HTML

Száguldó cirkusz blog

Utolsó kommentek

Vettel lazán nyert, a Ferrari vért izzadt a dobogóért Monzában

2011.09.11. 18:20 Real Simon says

Vettelnek már csak egy győzelemre van szüksége a vb-cím bebiztosításához, miután Monzában is komoly ellenállás nélkül nyert. Button egymás után a harmadik futamon verte meg csapattársát, Hamiltont, aki viszont kis híján Alonsót előzte meg az Olasz Nagydíj végén, majdnem megfosztva a Ferrari-rajongókat a hazai dobogó örömétől.


Sebastian Vettel gyakorlatilag megnyerte a 2011-es világbajnoki címet. A Red Bullnak eddig két pályán nem akart összejönni a siker: Spában és Monzában, a hosszú egyenesek nem feküdtek a Renault-motornak, vagy a rövid váltóáttételnek. Idén viszont, ahogy Sebastian fogalmazott az Olasz Nagydíj megnyerése után, „az autó egyszerűen tökéletes volt, már pénteken fantasztikusan ment, de a versenyen még jobbnak éreztem. Ezúttal a gumikkal sem volt problémánk. Spában komoly gondot okozott a lágy abroncsok hólyagosodása, itt (Monzában) viszont sem az opcióssal, sem a középkemény (Medium) gumikkal nem volt semmi gondunk. Az autó úgy muzsikált, mint egy svájci óra.”

Vettel idén már a nyolcadik győzelmét aratta Melbourne, Sepang, Isztambul, Barcelona, Monte-Carlo, Valencia és Spa után, ráadásul közel 10 másodperces fölénnyel, ami simán 15 lett volna, ha nem enged ki az utolsó néhány körben. Ez azért nagy dolog, mert a Red Bull mérnökeinek eddig nem sikerült megtörniük a monzai átkot, még csak a dobogóra sem állhattak fel soha a Királyi parkban! Most viszont Seb megszerezte a pole pozíciót és a győzelmet – de nem könnyen.

Fernando Alonso ugyanis bombarajtot vett, hasonlóan ahhoz, amit májusban, Barcelonában bemutatott. A Ferrari ásza úgy lőtt ki a 4. starthelyről, mint akinek a pucér talpát égeti a 44 fokos aszfalt, és két kerékkel a füvön átvágva befurakodott a két McLaren és Vettel előtt az első kanyarba. Egy flikk a kormánnyal jobbra, egy flikk balra, és már zárta is a szöget. Vettelnek hiába volt rövidre állítva a váltóáttételezése (ami jobb kigyorsítást eredményezett), egyszerűen nem jutott lehetőséghez, hogy kilőjön a spanyol mellett, és ez az állapot így maradt az első öt körben.



Mögöttük még a szokásosnál is nagyobb tumultus alakult ki a Prima Variantéban, amikor a nagy helyezkedés közepette egy HRT-bomba csapódott be a tömegbe. Vitantonio Liuzzi kamikaze-akciója a szeptember 11-i, New York-i merényletek 10. évfordulójának felidézésére is beillett, az olasz két kerékkel a fűre hajtva elvesztette uralmát a kocsi fölött, a HRT keresztbe csúszva szánkázott át a célegyenes menti fűszegélyen. Belecsapódott a kanyarban éppen elforduló Vitalij Petrov Renault-jába, aki tehetetlenül kiforgatta Nico Rosberg Mercedesét, majd a tumultusban szerencsétlenül helyezkedő Jerome d’Ambrosio Virginje is fleszedett némi törmeléket. Mázli, hogy Liuzzi nem frontálisan torpedózta meg mit sem sejtő kollégáit (hanem a kocsi oldalával), annak még rosszabb vége lett volna.

Az FIA megbüntette az izgága olaszt, Liuzzinak a következő versenyen (Szingapúrban) öt rajthellyel hátrábbról kell indulnia, mint az edzéseredménye indokolná. Vagyis, a 24. helyett a 29. rajtkockáról (csak vicceltünk:)).

Miután Vettel a safety car beküldése, majd kiállása (4. kör) után visszazökkent a verseny ritmusába, támadást indított a vezető Alonso Ferrarija ellen. Fernando, ameddig lehetett, megpróbálta tartani a Red Bullt, de széllel szemben nem lehet pisilni – Sebastian úgy hagyta faképnél a Ferrarit a Curva Grandéban, az 5. körben hogy két kerékkel a füvön is átvágott. „Egyszerűen jól ki tudtam gyorsítani, éreztem, hogy megfoghatom a Ferrarit, ezért mindent beleadtam. Fernando amúgy kemény ellenfél, a rajtnál is egy ’állat’ volt, nem hagyott sok helyet nekem…” – mesélte később Vettel.



Mindeközben a verseny legnagyobb csatája is kialakulóban volt, méghozzá Michael Schumacher és Lewis Hamilton között. Miután Rosberg már az első kanyarban elvérzett, Schumira maradt az ezüstös becsület megvédése, a német pedig derekasan állta a sarat, ameddig lehetett. Vettel és Alonso mögött Schumacher körözött – a tifosók elismerő tapsától, füttyögésétől kísérve – de Lewis mindent beleadott, hogy feledtesse a Magyar Nagydíj óta tartó rossz sorozatát. minden lehetséges helyen és módon igyekezett támadni, zavarba hozni a német veteránt – kevés sikerrel. A 13. körben megelőzte a Mercedest a célegyenes végén, de Michael a két sikán közötti szakaszon visszavette a pozícióját. Schumacher lágy abroncsai gyorsan elkoptak (a hátsók), Hamiltonnak viszont nem működött rendesen a DRS, mindketten szenvedtek.

Ezt használta ki Jenson Button, aki az elején kissé lemaradt, hogy kímélje az abroncsait, majd a 15. körben meglepte az egymással csatázó Lewist és Michaelt, és egyszerre hagyta faképnél mindkettőt! Ezzel Button átvette a harmadik helyet. A Ferrari szerelői hiába dolgoztak remekül a kerékcseréknél (Alonso és Felipe Massa kerekeit is 3.0 másodperc alatt cserélték le!), a McLaren jobban bánt a gumikkal, ráadásul jobb volt a stratégiája is. Miután Button és Alonso egymás utáni körökben másodszor is kiállt a boxba (a 33., illetve 34. körben), már a McLaren-pilóta foglalta el a második helyet, amit a leintésig megőrzött.



Hamilton McLarenje a verseny utolsó harmadára látványosan felgyorsult, de ő is csak a boxtaktika révén tudott Schumacher elé kerülni. Az angol a hajrában Alonsót és a dobogó alsó fokát vette célba, de a kockás zászló 0,508 másodperccel hamarabb találta meg a Ferrarit, így a tifosóknak maradt okuk az ünneplésre. „Ez szoros volt. Ha egy-két körrel tovább tart a verseny, a Ferrari elveszítette volna a dobogót. szerencsénk volt, hogy a verseny elején Jenson, Lewis és mások is Michaellel csatáztak, mert így legalább tíz másodpercet veszítettek, ami a végén minket segített” – vallotta be őszintén Alonso.

A Ferrari ásza természetesen teljesen kiélvezte a tifosók felé áradó szeretetét, amikor Vettellel és Buttonnal együtt kiment az F1-ben teljesen egyedülálló, a boxutca fölött átívelve a célegyenesre nyíló dobogóra. Kicsit még mosolygott is, amikor megkapta a főszponzor gyertyaláng alakú trófeáját a 3. helyért. De a sajtótájékoztatón egykedvűen válaszolt a kérdésekre. „Tudomásul kell vennünk, hogy jelenleg ennyit tudunk. Nem vagyunk képesek versenyre kelni a Red Bull-lal és a McLarennel. Minden téren fejlődnünk kell, a gumifelhasználástól az aerodinamikáig, és minden körülmények között. De legalább Szingapúr jön, egy városi pálya, amit igazán szeretek” – tette hozzá Fernando.

A megfáradt Schumacher végül ötödiknek hozta be a Mercedest, megismételve a Belga Nagydíjon elért eredményét. Ross Brawn a verseny előtt azt nyilatkozta, nagyon örülne, ha azt meg tudnák ismételni Monzában is – hát elégedett lehet.


Felipe Massa és Mark Webber versenyét az ütközésük pecsételte meg. A biztonsági autó kiállása után Webber a Ferrari mellé furakodott, az első kanyar belső szegélyénél összeütköztek, a Red Bull első szárnya letört, Massa pedig kipördült és sok helyet vesztett. Az első szárnyát vesztett Red Bull nem sokkal később végleg kiesett, amikor Webber túl későn fékezett és a gumifalnak csúszott. Érdekes, hogy ez volt a Red Bull idei legelső kiesése, és az első kiesés a 2010-es Koreai Nagydíj óta. Ugyanazon a napon, amelyen a csapat megtörte a sokéves átkot Monzában.

Jaime Alguersuari nagyszerű versenyzéssel szerezte meg idei legjobb eredményét (7. lett), miután a safety car kiállását követően feljött a legjobb tízbe és a leintésig ott is maradt. „Legközelebb szeretnék még ennél [a 18. helynél] is hátrábbról rajtolni, mert úgy látszik, bármennyire rosszul megyek a kvalifikáción, mindig pontot szerzek!” – viccelődött a fiatal spanyol. „Kicsit meglepődtem azon, hogy helyrejött az autó teljesítménye a versenyre – nem számítottam rá, hogy gyorsabbak leszünk, mint a Force India és a Sauber.”


A másik Toro Rosso-pilóta, Sébastien Buemi az utolsó előtti körben veszítette el a kilencedik helyet, amikor Bruno Senna egy bátor kifékezős manőverrel megelőzte. A Toro Rosso Montreal és a Hungaroring után harmadszor tudott pontot szerezni mindkét autóval 2011-ben.

Legjobban mégis Bruno Senna örülhetett Monzában. A brazil a 10. rajthelyet szerezte meg a második versenyén a Renault-Lotusszal. Jól kezdte a futamot, de a Liuzzi-becsapódás, meg a sok helyezkedés miatt visszaesett a 14. helyre. Onnan kapaszkodott vissza a pontszerző zónába, és miután ilyen szépen megelőzte Buemit, minden esélye megvan arra, hogy a csapat év végéig kitartson mellette. Alexander Wurz véleménye szerint – akivel tegnap együtt reggeliztem a McLaren motorhome-jában – a kérdés nem az, hogy Senna valóban tehetséges és gyors-e, hanem az, milyen hamar éri el a Renault R31 teljesítményének a felső határát. Az igazi bizonyítás ugyanis akkor kezdődik.

A 62. Olasz Nagydíj végeredménye
Autodromo Nazionale di Monza, 53 kör=306,720 km

1. VETTEL (D) Red Bull-Renault     1:20:46,172 óra (227,848 km/h)
2. BUTTON (GB) McLaren-Mercedes + 9,590 mp.h.
3. ALONSO (SPA) Ferrari                  + 16,909”
4. HAMILTON (GB) McLaren-Mercedes + 17,417”
5. SCHUMACHER (D) Mercedes GP     + 32,677”
6. MASSA (BRA) Ferrari                 + 42,993”
7. ALGUERSUARI (SPA) Toro Rosso-Ferrari + 1 kör h.
8. DI RESTA (GB) Force India-Mercedes + 1 kör h.
9. SENNA (BRA) Renault                   + 1 kör h.
10. BUEMI (CH) Toro Rosso-Ferrari     + 1 kör h.
11. MALDONADO (VEN) Williams-Cosworth + 1 kör h.
12. BARRICHELLO (BRA) Williams-Cosworth + 1 kör h.
13. KOVALAINEN (FIN) Lotus-Renault + 2 kör h.
14. TRULLI (ITA) Lotus-Renault        + 2 kör h.
15. GLOCK (D) Virgin-Cosworth         + 2 kör h.
16. RICCIARDO* (AUS) HRT-Cosworth + 14 kör h.
* hosszú kiállása után az eredmény nem értékelhető, de befejezte a versenyt

Leggyorsabb kör:
1:26,187 (241,971 km/h), L. Hamilton, McLaren-Mercedes

8 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://f1cirkusz.blog.hu/api/trackback/id/tr403219003

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szeja 2011.09.11. 20:14:30

Buemi a kilencedik helyet veszítette el és nem a tizediket Senna előzése miatt!

Sünmami 2011.09.12. 07:17:49

Az utolsó előtti bekezdés tényleg kicsit zavarosra sikerült, de egy ilyen hosszú és tartalmas cikknél talán ennyi szépséghiba elnézhető;)

Vettel győzelménél sokkal jobban örülök annak, hogy végre-végre láthattunk tőle egy olyan előzést, amit én személy szerint hosszú idő óta várok.

Button nekem egyre szimpatikusabb. Eddig is jó versenyzőnek tartottam, de most különösen tetszett. Egyébként az egész futam nagyon jó volt, szinte végig az első 5 helyen kocsikáztak a világbajnokok. Nem rossz mezőny;)

AUTÓtechnikus · http://novothauto.hu 2011.09.12. 10:45:38

"A megfáradt Schumacher "

Az a faszi egy gladiátor, nem hiszem, hogy megfáradt. Tudom, hogy nincs "ha" az autósportban, de ezzel a tűzzel Vebber helyén alázná Vettelt.

Tomchy 2011.09.12. 10:46:58

"Hamiltonnak viszont nem működött rendesen a DRS"
Csudát. Rövid volt a végáttétele, és a DRS effektussal együtt is 6-7 km/h-val alacsonyabb volt a végsebessége, mint MS-é. Vagyis a DRS tökéletesen működött, csak kevés volt.

JMC 2011.09.12. 16:44:45

Működött az a DRS, jaja, csak a Mclaren mérnökei DRS nélkül számították ki a végáttételt, amikor Hamilton használta a szárnyat már a box kijáratánál elérte a tiltást a motor. Kicsit hosszabb hetedik kellett volna, mint mondjuk a Toro Rossokban volt. Tény, hogy amikor nem volt előttük senki másodpercen belül, és nem nyithatták a szárnyat a célegyenes végén féktáv előtt közvetlenül kezdett rekedten gurgulázni a Merci-motor.

tök mindegy 2011.09.12. 18:07:49

@BOSCHtechnikus: igen, egy picit kivénhedt gladiátor, és nincs Webber helyén (ezt az egyet jól látod).
Ez nem egy amerikai film, ahol majd az egykori bajnok visszatér és megmutatja...
Mondjuk nem tudom, hogy milyen alapon állítasz ilyeneket, hogy bezzeg ő aztán megmutatná Vettelnek...

==T== 2011.09.19. 23:03:28

@tök mindegy: esetleg a 7 vb címe meg a 91 győzelme alapján?
Száguldó cirkusz
süti beállítások módosítása