Mark Webber úgy érzi, a Red Bull csapatutasítása megfosztotta a második helytől a Brit Nagydíjon. Christian Horner azzal védekezik, az ő feladata biztosítani, hogy bezsebeljék a maximális pontszámot. Damon Hill a Red Bull előzést tiltó utasítását kritizálja, Jackie Stewart szerint viszont mindig is volt csapatsorrend az F1-ben.
Webber és Horner: az időmérő előtt még szent volt a béke, később már nem (Fotó: Red Bull/Gepa)
Mark Webber hat körrel a Brit Nagydíj leintése előtt megelőzte Lewis Hamiltont a harmadik helyért, és a második helyet őrző csapattársa, Sebastian Vettel nyomába eredt. Miután a kétségbeesetten védekező Vettel hárította az ausztrál támadásait, Christian Horner csapatfőnök jobbnak látta, ha beavatkozik.
Horner az utolsó négy körben többször – Webber szerint „négy vagy öt alkalommal” – beszólt rádión ausztrál pilótájának: „Hold position, no overtaking!”, vagyis „Tartsd a pozíciódat, ne előzz!”, ami kiverte a biztosítékot az ausztrálnál. Webber azonban ellenszegült a csapatvezető utasításának, továbbra is rohamozta Vettelt, de nem tudta megelőzni a németet.
„Ez egyáltalán nincs rendben” – mondta Webber a verseny után, amelyen harmadik lett Vettel mögött. „Ha Fernando [Alonso, aki a verseny hajrájában vezetett – S.I.] kiesik az utolsó körben, a győzelemért csatáztunk volna. Természetes, hogy figyelmen kívül hagytam a csapat utasításait, a végéig csatáztam. Egyfolytában zaklattak a rádión keresztül, miközben én megpróbáltam a legjobbamat nyújtani. Nem sokat válaszolta vissza, ők viszont elég sokat szövegeltek, ami kezdett fárasztó lenni a végére” – mondta Webber.
Mark pontosan egy évvel ezelőtt kísértetiesen hasonló helyzetben találta magát Silverstone-ban, amikor a Red Bull – az ausztrál megkérdezése nélkül – úgy döntött, átszereli az ő első szárnyát Vettel kocsijára, miután a német összetörte a sajátját. Webber ezek után lerajtolta a németet és remek győzelmet aratott Silverstone-ban. Webber akkor gunyorosan kijelentette a verseny után: „Nem is olyan rossz egy kettes számú pilótától!”.
Webber most nem akarta (nem merte?) ugyanezt nyilatkozni, ugyanis éppen a szerződés-hosszabbításról tárgyal a Red Bull vezetőivel. Ha marad, egy évre írna alá, de az ausztrál feltételeket is szabna, többek közt azt, hogy engedjék versenyezni Vettel ellen. Webbert már hírbe hozták a Ferrarival, ami jó kártya lehet a kezében, de miután Montezemolo elnök lépten-nyomon hangoztatja, hogy Felipe Massa szerződése kőbe van vésve 2012 végéig, Helmut Marko és társai tudják, mi a dörgés. Ráadásul a Red Bull gyakorlatilag bárkit kiválaszthat Webber helyére, az F1-es pilóták egymást taposva tolonganának a jelenlegi legjobb versenyautóért.
Christian Horner szerint a Red Bull továbbra sem akar csapatutasítást alkalmazni (ahogy nem tett ilyet 2010-ben sem), de hangsúlyozta: az ő feladata, hogy bebiztosítsa a csapat lehető legnagyobb pontszerzési rátáját. „Ha tovább engedjük Mark és Sebastian csatáját, fennállt volna a veszélye, hogy összeütköznek. Úgy járhattak volna, mint Hamilton és Massa az utolsó kanyarban. Nem kockáztathattuk a második-harmadik helyért járó 33 pontot” – indokolta döntését a csapatfőnök. Horner hozzátette: Webber a jövőben szabadon csatázhat a győzelmekért.
„Mark most a pole pozícióból indult, esélye volt arra, hogy nyerjen, de nem úgy alakult. Mi minden esélyt megadtunk neki, de ha mindezt a csapat szempontjából nézzük, a verseny előtti megbeszélésen mindkét pilóta és a mérnökök előtt elmondtam, hogy a legfontosabb feladatunk az lesz, hogy a csapat érdekeit szem előtt tartsuk. Úgy távoztunk Silverstone-ból, hogy Sebastian tovább növelte az előnyét, Mark feljött a második helyre és a csapat is tovább növelte a vezetését a gyártók pontversenyében.”
Mark Webber (Red Bull Racing), Brit Nagydíj, Silverstone (Fotó: Active Pictures/Jiri Krenek)
Damon Hill, aki a Brit Autóversenyzők Klubja (BRDC) elnökeként látogatott ki Silverstone-ba, kritizálta a Red Bull taktikáját. „Szerintem a nézők versenyt akarnak látni, nem csapatsorrendet. Ideje lenne tisztázni, hogy ilyen komoly befektetések mellett, illetve amit a csapatok időben és munkamennyiségben befektetnek, abból verseny lesz-e, vagy sem. Szerintem a versenyzőket nem lenne szabad visszafogni, ha versenyezni akarnak” – mondta Hill a BBC-nek.
„Nem is fogtuk vissza őket, egészen az utolsó három-négy körig” – replikázott Horner. „De hát te is pontosan ilyen helyzetben voltál! Emlékszem, amikor Jacques Villeneuve-nek az egész versenyen mögötted kellett autóznia Melbourne-ben!” – szúrt vissza az 1996-os világbajnoknak a Red Bull csapatfőnöke. Valóban: a vezető Hill Williamséből folyt az olaj, de a csapat arra utasította az újonc Villeneuve-öt, hogy ne támadja az angolt, aki így megnyerte az 1996-os Ausztrál Nagydíjat.
Utolsó kommentek