A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) figyelmeztette a Red Bull csapatát, hogy a szezon első hat versenyén használt padlólemez nem egyezik a szabályokkal. A szövetség ezért – a későbbi félreértéseket elkerülendő – javasolja annak átalakítását. A Red Bull lezárt (de kinyitható) lyukakat helyezett el az RB8 alvázában, ami az FIA szerint ellenkezik az előírások szellemiségével.
Mark Webber Monacóban, Sebastian Vettel Bahreinben nyert a Red Bull RB8 - a jelek szerint szabálytalan - alvázával (Fotó: Red Bull/GEPA)
Már Mark Webber monacói győzelme után felröppentek a hírek, miszerint a Ferrari és a McLaren megóvná a verseny eredményét a győztes RB8 alvázán látható, lezárt lyukak miatt. A szabályok szerint ugyanis az F1-es autók padlólemezének teljesen simának kell lenniük. A Red Bull riválisai végül elálltak az óvástól, egyrészt azért, mert nem kívánták rossz hírbe hozni a sportágat az F1 talán legfontosabb versenye után, másrészt, mert úgy vélték, hogy az FIA visszamenőleg nem fogja módosítani az eddigi futamok eredményét.
A Red Bull Racing technikai igazgatójának, Adrian Newey-nak az álláspontja szerint az alváz definíciója a technikai szabályzat tisztázatlan kérdései közé tartozik, ami lehetőséget ad a szabad értelmezésre. Az istálló szerint a szabályok nem tiltják kifejezetten, hogy a pilótafülke hátsó vonalától számított 450 milliméteres felületen lyukakat, vagy más aerodinamikai segédeszközöket lehessen elhelyezni.
Az F1-es szakemberek véleménye alapvetően megegyezik abban, hogy az efféle lezárt lyukak nem jelentenek komoly aerodinamikai előnyt, ugyanakkor ellenkeznek a technikai szabályzat szellemiségével.
A Nemzetközi Automobil Szövetség erre reagálva pénteken elküldte a TD/013-12 lajstromszámú nyilatkozatát a Red Bull Racingnek, amely a SpeedTV.com birtokába került.
Az FIA nyilatkozatából kiderül: „A Monacóban lezajlott egyeztetések után, melyek során bebizonyosodott, hogy bizonyos félreértések léteznek, úgy érezzük, hasznos lehet, ha tisztázzuk az állspontunkat a padlólemez egész területén elhelyezkedő, teljesen lezárt lyukak vonatkozásában.”
Az FIA nyilatkozatából kiderül: „A Monacóban lezajlott egyeztetések után, melyek során bebizonyosodott, hogy bizonyos félreértések léteznek, úgy érezzük, hasznos lehet, ha tisztázzuk az állspontunkat a padlólemez egész területén elhelyezkedő, teljesen lezárt lyukak vonatkozásában.”
„A vita tárgya az volt, hogy miután [a szabályzatban] nem szerepel kifejezetten, hogy nem lehet teljesen lezárt lyukakat elhelyezni a padlólemeznek a pilótafülke hátsó részétől 450 milliméterre eső felületén, ennél fogva ezek alkalmazhatóak. Mi ezzel ellentétes véleményen vagyunk és úgy véljük, hallgatólagosan benne foglaltatik, hogy teljesen lezárt lyukak nem helyezhetőek el ezen a felületen.”
Befürödtek? Adrian Newey technikai igazgató és Christian Horner csapatvezető
Az FIA technikai részlege tehát nem tiltotta be kategorikusan a Red Bull által alkalmazott alvázmegoldást, ám figyelmeztette a csapatot: amennyiben hivatalos óvást kapnak bármelyik istállótól az RB8 padlólemezére vonatkozóan, a szövetség technikai delegáltja, Jo Bauer az FIA által felvázoltak szerint fog dönteni az ügyben. A világbajnok istálló tehát jobban teszi, ha a Kanadai Nagydíj előtt átalakítja autóinak alvázát.
Utolsó kommentek