HTML

Száguldó cirkusz blog

Utolsó kommentek

Próbapadon a Ferrari V6 turbója – 2014-től csak három motorgyártó lesz?

2012.08.28. 21:58 Real Simon says

A Mercedes és a Renault után a Ferrari is megerősítette, hogy már a próbapadon nyúzzák a 2014-től bevezetendő turbómotort. Jelenleg úgy tűnik, másfél év múlva ez három gyártó fogja ellátni az összes F1-es istállót.

Ferrari turbo 1986 res600.jpg
A Ferrari sok tapasztalattal rendelkezik a V6-os turbókról: 1981 és 1988 között 125 GP-ből 14-et megnyertek, ez két konstruktőr-világbajnoki címet eredményezett (Fotó: dppi)

A Ferrari motorfejlesztési vezetője, Luigi Fraboni már a Hungaroringen elárulta az SzC_blognak egy interjúban, hogy az olaszok még augusztusban próbapadra állítják annak az 1.6 literes, V6-os turbómotornak a prototípusát, amelyet 2014-től kötelezővé tesznek a Formula-1-ben.

Fraboni – aki Luca Marmorini mellett vezeti a Scuderia motorfejlesztési részlegét – elmondta: „Rendkívül fontos, hogy még a nyáron elkészüljünk a turbómotor első változatával. Noha a jelenlegi (2.4 literes szívó-) motorrral még végig kell versenyeznünk ezt és a jövő évadot, korán el akarjuk kezdeni az 1.6-os turbó próbaüzemét, hogy ha valami probléma adódna vele, elég időnk maradjon a hiba korrigálására.”

Luca Marmorini az autosport.com-nak megerősítette: „A szezon hátra lévő része nagyon fontos számunkra, így továbbra is dolgozunk a 2012-es erőforráson, de arról senki sem beszél, hogy a 2013-as motor installációján is dolgoznunk kell, ami nagy munka. Ugyanakkor elkészült a V6-osunk is, az első példány már fut a próbapadon – ez egy nagyon érdekes projekt.”

A Mercedes-Benz és a Renault már korábban bejelentette, hogy V6-os turbóprojektjük előrehaladott állapotban van. Miután a Cosworth jelenleg csak a sereghajtó Marussiát és a HRT-t látja el hajtóművekkel (amely csapatoktól sem elég pénzt, sem megfelelő szakmai visszajelzést nem kap), kétséges, hogy a tradicionális brit gyártó belevág-e a költséges és megtérülését tekintve aggályos turbós kalandba.

Ferrari_Alboreto_1988_600.jpg
Az utolsó turbós Ferrari, az F1/88C 1.5 literes motorja 650 lóerős volt 1988-ban. A mostani gyártók a jelenlegi szívómotorokéhoz hasonló, 750 LE körüli teljesítményt ígérnek (Fotó: dppi)


Mindezek fényében úgy tűnik, 2014-től csak három motorgyártó marad talpon az F1-ben, vagyis mindegyik gyártónak négy istállót kell ellátnia turbómotorokkal.

A 2014-re várható motorleosztás:

Renault: Red Bull, Lotus, Williams, Caterham
Mercedes-Benz: McLaren, Mercedes (Brawn*), Force India, Marussia**
Ferrari: Ferrari, Sauber, Toro Rosso, HRT
* A Mercedes F1-es részvétele az igazgatótanácsban felmerült viták miatt 2013 után kérdéses
** A Marussia a McLaren hajtásláncát használja, így a Mercedes motorok valószínűsíthetők

17 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://f1cirkusz.blog.hu/api/trackback/id/tr614738261

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

pitz75 2012.08.29. 07:37:50

Alboreto a 27-es Ferrariban, nagy kedvencem volt, nagyon sajnáltam, hogy pont akkor vezetett a Ferrarinak, amikor alapos mélyrepülésben volt a csapat. Szívesen olvasnék róla többet! :)
A cikkhez: alighanem igazad lesz, ez a 3 szállító marad. Jó lesz látni, hogy tiszta lappal indul mindenki, ami nagyban boríthatja az eddig megszokott papírformát is.

Real Simon says 2012.08.29. 08:43:33

@pitz75: Alboreto az egyik legjobb olasz versenyző volt - de mindenkit kedvel(t)ünk, aki 27-es Ferrart vezetett, nem igaz?! :) Michele 1985-ben világbajnok lehetett volna (annak kellett volna lennie), de miután a szezon kétharmadánál még vezette a pontversenyt, az utolsó 5 futamon sorozatos motorhibák (turbó) fosztották meg az eredményektől, így a megbízhatóbb, és a szezon végére gyorsabb Prost nyerte a vb-t.
Tavaly volt a halála 10. évfordulója, de késő ősszel nem kizárt, hogy bővebben is megemlékezünk róla itt, az SzC_blogon.
Ami a 2014-es motorleosztást illeti, valóban csak a 3 legjobb marad, én azonban örülnék, ha lenne még egy gyártó. A PURE-nál sajnos elfogytak a befektetők, leapadt a pénz.

pitz75 2012.08.29. 09:15:25

@Real Simon says: Kicsit alaposabban utánanéztem, vannak jó cikkek Michele-ről, többek közt Tőled is, de várom itt is.
A PURE nekem kezdettől fogva kicsit furcsának tűnt. Nem azt mondom, hogy blöff, de nem láttam igazán komolynak a szándékot. Minden tiszteletem mellett, volt már olyan dolog, amibe Craig Pollock belefogott és jól sült el...? :)

cr500 2012.08.29. 11:43:50

Ferrarisként mondom,hogy a ferrari gyártotta a "legrosszabb"-legmegbízhatatlanabb turbómotort anno,a renault a bmw és a honda bucira püfőlte őket,úgyhogy ideje feltörni,a másik: 26 év technikai fejlődés és gyengébb motorok lesznek( 600 + 150 kers),mint 88-ban,pláne 87-ben(1000-1200+hp),persze ez többet bír meg kevesebbet fogyaszt majd meg ilyenek,de ez senkit se érdekel,számomra ez visszafejlődés,de lehet sokaknak tetszik,mondjuk a hangjuk biztos állat lessz,FORZA FERRARI.......

Tizenkettő 2012.08.29. 12:03:24

A Renault meg már vagy egy hónapja túl van a proto motorokon, és elkezdték a széria motorok tesztelését.

krepsz_zoltan 2012.08.29. 12:11:05

@Real Simon says: 27... Gilles-t soha nem lehet elfelejteni. Ahogy Michele-t sem. Régi szép idők, de a világ csak a győztesekre emlékszik, a többiekre pedig a statisztika... és mi, akiknek a Ferrari többet jelent egy márkánál, egy autónál. Akkoriban (gyerekként, és amennyi közvetítés volt), annyi füstöt nyeltem a Ferrari motorok miatt a tévén keresztül, hogy néha még most is tüsszögök tőle :-D Nagyon kíváncsi leszek ezekre az új 1,6-osokra...

Takito 2012.08.29. 12:27:16

@cr500: Úgy tudom, hogy a megengedett maximális fordulatszám 15.000 lesz, azok a motorok a '80-as évék végén, 20.000 felett forogtak, ráadásul úgy emlékszem, hogy a majdani konstrukcióban korlátozzák a turbónyomást is.

Walnuts 2012.08.29. 18:48:52

De szép az a kis apróság az első képen:)

Bravooo 2012.08.29. 20:33:06

@Takito: Ne becsüljük le a technológiai fejlődést. 1989-ben a turbókorszak után a 3,5 literes V10/V12 motorok kb. 700 lóerősek voltki. Ehhez képest a V10 korszak vége felé a Honda és a BMW motorokból állítólag közel 1000 lóerőt préseltek ki. Igaz, ehhez kellett a 20000 körüli fordulatszám.
És bár kétségtelen, hogy a limitált fordulatszám és turbónyomás majd komoly határokat szab az új motoroknak, az új ERS (sic!) elég nagy plusz teljesítményt fog nyújtani, ráadásul 33,3 másodpercig, ami nem kevés.

Real Simon says 2012.08.29. 20:52:49

@Walnuts: Igen, ez a Ferrari 1986-os V6 Turbója. Abban az évben nem a motorral volt a gond (Alboreto 2., Johansson 3. lett az Österreichringen, ami egy igazi power-pálya volt), hanem a kasztnival. :-/

Real Simon says 2012.08.29. 20:57:11

@cr500: Muszáj, erre halad a világ. Lehet, hogy papíron gyengébbek lesznek az új F1-es motorok, mint 25 évvel ezelőtt voltak, de belülről összehasonlíthatatlanul korszerűbbek. A világ az energiatakarékosság felé megy, és az F1-nek mindenkor a csúcstechnológiát kell képviselnie. A 2010-es években a hibridhajtás, a KERS és az üzemanyag-takarékosság jelenti a csúcstechnikát. A WRC-ben is megtörtént a "downsizing" és nem hiszem, hogy rosszabbak lennének most a versenyek, mint 5, 10 vagy 15 évvel ezelőtt. (Az, hogy 3-ból 2 futamot ugyanaz a francia pilóta nyer, már más kérdés). A látványosság és a verseny maga nem a technikán múlik.

Takito 2012.08.30. 08:45:50

@Bravooo: ERS? Mesélj, mert ez nekem új.

Georg1979 2012.08.30. 10:37:37

@Takito: Azok a motorok a '80-as évek végén még 15000-et sem forogtak. A legtöbbet -valószínűsíthetően- 1989-ben a Ferrari 12 hengeres szívómotorja forgott 13700-at. A legendás turbómotorok 11000 körül voltak maximum. 1986-ban még nem volt limitálva a turbónyomás. Akkor 4.2 ill. 4.3 bar volt a legtöbb. Edzésen állítólag a Renault motor volt a legerősebb akár 1500LE-t is tudott (állítólag). De 1350LE-t biztos. Versenyen azért azok a motorok is 800LE körül voltak, hogy kibírják a versenyt. 1987-ben már 4.0 bar volt a turbonyomás limitje. Majd 1988-ban már csak 2.5 bar, illetve még egy nagyon fontos korlátozás. 1988-ban a Turbo motorral szerelt autók maximálisan 150 liter üzemanyaggal vághattak neki a versenynek. Pontosan azért, hogy esélyt adjanak a szívómotoroknak, amelyek már akkor a mezőny nagy részét alkották. Ezzel mindössze azt érték el, hogy az egyetlen rivális Ferrari (szintén Turbo motorral) képtelen volt felvenni a versenyt a Honda motorral, mert nem tudtak 150 literből kijönni egy versenyen. Így a McLaren Hondák péppé verték a mezőnyt. Az egyetlen Ferrari győzelem annak volt köszönhető, hogy Monza-ban Prost műszaki hiba miatt kiesett, Senna pedig másfél körrel a verseny vége előtt egy szerencsétlen vagy talán fölöslegesen rizikós lekörözés miatt karambolozott és kiesett. S bár sokan úgy emlékeznek vissza, hogy a turbo korszak volt az F1 aranykora. Érdemes megemlíteni, hogy az 1989-es szezonban a 3,5 literes szívómotorokkal a korábbi körrekordokat szinte megsemmisítették. Nem mellesleg máig az egyik legjobb szezon volt. A versenyek is nagyon jók voltak, s a bajnokság is legendásan alakult.

Georg1979 2012.08.30. 10:54:15

Még két érdekesség. A pneumatikus szelepvezérlést 1986-ban a Renault alkalmazta először a turbo motorjainál. Amely annak ellenére, hogy újdonság volt, meglepően megbízhatónak bizonyult. A motorjai nem e miatt szálltak el a versenyeken.
A ma is látható szekvenciális kormányváltót a Ferrari alkalmazta először 1989-ben. Külön érdekessége, hogy 7 fokozatú volt. Akkoriban ez kuriózum volt. Rossz nyelvek szerint 8 fokozatú volt (Pl. James Hunt :D) mert a '89-es Portugál nagydíjon Mansell tolatva állt be kereket cserélni, miután túlcsúszott a csapatán. Majd a fekete zászlót figyelmen kívül hagyva összeütközött Senna-val. Aki akkor még versenyben volt a VB címért. Egyébként a váltó rendkívül megbízhatatlan volt. Alig értek be vele a célba. Viszont amikor sikerült, akkor nagyon jó eredményeket értek el. Mert a Ferrari motorja a megszokott módon nagyon jó volt, viszont kivételesen abban az évben úgymond az autó is jól sikerült, s jól vezethető volt. Amiben John Barnard-nak is nagy szerepe volt. Mellesleg a McLaren Hondák még 1991-ben is a hagyományos H váltót alkalmazták.

Bravooo 2012.08.30. 22:15:12

@Takito: a KERS továbbfejlesztett változata. Tízszer annyi energiát adhat le (0,4 helyet 4 MJ) kétszer akkora teljesítmény mellett (80 helyett 160 lóerő). Vagyis kb. 7 másodperc helyett 33 másodpercig tudja leadni a plusz 160 lóerőt. Korlátozás viszont, hogy körönként max. 2 MJ-t lehet visszatölteni a fékezési energia hasznosításából. A maradékot vagy az előző körből lehet összespórolni, vagy a turbófeltöltő (!) által meghajtott generátorból kinyerni.
Vagyis a 2014-es autók turbófeltöltői úgy lesznek megoldva, hogy egy generátor is rá lesz kötve a tengelyükre, és választani lehet, hogy egy adott pillanatban a turbina forgása a motor "hajtásában" vegyen részt (mint egy normál turbó) vagy a generátoron keresztül az akkumulátort töltse.
Ezért is hívják majd szimplán ERS-nek (Energy Recovery System), mert immáron nem csak az autó kinetikus (mozgási) energiáját hasznosítja.
Érdekes cucc lesz, annyi szent, a mérnököknek igazi ínyencfalat. :)

Jawarider 2012.08.30. 22:52:29

Takito: a 3 literes évad utolsó évében a Honda 950 lóerőt vallott be, én így simán el tudom képzelni, hogy 1000 lóerőt is tudtak ezek a blokkok.

Egyébként én voltam a a Caterham boxában ebben az évben (fénykép is van róla) és a amikor az 1.6-s turbós blokkokról beszélgettünk akkor én 650 lovat saccoltam nekik és annyit mondott az ottani guru, hogy simán lehet :-)

eszgbr 2012.09.19. 15:44:48

Azért azt se felejtsétek el, hogy akkoriban egy motornak csak egy versenyt kellett kibírnia, még az edzésekre is külön motort vittek, ma viszont több versenyhétvégén is ugyanazt az erőforrást használják. Egyébként meg motorerőben ha el is maradnak a mai autók, pályán sokkal gyorsabbak, így semmiképpen nem mondhatjuk, hogy nem volt jelentős fejlődés az elmúlt 25 évben, csak mert motorerőben elmaradnak a maiak a régi turbósok mögött.
Száguldó cirkusz
süti beállítások módosítása