Komoly szakmai- és közönségsikert hozott a Mecsek Rallye, amelyet idén először rendeztek meg az IRC sorozat keretében. A magas technikai színvonal, a félgyári csapatok, vállalható költségek és a vb-futamokétól semmiben sem elmaradó nézőszámok eredményeként ma már az eredeti sorozat, a WRC keresi az egybeolvadás lehetőségét az IRC-vel.
Látványosságban az IRC semmivel sem marad el a WRC mögött. A képen Ján Kopecky Skodája az Azori-szigetek Ralin
Az interkontinentális ralisorozat (IRC) megalakulása egy régóta megoldatlan problémára adott választ 2007-ben. A hivatalos világbajnoki sorozatból, a WRC-ből egymás után szálltak ki a gyártók, amire a gazdasági válság csak részben adott magyarázatot. A költségek már évekkel ezelőtt átlépték az ésszerűség határait: a Citroën 105 millió, a Ford 86 millió euróból versenyzett végig egy szezont. Ez ugyan töredéke a legjobb Formula-1-es istállók 300 milliós költségvetésének, mégis nagyon komoly összeg. Főleg az újautó-eladások drasztikus visszaesése idején.
Hogy mennyire megterhelő volt a 80-100 millió euró körüli éves számla, azt a Subaru, a Suzuki és a Skoda vergődése mutatja a WRC-ben. Ezek a gyártók 2007 után már nem tudtak (és már nem is akartak) részt venni a fékevesztett költségvetési versenyben, ezért felszámolták, vagy a rivális IRC bajnokságba telepítették át a bázisukat.
The Winner takes it all! Megszokott kép a WRC-ből: Loeb, Ogier és a (szinte) mindig nyerő Citroenek
Az IRC nagy előnye, hogy francia szervezői nem féltek olyan újításokat bevezetni, amelyektől a konzervatív FIA égisze alatt működő WRC vezetői évek óta idegenkedtek. Alappá tették a Szuper-2000-es (S2000) versenyautókat, száműzték az elektronikát (kivéve az üzemanyag-befecskendezést és a kormányszervót) és megszerezték médiatámogatónak az Eurosportot, amely 310 millió európai háztartásba juttatja el a futamokon készült képsorokat, nagyrészt élőben. Nem véletlen, hogy a Skoda és a Peugeot az IRC-ben látja a jövőjét, ahol a Fiat (Abarth) és a malajziai Proton jelenti a gyári konkurenciát. A hangulat sokkal lazább, mint a világbajnokságon, de az ellenfelek semmivel sem puhányabbak és a versenyek sem kevésbé látványosak, sőt!
A WRC-ben ezzel szemben 2008 óta csak a Citroën és a Ford szerepel gyári csapattal. A versenyek kezdtek unalmassá válni, a helyszíni és a tévés nézőszámok drasztikusan visszaestek. Annyira, hogy az Eurosport 2008 végén levette műsoráról a WRC-összefoglalókat, és teljes vállszélességgel saját sorozata, az IRC mellé állt.
Bryan Bouffier, a franciák reménysége idén megnyerte a Monte-Carlo Ralit a Peugeot-nak
A Nemzetközi Automobil Szövetségnek (FIA) tennie kellett valamit. A korábbi navigátor és ralicsapat-vezető, Jean Todt elnöki kinevezése után megmozdult az állóvíz. „A ralizás nem arról szól, hogy az ember megreggelizik, versenyez egy kicsit, aztán megebédel, majd este fél hétre otthon van vacsorára” – jelentette ki tavaly Todt. „Meg kell változtatni a WRC-futamok lebonyolítási rendszerét: hosszabb versenyekre van szükség és vissza kell hozni az éjszakai szakaszokat, mert a közönséget ezek vonzzák” – érvelt teljes joggal.
Az FIA hosszú vajúdás után tavaly nyáron elhatározta, hogy a WRC versenyautók addigi formájukban nem maradhatnak. A kétliteres turbómotorral hajtott, 320 lóerős, lángot lövellő, csattogó WRC-k ugyan remek látványt és hangélményt nyújtanak, de egymillió euró körüli éves fenntartási költségük miatt (a kifejlesztés költségeit nem számítva) a gyári csapatok játszóterévé tették a világbajnokságot. Ahhoz, hogy megálljon a ralis rajongók elszivárgása, mindenek előtt új gyártókra, izgalmas modellek megjelenése van szükség – a régiek megtartása mellett.
Mikko Hirvonen és a Ford immár évek óta másodhegedűst játszik a Citroenek mellett
A Volkswagen és a MINI csak arra várt, hogy a WRC-ben csökkentsék a motorok méretét (2 liter helyett 1,6 liter, turbóval), valamint a kifejlesztés és a fenntartás költségeit. A MINI már idén, a VW jövőre tervezi a belépést a világbajnokságba. De az IRC még mindig valami mást, többet képes nyújtani, elsősorban a szervezők rugalmasságának köszönhetően. Az IRC résztvevői ugyanúgy bejárják a világot, a régi klasszikusok közül ők rendezik meg a Monte-Carlo Ralit, a San Remo-ralit és minden második évben a Korzika-ralit. Versenyeznek a régi, klasszikus Eb-futamok helyszínén, Belgiumban (Ypres-rali) és Csehországban (Barum-rali), idén először pedig Pécsen is (Mecsek-rali).
Remek közönségmágnes, hogy szinte minden futamon van éjszakai szakasz (a Mecsekre kettőt is beterveztek, de csak egyet tudtak megtartani, mert a magyar nézők elözönlötték a pályát), továbbá az ismert ralis legendák szerepeltetése, mint Ari Vatanen, Miki Biasion vagy Jean-Pierre Nicolas, akik előfutóként, vérpezsdítő régi WRC-k volánjánál parádéznak, őrületbe kergetve a rajongókat.
Guy Wilks, a Peugeot U.K. versenyzője ezt úgy fogalmazza meg, hogy az IRC-futamoknak „karakterük van, mint a jó bornak”. Vajon ez a karakter megmaradna, vagy eltűnne, ha az IRC egyesülne a WRC-vel, ahogy Jarmo Mahonen, az FIA rali bizottságának vezetője szeretné?
Jég, hó, éjszakai szakaszok és legendák: a korábbi WRC-pilóta, Francois Delecour is elindult a Montén egy Peugeot-val
„A WRC-ben a pénzes gyártók miatt csak maroknyi versenyzőnek van esélye gyorsasági szakaszt nyerni, nem hogy versenyt. Ha megnézzük az IRC szakasz- és futamgyőzteseinek számát, egész hosszú listát kapunk” – mondja Guy Wilks.
Az IRC fiatal csillagát, Thierry Neuville-t már most úgy emlegetik, mint a belga legenda, Freddy Loix méltó utódját
Igaza van: míg a WRC-ben az első tíz futamgyőzelmen mindössze 3 pilóta, Sébastien Loeb, Sébastien Ogier és Mikko Hirvonen osztozott, az IRC-ben idén nyert már futamot Juho Hänninen, Ján Kopecky és Freddy Loix (mind Skoda), valamint Bryan Bouffier és Thierry Neuville (Peugeot) is, pedig ott csak nyolc versenyt rendeztek. A WRC-ben idén nyolc szakaszgyőztest avattak, az IRC-ben 13-at.
Az IRC sokadik előnye, hogy a nemzeti bajnokságok éllovasainak is esélyt ad a kiugró szereplésre. A magyar bajnok, Asi 6. lett a Mecsek-ralin, egy N-csoportos Mitsubishivel
Mindezek után joggal vetődhet fel a kérdés: most akkor melyik a jobb, érdekesebb, izgalmasabb ralisorozat?
Kétségtelen, hogy a Volkswagen érkezése felkavarhatja a halálosan unalmas Citroen-Ford csata posványos állóvizét, de a tények azt mutatják, hogy versenyszervezésben, a nézők kiszolgálásában és bevonásában, nyitottságában és költséghatékonyságában az IRC még mindig verni fogja a Nagytestvért. Hamarosan eljöhet a pillanat, amikor a kishal keresztbe lenyeli a nagyhalat.
Az IRC-rajongók sokkal közelebb kerülhetnek az akcióhoz - nem csak a szervizparkban
Fotók: (c) IRC, Citroën, Ford
Utolsó kommentek