Az új Concorde-szerződés értelmében büntetlenül kihagyhatják a 2010-es szezon első három versenyét azok a csapatok, amelyek nem állnak készen a szezon rajtjára. Ezt most először Jean Todt, az FIA elnöke szellőztette meg a La Gazzetta dello Sportnak adott interjújában.
Noha a Campos Meta és a US F1 Team is bőszen állítja, hogy elkészülnek a szezon rajtjára (március 12-14., Bahrein), egyelőre egyik istálló sem mutatta még be a versenygépét, sőt, a tervezett időpontról sem ejtettek szót. Nyilvánvaló, hogy mindkét gárda komoly anyagi gondokkal küszködik. Az amcsik egyelőre José-María Lópezt, a spanyolok pedig Bruno Sennát jelölték versenyzőnek, a második pilóták személyéről azonban öt héttel a szezon rajtja előtt továbbra is csak találgatni lehet.
„Az, hogy kevesebb pénz áramlik a sportba, még egészséges is lehet, ettől függetlenül idén 13 csapat vesz részt a Formula-1 világbajnokságban. A Concorde-szerződés végleges változatában már szerepel az a kitétel, hogy egy csapat kihagyhat három futamot (büntetés nélkül – a szerk.)” – nyilatkozta Todt az olasz sportnapilapnak. „De ha valamelyik csapat képtelen a folytatásra, az nem jelenti automatikusan azt, hogy egy másik léphet a helyére. Az FIA dönti el, hogy mely csapatoknak ad engedélyt” – utalt a szerb tőkével rendelkező Stefan GP-re az FIA elnöke. Zoran Stefanovic, a Stefan GP vezetője ugyanis többször jelét adta, hogy csapata készen áll a beugrásra, amennyiben valamelyik rajtengedéllyel rendelkező istálló nem tudna kiállni.
Todt felhívta a figyelmet a prioritások megváltoztatásának szükségességére is az F1-ben. Szerinte a sportágnak ideje lenne ráébrednie a gazdasági és környezetvédelmi realitásokra, amely az egész világot sújtja. „Le kell faragnunk a költségeket, javítani kell a show-n és új befektetőket kell bevonzani. A Formula-1 szereplőinek is meg kell érteniük, hogy a világ megváltozott. Hogy lehet azt megmagyarázni, hogy egy F1-es kocsi 80 liter üzemanyagot fogyaszt 100 kilométeren?”
„Nem szeretem a költségplafont; egyértelmű szabályozással kell lefaragni a versenyzés költségeit. Például be lehetne vezetni az egész szezonra érvényes aerodinamikai csomagot. Többet csúszkálnának a kocsik Monte-Carlóban? [Talán igen, de] akkor jobban előtérbe kerül a versenyzők tudása” – mondta Todt.
Végül a KERS kérdésére is kitért, amit szerény véleményem szerint is nagy hiba volt kidobni a kukába, ha már egyszer szinte minden csapat pénzt és energiát ölt a kifejlesztésébe. „Elfogadhatatlan, hogy feladjuk a KERS ötletét. A csapatok szerint túl sokba kerül? Akkor más módot kell találniuk a spórolásra. A csapatok nagyon érzékenyek, ha a köridőkről van szó, de ha a környezetvédelemre terelődik a szó, rögtön érzéketlenné válnak” – osztotta ki a csapatokat az FIA elnöke.
Utolsó kommentek