Harminc évvel ezelőtt a száguldó cirkusz történetének egyik legváltozatosabb, legizgalmasabb szezonját láthatták az F1-rajongók. Ahogy most, úgy 1982-ben is egy Ferrari-pilóta vezette a világbajnokságot tizenegy futam után. Tart még a nyári szünet, ezért az SzC_blog úgy döntött, összeveti a két kiemelkedően izgalmas idényt, hogy megmutassuk a hasonlóságokat és a különbségeket.
Startol az Osztrák Nagydíj, 1982 augusztusában. Elöl Piquet és Patrese Brabham-BMW-je, Prost és Arnoux Renault turbója, valamint Rosberg (Williams), Tambay (Ferrari), Alboreto (Tyrrell) és de Angelis (Lotus).
Július végéig mindkét idényben tizenegy futamot rendeztek meg, de amíg 1982-ben már csak öt volt hátra az idény végéig, 2012-ben még kilenc verseny áll előttünk. Akkor nem volt olimpia, így augusztusban három remek pálya – a Hockenheimring, az Österreichring és a Svájci Nagydíjnak helyet adó Dijon-Prènois – is vendégül látta a száguldó cirkusz mezőnyét. A könnyebb összehasonlítás végett azonban maradjunk az első 11 futam eredményeinek értékelésénél!
És ilyen egy rajt 2012-ben, Valenciában (Fotó: Red Bull/GEPA)
1982-ben is egy Ferrari-pilóta, Didier Pironi vezette a világbajnoki pontversenyt, akárcsak most Fernando Alonso. A francia kétes hírnevet szerzett magának Imolában, amikor a Ferrari-csapatsorrendre fittyet hányva, az utolsó előtti körben megelőzte csapattársát, Gilles Villeneuve-öt, ezzel megnyerte a nagydíjat. (Villeneuve sokak szerint ennek következtében vesztette életét a következő versenyen, Belgiumban, amikor mindent egy lapra feltéve igyekezett túlszárnyalni Pironi legjobb edzésidejét.) Pironi ettől függetlenül korának egyik legjobb, leggyorsabb pilótája volt, amit Monacóban és Brands Hatch-ben egy-egy második; Detroitban és Le Castellet-ben egy-egy harmadik hellyel húzott alá. Imolai és zandvoorti (Hollandia) győzelme révén kilenc pontos előnnyel vezette a világbajnoki tabellát John Watson (McLaren-Cosworth) előtt.
Didier Pironi sokáig vezette a vb-t, sőt, majdnem világbajnok lett 1982-ben a Ferrarival (Fotó: Paul-Henri Cahier)
A Ferrari kereke akkor és idén is lassan lendült be, a szezon elején Alonsót még a lekörözés veszélye fenyegette (Pironi két kör hátránnyal jött be hatodiknak Brazíliában). A spanyol aztán az esős körülményeket kihasználva nyert Malajziában, második lett Barcelonában, harmadik Monte-Carlóban, majd újra győzött Valenciában és Hockenheimben. A Hungaroringen megszerzett ötödik helyének is köszönhetően Fernando 40 ponttal vezeti a tabellát Mark Webber (Red Bull-Renault) előtt.
Pironi nem gyarapíthatta tovább pontjainak számát, miután súlyos balesetet szenvedett Hockenheimben. A pole pozíció már a zsebében volt, amikor a vasárnap délelőtti bemelegítő edzésen, az esőfüggönyben hátulról belerohant alain Prost Renault Turbójának hátuljába. Pironi mindkét lábszára szilánkosra tört, többé nem ült vissza (versenyen, legalábbis) Formula-1-es autóba. Motorcsónak-versenyző lett, abban érte a halál 1987-ben.
Pironi (balra) és Gilles Villeneuve csapaton belüli rivalizálása halálos következményekkel járt
Mivel 30 évvel ezelőtt még csak kilenc pontot adtak egy győzelemért, 6-ot a második helyért, 4-et a harmadikért és csak az első hat befutót értékelték, ez nem vethető össze a jelenlegi rendszerrel, amelyben a győztes 25, a második helyezett 18, a harmadik pedig 15 pontot kaszál. Százalékos arányban azonban igen: Alonso jelenleg 24,4%-kal több ponttal rendelkezik, mint Webber; Pironinak 1982-ben 23%-kal volt több egysége, mint Watsonnak. A győzelmek száma is hasonló képet mutat: Pironi és Watson két-két elsőséggel rendelkezett a szezon hasonló időszakában; Webber neve mellett is két diadal áll, Alonso viszont már háromnál tart.
A 2012-es idény elején rengeteg szó esett arról, hogy az első hét futamon hét különböző győztest láthattunk. (Melbourne: Button/McLaren, Sepang: Alonso/Ferrari, Sanghaj: Rosberg/Mercedes, Bahrein: Vettel/Red Bull, Barcelona: Maldonado/Williams, Monaco: Webber/Red Bull, Montreal: Hamilton/McLaren.) Ebben a vonatkozásban az 1983-as idény több párhuzamot mutat az ideivel: akkor az első nyolc futamon számláltunk hét különböző győztest. (Brazília: Piquet/Brabham, Long Beach: Watson/McLaren, Le Castellet: Prost/Renault, Imola: Tambay/Ferrari, Monaco: Rosberg/Williams, Belgium: Prost/Renault, Detroit: Alboreto/Tyrrell, Montreal: Arnoux/Ferrari).
Alonso, három győzelmének és rendszerességének hála, fölényesen vezeti a vb-t 11 futam után (Fotó: Ferrari)
Harminc évvel ezelőtt a mezőny egyetlen finnje, Keke Rosberg 23 ponttal a vb 5. helyén állt, miután Brazíliában kizárták a 2. helyről (Williamsét túl könnyűnek találták a mérlegelésen). Rosbergnek 41%-kal kevesebb pontja volt, mint a vb-éllovasnak. A finn első győzelmére a szezon 14. versenyéig kellett várni (Dijon), és az az egy elsőség elég is volt a vb-címhez a gyors, de megbízhatatlan turbómotorok mellett. A jelenlegi mezőny leggyorsabb finnje, Kimi Räikkönen szintén az ötödik helyen áll, és szintén adós még a győzelemmel a Lotus színeiben – de pontszáma csak 29%-kal kevesebb, mint a listavezető Alonsóé.
Az 1982-es szezon nagy visszatérője, Niki Lauda (aki szintén két évet hagyott ki, mint Räikkönen) eddigre már megszerezte az első diadalát: Long Beach-en nyert, egyúttal megnyerve a csapatfőnökével, Ron Dennisszel kötött fogadást, miszerint három futamon belül nyerni fog.
Niki Lauda két év kihagyás után megnyerte a Long Beach-i Amerikai Nagydíjat a McLarennel
Akkor a konstruktőrök pontversenyét 11 futam után a McLaren vezette 54 egységgel, megelőzve a Ferrarit (52 pont, mínusz 3,7%), a Renault-t (38 pont, mínusz 29,7%) és a holtversenyben negyedik Williamst és Brabhamet. Jelenleg a Red Bull-Renault áll az élen 246 ponttal, mögöttük a McLaren (mínusz 21,6%, a Lotus (mínusz 22%), a Ferrari és a Mercedes következik.
Keke Rosberg csak egyszer tudott győzni a Williamsszel 1982-ben, de ez is elég volt a világbajnoki címhez
A Formula-1 rengeteget változott, fejlődött az elmúlt 30 évben, de nem minden változott. A Ferrarinak ugyanúgy a McLaren, a Williams, illetve a Renault-motorok ellen kell helytállnia, ahogy annak idején, 1982-ben.
Utolsó kommentek