Megfontolja a Formula-1-be való visszatérés lehetőségét a Porsche – jelentette be a Párizsi Autószalon sajtónapján Matthias Müller, a stuttgarti székhelyű luxusmárka új elnöke.
Ez azt jelentené, hogy a Volkswagen ralis elkötelezettsége (korábban írtunk róla az SzC_blogon) ellenére a német konszern tovább keresi a módját annak, hogyan vehetne részt a száguldó cirkuszban.
Matthias Müller szerint az lenne az ideális felállás, ha továbbra is az Audi készítené a sportprototípusokat; a Volkswagen (a Polo alapjain) fejlesztené az Intercontinental Rally Challenge-ben (IRC) indítandó raliautót, illetve a Dakaron részt vevő Race Touareget; a Porsche pedig visszatérne a Formula-1-be, ahol eddig már háromszor szerepelt.
Az Audi 1999 óta fejleszti LMP1-es sportkocsijait (R8, R10, majd R15), jelenleg az R18-as modellen dolgoznak, amely jövőre kerül bevethető állapotba. A Porsche 1998 végén hivatalosan véget vetett a gyár sportkocsi-programjának, de 2005 óta ismét rendelkezik egy LMP2-es prototípussal (RS Spyder), amelyet elsősorban amerikai csapatoknak értékesít (ALMS-sorozat).
A Porsche Formula-1-es históriája 1958-ig nyúlik vissza, amikor a németek kicsi, de megbízható F2-es autójukat alakították át, hogy az megfeleljen az F1-es előírásoknak. Három éven át csak néhány kiválasztott futamon álltak rajthoz, majd 1961-től (a másfél literes motorformula bevezetése után) gyári csapatként jelentek meg.
Dan Gurney a Porsche első GP-győzelme felé robog 1962-ben Rouenban
A márka első pole pozícióját Dan Gurney szerezte meg (Nürburgring, 1962), miként az első győzelmet is (Francia GP, Rouen). Az amerikai kiválóság 1961-ben, három dobogós helyezésének köszönhetően harmadik lett a vb-pontversenyben.
A TAG Porsche Turbo az 1983-as Holland Nagydíjon mutatkozott be egy McLaren gyomrában, majd Niki Lauda hajszál híján megnyerte a V6-os turbó harmadik versenyét Kyalamiban. A McLaren-TAG Porsche Turbó a 16 futamból tizenkettőt nyert Lauda és Alain Prost irányításával 1984-ben, a vb-címet az osztrák legenda hódította el. Prost 1985-ben és 1986-ban visszavágott, és az első duplázó világbajnok lett Jack Brabham (1959/60) óta. A német gyártó 1987 végén vonult vissza, három világbajnoki címmel és 25 GP-győzelemmel a tarsolyában.
Niki Lauda az 1-es rajtszámú McLaren-TAG Porschéval, 1985-ben
Négy év elteltével a Porsche újabb babérokra vágyott, ezért 1991-re megegyeztek egy V12-es szívómotor kifejlesztéséről az Arrows istállóval. A német-angol elegy azonban ezúttal nem működött, Michele Alboreto és Alex Caffi csak nyögvenyelősen tudta kvalifikálni magát a versenyekre. A Porsche „időt kért” – kihagyták a Brazil és San Marinó-i GP-t –, de azután sem mentek jobban a dolgok. Hiába cserélték le Caffit Stefan Johanssonra, a sorozatos motorhibák miatt egyszer sem tudtak célba érni a Footwork-kocsik, mire a Porsche sértődötten (!) felmondta a szerződést, és négy szégyenteljes futam után hátat fordított az F1-nek.
Utolsó kommentek