsonkokat, amelyek a hátsó kerékre vezetik a forró gázokat (Fotó: McLaren Media)
A kasztni középpontjától kifelé tekintő kipufogóvégek a hátsó felfüggesztés felső eleme és az alvázvégződés közötti résbe, illetve a hátsó kerekek körüli (egyébként is turbulens) levegőbe fújják a gázokat. Ezzel lényegében a 2011 végén betiltott „befújt diffúzort” imitálják. Ha a pilóta a kanyar kijáratánál rátapos a gázra, extra leszorítóerő keletkezik a diffúzoron, ami stabilizálja az autó farát.
A Red Bull és a Ferrari kedden és szerdán mindkét verziót kipróbálta. A világbajnok istálló jelen állás szerint a kifelé irányuló kipufogcsonkoknál marad, míg a Scuderia inkább a befelé vezetett kipufogót favorizálja – az jobban passzol az F2012 menettulajdonságaihoz. Csütörtökön minkét istálló folytatja a kísérletezést, még újabb megoldásokkal.
Jelenleg a McLaren kipufogómegoldása tűnik a legstabilabbnak. A wokingiak olyan trükkösen ágyazták be a kipufogócsonkokat a hűtőburkolat hátsó részébe, hogy az onnan távozó gázok egyenesen a hátsó kerekekre áramlanak; az alvázvégződést meg sem közelítik. A Red Bull megpróbálta lemásolni ezt a megolást, Adrian Newey emberei már a harmadik verziónál tartanak.
A Sauber kifelé vezetett megoldása is stabil – ezt bizonyítják az első három versenyen elért látványos eredmények – de Mugellóban ők is kipróbáltak egy olyan verziót, ami a McLarenére hajaz. A svájci gárda célja, hogy még intenzívebb munkára tudják fogni a kipufogógázokat a C31-es hátsó részén. Ennek érdekében (a McLaren mintájára) a Sauber is kisebbre vette a kipufogók átmérőjét, így még precízebben tudják irányítani a forró gázokat. Ez azonban csökkenti a motorteljesítményt, ami becslések szerint akár mínusz 20 lóerőt is jelenthet.
A Ferrari inkább a befelé, a hátsó szárny alsó elemére vezetett kipufogót favorizálja (Fotó: Ferrari)
A Force India VJM-05 szerdán mindössze 7 kört tett meg Mugellóban, majd eltűnt a garázs mélyén. A szerelők kicserélték a motort (amit eredetileg csak a teszt után terveztek), ám a hírek szerint valójában az új kipufogómegoldás nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket.
A Caterham és a Force India a Red Bull megoldását koppintotta le. Előbbi csapat autóján a kipufogóüreg mélyebbre került, de továbbra is kifelé irányul. Mindkét gárda kénytelen volt hőálló védőburkolattal bevonni a hátsó futómű felső elemét és a motorburkolat végét, nehogy a forró kipufogógáz kárt tegyen a drága kompozitanyagban. A Toro Rosso viszont – meglepő módon – inkább a McLaren megoldását utánozza, nem az „anyaegyesület” Red Bullét. A kipufogócsatornát srégen, döntve vezették ki a motorburkolat alól, a Sauber által kitalált ún. „Coanda-csatorna” viszont egyszerűen, egyenes irányban tereli tovább a gázokat a hátsó futómű és a szárny irányába.
A Sauber kipufogó-megoldása a maga egyszerűségében nagyszerű. Az úgynevezett "Coanda-csatornát" már többen lekoppintották (Fotó: Sauber)
A Lotus és a Mercedes hű maradt az év eleje óta használt (és bevált) megoldáshoz, nem kísérleteznek újításokkal. James Allison, a Lotus technikai igazgatója szerint a teszteken kapott adatok visszaigazolták a szélcsatornai mérések eredményeit, így nincs okuk a változtatásra ezen a téren. A Mercedes AMG számára továbbra is a hátsó abroncsok megóvása jelenti a legnagyobb feladatot, amit nem akarnak a forró kipufogógázzal befolyásolni.
Utolsó kommentek