Vettelnek már csak egy győzelemre van szüksége a vb-cím bebiztosításához, miután Monzában is komoly ellenállás nélkül nyert. Button egymás után a harmadik futamon verte meg csapattársát, Hamiltont, aki viszont kis híján Alonsót előzte meg az Olasz Nagydíj végén, majdnem megfosztva a Ferrari-rajongókat a hazai dobogó örömétől.
Sebastian Vettel gyakorlatilag megnyerte a 2011-es világbajnoki címet. A Red Bullnak eddig két pályán nem akart összejönni a siker: Spában és Monzában, a hosszú egyenesek nem feküdtek a Renault-motornak, vagy a rövid váltóáttételnek. Idén viszont, ahogy Sebastian fogalmazott az Olasz Nagydíj megnyerése után, „az autó egyszerűen tökéletes volt, már pénteken fantasztikusan ment, de a versenyen még jobbnak éreztem. Ezúttal a gumikkal sem volt problémánk. Spában komoly gondot okozott a lágy abroncsok hólyagosodása, itt (Monzában) viszont sem az opcióssal, sem a középkemény (Medium) gumikkal nem volt semmi gondunk. Az autó úgy muzsikált, mint egy svájci óra.”
Vettel idén már a nyolcadik győzelmét aratta Melbourne, Sepang, Isztambul, Barcelona, Monte-Carlo, Valencia és Spa után, ráadásul közel 10 másodperces fölénnyel, ami simán 15 lett volna, ha nem enged ki az utolsó néhány körben. Ez azért nagy dolog, mert a Red Bull mérnökeinek eddig nem sikerült megtörniük a monzai átkot, még csak a dobogóra sem állhattak fel soha a Királyi parkban! Most viszont Seb megszerezte a pole pozíciót és a győzelmet – de nem könnyen.
Fernando Alonso ugyanis bombarajtot vett, hasonlóan ahhoz, amit májusban, Barcelonában bemutatott. A Ferrari ásza úgy lőtt ki a 4. starthelyről, mint akinek a pucér talpát égeti a 44 fokos aszfalt, és két kerékkel a füvön átvágva befurakodott a két McLaren és Vettel előtt az első kanyarba. Egy flikk a kormánnyal jobbra, egy flikk balra, és már zárta is a szöget. Vettelnek hiába volt rövidre állítva a váltóáttételezése (ami jobb kigyorsítást eredményezett), egyszerűen nem jutott lehetőséghez, hogy kilőjön a spanyol mellett, és ez az állapot így maradt az első öt körben.
Mögöttük még a szokásosnál is nagyobb tumultus alakult ki a Prima Variantéban, amikor a nagy helyezkedés közepette egy HRT-bomba csapódott be a tömegbe. Vitantonio Liuzzi kamikaze-akciója a szeptember 11-i, New York-i merényletek 10. évfordulójának felidézésére is beillett, az olasz két kerékkel a fűre hajtva elvesztette uralmát a kocsi fölött, a HRT keresztbe csúszva szánkázott át a célegyenes menti fűszegélyen. Belecsapódott a kanyarban éppen elforduló Vitalij Petrov Renault-jába, aki tehetetlenül kiforgatta Nico Rosberg Mercedesét, majd a tumultusban szerencsétlenül helyezkedő Jerome d’Ambrosio Virginje is fleszedett némi törmeléket. Mázli, hogy Liuzzi nem frontálisan torpedózta meg mit sem sejtő kollégáit (hanem a kocsi oldalával), annak még rosszabb vége lett volna.
Az FIA megbüntette az izgága olaszt, Liuzzinak a következő versenyen (Szingapúrban) öt rajthellyel hátrábbról kell indulnia, mint az edzéseredménye indokolná. Vagyis, a 24. helyett a 29. rajtkockáról (csak vicceltünk:)).
Miután Vettel a safety car beküldése, majd kiállása (4. kör) után visszazökkent a verseny ritmusába, támadást indított a vezető Alonso Ferrarija ellen. Fernando, ameddig lehetett, megpróbálta tartani a Red Bullt, de széllel szemben nem lehet pisilni – Sebastian úgy hagyta faképnél a Ferrarit a Curva Grandéban, az 5. körben hogy két kerékkel a füvön is átvágott. „Egyszerűen jól ki tudtam gyorsítani, éreztem, hogy megfoghatom a Ferrarit, ezért mindent beleadtam. Fernando amúgy kemény ellenfél, a rajtnál is egy ’állat’ volt, nem hagyott sok helyet nekem…” – mesélte később Vettel.
Mindeközben a verseny legnagyobb csatája is kialakulóban volt, méghozzá Michael Schumacher és Lewis Hamilton között. Miután Rosberg már az első kanyarban elvérzett, Schumira maradt az ezüstös becsület megvédése, a német pedig derekasan állta a sarat, ameddig lehetett. Vettel és Alonso mögött Schumacher körözött – a tifosók elismerő tapsától, füttyögésétől kísérve – de Lewis mindent beleadott, hogy feledtesse a Magyar Nagydíj óta tartó rossz sorozatát. minden lehetséges helyen és módon igyekezett támadni, zavarba hozni a német veteránt – kevés sikerrel. A 13. körben megelőzte a Mercedest a célegyenes végén, de Michael a két sikán közötti szakaszon visszavette a pozícióját. Schumacher lágy abroncsai gyorsan elkoptak (a hátsók), Hamiltonnak viszont nem működött rendesen a DRS, mindketten szenvedtek.
Ezt használta ki Jenson Button, aki az elején kissé lemaradt, hogy kímélje az abroncsait, majd a 15. körben meglepte az egymással csatázó Lewist és Michaelt, és egyszerre hagyta faképnél mindkettőt! Ezzel Button átvette a harmadik helyet. A Ferrari szerelői hiába dolgoztak remekül a kerékcseréknél (Alonso és Felipe Massa kerekeit is 3.0 másodperc alatt cserélték le!), a McLaren jobban bánt a gumikkal, ráadásul jobb volt a stratégiája is. Miután Button és Alonso egymás utáni körökben másodszor is kiállt a boxba (a 33., illetve 34. körben), már a McLaren-pilóta foglalta el a második helyet, amit a leintésig megőrzött.
Hamilton McLarenje a verseny utolsó harmadára látványosan felgyorsult, de ő is csak a boxtaktika révén tudott Schumacher elé kerülni. Az angol a hajrában Alonsót és a dobogó alsó fokát vette célba, de a kockás zászló 0,508 másodperccel hamarabb találta meg a Ferrarit, így a tifosóknak maradt okuk az ünneplésre. „Ez szoros volt. Ha egy-két körrel tovább tart a verseny, a Ferrari elveszítette volna a dobogót. szerencsénk volt, hogy a verseny elején Jenson, Lewis és mások is Michaellel csatáztak, mert így legalább tíz másodpercet veszítettek, ami a végén minket segített” – vallotta be őszintén Alonso.
A Ferrari ásza természetesen teljesen kiélvezte a tifosók felé áradó szeretetét, amikor Vettellel és Buttonnal együtt kiment az F1-ben teljesen egyedülálló, a boxutca fölött átívelve a célegyenesre nyíló dobogóra. Kicsit még mosolygott is, amikor megkapta a főszponzor gyertyaláng alakú trófeáját a 3. helyért. De a sajtótájékoztatón egykedvűen válaszolt a kérdésekre. „Tudomásul kell vennünk, hogy jelenleg ennyit tudunk. Nem vagyunk képesek versenyre kelni a Red Bull-lal és a McLarennel. Minden téren fejlődnünk kell, a gumifelhasználástól az aerodinamikáig, és minden körülmények között. De legalább Szingapúr jön, egy városi pálya, amit igazán szeretek” – tette hozzá Fernando.
A megfáradt Schumacher végül ötödiknek hozta be a Mercedest, megismételve a Belga Nagydíjon elért eredményét. Ross Brawn a verseny előtt azt nyilatkozta, nagyon örülne, ha azt meg tudnák ismételni Monzában is – hát elégedett lehet.
Felipe Massa és Mark Webber versenyét az ütközésük pecsételte meg. A biztonsági autó kiállása után Webber a Ferrari mellé furakodott, az első kanyar belső szegélyénél összeütköztek, a Red Bull első szárnya letört, Massa pedig kipördült és sok helyet vesztett. Az első szárnyát vesztett Red Bull nem sokkal később végleg kiesett, amikor Webber túl későn fékezett és a gumifalnak csúszott. Érdekes, hogy ez volt a Red Bull idei legelső kiesése, és az első kiesés a 2010-es Koreai Nagydíj óta. Ugyanazon a napon, amelyen a csapat megtörte a sokéves átkot Monzában.
Jaime Alguersuari nagyszerű versenyzéssel szerezte meg idei legjobb eredményét (7. lett), miután a safety car kiállását követően feljött a legjobb tízbe és a leintésig ott is maradt. „Legközelebb szeretnék még ennél [a 18. helynél] is hátrábbról rajtolni, mert úgy látszik, bármennyire rosszul megyek a kvalifikáción, mindig pontot szerzek!” – viccelődött a fiatal spanyol. „Kicsit meglepődtem azon, hogy helyrejött az autó teljesítménye a versenyre – nem számítottam rá, hogy gyorsabbak leszünk, mint a Force India és a Sauber.”
A másik Toro Rosso-pilóta, Sébastien Buemi az utolsó előtti körben veszítette el a kilencedik helyet, amikor Bruno Senna egy bátor kifékezős manőverrel megelőzte. A Toro Rosso Montreal és a Hungaroring után harmadszor tudott pontot szerezni mindkét autóval 2011-ben.
Legjobban mégis Bruno Senna örülhetett Monzában. A brazil a 10. rajthelyet szerezte meg a második versenyén a Renault-Lotusszal. Jól kezdte a futamot, de a Liuzzi-becsapódás, meg a sok helyezkedés miatt visszaesett a 14. helyre. Onnan kapaszkodott vissza a pontszerző zónába, és miután ilyen szépen megelőzte Buemit, minden esélye megvan arra, hogy a csapat év végéig kitartson mellette. Alexander Wurz véleménye szerint – akivel tegnap együtt reggeliztem a McLaren motorhome-jában – a kérdés nem az, hogy Senna valóban tehetséges és gyors-e, hanem az, milyen hamar éri el a Renault R31 teljesítményének a felső határát. Az igazi bizonyítás ugyanis akkor kezdődik.
A 62. Olasz Nagydíj végeredménye
Autodromo Nazionale di Monza, 53 kör=306,720 km
1. VETTEL (D) Red Bull-Renault 1:20:46,172 óra (227,848 km/h)
2. BUTTON (GB) McLaren-Mercedes + 9,590 mp.h.
3. ALONSO (SPA) Ferrari + 16,909”
4. HAMILTON (GB) McLaren-Mercedes + 17,417”
5. SCHUMACHER (D) Mercedes GP + 32,677”
6. MASSA (BRA) Ferrari + 42,993”
7. ALGUERSUARI (SPA) Toro Rosso-Ferrari + 1 kör h.
8. DI RESTA (GB) Force India-Mercedes + 1 kör h.
9. SENNA (BRA) Renault + 1 kör h.
10. BUEMI (CH) Toro Rosso-Ferrari + 1 kör h.
11. MALDONADO (VEN) Williams-Cosworth + 1 kör h.
12. BARRICHELLO (BRA) Williams-Cosworth + 1 kör h.
13. KOVALAINEN (FIN) Lotus-Renault + 2 kör h.
14. TRULLI (ITA) Lotus-Renault + 2 kör h.
15. GLOCK (D) Virgin-Cosworth + 2 kör h.
16. RICCIARDO* (AUS) HRT-Cosworth + 14 kör h.
* hosszú kiállása után az eredmény nem értékelhető, de befejezte a versenyt
Leggyorsabb kör: 1:26,187 (241,971 km/h), L. Hamilton, McLaren-Mercedes
Utolsó kommentek