Adrian Newey még életében nem aggódott úgy a versenyzői testi épségéért, mint a Belga Nagydíjon. A bajnokcsapat ugyanis – a Pirelli javaslatára fittyet hányva – megváltoztatta az első kerekek eltartását, ami hólyagosodáshoz vezetett.
Newey (bal szélen) itt már megkönnyebbült, de egész verseny alatt azon aggódott, nehogy baja essen Vettelnek és Webbernek (Fotó: Red Bull/Gepa)
Adrian Newey szíve – saját bevallása szerint – végig a torkában dobogott, nehogy baja essen Sebastian Vettelnek és Mark Webbernek a vasárnapi Belga Nagydíjon.
A Red Bull Racing ugyanis, a Pirelli mérnökeinek javaslatára fittyet hányva, nagyobbra állította az első kerekek eltartását az ideális szintnél, ami komoly gumiproblémákhoz vezetett Spában. Webbernek már a futam harmadik, Vettelnek az ötödik körében ki kellett állnia a boxba, hogy lecseréljék az időmérőn elhasználódott lágy abroncsokat, amelyek hólyagosodni kezdtek.
„Ez volt életem talán legrémesebb versenye, a szívem végig a torkomban dobogott” – vallotta be Adrian Newey a BBC-nek. „Az időmérő edzés előtt egyeztettünk a Pirellivel (a kerekek eltartásáról), és úgy tűnt, nem aggódnak túlságosan. De ahhoz, hogy a kvalifikáció után kereket cserélhessünk, az FIA [és a többi csapat – SI] beleegyezését kellett volna kérnünk, és a boxutcából kellett volna rajtolnunk” – fejtette ki a Red Bull technikai igazgatója.
A Pirelli motorsportfőnöke, Paul Hembery rosszallásának adott hangot a Red Bull problémái miatt, azok ugyanis az olaszok hírnevét is csorbították. „Eddig sosem volt problémánk a gumik biztonságával. A mostaniaknak két okuk volt: egyrészt, hogy pénteken, a rossz idő miatt keveset mentek az autók száraz pályán; másrészt, hogy (a Red Bullnál) átlépték az általunk javasolt értékeket” – mondta az angol szakember.
A kerekek eltartását fokban szokás megadni; ez az az érték, amivel a kerék alsó része és futófelülete eltér a függőlegestől. A Pirelli mérnökei legfeljebb 4 fokos eltartást javasoltak Spában, amitől a Red Bull saját szakállára eltért, Newey szerint „csak egy hajszállal, négy és egynyolcad fokra állítottuk az eltartást, tehát csak egy picivel e fölé. Nyilván, ha tudtuk volna, hogy ez biztonsági kockázattal jár, nem csináltuk volna.”
Ennek az ellenkezőjére utal, hogy a Red Bull a verseny előtt kérte a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) versenyigazgatójának, valamint a többi F1-es csapatnak a hozzájárulását, hogy biztonsági okokból lecserélhessék Vettel és Webber használt gumijait. A szabályok ugyanis előírják, hogy az első tíz helyről induló pilótának ugyanazokkal a gumikkal kell megkezdeniük a versenyt, amelyeken a kvalifikációt befejezték. Ezt azonban a többi istálló elutasította, mondván: a Red Bull hibázott a beállításokkal, induljanak csak a boxutcából.
A Red Bull mellett a Ferrarinak, a McLarennek és a Toro Rossónak is fejfájást okoztak a hólyagosodó gumik Spában (Fotó: Red Bull/Gepa)
A versenyen egyébként nemcsak a Red Bullnak, hanem a Ferrarinak (Fernando Alonso), a McLarennek (Lewis Hamilton) és a Toro Rossónak (Jaime Alguersuari) is gondot okoztak a gyorsan felhólyagosodó gumik.
Mivel a csapatok a két hét múlva esedékes Olasz Nagydíj helyszínén, Monzában is szoktak trükközni a kerekek eltartásával, várható, hogy ismét előtérbe kerül a RBR belgiumi problémája. Az F1-es csapatok szövetsége, a FOTA vezetése azonban előrebocsátotta: továbbra sem kíván engedni egyes csapatok csereigényének, ha az adott technikai problémát saját maguk idézték elő.
Utolsó kommentek