Diffúzor, már megint az a fránya diffúzor…
A Bahreini GP alatt az FIA technikai megbízottja négy csapat vezetőivel ült le tárgyalni a diffúzoruk szabályosságáról. A téma egy újabb kiskapu volt, amely természetesen növelte az érintett csapatok (Renault, McLaren, Force India és minden bizonnyal a Mercedes GP) kocsijának stabilitását és sebességét.
Az említett négy csapat mérnökei nem tettek mást, mint kihasználtak egy kiskaput, amit a szabálykönyv nyitva hagyott. Különleges formájú (a hagyományosnál szélesebb, nagyobb) indítómotorokat fabrikáltak azért, hogy minél szélesebb részt lehessen kihagyni a diffúzor hátsó peremén. Ennek gyakorlati előnye, hogy egy viszonylag széles csatorna jön létre az alváz közepénél kiáramló levegő számára, ami a légáramlat felgyorsítása révén nagyobb és egyenletesebben megoszló leszorítóerőt termel, így stabilizálja a kocsit, különösképp fékezés alatt.
A megoldás ugyan nem ütközik az előírásokba, azonban – az FIA és a többi csapat meglátása szerint – ellenkezik a szabályok szellemiségével, ezért az illetékesek úgy érezték, tenni kell ellene valamit.
A technikai szabályzat 3.12.7-es pontja kimondja: „A [diffúzor] felületén egyetlen törés engedélyezett, kizárólag a célból, hogy minimális felületen csatlakoztatni lehessen hozzá az 5.15-ös bekezdésben részletezett eszközt.” Eleve a szabály megfogalmazása is pontatlan, hiszen a fent említett paragrafus értelemszerűen csak az indítómotorra utalhat, amelyet azonban a szabályzat 5.16-os bekezdése taglal.
Az FIA most bejelentette, hogy az érintett istállóknak az Ausztrál Nagydíjra módosítaniuk kell a diffúzor végződését, hogy az mindenben megfeleljen az előírásoknak. A szezonnyitó előtt a többi csapat a McLaren újszerű, egészen a hátsó szárnyig kinyúló motorburkolati elemét bírálta. Ez a kérdés úgy oldódott meg, hogy a többi csapat (már amelyik akarta) lekopírozta a wokingiak ötletét.
Utolsó kommentek