Mi jut eszébe a 334-es számról?
- Ez lesz a rajtszámom a Dakaron. Úgy érzem, szerencsés szám, az egész csapat nagy izgalommal és várakozással készül a versenyre. Mindig akadnak kisebb problémák az utolsó napokban, de valamiért azt érzem, hogy a 2012-es szerencsés versenyünk lesz.
Az elmúlt két évben a Dakar kimaradt, de több más fontos dolog történt a csapattal. Tavaly megnyerték az országos tereprali-bajnokságot, idén pedig az FIA zónatrófeáját. Milyen volt a díjátadó?
- Nagy megtiszteltetés számomra, hogy a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) elnökétől, Jean Todt úrtól vehettem át a győzelmi serleget. Már másodszor volt szerencsém kezet fogni vele: 2009-ben Montenegróban is ő adta át a kupát, amikor először nyertük meg a regionális tereprali-bajnokságot. Nagyobb elismerés magától az elnöktől átvenni egy díjat, még akkor is, ha igazából maga a sportteljesítmény számít, nem az átadó személye.
Tizenöt évvel ezelőtt, 1996-ban vett rész először a Dakar-ralin, akkor még Afrikában. Ennyi év után miben talál új kihívást, motivációt?
- Az első években inkább a kalandvágy vezetett bennünket, csak az volt a cél, hogy végigmenjünk a távon. Most már sokkal konkrétabb, nagyra törőbb céljaink vannak, ahogy a háttér, a csapat is sokkal komolyabb. Szeretnénk a legjobb tíz között végezni, ezért fogom nyomni a gázt, ezért fogunk küzdeni minden nap a navigátorommal.
Hogy van Bunkoczi László sérült háta? Tud már ásni, ha elakadnak a sivatagban?
- Lacit egyszerűen beszíjazzuk az ülésbe és majd szorítja a fogát, ha fáj valamije. Szorgalmasan edzett, úszott és kondizott az elmúlt hónapokban, remélem, teljesen rendben lesz a verseny rajtjáig.
A Volkswagen kivonulásával megszűntek a gyári csapatok. Ez mennyiben könnyíti meg a magyar csapat dolgát?
- Hadd pontosítsak: attól, hogy nincsenek klasszikus gyári csapatok, még több nagy gyártó – például a Mini, a Hummer, vagy a Toyota – nagyon komoly támogatással, profi háttérrel áll rajthoz. A néhány évvel ezelőtt sikert sikerre halmozó Mitsubishi ugyan hivatalosan, gyári csapatként nem lesz ott, de a privát indulóknak bérbe adott versenyautók gyakorlatilag egytől egyig gyári felszereltségű masinák.
Az idei verseny útvonala Argentína és Chile mellett Perut is érinti. Könnyebb, vagy nehezebb lesz ettől a Dakar-rali?
- A rendezők négy szakaszt jelöltek ki Peruban. Azt mondták, ezek olyan nehezek, hogy akik elérik Perut a tizenkettedik napon, azoknak csak fele jut el a célig. A verseny egy mindössze 30 kilométeres gyorsaságival zárul, a többi etap lesz, vagyis gyakorlatilag három nap alatt megfeleződik a mezőny. Ezek magaslati szakaszok lesznek, de laza, homokos-murvás talajra számítunk, amit ismerünk.
Mit gondol, kik a nagy esélyesek a dobogóra?
- Al-Attijah és új csapattársa, az amerikai Robby Gordon mindenképpen esélyes a két bivalyerős Hummerral. De azt gondolom, ha az autójával minden rendben lesz, Stéphane Peterhansel fog nyerni a Minivel. Második helyre al-Attijahot tippelném, a katari nagyon szívós és mindig képes meglepetésekre. Harmadiknak egy másik Mini-autót várok, vagy a lengyel Holowczycot, vagy az orosz Novickijt, akik korábban megnyerték a tereprali-világkupát is.
Szalay Balázs január 1-jén már a 12. Dakarján fog elrajtolni, navigátora ismét Bunkoczi László lesz (hátul)
Milyen fejlesztéseket hajtottak végre az Opel Antarán?
- Elsősorban aerodinamikai fejlesztéseket végeztünk. Kaptunk egy vadonatúj motort a General Motorstól, Detroitból, amit szerettünk volna beépíteni az autóba, de mivel csak decemberben érkezett meg Magyarországra, nem maradt elég időnk, hogy kipróbáljuk. A Dakaron viszont nem szabad kockáztatni, így maradtunk a régi, bevált technikánál. Korábban azt tapasztaltuk, hogy a forróság miatt extra hűtést igényelnek a berendezések, 2009-ben többször meg kellett állnunk, mert szinte felforrt a benzin. Ezekre a problémákra is igyekeztünk megoldást találni.
Mi a menetrend, mikor utazik a csapat Dél-Amerikába?
- Az előörs már december 27-én repülőre szállt, ők vették ki a november végén hajóra pakolt versenyautót és a kamionokat a konténerekből. Huszonkilencedikén együtt utazunk le Argentína déli részére, Mar del Platára, onnan rajtol a verseny. Ott egy 14 állomásos adminisztratív átvételi procedúra vár ránk, amely során a nevezési díj befizetésétől kezdve a biztosításokig, a GPS nyomkövető rendszer használatától a benzinjegyek meglétéig mindent tüzetesen ellenőriznek a Dakar szervezői. Ha mind a tizennégy „OK” pecsét bekerült a menetlevélbe, nincs más dolgunk, mint várni a sorunkra január 1-jén, a rajtdobogónál. Sikerült megegyeznünk a TV2-vel, így a magyar nézők gyakorlatilag semmiről sem maradnak le velünk, illetve a versennyel kapcsolatban, ha követik a csatorna helyszíni beszámolóit.
Utolsó kommentek