HTML

Száguldó cirkusz blog

Utolsó kommentek

Webber nyert, Vettel nyelt, Alonso csak mosolygott a Hungaroringen

2010.08.01. 19:00 Real Simon says

A 25. Magyar Nagydíj olyan volt, amilyennek egy jubileumi futamnak lennie kell. Nem hozott sok előzést, de annál több izgalmat. Volt itt safety car, ütközés a boxutcában, majdnem ütközés a pályán, egy elgurult hátsó kerék pedig majdnem balesetet okozott… Vettel pedig majdnem nyert. Helyette Webbert intették le elsőként, aki ezzel átvette a vb vezetését is.

Fernando Alonso szombaton előre temette az esélyeit: „Ezek a Red Bullos srácok sokkal gyorsabbak, mint mi vagyunk. Remélem, a versenyen jobban lépést tudunk majd tartani velük” – mondta a spanyol. Ehhez Fernandónak egy kiugróan jó (na nem úgy!) rajtra volt szüksége, amit teljesített is: Vettel mögött ő sorolt be másodiknak az első kanyarból kijövet, Webber visszacsúszott a 3. pozícióba, megelőzve Massát, Petrovot, Hamiltont, Rosberget és Kubicát. Rubens Barrichello nagyszerű rajttal feljött a 12-ről a kilencedik helyre, Hülkenberg maradt a tizedik. Lewis Hamilton a 2. forduló elején megelőzte Petrovot az ötödik helyért, miközben Jaime Alguersuari Toro Rossója elfüstölt a 2-es kanyarban.

A 25. F1-es rajt a Hungaroringen. Alonso hiába ért fel Vettel mellé az első kanyar előtt, a német a belső íven elfordult és vezette a versenyt (Fotó (c) Red Bull)

Michael Schumacher rajongói számára külön tribünt állítottak fel erre a versenyre, ám a szurkolók kevés örömüket lelhették kedvencük mai versenyzésében. Schumi a rajt után, az első kanyarban lesodródott a pályáról, így az első fordulót a 13. helyen fejezte be, a Force India-pilóták szendvicsébe" zárva. A safety car – amelyre később még visszatérek – után, a 18. körben Kobajasi ügyesen megelőzte a németet (kár, hogy a kamerák alig mutatták), majd a verseny végén, a 10. pozíciót őrizve el kellett viselnie, hogy a sokkal frissebb gumikon hajrázó Rubens Barrichello is „levadássza”. Schumacher saját állítása szerint félreértette, Barrichello szerint viszont szándékosan nem akarta elengedni maga mellett a Williamst, amikor Rubens a 66. körben kihúzódott a Mercedes mellé a célegyenesben. A félreértés hajszál híján borzasztó balesetbe torkollott, a Williams jobb oldali kerekeit a fotók alapján egy visszapillantó tükörnyi hely, kb. 12-13 centiméter választotta el a betonfaltól. Nagyon veszélyes manőver volt Schumachertől.

„Michaelt nem lehet megváltoztatni, egyszerűen ilyen a természete. Éppen a versenybíróktól jövök, akik megmutatták videón, hogy Michael előbb a bal, majd a jobb oldali tükrébe néz, hogy felmérje, mire készülök. Elrontotta az utolsó kanyar kijáratát, tehát tudnia kellett, hogy meg fogom támadni. Én az ő helyében belülre [jobbra] húzódtam volna, és helyet hagytam volna a külső szélen. Istenadta szerencsém volt, hogy a fal véget ért, amikor lesodródtam a pálya szélére. Michael három évig volt távol, de semmit sem változott” – mondta Barrichello a telefonomba a verseny után.

Az élen Alonso igyekezett lépést tartani a vezető Red Bull-lal, de miután Vettel sorozatban futotta a leggyorsabb köröket, a spanyol tíz másodpercnél is többről követhette csak. Ekkor minden jel Vettel győzelmére mutatott, de még sok volt hátra. A kissé lagymatag körözésnek Jenson Button kerékcseréje vetett véget, aki a 15. körben elsőként vette a depó felé az irányt. Ugyanekkor megjelent garázsánál egy Force India is, melynek orra és első szárnya hiányzott. Amikor a kamerák megtaláltak egy pálya közepén heverő alkatrészt és beküldték a biztonsági autót, összeállt a kép: ez csak Liuzzi kocsijának első szárnya lehet!

A safety car megjelenése a 16. körben mindent és mindenkit összezavart. A pilóták sorra döngettek be a depóba friss gumikért, ám a nagy sietségnek sírás lett a vége a Renault, a Force India és a Mercedes istállónál is. Előbb az állását épp elhagyó Robert Kubica ütközött neki a boxutcában Adrian Sutil beálló kocsijával (amiért a lengyel 10 mp-es stop-and-go büntetést kapott – igaz, letöltenie már nem kellett, mivel a 24. körben az első felfüggesztés sérülésének gyanúja miatt kiállt). Még nagyobb riadalmat okozott Nico Rosberg kerékcseréje: az MGP-W01 jobb hátsó kerékanyáját nem húzták meg, s a boxutcában elszabadult kerék a Sauber szerelőnek sorfalán átgurulva becsapódott a Hülkenberg érkezésére váró Williams-szerelők közé. Óriási szerencse, hogy senkinek nem esett baja!

A 18. körtől indult ismét útjára a verseny, és mivel Webber nem állt ki kereket cserélni, az ausztrál vette át a vezetést. „Tudtam, hogy valami rendkívülit kell tennem, ha Sebastian elé akarok kerülni. A biztonsági autó beállásakor szinte imádkoztam: „Kérlek, Fernando, állj ki, állj ki… Ez volt az egyedüli esélyem” – mesélte Webber a verseny után. Vettel a cseréje után második posztot őrizte, mögötte Alonso foglalta el a harmadik, Hamilton a 4., Massa az 5., Barrichello a 6., Petrov a 7., Hülkenberg a 8., de la Rosa a 9. és Button a tizedik helyet. Barrichello előretörésének az volt az oka, hogy Webberhez (és Jarno Trullihoz) hasonlóan ő sem jött ki gumikat cseréltetni.


Alonso Vettel büntetése után jött fel a 2. helyre, míg Massa számára a 4. hely volt maximum ezen a délutánon (Fotó (c) Ferrari)

Webber két kézzel ragadta meg az ölébe pottyant lehetőséget, és a safety car kiállását követő körben egyéni legjobb, a következőben pedig abszolút leggyorsabb kört repesztett! Trulli a 21. kör végén kihajtott frissítésre, így a vezető ausztrálon kívül már csak Barrichello nem járt a depóban. Webber következő feladata az volt, hogy legalább 19 és fél másodperces előnyt építsen ki, hogy a saját depózása után Vettel elé tudjon visszajönni. Érdekes módon azonban Webber viseltes szuperlágy abroncsai nem koptak el gyorsabb mértékben, mint Vettel és Alonso középkemény kerekei, sőt!

A 24. körben olyan dolog történt, ami nem gyakran fordul elő egy McLaren-pilótával: Hamilton kocsija a hármas kanyar után, a völgy alján félregurult és megállt. Nem volt füst, ez elektronikai hibára utalt, de hamarosan kiderült: váltóhiba intézte el az 5. helyet őrző angolt. Kár érte!

Vettelt közben boxutcán áthajtásos büntetésre ítélték, azzal az indokkal, hogy több mint tíz autóhosszra lemaradt a safety car idején Webber mögött. (Egy újabb példa a safety car körüli túlszabályozottságra. Sokáig sem a nézők, sem maga a pilóta nem tudta, mi a büntetés oka és "jogalapja"!) Vettel nem értette, miért intik be a depóba, a büntetés letöltésekor (32. kör) hevesen gesztikulált a mérnökei felé. Csak a futam után derült ki, hogy az SC mögött "elment" a rádiója, ezért nem tudta, mikor fog kiállni az AMG Mercedes. Amikor a német észrevette, hogy Webber messze jár, már túl késő volt; a győzelem lehetősége az áthajtással együtt elillant.
Sebastian a verseny után úgy viselkedett, „mint egy durcás kisgyerek, akinek elvették a játékát”, ami valamilyen szinten érthető, ha figyelembe vesszük, hogy eleinte neki állt a zászló. De azok a durcás pofák, amiket az eredményhirdetés alatt, meg a sajtótájékoztatón vágott, elárulják, hogy a 23 éves németnek még van mit tanulnia arról, hogyan kell emelt fővel viselni egy ilyen vereséget. A sport ugyanis – fájdalom – nem csak a győzelmekről szól, a Formula-1 meg pláne nem. De majd megtanulja, ahogy annyi mást is eddig…

Webber végül a 43. körben vette a depó felé az irányt, hogy levesse viseltes szuperlágy gumijait (főleg a bal első kopott el, és főleg a célegyenesre ráfordító kanyar huplissága miatt), majd a Red Bull szerelői egy hibátlanul végrehajtott kerékcsere után simán visszadobták az első helyre. Vettel nagyjából ekkorra (a 40. körre) került előzési távolságba Alonsóhoz, de a Ferrari-pilóta minden trükköt bevetett, hogy távol tartsa magától a sisakja alatt dúló-fúló Vettelt.

Webber az utolsó húsz körre kicsit visszavet gyilkos tempójából (addig nyolc alkalommal futott abszolút leggyorsabb kört), és miután a többiek sem zavarták, nem maradt más dolga, mint hogy befejezze a munkát, amit tavaly elkezdett. 2009-es harmadik helye után az ausztrál megszerezte a győzelmet a Hungaroringen, ezzel átvette a világbajnoki pontverseny vezetését is.

Fernando Alonso a legtöbbet hozta ki az adott körülmények között a Ferrariból, míg Vettelnek be kellett érnie a 3. hellyel. Felipe Massa egy szürkének tűnő, valójában nagy bátorságot igénylő versenyen lett negyedik,lerázva magáról a Hungaroring (a tavalyi horrorisztikus balesete) átkát. Kubica kiesése után Vitalij Petrov 5. helye adott okot az ünneplésre a Renault-nál (ez az orosz pilóta eddigi legjobb F1-es eredménye), míg a 300. GP-részvételét ünneplő Sauber-istálló idei első kettős pontszerzésével tette emlékezetessé a nyári szünet előtti utolsó futamot. Kettős pontszerzést, illetve Barrichello 3. leggyorsabb versenyköre miatt volt ok az ünneplése a Williamsnél is: Nico Hülkenberg hatodik lett, Rubens Barrichello pedig – Schumacher végül sikeres megelőzése után – a tizedik.

A Hungaroring ezúttal sem produkált sok előzést, de a verseny az első percétől az utolsóig tele volt izgalmakkal. Méltó tisztelgés volt a 25. alkalommal megrendezett Magyar Nagydíj hagyományai előtt.

A 25. Magyar Nagydíj végeredménye:
Hungaroring, 70 kör = 306,630 km

1. M. WEBBER (AUS) Red Bull-Renault 1:41:05,571 óra
2. F. ALONSO (SPA) Ferrari                 + 17,821 mp.h.
3. S. VETTEL (D) Red Bull-Renault        + 19,252”
4. F. MASSA (BRA) Ferrari                   + 27,474”
5. V. PETROV (RUS) Renault                + 1:13,192
6. N. HÜLKENBERG (D) Williams-Cosworth  + 1:16,763
7. P. DE LA ROSA (SPA) Sauber-Ferrari + 1 kör h.
8. J. BUTTON (GB) McLaren-Mercedes + 1 kör h.
9. K. KOBAJASI (JAP) Sauber-Ferrari  + 1 kör h.
10. BARRICHELLO (BRA) Williams-Cosworth + 1 kör h.
11. SCHUMACHER (D) Mercedes       + 1 kör h.
12. BUEMI (CH) Toro Rosso-Ferrari     + 1 kör h.

13. LIUZZI (ITA) Force India-Mercedes  + 1 kör h.
14. KOVALAINEN (FIN) Lotus-Cosworth + 3 kör h.
15. TRULLI (ITA)
Lotus-Cosworth          + 3 kör h.
16. GLOCK (D) Virgin-Cosworth           + 3 kör h.
17. SENNA (BRA) Hispania-Cosworth   + 3 kör h.
18. DI GRASSI (BRA) Virgin-Cosworth  + 4 kör h.
19. JAMAMOTO (JAP) Hispania-Cosworth + 4 kör h.

Leggyorsabb kör: 1:22,362 (191,491 km/h) Vettel, Red Bull-Renault (a 70. körben)

7 komment

Címkék: ferrari schumacher hungaroring williams webber barrichello alonso massa vettel red bull magyar nagydíj sauber

A bejegyzés trackback címe:

https://f1cirkusz.blog.hu/api/trackback/id/tr132211943

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ismeretlen_131300 2010.08.01. 22:05:55

Izgalmakban gazdag futam volt, apró kérdés, az szabályosnak minősíthető, ahogy Vettel beszaladt a boxba, mert igen csak későn sikerült bekanyarodnia, mostanság meg igen csak hárklisak a vonalakra az illetékes szervek, hát még az ilyen tökön, dinnyén, rázókövön való átgázolásra:D Amúgy nem azt mondták, h egy Williams szerelőt kórházba vittek, mint ha felvétel is lett volna, ahogy pakolják be a kocsiba.

Ismeretlen_148360 2010.08.02. 09:14:45

Jogos a kérdés, de a válasz nem. Barcelonában, vagy a Nürburgringen rendszerint több (tíz) métert mennek a piros elválasztóvonalon, mire végül bekanyarodnak a pit-lane-be. Vettelnek itt akadozott a rádiója, nem értette tisztán, hogy be kell-e mennie cserére vagy nem. Ezért döntött az utolsó pillanatban arról, hogy bemegy. Szerintem a Red Bull alváza, főleg az első szárny alsó része megsínylette azt a magas szegélykövet, nem volt szükség büntetésre. (Idén Alonsót figyelmeztették ilyen késői boxbehajtás miatt, de a spanyol visszaeső elkövetőnek minősült, úgy már veszélyes volt.)

Ismeretlen_100074 2010.08.02. 15:36:58

Nekünk ott a helyszínen úgy tűnt, Vettel direkt hagyja meglépni Webbert a Safety Car mögött, így aztán a "10 autóhossznyinál nagyobb követési távolság a biztonsági autó mögött" (valami ilyesmi volt a kivetítőre írva) jogos megállapításnak tűnt. Más kérdés, hogy azt is el tudom hinni Vettelnek, hogy nem direkt csinálta, és tényleg fogalma sem volt arról, miért is büntetik meg. Érthető is, hogy ideges volt. Jó volt tegnap a műsor a Radio Cafén :)

Ismeretlen_148360 2010.08.02. 17:49:28

Fater: köszi a gratulát, igyekszünk :) Vettel az SC beállása után minden idegszálával azon volt, hogyan tudna visszakerülni Webber elé, ugyanakkor az is igaz, hogy C.Horner arra kérte, fogja vissza Alonsót, hogy Webber kicsit meg tudjon lépni. Ezzel persze a saját győzelmi esélyeit is rontotta Vettel, és ez a magyarázata, miért volt olyan ideges, amikor letöltötte a drive-thru büntetését. Tegnap nem az ő napja volt - ennyi.

Ismeretlen_149536 2010.08.02. 22:27:05

Vettel nagyon forrófejű. Viszont amit Petrov művel az elképesztő. Hogy a fenébe tud 5. lenni egy Renault-val? Hülkenberg ugyanez, ráadásul Cosworth-tal. Tényleg! A motorfejlesztések befagyasztása után milyen motort fejleszthetett a Cosworth? Ez nem az, ami anno a Minardiban szenvedett, ugye? Nagyon erősnek tűnt, és persze a Williams is hozzátette a tapasztalatát. A verseny nagyon jó volt, ismét bebizonyította, hogy a Hungaroring kell az F1-nek.

Ismeretlen_160481 2010.08.04. 10:07:52

a box előtti fehér elválasztót simán át lehet lépni, ahogy István is írta, több pályán is átlépik. csak a kifelé vezető csíkot nem szabad, mert azt bizony már büntetik... AMD950 utolsó mondatához annyit, hogy vmelyik nap olvastam hogy Ekleszton úr örökre itt tartaná a forma1et :D kicsit érdekes, hogy silverstonet, spat hockenheimet és a nagy neveket simán kiszórja, de a magyar gp kell az f1nek :)

Ismeretlen_160481 2010.08.04. 10:29:19

egyébként az elguruló kerék miatt is büntetnék keményen. meg a múltkori indiás csapat balesetben leszakadó kereke miatt és minden hasonlóért. hát igazán csinálhatnának valami komolyabb láncot amúgy, mert megint lesz majd egy Henry Surtees féle baleset aztán majd akkor kapnak észbe...
Száguldó cirkusz
süti beállítások módosítása