Azóta, hogy 2005-ben megnyerte a GP2 bajnoki címét, tudtuk, hogy egyszer eljön ez a nap. Nem olyan hamar jött el, mint vártuk, vagy, mint a srác tehetsége indokolta volna, de ez sohasem rajta, sokkal inkább a középszerű versenyautókon múlt. Hat szűk esztendő után, Sanghajban végre rámosolygott a szerencse: Nico Rosberg megszerezte első F1-es futamgyőzelmét.
Nico Rosbergnek hat szűk esztendőt kellett kiböjtölnie, mire megszerezte első F1-es diadalát (Fotó: Mercedes AMG)
Arany fürtjeivel, a távolba révedő, koncentráló tekintetével Nico Rosberg az Autóversenyző álomképének megtestesítője. Az 1982-es világbajnok és hajdani driftkirály, Keke Rosberg fia először hétéves korában, 1992-ben öltözött versenyzőoverallba, azóta szinte folyamatosan sikerek kísérik a pályafutását.
Wiesbadenben született (útlevelében az áll, hogy német-finn kettős állampolgár – noha apjával ellentétben ő egy kukkot sem tud finnül. Tud viszont németül, angolul, franciául és olaszul...), de szüleivel együtt Monte-Carlóban cseperedett fel. Nem meglepő, hogy a francia riviéra regionális minigokart-bajnokságában kezdte bontogatni szárnyait, amit 1996-ban megnyert. Egy évvel később a francia nemzeti minikartbajnokság címét is bezsebelte, majd 1998-ban az észak-amerikai ICA gokarbajnoki címet is megszerezte. A következő szezont mentora és menedzsere, Keke papa támogatásával Olaszországban versenyezte végig, ahol második lett az Intercontinental-A kategóriában. Utolsó gokartos évében, 2000-ben második lett az európai Formula-A-sorozatban.
Mindig támaszkodhatott az apja tanácsaira: Keke és Nico Rosberg 2005-ben, a Hungaroringen (Fotó: GP2)
Ezután hazatért Németországba, ahol 2002-ben megnyerte a Formula BMW-sorozatot (amelyben két évvel később Sebastian Vettel diadalmaskodott). A következő idényt a második szezonjába lépő Formula-3 Euroszériában töltötte (mások mellett Lewis Hamilton és Paul di Resta oldalán), amelynek újoncértékelésében a második helyen végzett. Ennek – no meg Keke Rosberg régi, jó kapcsolatainak – köszönhette, hogy 2003 decemberében, Jerezben kipróbálhatta a Williams-BMW F1-es autóját, Nelsinho Piquet-vel együtt.
Legjobb F3-as eredménye a 2004-es év végi 4. hely volt az összetettben. Amikor csapata, az ART Grand Prix 2005-ben feljebb lépett az akkor indult GP2-sorozatba, Nicót is vitték magukkal. A „kis Rosberg” azzal hálálta meg a bizalmat, hogy egy felejthető első szezonfél után, futamról futamra javulva levadászta az összetettben addig vezető Heikki Kovalainent, végül a bahreini fináléban aratott kettős győzelmével megszerezte a GP2 bajnoki címét.
Nico hat győzelemmel lett a GP2-sorozat első bajnoka 2005-ben (Fotó: GP2)
Nico a Williams F1-es csapatánál kötött ki, ahol 2006 és 2009 között négy szezont húzott le. Első versenyén, Szahírban hetedik lett, emellett megfutotta a verseny leggyorsabb körét, amire a szakma végképp felkapta a fejét. A Williams azonban ekkor már leszállóágba került, így Nico csak azzal tudta megmutatni rendkívüli gyorsaságát, hogy 2007-ben a 17 futamból tizenhatszor megverte sokkal rutinosabb csapattársát, Alexander Wurzot az időmérő edzéseken. Rosberg williamses pályafutásának csúcsát a 2008-as szezon jelentette, amikor is kétszer – Melbourne-ben és Szingapúrban – felállhatott a dobogóra.
Patrick Head, a Williams technikai igazgatója műszaki képzettsége miatt kedvelte (Fotó: WilliamsF1)
Nico 2010-ben a saját lábára álló Mercedes húzóembere lett. A stuttgarti gárda autója abban az évben háromszor jutott el a dobogóig – mindháromszor Rosberg révén, aki a szezon végén nagy fölénnyel utasította maga mögé visszatérő csapattársát, Michael Schumachert. Rosberg majdnem kétszer annyi pontot szerzett, mint a hétszeres világbajnok (142-72). Nico ebben az évben rajtolhatott először az első sorból (Malajziában) és több futamon is vezetett.
A Mercedes 2011-es autója nem sikerült olyan jól, mint a svábok szerették volna, de Rosberg a keservesen végigküzdött szezon végén is meg tudta előzni Schumachert. Futamrészvételeinek száma egyre gyarapodott (a Hungaroringen ünnepelte a 100. Nagydíját), de az a bizonyos első Grand Prix-győzelem egyre csak váratott magára.
Első F1-es futamán, a 2006-os Bahreini Nagydíjon megfutotta a leggyorsabb versenykört (Fotó: WilliamsF1)
Egészen eddig. Sanghajban, a Kínai Nagydíjon a Mercedes végre valóban ütőképes autót tudott kiállítani, amivel Nico nagy fölénnyel szerezte meg a pole pozíciót, majd a futamgyőzelmet. Ahogy a McLaren csapat főnöke, Martin Whitmarsh fogalmazott: „Ha nem rontottuk volna el Jenson (Button) utolsó kerékcseréjét, talán meg tudtuk volna szorongatni, de ne vegyünk el Nicótól semmit: ezen a versenyen utolérhetetlen volt, teljesen megérdemelten nyert.”
Nico Rosberg – Damon Hill, Michael Andretti és David Brabham után – a negyedik F1-es pilóta, akinek az édesapja világbajnok volt. Gyorsaságát soha, senki sem kérdőjelezte meg, de voltak, akik kétségbe vonták a motivációját, kitartását, miután a német hat évig képtelen volt áttörést elérni a száguldó cirkuszban. Most, hogy megszerezte első futamgyőzelmét, a Mercedes AMG pedig felzárkózott az F1 legjobbjai közé, már csak az a kérdés: vajon ő lesz-e a második versenyző (Damon Hill után), aki meg tudja ismételni apja világbajnoki sikerét?
Névjegy – Nico Rosberg
Született: Wiesbaden (D), 1985. június 27.
Magasság/testsúly: 178 cm/66 kg
Erényei: gyorsaság, nagy technikai tudás, jól rajtol, erős a párharcokban, csapatjátékos
Hátránya: rossz autóval veszít a motivációjából
Családi állapot: nőtlen, barátnője Vivian Sibold
Hobbik: sportolás (jogging, mountainbike, síelés, jet-ski), gokartozás, játékok, zenehallgatás
Kedvenc étel: pasta aglio-olio (fokhagymás-olajos tészta)
Beszélt nyelvek: német, angol, francia, olasz
Beszélt nyelvek: német, angol, francia, olasz
Legnagyobb sikerei: gokart Európa-bajnoki 2. helyezett (Intercontinental-A, 2000); Formel BMW ADAC bajnok (2002), F3 Euroseries 4. helyezett (2004), GP2 bajnok (2005), F1-es futamgyőztes (Mercedes AMG, 2012)
F1-es bemutatkozás: Baheini Nagydíj, 2006 (Williams)
Első dobogó: Ausztrál Nagydíj, 2008 (Williams)
Első első rajtsor: Maláj Nagydíj, 2010 (Mercedes)
Első pole és győzelem: Kínai Nagídíj, Sanghaj, 2012
Dobogós helyezések: 6
Különlegesség: 2004-ben felvették Anglia egyik legjobb művészeti egyetemére (Royal College), de ő inkább a versenyzést választotta. 2010 óta saját magát menedzseli.
Utolsó kommentek