HTML

Száguldó cirkusz blog

Utolsó kommentek

A McLaren és a Mercedes megy legfelkészültebben Melbourne-be

2012.03.05. 12:30 Real Simon says

Véget ért a tesztidőszak, 11 nap múlva már az Ausztrál Nagydíj helyszínén, Melbourne-ben dübörögnek fel az F1-es motorok. A három teszten megtett 1183 körrel a Mercedes AMG volt a legszorgalmasabb; megelőzve a Williams csapatát. A Red Bullt az utolsó napi problémák visszavetették, de az RB8 így is gyors lesz, ahogy Kimi Räikkönen új vasa, a Lotus E20 is. A McLaren gyanúsan lapít, de a legnagyobb kérdőjelet a Ferrari F2012 teljesítménye jelenti.
 
Jellemző kép az idei téli tesztelésről: a McLaren a maga útját járja, a Ferrarit leginkább a garázsba tolják (Minden fotó: (c) Wolfgang Wilhelm, Auto Motor und Sport)
 
A Formula-1 gumiszállítója, a Pirelli szerint közel ötvenezer (egészen pontosan 48 987) kilométert tettek meg a csapatok a február első hetében megtartott jerezi, illetve az azt követő két barcelonai teszten. Jerezben Nico Rosberg (Mercedes AMG), az első barcelonai próbán Kobajasi Kamui (Sauber-Ferrari), míg a záróteszten Kimi Räikkönen (Lotus-Renault) érte el a négynapos sorozat legjobb idejét.
Érdekes, hogy amíg a vb-címvédő Red Bull és a Ferrari csak egy-egy napi legjobb időt villantott, a vb-ezüstérmes McLaren egyet sem, és a Mercedes AMG is csak a 2011/2012-es hibridautóval jeleskedett, még február elején. 
 
LOTUS: Tempó rendben, Räikkönen a régi

Jerezben, az első napon Kimi Räikkönen érte el a legjobb időt a Lotus-Renault-val, amit a finn a barcelonai zárónapon is megismételt, szépen bekeretezve az egyhónapos tesztidőszakot. Vasárnap (tegnap) csak a két év ralizás után visszatérő finn tudott zavartalanul teljesíteni egy 65 körös versenyszimulációt, és biztató jel a Jégember (meg a Lotus) rajongói számára, hogy egyszer sem esett vissza 1,8 mp-nél jobban az autó teljesítménye a hosszú etapok végére. 
 
Kimi a tesztidőszak vége felé elárulta: „Néha rossz gombot nyomtam meg, néha nem nyomtam meg elég erősen a gombot, vagy éppen túl korán nyomtam meg – de mindez nem érintett hátrányosan. A kerékcserék valamivel rövidebbek lettek [mint amikor legutóbb az F1-ben versenyzett a finn – a szerk.], de itt sincs jelentős eltérés. Örülök, hogy fizikailag gond nélkül bírtam a versenyszimulációkat is.” Räikkönen barcelonai körátlaga ugyan valamivel gyengébb volt, mint a Red Bull, a Mercedes vagy a Sauber etapjai, de a hangulat joggal bizakodó az F1 legdinamikusabban fejlődő alakulatánál.
 
Mindezt felértékeli, ha tudjuk, hogy a fekete-aranyosoknak már az első barcelonai napon csomagolniuk kellett, miután Romain Grosjean alatt hat kör után furcsán kezdett viselkedni az E20-as. A francia azonnal kiállt a boxba, ahol a szerelők megvizsgálták a kocsit és kiderült: át kell tervezni a kasztnit az első futómű befogási pontjai környékén. Három és fél tesztnap kárba veszett emiatt, de az enstone-i gárda erejét jelzi, hogy a záróteszt négy napjából hármon megint a Lotus  volt a leggyorsabb (kétszer Grosjean, egyszer Räikkönen). A GP2-sorozat francia címvédője ezzel végképp bizonyította: sebessége alapján ott a helye a legjobbak között.
 
Kimi Räikkönennek meg sem kottyant, hogy két évig távol volt az F1-től, és a Lotust sem vetette vissza a második teszt kihagyása
 
RED BULL: Remek autó, gyermekbetegségekkel

Adrian Newey stabil alapokra építhette legújabb alkotását, az RB8 ugyanis a folyamatosan kiváló eredményeket szállító, 2009-es RB5 egyenes ági leszármazottja. Az RB6-os 2010-ben, az RB7-es tavaly röpítette a világbajnoki címig Sebastian Vettelt és a csapatot, így a cél idén sem lehet más, mint a címvédés. 
 
Sebastian Vettel – rövid ismerkedés után – Barcelonában hozta a szokásos, szenzációs formáját: a legjobb időt repesztette az első barcelonai teszt nyitónapján. Ilyenkor azonban még a bajnokcsapat számára is fontosabb, hogy az autók minél több időt, kört töltsenek a pályán, az időemedmények másodlagosak. Érdekes, hogy a Red Bull az összes résztvevő csapat közül Jerezben csak a 8., Barcelona I-en a hatodik, Barcelona II-n pedig csak az utolsó, 10. helyet foglalta el a legszorgalmasabb tesztelők listáján. Utóbbi persze főként annak köszönhető, hogy Vettel a zárónapon kicsúszott a pályáról és megtörte a kocsi első szárnyát, majd újra jelentkezett az a váltóhiba, amely Mark Webbert is hátráltatta az előző barcelonai teszt vége felé. Emiatt a bikások összesen csak 942 kört (4317 km-t) tudtak tesztelni, amivel a tartóssági lista 9. helyen zártak, csupán a Lotust, meg a tavalyi autóval poroszkáló Marussia-Virgint, illetve HRT-t tudták maguk mögé utasítani. 
 
Newey az utolsó két napra jelentősen átalakította az RB8 aerodinamikáját. Az új első szárnyat és barge boardot az utolsó napra új hátsó légterelő követte, emellett – a Sauber C31 mintáját követve – különleges csatornarendszert alakított ki a kocsi oldalsó, hátsó fertályán, hogy a forró kipufogógázok alvázvégződés felé terelése révén valamelyest kompenzálja a befújt diffúzor betiltását. Az új „aerocsomag” papíron körönként 3 tizedes gyorsulást eredményezett volna Vettel és Webber számára, de miután a gyakorlati próba elmaradt, a bajnokcsapatnak a melbourne-i szabadedzéseken kell kisakkozniuk, mi lesz a nyerő konfiguráció.
 
A Red Bull szerelői saját testükkel védték az RB8 átalakított hátsó fertályát a kíváncsi kamerák ellen, Barcelonában. A bajnokcsapat tesztje nem telt gondmentesen, a váltó az autó gyenge pontja
 
McLAREN: Csak az titkolózik, aki tud valamit?

A wokingi gárda a nagycsapatok közül elsőként leplezte le az MP4-27-est február elején, és akkor még nem tudtuk: ez lesz az egyetlen autó a mezőnyben (a törésteszteken elhasalt Marussiát kivéve), amelynek orrát meglátva nem kell eltakarnunk a gyerekünk szemét. Neil Oatley legújabb művének orra ugyanis szépen, törésmentesen ível lefelé, ami a McLaren 2010 óta követett – egyesek szerint mára kissé elavult – tervezési koncepciójából ered. 
 
A McLaren-Mercedes az idei teszteken a „lassan járj, tovább érsz” filozófiát követte: csak semmi feltűnés; koncentráljunk a feladatunkra, az autó megbízhatóságának fokozására! Míg Jerezben Lewis Hamilton két napi 4. helye mutatott valamit az MP4-27 tempójából, Barcelonában az angol már egy harmadik időt is villantott. De a legfontosabb a megbízhatóság maradt, ami abban mutatkozott meg, hogy a második teszten a wokingiak tették meg a legnagyobb távot (464 kör, 2160 km) a pályán. Az utolsó próbán Jenson Buttont hidraulikai problémák és a nap végére eleredő eső is megzavarta, nem tudta befejezni a programját, de Hamilton zárónapi 115 köre megmentette a helyzetet. A McLaren a három teszt során 1065 kört (4886 km-t) rajzolt be a noteszbe, ezzel az összesítés ötödik helyén végzett. 
 
A kocsi alaptempója remek, a hátsó gumik kopása az egyik legjobb a mezőnyben, így nincs mit csodálkozni Hamilton kijelentésén: „Az idejét sem tudom, mikor tudtam ennyi kört futni problémamentesen, egy új autóval. Elégedettek vagyunk.” Ha most kellene fogadni a melbourne-i győztesre, az SzC_blog jelentős összeget tenne fel a McLaren sikerére.
 
Lewis Hamilton szorgalmas tesztdroidként rótta a köröket, de Jenson Button körátlaga közelebb állt Vetteléhez a három teszt alapján. A két pilóta rajtszámot is cserélt, idén Buttoné a 3-as, Hamiltoné a 4-es
 
MERCEDES AMG: Új fejezetet nyitottak

A Mercedes AMG utoljára hagyta az idei W03-as leleplezését, amire az a magyarázat, hogy a csapat az utolsó pillanatig dolgozott a kocsin a szélcsatornában. Az elmúlt idény második felében kiváló szakemberekkel (Bob Bell, Aldo Costa, Geoff Willis) megerősített gárda idei célja a rendszers dobogós helyezések, és talán az első győzelem megszerzése. 
 
Michael Schumacher és Nico Rosberg ennek megfelelően, profi módon felkészítette masináját a 2012-es idényre. Jerezben még egy 2011/2012-es hibridmodellel köröztek a brackley-iek, ezért Schumi, illetve Nico legjobb idejét még a szakemberek is fenntartásokkal kezelték. Barcelonában viszont – immár az idei W03-mal – a megbízhatóságra helyeződött át a hangsúly, amit Schumacher csütörtöki második legjobb ideje mellett az jelzett, hogy az Ezüstnyilak a harmadik legtöbb kört teljesítették, a McLaren és a Williams mögött. 
 
Az egész tesztidőszakot tekintve kiderült, hogy a Mercedes AMG fejlődése új szakaszba lépett: az autó nemcsak gyorsra, de roppant megbízhatóra is sikeredett. Schumacher és Rosberg összesen 5428 kilométert (1183 kört – ebből 835 kört, 3887 km-t az idei autóval) tett meg a három teszt során – a legtöbbet a mezőnyből. A W03 még mindig a kívánatosnál gyorsabban fogyasztja el a hátsó abroncsokat, de a kopás mértéke messze nem olyan aggasztó, mint 2011-ben volt. Ross Brawn szerint ezt a hátsó futóművet érintő, kisebb „korrekciós műtéttel” kúrálni tudják Melbourne-re. Reméljük, igaza lesz az angol csapatfőnöknek abban, amit a BBC-nek mondott: „Öt-hat csapat rendkívül közel van egymáshoz, a 2012-es az utóbbi évek legizgalmasabb szezonja lehet.
 
Schumacher óriási tapasztalata, munkabírása sokat segített a Mercedesnek abban, hogy az elvárt nívóra hozzák a W03-ast a szezon kezdetére
 
FERRARI: Hírzárlat és aggodalmak

Mark Webber szerint a legnagyobb kérdőjelet a Ferrari idei formája, teljesítménye jelenti. Az olaszok tervezőirodájának élére új „seprű” került, a két és fél évvel ezelőtt a McLarentől elcsábított Pat Fry személyében, aki ukázba kapta Montezemolo elnöktől: elég a visszafgottságból, radikális megoldások kellenek, támadunk! Nos, az angol főmérnök és csapata olyan komolyan vette az új irányelvet, hogy a tesztidőszak kétharmada ráment a radikális (és lépcsősorrú) F2012 beállítási szeszélyeinek kiismerésére. 
 
Felipe Massa csak az első barcelonai teszt utolsó napján kezdhette meg az igazi munkát, a gumitesztelést és a versenyszimulációt. Fernando Alonso állítólag február végén azt duruzsolta Stefano Domenicali csapatfőnöknek: engedje, hogy a brazil helyett néhány napig csak ő vezethesse az autót, hátha úgy hamarabb a problémák végére tudnak járni. 
 
A Ferrari-vezetők kényelmetlen helyzetét mutatja, hogy odáig merészkedtek, hogy mindenfajta kapcsolatfelvételt megtiltottak a sajtóval Alonso és Massa számára. Nehogy kiszivárogjanak a problémák, amelyek – az eredmények, szimulációk láttán – egyébként is nyilvánvalóak, még az átlagos rajongók számára is. Fernando ennek ellenére megtörte a hallgatást, amikor a Canal+ tévéadónak nyilatkozva kifejtette: „Rengeteg dolgon kell még javítanunk. Az első néhány versenyen szenvedni fogunk, még nem vagyunk száz százalékos állapotban. Össze kell szorítani a fogunkat, és el kell viselnünk ezt egy darabig”. Pat Fry lényegében elismerte Alonso kritikáinak jogosságát, amikor leszögezte: az első néhány versenyen senki se számítson dobogós helyekre a Ferraritól.
 
Az F2012 edzéstempójával nincsen gond – ezt jelzi, hogy Alonso már a jerezi zárónapon a leggyorsabb tudott lenni (igaz, nagyon kevés benzinnel és szuperlágy gumikon), majd másodikként zárt múlt vasárnap, a Circuit de Catalunyán. A probléma ott lakozik, hogy az F2012 hol kiszámíthatóan viselkedik, hol meg teljesen másként, mint amit a beállítások alapján elvárható lenne tőle. Hosszabb távon a Ferrari egy fokozattal lágyabb gumikon tudja hozni a Mercedes, a Lotus, vagy a McLaren tempóját, de a Red Bullét nem. Ez kísértetiesen hasonlít az egy évvel ezelőtti állapothoz, amikor az olaszok részéről dupla annyi fejlesztést, ráfordítást igényelt, hogy a szezon elején ne maradjanak le túlságosan a legjobbak mögött.
 
Fernando Alonso nem fogta be a száját: a spanyol a kötelező optimizmus mellett finoman kritizálta is csapatát az F2012 gyengeségei miatt. A Ferrari az idei szezon sötét lova
 
SAUBER és WILLIAMS: Szorgalommal a nagyok ellen

Limitált költségvetésükhöz képest decens teljesítményt nyújtotta a teszteken a Sauber és a Williams. Sir Frank Williams alakulatánál (1163 kör, 5329 km) csak a Mercedes AMG pilótái töltöttek több időt a pályán. Bruno Senna és Pastor Maldonado sokszor egy napon is osztozott az FW34-esen, de a finn Valtteri Bottas is besegített a tesztelésbe. A csapat megtartotta a tavaly még kiforratlan, de alapvetően jónak tartott, kompakt váltóházat, amelyet az új Renault V8-as motorhoz igazítottak. Az autó sokkal megbízhatóbbnak tűnik, mint tavaly ilyenkor. 
 
Bruno Senna több villámkörrel bizonyította saját, illetve az FW34-es potenciálját Barcelonában
 
Igaz ez a Sauber C31-re is, amely James Key technikai igazgató váratlan távozása ellenére egész jó kis autónak ígérkezik. Olyannyira, hogy még Adrian Newey is elismeréssel beszélt a C31 aerodinamikai megoldásairól, sőt, néhány ötletet át is vett a Red Bull RB8 update-csomagjához! A Sauber gárdája – a Mercedes, a Williams és a Ferrari mögött – a negyedik legszorgalmasabbnak bizonyult, Kobajasi Kamui és a tavalyi újoncszezonja óta sokat fejlődött Sergio Pérez 1074 kört (4931 kilométert) teljesített a tesztidőszakban, és mindketten legjobb idővel zártak egy-egy tesztnapot. Kobajasit a második barcelonai próbán motorhiba állította meg, a japánnak nem sikerült még eltalálnia a C31 ideális beállítását, de a helyzet így is biztató.
 
Technikai problémák hátráltatták a Sauber felkészülését, de a C31 alapvetően jó konstrukció, amit Pérez (a képen) és Kobajasi leggyorsabb körei bizonyítanak (Fotó: Sauber)
 
TORO ROSSO, FORCE INDIA és CATERHAM: Bővül a középmezőny

A teszteredmények alapján folytatódni látszik az elmúlt két-három év tendenciája: a középmezőny egyre bővül. A Sauber, Force India, Toro Rosso, Williams kvartetthez idén felzárkózhat a Caterham is, amely Vitalij Petrov leszerződtetésével (a nyugdíjba vonuló Jarno Trulli helyére) egyértelműen elkötelezte magát az előrelépés mellett. A CT01-es Mike Gascoyne első igazán merész autója, amióta a Caterhamnél (korábban Team Lotus) dolgozik, és a kiscsapat rajongói örömmel tapasztalták, hogy az új masina nemcsak innovatív, de megbízható is. Petrov, Heikki Kovalainen és a holland tesztpilóta, Giedo van der Garde 990 kört (4527 km) tett meg a tesztek során. Néhány hidraulikai- és váltóprobléma most is felszínre került, de a tavalyi szezont beárnyékoló, bosszantó kormányszervo-hibák, illetve a tartalékalkatrészek késedelmes érkezése már nem hátráltatta a munkát. 
 
Egy centi előnyt sem adnak: Vitalij Petrov (Caterham), valamint Nico Hülkenberg (Force India) és csapata a középmezőny legjobbja képzeletbeli címért száll ringbe 2012-ben
 
Merészen a fiatalokra bízta sorsát a Force India, amely a 25 éves Paul di Restának, illetve a 24 esztendősen, egy év kihagyás után visszatérő Nico Hülkenbergnek szavazott bizalmat, a fejlődésképtelen Adrian Sutil helyett. Di Restáék, valamint a Toro Rosso két új szerzeménye, Daniel Ricciardo és Jean-Eric Vergne még a nagyok bajszát is megráncigálta néhány zavarba ejtően gyors körrel, főként a tesztsorozat elején, később azonban helyükre kerültek a kiscsapatok. A Force India 995, a Toro Rosso 986 körrel vette ki a részét a penzumból, ami a szorgalmi lista hatodik, illetve nyolcadik helyére jogosítja őket. 
 
Vergne (a képen) és Ricciardo célja, hogy a tavalyi konstruktőri nyolcadik helynél előrébb hozzák a Toro Rossót (Fotó: Toro Rosso Media)
 
MARUSSIA és HRT: Van-e lejjebb a béka fenekénél?

Az orosz-brit Marussia (korábban Virgin) és a spanyol-német HRT (korábban Hispania) maradt, ami volt: sereghajtó. Az angolok legalább igyekeznek a látszatát fenntartani annak, hogy komoly F1-es csapatnak számítanak, de az MVR-03 elbukott a 18 próbából álló FIA-törtésteszt utolsó állomásán, ezért egyetlen kört sem tehetett meg a tesztelésen. Az újonc Charles Pic két napon keresztül szoktatta magát az F1-es tempóhoz Barcelonában, a 2011-es Marussiával, míg Timo Glocknak csak egy nap jutott, miután a másodikon terminális váltóhiba jelentkezett. A csapat két úgynevezett promóciós napot kapott Silverstone-ban, így hétfőn (ma) és kedden legalább gatyába rázhatják az új autót Melbourne előtt. 
 
A HRT szintén a 2011-es masinával körözött még Jerezben, de a veterán Pedro de la Rosa két nap alatt is csak 108 kört tudott megtenni vele. Indiai csapattársa, a harmadik F1-es sanszát bizonyítottan nem a tehetsége alapján megkapó Narain Karthikeyan csak Melbourne-ben vezetheti először az F112-t, amelynek tervezésében egyetlen meghatározó F1-es mérnök sem vett részt. 
 
Megbízhatósági lista a 2012-es teszteken megtett körök és kilométerek alapján

1. Mercedes AMG*  5427,8 km (1183 kör)
2. Williams    5329,2 km (1163 kör)
3. Ferrari       4994,0 km (1086 kör)
4. Sauber      4931,7 km (1074 kör)
5. McLaren    4886,4 km (1065 kör)
6. Force India 4572,2 km (995 kör)
7. Caterham   4527,1 km (990 kör)
8. Toro Rosso  4518,0 km (986 kör)
9. Red Bull     4317,6 km (942 kör)
10. Lotus**     3501,9 km (772 kör)
11. Marussia (Virgin, 2011-es autóval) 1573,4 km (338 kör)
12. HRT (Hispania, 2011-es autóval)    478,2 km (108 kör)

* Az első teszten (Jerez) még a 2011-es autóval mentek
** Egy tesztet kihagytak, az autó átépítése miatt

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://f1cirkusz.blog.hu/api/trackback/id/tr284290343

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
Száguldó cirkusz
süti beállítások módosítása