HTML

Száguldó cirkusz blog

Utolsó kommentek

Az igazság napja: Retteghet a McLaren és a Lotus?

2012.08.25. 19:40 Real Simon says

Augusztus 31-e, péntek nemcsak arról lesz emlékezetes, hogy véget ér a száguldó cirkusz történetének leghosszabb nyári szünete. Hanem arról is, hogy az F1-es csapatoknak közzé kell tenniük a 2011-es üzleti mérlegüket. A Ferrarinak és a Red Bullnak nincs félnivalója, a Lotus és a McLaren háza táján viszont remeg a talaj...

Lotus_KR_beszall_HU_r600.jpg
Kimi Räikkönen egyszerre jelent áldást és átkot a Lotusnak. A vb-pontok csak akkor hoznak hasznot, ha az első négy közé segítik a csapatot a konstruktőr-vébén (Fotó: LAT/Lotus)

A hátszéllel rendelkező istállóknak – amelyek mögött komoly autógyártó áll, mint a Ferrari, vagy a Mercedes – nincs okuk az aggodalomra. Nem kell aggódnia a világbajnoki címvédő Red Bullnak, illetve a szintén Dietrich Mateschitz támogatását élvező Toro Rossónak sem – a világszerte eladott energiaitalok bőven fedezik a versenyzés költségeit.

A néhány évvel ezelőtt még csődközelben járó Williams vezetői szintén nyugodtan dőlhetnek hátra. 2011 márciusa óta a vállalat részvényei jelen vannak a frankfurti tőzsdén, ennél fogva rendszeresen közzé kell tenniük az üzleti mérlegüket. Pastor Maldonado éves szinten 35 millió eurót tol be a csapat kasszájába Venezuelából, ami ugyan kockázatos (mármint, egy versenyzőre építeni egy csapat jövőjét), de a Williams F1 Teamnek legalább nincs tartozása, ami még az F1-ben is ritkaság.

Nem ilyen rózsás a helyzet a Lotusnál. Hiába szerepel remekül Kimi Räikkönen és Romain Grosjean (Bahreinben a 2. és 3., Barcelonában a 3. és 4., a Hungaroringen ismét a 2. és 3. helyen futottak be a fekete-arany masinák), a német SportWoche magazin 70 millió euróra taksálja az enstone-i gárda tartozásait. Ennek túlnyomó része még az előző tulajdonos, a Renault regnálása alatt halmozódott fel. Furcsa módon amennyire előnyös Räikkönen jó szereplése az eredményesség szempontjából, annyira hátrányos a csapat cash-flowja szempontjából.

Will_Maldonadotop_600.jpg
Maldonado évi 35 millió euróval tömi ki a Williams kasszáját, így nincs gond a mérlegbeadással (Fotó: Glenn Dunbar/LAT)  

A 2007-es világbajnok hatmillió eurós alapfizetése mellett pontprémiumot kap Enstone-ból, ami a finn jelenlegi 116 pontját figyelembe véve legalább másfélmillió euró pluszkiadást jelent. Költséges játék volt a Lotus márkanév megszerzése is, a Tony Fernandes vezette 1Malaysia Grouppal vívott bírósági hadviselés is többmillió eurót emésztett fel. A Lotus név használati jogát így is csak 2018-ig kapta meg a gárda, ami azért fontos, mert ha év végéig megszületik az újabb Concorde-szerződés (a 2013-2020 közötti időszakra), a nevet változtató csapat elesik a FOM kasszájából őt megillető kifizetésektől.

Nem járnak jó idők az F1 egyik igazi sikercsapatára, a McLarenre sem. A főszponzor Vodafone tíz év F1-es szereplés után teljesen átalakította a marketing-stratégiáját, 2013-tól csak feleannyit hajlandó a névadói jogokra szánni, mint ezelőtt. Ehhez jön még, hogy a csapatnak ettől az évtől kezdve fizetnie kell a Mercedes-motorokért, ráadásul az F1 legmodernebb főhadiszállása, a 2004-ben átadott Paragon fenntartása is csillagászati összegeket emészt fel Wokingban. A SportWoche úgy tudja, Lewis Hamilton és Jenson Button éves fizetése bőven 30 millió euró fölött jár, amit a Vodafone kiszállása után nehezen lesz képes előteremteni Martin Whitmarsh gárdája.

MTC_interior Boulevard_r600.jpg
A McLaren üvegpalotája, a Paragon mutatós, de drága mulatság. Főleg, ha a csapat főszponzora elhagyja az istállót (Fotó: McLaren)

Miután Vijay Mallya egyik vállalkozása, a Kingfisher Airlines tavaly év végén becsődölt, rezeg a léc a Force India alatt is. A csapat két versenyzője, Paul di Resta és Nico Hülkenberg állítólag idén még nem kapott fizetést (pedig Hülkenberget főként azért szerződtették Adrian Sutil helyére, mert jóval szerényebb fizetésért is képes ugyanazt a teljesítményt hozni, amit a rutinosabb német hozott). Az utóbbi időben stabil középcsapattá fejlődött Force Indiát jelenleg az indiai főszponzor, a Sahara tartja életben, de ha nem sikerül újabb fizetős támogatkat találniuk, bajba kerülhetnek jövőre.

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://f1cirkusz.blog.hu/api/trackback/id/tr364731661

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Imurai 2012.08.26. 15:24:41

Majd indulnak Force India TATA néven... És a sofőrrel utazik majd 72 utas XD

rognork 2012.08.27. 07:22:38

nem jön be a coca cola a mclaren mögé?
Száguldó cirkusz
süti beállítások módosítása