Az FIA Motorsport Világtanácsa (WMSC) elfogadta a Formula-1 2012-es versenynaptárát és technikai szabályzatát. Jövőre – a sportág történetében először – húsz futamot rendeznek. A lekörözöttek megelőzhetik a biztonsági autót, de betiltják a befújt diffúzort és szigorúan szabályozzák a kipufogógáz-kivezetést.
Szerdán Új-Delhiben ülésezett a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) Motorsport Világtanácsa (WMSC). Az ülésen véglegesítették az autós világbajnoki sorozatok, köztük a Formula-1 2012-es versenynaptárait, emellett elfogadták a csapatok által javasolt technikai változtatásokat.
Fontos változás, hogy a jövőben a lekörözött pilóták visszaelőzhetik az eléjük beküldött biztonsági autót, hogy a mezőny végére felzárkózva ne zavarják az élen állók versenyét. Legalább ilyen fontos, hogy az a versenyző, aki a pozíciója védelme érdekében egyszer elmozdult az ideális ívről, nem térhet vissza oda a rajt után, de ennek az újtásnak az alkalmazása körül még garantáltan lesznek viták.
Tizenhárom évvel ezelőtt a Ferrari kezdte el a kipufogógáz tudatos kivezetését a hátsó szárny felé. A képen Rubens Barrichello, a 2000-es Monacói Nagydíjon (Fotó: HochZwei)
Az FIA 2012. január 1-től nem engedélyezi az elmúlt két évben használt ún. befújt diffúzor megoldást. Ez előnyt biztosított a fejlesztésekre többet költő élcsapatoknak azzal, hogy a kipufogógázt az alváz végén kialakított diffúzorba, vagy a hátsó szárnyakra vezetve fokozta az autót az aszfaltra szorító erőt. A szövetség most kikötötte, hogy a kipufogóvégződésnek az autó oldaldobozának hátsó részén kell elhelyezkednie, ahogy 8-10 évvel ezelőtt, megszüntetve a lehetőséget a kipufogógázok aerodinamikai célú felhasználására.
A WMSC arról is döntött, hogy látványosabban kell megjelölni az autó elektromos kapcsolóinak helyét a cockpit oldalán, ezzel is könnyítve a sportbírók és a mentők dolgát. Ezen kívül elfogadták az oldalirányú töréstesztek további szigorítását, továbbá szabályba iktatták az elektronikus motorvezérlő egység (ECU) beállítási paramétereit.
Az idei Kanadai Nagydíjon tapasztaltak után a szövetség négy órában maximalizálta az F1-es futamok hosszát (a montreali, másfál órás esőszünettel megszakított verseny 4 óra 5 percig tartott). A jövő évtől akármennyi gumi felhasználható lesz a pénteki szabadedzéseken, szemben az eddigi gyakorlattal, amikor csak három garnitúrát engedélyeztek a szabályok.
A WMSC jóváhagyta a 2012-es versenynaptárt is, amely soha nem látott módon 20 futamból fog állni. A Bahreini Nagydíj elfogadása nagy felháborodást váltott ki a szaksajtóban, az ottani uralkodócsalád ugyanis idén februárban és márciusban belelövetett az utcán tiltakozó tömegbe, többeket megölve, illetve megsebesítve.
A másik két gyenge láncszem az Egyesült Államok és Korea. A texasi austinba beharangozott futam megtartása a pénzügyi garanciáktól, illetve a nyár elején elkezdett pályaépítés befejezésén fog múlni, míg Koreában a kiszolgáló létesítmények (szállodák, rossz tömegközlekedés) hiánya okozhat problémákat.
A WMSC az F1-es csapatok kérésére könnyített a teszttilalmon is. Májusban – valószínűleg a Spanyol Nagydíj után – háromnapos tesztelést tartanak a Circuit de Catalunyán, az összes istálló részvételével.
Utolsó kommentek