A Mercedes GP bemutatója kapcsán sok szó esett mostanában az Ezüstnyíl-legendáról. Meglepő, de az újabb kutatások szerint nem a Mercedes, hanem a fő konkurens Auto Union versenyautóira használták eredetileg az Ezüstnyíl kifejezést. A Mercedes csak később jelent meg ezüstszínű autóival a porondon; a hangzatos sztori pedig csak Alfred Neubauer memoárjában jelent meg először a csillagosokra vonatkoztatva.
A történet az 1934. júniusában, a Nürburgringen megtartott Eifelrennenre vezethető vissza. A hagyomány szerint az edzések előtt kiderült, hogy a három Mercedes W25 egy kilogrammal nehezebb, mint a szabályok által megengedett legnagyobb tömeg (750 kg). A mérnökök összedugták a fejüket, és úgy döntöttek, nem szerelnek ki semmit a kocsikból, inkább lekaparják a fehér festéket a versenyautókról. Német sporttörténészek szerint az angol BBC rádió riportere használta először a „silver arrows” kifejezést a győzelem felé haladó Mercedesek szinonimájaként. Ezzel megszületett az Ezüstnyíl-legenda.
Legújabb kutatások szerint azonban a fenti történet csak a Mercedes versenycsapatát dirigáló Alfred Neubauer 1958-ban megjelent emlékirataiban tűnik fel először a csillagos márkára vonatkoztatva; az 1934-es Eifelrennen szemtanúi közül senki sem jegyzett fel hasonlót. Az ADAC archívumában megőrizték az összes nemzetközi verseny technikai dokumentációját, melyekből kiderül, hogy 1934-ben hengerűrtartalom szerint értékelték az egyes kategóriákban részt vevő autókat, súlykorlátozás nem volt. Ezen a ponton pedig megdől a 750 kg-os minimális súly elmélete.
Ráadásul a korabeli fekete-fehér fotók tanúsága alapján a versenyautók súlyát kerekek nélkül mérték, ami sokkal logikusabb utat jelentett volna a súlyhatár alá kerüléshez, mint a festékréteg fáradságos lekaparása. Ezen túlmenően a szabályok előírták, hogy a versenyautóknak technikailag ugyanabban az állapotban kell rajthoz állniuk a versenyen, amilyenben az edzéseken részt vettek, egy ilyen változtatás tehát kizárást vont volna maga után.
A fényképeken az is tisztán látszik, hogy az Auto Unionok már az Eifelrennent megelőző avusi (Berlin) viadalon ezüstösen csillogó színben pompáztak, ami kétséget kizáróan alátámasztja, hogy az eredeti Ezüstnyilakat bizony a konkurens gyártó építette.
A Mercedes márka azonban mára úgy összeforrott az Ezüstnyíl kifejezéssel, hogy valószínűleg máglyára küldenék, aki ennek az ellenkezőjét állítja…
Utolsó kommentek