HTML

Száguldó cirkusz blog

Utolsó kommentek

Hogy működik a KERS Monzában?

2011.09.06. 16:35 Real Simon says

A Pirelli-gumik és a DRS-rendszer árnyékában idén alig esett szó a KERS-ről. Pedig az energia-visszavezető rendszer nélkül aligha lennének előzések, különösen a hétvégi Olasz Nagydíj helyszínén, Monzában.



A Kinetic Energy Recovery System-et (KERS) 2009-ben vezették be, a McLaren és a Ferrari szinte az egész szezonban használta, a BMW Sauber és a Renault csak alkalmanként, míg a Red Bull és a Toyota egyáltalán nem. Pedig már akkor világosan látszott, hogy a rajt és az előzés is sokkal könnyebb annak, aki a fékezéskor keletkező energiát visszatáplálja a motorba.

Az F1  legjobb KERS-ét vitán felül a Mercedes gyártja az angliai Brixworth-ben, a Mercedes-Benz sindelfingeni (Németország) kutatás-fejlesztési központjának támogatásával.

A csillagosok KERS-e három fő egységből áll: a generátorból (MGU), az erőátviteli elektronikából (PE), valamint az energiatároló rendszer (ESS) akkumulátoraiból. Az energia visszavezetésekor az MGU generátorként működik, háromfázisú impulzusokat továbbít a PE-n keresztül. A rendszer ezeket elektromos árammá alakítja át, amit az akkumulátorban (ESS) tárol. Ha a versenyzőnek plusz teljesítményre van szüksége, a gázpedál megnyomására fordítva kezd működni a rendszer, ilyenkor a generátor visszatáplálja az energiát a motorba.

A 2008 vége óta folyamatos kutatás-fejlesztésnek köszönhetően a generátor tizedakkora méretű, mint egy utcai autóé, az F1-es akkumulátor mérete pedig nyolcada a hagyományos akksiénak. Az egész KERS mintegy 3500 alkatrészből áll, ami alighanem csomagolási világrekord!

Monzában az jelenti a KERS-használat előnyét, hogy az átlagos sebességű kanyarokat nagyon hosszú egyenesek követik (négy ilyen van), amelyek végén az autók motorjai megközelítik a maximális sebességet. Elvileg a Roggia-sikán, a második Lesmo kanyar, az Ascari-sikán és a Parabolica után (a célegyenesben) is használható a KERS, de kérdés, hogy a kör végére maradna-e még tárolt energia? Az Olasz Nagydíj helyszínén a KERS négy tizedmásodperces előnyt jelent körönként, ami soknak számít. A Hungaroringen ez az érték 0,25-0,3 másodperc.



Monzában egy körnek csupán 12 százalékát töltik fékezéssel a pilóták, ami problémát jelenthet, a KERS ugyanis csak fékezéskor töltődik. A pályán hat fékezési pont van, de csak a célegyenes végén, a Roggia-sikán előtt, az Ascari-sikán előtt és a Parabolica előtt fékeznek olyan erővel, hogy az töltést is eredményezzen.  

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://f1cirkusz.blog.hu/api/trackback/id/tr313206963

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
Száguldó cirkusz
süti beállítások módosítása