Sir Frank Williams ismét kiállt a KERS visszaállítása mellett. A Williams F1 Team vezetője szerint ez a legjobb módja, hogy a száguldó cirkusz elszakadjon a környezetszennyező imázsától. Olyan eszköz, amely lecsendesítené a zöldszervezetek és a sajtó kirohanásait, ráadásul a versenyzés minőségét is javítaná.
A FOTA ugyan meghagyta a kinetikus energia-visszanyerő rendszereket a 2010-es technikai szabályzatban, ám a csapatvezetők megegyeztek, hogy ebben az évben nem vetik be a KERS-t. Tavaly a McLaren és a Ferrari már eredményesen használta a fékenergia-visszatápláló rendszert, különösen a szezon második felében. A Renault és a BMW Sauber viszont a bizonytalan jövőkép miatt felhagyott a költséges kísérletezéssel.
„Úgy gondolom, hogy a Formula-1-nek szüksége van egy ’áldozati bárányra’, amellyel el lehet kerülni a sportággal csak felületesen foglalkozó, kevésbé együttműködő újságírók figyelmét” – jelentette ki Frank Williams. „Szándékosan az ’áldozati bárány’ kifejezést használtam, pedig ez nem jó kifejezés, a KERS ugyanis rendkívül fontos eszköz a károsanyag-kibocsátás kordában tartása, valamint az energia-megtakarítás szempontjából.”
„A KERS költséges, technikailag bonyolult eszköz és nagy terhet jelent, de előbb-utóbb a Formula-1-nek is be kell szereznie valamelyik irányító testület jóváhagyását” – vázolta jövőképét Sir Frank Williams.
Tavaly a Brawn és a Red Bull KERS nélkül küzdött meg a világbajnoki címekért, de Williams szerint a rendszer mára olyan sokat fejlődött, hogy esetleges visszaállítása után elvesztené a versenyképtelenségét az a csapat, amelyik nem használná.
„Ha három istálló használja a KERS-t, hét viszont nem, az utóbbiak jelentős hátrányba kerülnének, annyira fejlett ez a megoldás. Úgy vélem, kötelezővé kellene tenni, vagy végleg betiltani” – mondja Frank Williams. (Egyetértek: ha egyszer már (szinte) minden csapat súlyos pénzeket fektetett be a KERS kifejlesztésébe, óriási hiba lenne végleg betiltani, pláne az után a látványos fejlődés után, amit tavaly a McLaren produkált.)
A Williams megoldása annyiban különleges, hogy a fékezéskor keletkező energiát lendkerekes (mechanikus) megoldással tárolja, majd továbbítja a motor felé. A McLaren, Ferrari, Renault és BMW megoldása ezzel szemben akkumulátorokat használt az energia tárolására. A grove-i alakulat szerint a tankolás betiltása (a triplájára növekedett benzintank) miatt immár nem lenne praktikus a lendkerekes KERS-t bevetni. Ez pedig arra utalhat, hogy a Williams is áttérne az akkumulátoros megoldásra.
A magam részéről teljesen egyetértek a rendszer visszaállításával. A Formula-1 az elmúlt években veszélyesen eltávolodott anyaiparágától; nagyon kevés F1-es fejlesztésnek veszik gyakorlati hasznát a személyautók tervezésekor. Az energiatároló és visszatápláló rendszerekből a személygépkocsi-vezetők és a környezet is sokat profitálna.
KERS-t minden versenyautóba!
Utolsó kommentek