Ahogyan az várható volt, a gazdasági világválság a száguldó cirkuszt is utolérte. A válság hatásai már 2008-ben jelentkeztek, de komolyabban csak 2009-ben, illetve az idei évben érzékelhetőek.
Szöveg: Varga Viktória (Rádió 35), Simon István
A költségek reális mederbe terelése évek óta központi témát jelent a Formula-1-ben. Nem egyszer maguk a csapatok indítványoztak erre vonatkozó drasztikus szabálymódosításokat; a tesztelések korlátozását például már 2004-ben felvették. Persze kérdés, hogy mit nevezhetünk „reális” költségeknek? Szükség van-e drasztikus korlátozásokra, vagy a válság magától is megoldja a költségek lefaragását?
2006-ban a száguldó cirkusz tizenegy csapata összesen 2,9 milliárd dollárt költött el, természetesen nem egyelő arányban. Becslések szerint a Toyota 418.5, a Ferrari 406.5, a McLaren 402, a Honda 380.5, a BMW Sauber 355, a Renault 324, a Red Bull 252, a Williams 195.5, míg a sereghajtó Midland F1 120, a Toro Rosso 75, a Super Aguri pedig 57 millió dollárból gazdálkodott. A Toyota, a McLaren-Mercedes és a Ferrari kiadásaik közel felét – csapatonként körülbelül 200 millió dollárt – költötte motorokra, a Renault hozzávetőlegesen 125 milliót, míg a Cosworth-motorok fejlesztése 15 millió dollárra rúgott.
2008-ban a csapatok összköltségvetése meghaladta a hárommilliárd dollárt, majd 2009-ben 2,7 milliárdra esett vissza ez a keretösszeg. Ez többek közt a motorok fejlesztésének befagyasztásával, a tesztek korlátozásával, de legfőképp néhány támogató kivonulásával magyarázható. Az autógyártók befektetései nagyjából 30 százalékkal estek vissza, de még így is az ő hozzájárulásuk tette ki az F1 költségvetésének 41 százalékát.
Tavaly a McLaren-Mercedes gazdálkodott a legnagyobb költségvetésből, 484 millió dollárból. A Toyota, mint gyártó, többet áldozott a wokingiaknál a Formula-1-re, de a szerényebb szponzori háttér miatt csak a második volt, 411 millió dolláros költségvetésével. A Ferrari, többségében szponzorok jóvoltából került „dobogós helyre” 2009-ben, 371 millió dollárral. A Brawn GP ehhez képest szerény, mindössze 163 millió dolláros költségvetéssel lett világbajnok. A számok tükrében az a következtetés mindenképp levonható, hogy pénzügyi válság idén további megszorításokra kényszeríti a király-kategória résztvevőit.
A 2010-es szabályok is a költségcsökkentés irányába hatnak. A váltóművek négy versenyre készülnek, a tartalékautó használata pedig továbbra is tilos. Már a tavalyi évtől jelentősen korlátozták az aerodinamikai fejlesztéseket, és a csapatok személyzetének létszámát. A szintén 2009-ben bevezetett kötelező nyári szabadságot idén is ki kell venniük az alakulatoknak. A csapatok tavaly további megszorításokat is bevezettek, ami már az év eleji autó-bemutatóknál is meglátszott. Semmi rongyrázás, még az olyan nagy istállóknál sem, mint a Ferrari vagy a McLaren. A 2011-től tervezett kollektív autóbemutatók – amelyek alkalmával egyazon helyszínen több csapat is prezentálja új versenygépét – pedig a későbbiekben akár még bevételi forrást is jelenthetnek.
Fontos tényező, hogy az idén nem egy csapat (köztük a derűsebb időket megélt Sauber, vagy az újonc Hispania F1 Team) igencsak „csupasz” autóval kénytelen nekivágni a szezonnak, ami arra utal, hogy a szponzorok sem tolonganak ebben a válságos időben. Ez még az olyan patinás istállóknál is gondot jelent, mint a Williams, amely a korábbi évekhez képest most öt-hat kisebb szponzor támogatásával kell, hogy kihúzza a szezont, ugyanakkor versenyképes maradjon. Pedig a szponzori támogatás elengedhetetlen, hiszen ez teszi ki az istállók bevételének jelentős részét.
A televíziós közvetítésekből befolyó jogdíjak összege a sportág másik fő bevételi forrása. A jogokkal a Formula One Management (FOM) rendelkezik, a befolyt összeget a Concorde-egyezmény alapján, az első tíz helyezett csapat között osztják szét. Ez összesen körülbelül 500 millió dolláros tétel, ám az elosztás módja nem nyilvános. Komoly kiadást jelent a felszerelés és a személyzet szállítása, versenyről-versenyre. Annak a csapatnak, amelyik szerzett már legalább egy pontot az adott évben, a FOM átvállalja a szállítási költségeit. Ez éves szinten, egy közepes nagyságú alakulat esetén 3-3,5 millió dollárra tehető.
De mire is költenek a Formula-1-es istállók idén?
(Folytatjuk!)
Utolsó kommentek