HTML

Száguldó cirkusz blog

Utolsó kommentek

Hamilton abu-dzabi győzelme új fejezetet nyitott a pályafutásában

2011.11.13. 19:11 Real Simon says

Lewis Hamilton idei harmadik győzelmét aratta Abu Dzabiban, miután végig sakkban tartotta Fernando Alonsót a Ferrarival. Jenson Button a McLaren rossz KERS-e ellenére bejött harmadiknak, már a nyolcadik futamát zárta a dobogón. Mark Webber túl későre hagyta a kemény gumik felvételét, az utolsó előtti körben bukta el a harmadik helyet. Sebastian Vettel már az első körben kiesett, miután a jobb hátsó gumija a második kanyarban cserben hagyta.

Lewis Hamilton abu-dzabi győzelme egy új, jobb, érettebb ember születését is jelezte

Sok évtizedes tapasztalatok igazolják, hogy bármennyire is domináns egy adott csapat, vagy versenyző, nem lehet kiesés nélkül végigcsinálni egy egész versenyévadot. Sebastian Vettel eddig dominált a 2011-es szezonban: 11 győzelemmel és 13 edzéselsőséggel a tarsolyában érkezett Abu Dzabiba, de a versenyen elég volt egy alattomos defekt, és a sebezhetetlennek hitt német máris partvonalon kívül találta magát. 

Vettel szombaton az utolsó pillanatban szerezte meg a pole pozíciót, a második helyre szorítva a hétvége villámemberét, Lewis Hamiltont. Hamilton már pénteken megfutotta a legjobb időt, majd szombat délelőtt sem talált legyőzőre. A McLaren angolja -volt barátnőjével, Nicole Scherzinger énekesnővel történt szakítása után - a kvalifikáció első és második szakaszában is hozta bombaformáját, de Vettel az utolsó pillanatban elhalászta az orra elől a répát, a világbajnok indulhatott az élről a Yas Marina pályán.

Hamilton mögött Jenson Button szerezte meg a harmadik, Mark Webber a negyedik helyet, majd két-két Ferrari, Mercedes és Force India következett. Az ilyen páros rajtrács, ahol egy csapat két autója tölti meg a rajtsorokat, az egyik legbiztosabb jele annak, hogy procedúraszerű versenyre számíthatunk, kevés előzéssel. A pálya ugyanis nem igazán ad teret a különféle beállítások használatának, az erőviszonyok ennél fogva már az időmérő edzésen kialakulnak, a pozíciók előre eldőlnek.

Fernando Alonso sokkal erősebb volt a Ferrarival, mint arra számítani lehetett

Sebastian Vettel arra készült, hogy egy hibátlan rajt után elsőként fordul be az első kanyarba, megnyugtató előnyre tesz szert a nyitó körökben, majd szokása szerint diktálja a tempót, az élről irányít. A terv első fele meg is valósult: Seb jó két autóhossz előnnyel lőtt ki az első kanyarból, de amint ráfordult a második hajlatra, a Red Bull RB7 fara megindult kifelé, és a német csak satufékezéssel tudta megakadályozni, hogy korlátnak ütközzön.

"Az első kanyarban még minden rendben volt, de amint ráfordultam a másodikra, azonnal éreztem, hogy a jobb hátsó keréknél valami nincs rendben" - mesélte csalódottan Seb. "Nehéz megmondani, hogy ez miért történt, a gumi ugyanis teljesen szétroncsolódott és szétkenődött a pályán. Azt gondoltam, ha visszahozom a kocsit a boxba, még meg lehet javítani, de fél kör alatt a gumi teljesen tönkretette a futóművet is". Az RB7 hátsó futóműve mellett az alvázvégződés és a kipufogócsonk is megsérült, így vettel neve mellé idén először a "Retired" (Kiesett) felirat került. Nagyon fucsa látvány volt, hiszen a német legutóbb 2010-ben, Koreában nem tudott befejezni egy versenyt, akkor motorhiba miatt.

Vettel kiesése hosszú idő után ismét lehetőséget teremtett arra, hogy igazi csata alakuljon ki az első helyért, amire az élre került Hamilton mellett Fernando Alonso (Ferrari), Jenson Button (McLaren) és Mark Webber (Red Bull) pályázott reális eséllyel.

A Ferrari spanyolja elsöprő lendülettel kezdett, Webbert, majd Buttont is lendületből megelőzte, így a második körtől kezdve ő jelentette a legnagyobb veszélyt Hamilton elsőségére. Webber a 4. körtől kezdve folyamatosan támadta Buttont, akinek "elment" a KERS-e. "Nagyon vicces volt úgy fékezni, hogy nem volt KERS-em, ami teljesen felborította az autó egyensúlyát" - ártulta el az angol. Ehhez képest Webber valahányszor elment mellette, Button vissza tudott támadni és végül előrébb végzett, mint az ausztrál.

Tíz kör után Hamilton 2,5 másodperccel vezetett Alonso előtt, őket Button és Webber követte, további öt másodperces lemaradással. Az üldözőboly élén Felipe Massa és Nico Rosberg nyomult, nyomukban Michael Schumacherrel, a két Force Indiával, Sébastien Buemivel és az edzéseken rengeteg technikai problémával küszködő Vitalij Petrovval. Heikki Kovalainen a rajt után a 13. helyre jött fel a Lotusszal; Rubens Barrichello pedig - aki motorcseréje miatt nem mehetett ki a pályára a kvalifikáción, így csak az utolsó helyről startolhatott - tíz kör alatt tíz pozíciót javított, a 14. helyen tanyázott. 

Webber és Button csatározásai mellett Sébastien Buemi, Paul di Resta és Adrian Sutil társasjátéka jelentette az izgalmakat a vereny első harmadában. A Toro Rosso és a Force India a márka-világbajnokság hatodik helyéért csatázik (a Sauberral együtt), ami különös élt adott a svájci előretörésének. Buemi a 15. körben nagyot vívott az egyetlen kerékcserére játszó Di Restával és éppen Sutilt vette célba, amikor az STR6-os hidraulikája léket kapott. "Először a kormányszervo ment el, azután nem tudtam sebességet váltani - ezek a hidraulikai defekt biztos jelei. Nem tehettem mást, mint hogy behajtottam a garázsba és kiszálltam. A tempónk alapján a hetedik-nyolcadik hely elérhető lett volna" - kesergett a svájci, aki nem először esett el a pontszerzéstől hasonló malőr miatt.

Csapattársa, Jaime Alguersuari igyekezett visszahozni a Toro Rosso halványuló reményeit, de a csapat csúnyán elrontotta az egyik kerékcseréjét, és a spanyol reménytelenül beragadt a mezőny sűrűjébe, végül csak 15. lett.

Hamilton, Alonso és Button a 17. körben hajtotta végre az első kerékcseréjét, ekkor Webber állt az élre, de a forduló végén az ausztrál is a boxutca felé vette az irányt. A red bullosok ezúttal nem hozták a Vettelnél megszokott makulátlan formát, elbíbelődtek Webber jobb hétsó kerekével, az ausztrál ráadásul lement a pályáról a kivezető körén, ezzel gyakorlatilag búcsút inthetett a dobogós reményeinek. Hamilton 3,3 másodperces előnnyel vezetett a vártnál sokkal gyorsabb Ferrari előtt, amit néhány körön belül öt szekundumra sikerült feltornásznia. Alonso azonban nem hagyta, hogy Lewis kiengedjen: a következő 20 körön belül hatszor cserélt gazdát a leggyorsabb kör Hamilton és Fernando között, a Ferrari nem akart eltűnni az angol visszapillantó tükréből.

"Ez volt életem egyik legjobb versenye. Nagyon kemény dolgom volt, a világ egyik leggyorsabb versenyzőjét kellett sakkban tartanom. Fernando ellen küzdeni mindig nagyon nehéz, elég a legkisebb hibát elkövetned, és ő máris a sarkadban van megint" - dicsérte egykori ellenségét a McLaren villámembere. Alonso boldog volt, hogy a 150 Italia ismét versenyképes, ezért ő sem fukarkodott az elismerésekkel. "Fantasztikus verseny volt, legnagyobb részében csak három-öt másodpercvel maradtunk el a McLaren mögött. Az utolsó etapban egy árnyalattal talán gyorsabbak voltak, én viszont beragadtam az egyik HRT mögé az utolsó kerékcserémre menet."

Hamilton a 41. körben állt ki második kerékcseréjére, Fernando azonban jobban vigyázott az abroncsokra, neki elég volt három körrel később kiállnia, vagyis addig vezetett. Az utolsó frissítés után a McLaren már nem lassult, sőt, mire a kockás zászló lecsapitt, Hamilton több mint nyolc szekundumra tornászta fel az előnyét.

A Red Bull érdekes stratégiát próbált ki Mark Webberrel: a futam legvégére (az utolsó kör kezdetére) hagyta az ausztrál utolsó kerékcseréjét, amit muszáj volt megejteni, mivel Mark addig csak a lágy abroncsokat használta. Ezzel viszont ugrott a dobogós hely, ami a KERS nélkül küzdő Jenson Button ölében landolt. Button megszakítás nélkül a nyolcadik versenyét fejezte be a dobogón, megelőzve Webbert, Massát és Nico Rosberget. A Ferrari braziljának megint nem volt szerencséje: első szárnyával elütött egy pályára került alkatrészt, így a végén izgulnia kellett az ötödik helyéért is. 

Rosberg a rajtnál éppen Massát próbálta átugrani, de "elfogyott alóla a talaj", ezért kénytelen volt visszavenni és maga elé engedni csapattársát, Schumachert. Nico némi csetepaté után visszaküzdötte magát Michael elé, és a verseny nagy részében maga mögött tartotta a veterán bajnokot. Ezúttal ő gazdálkodott jobban a gumikkal (Schumi a 43., Rosberg a 49. körben cserélt másodjára), jutalma a hatodik hely lett.

Schumachernek sokkal inkább Adrian Sutilt kellett szemmel tartania, a Force India németje ugyanis hajszálra olyan gyors volt, mint a Mercedes ásza. Michaelnek végül 1,2 másodpercet sikerült megőriznie az előnyéből, ennyivel előzte meg Sutilt a célvonalon. Paul di Resta számára sem nyereséget, sem veszteséget nem hozott, hogy a csapata teljesen más (egy kerékcserés) stratégiával küldte versenybe, mint kolégáját. A skót derekasan küzdött, kilencedik helyével hozzájárult ahhoz, hogy a narancs-fehér-zöldek még erősebb pozícióban készülhessenek az idényzáró Brazil Nagydíjra, ahol végleg eldől a konstruktőri hatodik hely sorsa. 

Ebbe a hatodik helybe (a Toro Rossók mellett) még a Sauber pilótái szólhatnak bele, akik közül Kobajasi Kamui tizedikként ért célba Abu Dzabiban. A japán ugyanúgy nyolcfutamos szünet után tért vissza a pontszerzők közé, ahogy Lewis Hamilton a győztesek közé, mindketten a Nürburgringen ünnepelhettek utoljára. A hinwili gárda az utolsó futam előtt 42 ponttal rendelkezik, ez eggyel több, mint a Toro Rosso pontszáma, és 15-tel kevesebb, mint a Force Indiáé. A csapatbajnokság első négy helyezettjének sorrendje (1. Red Bull, 2. McLaren, 3. Ferrari, 4. Mercedes GP) szintén véglegesnek tekinthető.

Az idényzáró Brazil Nagydíj legfontosabb nyitott kérdése így már csak a pilótabajnokság ezüstérmének eldöntése lesz. Button 255 ponttal várja a folytatást, nyomában a tízpontos hátránnyal érkező Alonsóval, a 22 pontos lemaradással rendelkező Webberrel és a további öt ponttal elmaradó Hamiltonnal. 

Az Abu-dzabi Nagydíj végeredménye:
55 kör = 305,182 km

1. HAMILTON (GB) McLaren-Mercedes 1:37:11,886 óra (188,494 km/h)
2. ALONSO (SPA) Ferrari   + 8,457 mp.h.
3. BUTTON (GB) McLaren-Mercedes + 25,881"
4. WEBBER (AUS) Red Bull-Renault  + 35,784"
5. MASSA (BRA) Ferrari       + 50,578"
6. ROSBERG (D) Mercedes     + 52,317"
7. SCHUMACHER (D) Mercedes    + 1:15,964
8. SUTIL (D) Force India-Mercedes + 1:17,122
9. DI RESTA (GB) Force India-Mercedes + 1:41,087
10. KOBAJASI (JAP) Sauber-Ferrari  + 1 kör h.
 
11. PÉREZ (MEX) Sauber-Ferrari  + 1 kör h.
12. BARRICHELLO (BRA) Williams-Cosworth + 1 kör h.
13. PETROV (RUS) Renault        + 1 kör h. 
14. MALDONADO (VEN) Williams-Cosworth + 1 kör h.
15. ALGUERSUARI (SPA) Toro Rosso-Ferrari + 1 kör h.
16. SENNA (BRA) Renault  + 1 kör h.
17. KOVALAINEN (FIN) Lotus-Renault + 1 kör h.
18. TRULLI (ITA) Lotus-Renault       + 2 kör h.
19. GLOCK (D) Virgin-Cosworth       + 2 kör h.
20. LIUZZI (ITA) HRT-Cosworth      + 2 kör h.

Leggyorsabb kör: 1:42,612 - Webber, Red Bull-Renault, az 51. körben

 

 

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://f1cirkusz.blog.hu/api/trackback/id/tr403375082

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sünmami 2011.11.14. 09:10:22

Eddig sem értettem egyet azokkal akik Vettel korán megszerzett 2. vb győzelme után azért duzzogtak, hogy unalmasak lesznek a következő futamok. Halálra nem izgultuk magunkat, de azért a fenti alaposan megírt beszámolóból is kitűnik (ezt a kígyót nem tették a sínre:)), hogy minden csapat szurkolójának volt miért a képernyő elé ülni.

Érdekes a cím, mert Hamilton ugye már nem most kezdte pályafutását, de tényleg lehet, ez az év egy nagyon kemény tanulópénz volt a számára, és végre magára talál. Úgy is fogalmazhatnék ironikusan, hogy ez a hölgy most neki egy kicsit (nagyon) sokba került :P Az tényleg igaz mondás, hogy minden sikeres férfi mögött egy erős nő áll, de az is, hogy minden sikeres nő mögött egy gyenge férfi :( Mert az idén valakinek nagyon jól ment a szekere, de az nem Hamilton volt. Bár nálam nem toplistás versenyző, még is borzasztóan sajnálnám, ha azt a hatalmas tehetséget amivel ő rendelkezik, nem tudná kellően kihasználni. És ez nem egy nyugdíjas állás.

(Van egy kisbetűs Vettel, kéretik kijavítani:P)

Sünmami 2011.11.15. 08:29:52

Örömmel látom, mennyi embernek tetszett a cikk, a számok alapján. Érdekelne viszont, ugyan hányan vették a fáradtságot hogy végig is olvassák. Többször előfordult hogy csak magamban beszélgettem, és teljesen feleslegesen koptattam a klaviatúrát, töltöttem itt az időmet.
Ez csak egy vélemény volt. Ha valakit egyáltalán érdekel.

Real Simon says 2011.11.15. 18:04:21

@Sünmami: Engem érdekel, köszönöm, hogy aktív vagy. Nekem teljesen jó, ha majd az idei SzC könyvben mindenki elolvassa rendesen.:) Vettelt meg nem javítottam ki (kis v-t nagy V-re), Az úgy volt szép.
Száguldó cirkusz
süti beállítások módosítása