Romain Grosjean óriási balesetet okozott a Belga Nagydíj rajtjánál, ezért nem állhat rajthoz ezen a hétvégén, Monzában. A büntetés jogos, de a hivatalos indoklás komolytalanra sikeredett. Vezető mérnökök szerint itt az ideje elgondolkodni azon, hogy bezárják az F1-es autók karosszériáját, úgy, mint a Le Mans-i versenyautókon. Összefoglaltuk az elmúlt 24 óra történéseit.
Grosjean jobbra húz, Hamiltonnak nem marad helye - a Lotus és a McLaren elkerülhetetlenül összeütközik az első kanyar előtt (Fotók: AMuS - Wolfgang Wilhelm)
Romain Grosjean a nyolcadik helyről, Lewis Hamilton mellől vágott neki vasárnap a Belga Nagydíjnak. A Lotus francia pilótája a pálya jobb oldala felé húzott, és nem hagyott elég helyet a McLarennek. Hamilton bal első kereke és barge boardja (az oldalsó kiegészítő szárny) beakadt a Lotus jobb hátsó kereke elé, a McLaren első szárnya letört, és az irányíthatatlanná váló autó lényegében rátolta Grosjeant a mit sem sejtve kanyarodó Fernando Alonso Ferrarijára.
A Lotus az ütközés erejétől a levegőbe emelkedett, a fedélzeti kamera képe alapján szűk egy méterre repült el Alonso bukósisakja előtt. Alonso – aki hátfájása miatt csak fél perccel később kásázlódott ki a Ferrariból – azonban már az első nyilatkozatában leszögezte: nem haragszik Grosjeanra. „Senki sem csinál ilyesmit szándékosan. Mindketten csatáztak, két agresszív versenyző – Lewis és Romain – a rajtnál, és ezúttal mi voltunk rossz időben a rossz helyen. De az is igaz, hogy Romain az első 12 futamon hétszer belekeveredett valamibe a rajtnál. Ezen érdemes elgondolkodnunk.”
Grosjean büntetést érdemelt, ez nem kérdés, de az egyfutamos eltiltás indokolatlannak tűnik (Fotó: Daniel Reinhard - AMuS)
Az FIA versenybírái – köztük Charlie Whiting versenyigazgatóval és a korábbi F1-es pilótával, Eliseo Salazarral – úgy döntöttek, példát statuálnak: egy versenyre eltiltották Grosjeant, ezen felül 50 ezer eurós pénzbírsággal sújtották. Grosjean idén már hétszer keveredett bele valamilyen csetepatéba az első körben, ideje volt megrendszabályozni – gondolhatták. A hivatalos indoklás így szólt: „A stewardok a szabályok igen súlyos megsértésének ítélik a balesetet, amely magában hordozta annak lehetőségét, hogy sérülést okozzon másoknak. A versenyző hibája miatt a világbajnokság éllovasai is kiestek a versenyből (...)”.
Ezzel veszélyes precedenst teremtettek a versenybírák. Ha lenne olyan a szabálykönyvben, hogy „ideális féktáv”, amelyhez képest Grosjean feleakkora féktávot vett volna Spában az első kanyar előtt, s emiatt tömeges balesetet okoz, jogos lenne az indoklás. De ilyen passzus nincs a szabálykönyvben. Az a megjegyzés, hogy Grosjean hibájából „a világbajnokság éllovasai is kiestek a versenyből”, nem büntetőjogi kategória. Ilyen alapon a jövőben az FIA bárkit kiszúrhat és megbüntethet, ha a stewardok megítélése szerint „veszélyeztette” a vébé-éllovasok célbaérését. Csakhogy Grosjean a korábbi incidensei után nem kapott semmiféle figyelmeztetést, ebből következően nem versenyzett felfüggesztett eltiltás hatálya alatt. Ennél fogva az, hogy a francia nem állhat rajthoz ezen a hétvégén, Monzában, túl kemény döntés, ráadásul negatívan hathat Romain későbbi karrierjére.
„Nagyon sajnálom a történteket, örülök, hogy senkinek sem esett baja. Ez a legfontosabb” – Romain Grosjean
A Monzára megüresedő Lotus-pilótafülkére időközben már hárman is pályáznak. A Lotus F1 Team tesztpilótája, Jerome d'Ambrosio (a képen) a legesélyesebb, a belga tavaly egy szezont ment a Marussiánál, idén eddig GP2-es futamok szakkommentálásával múlatta az idejét a SKY Sports csatornánál. Eric Boullier állítólag 20%-nyi esélyt adott annak, hogy Adrian Sutil vezesse a 10-es rajtszámú Lotust, ami azért érdekes, mert a német ezt a szezont teljesen kihagyta, miután tavaly megvágta Eric Lux (a Lotus egyik főrészvényese) nyakát törött üveggel egy sanghaji lokálban. A legfrissebb jelentkező pedig az a Rubens Barrichello, aki – az F1-es lehetőségekből kifogyván – idén az Indycar-sorozatban versenyez, és éppen nincs elkötelezettsége ezen a hétvégén.
Az FIA megbízhatósági világbajnokság LMP1-es kategóriájában hagyományosan zárt karosszériás autók versenyeznek (Fotó: Toyota Motorsport)
Közben a Formula-1-es mérnökök máris azon agyalnak, hogy 2014-től zárttá kellene tenni az F1-es autók karosszériáját. Ezzel elejét vehetnék, hogy a pilóta szabadon lévő (bukósisakos) feje megsérülhessen a spáihoz hasonló balesetek során. A McLaren technikai igazgatója, Paddy Lowe ttámogatja az elgondolást: „Szerintem már 2014-től be kellene vezetni [a zárt kasztnikat]. Személy szerint azt gondolom, hogy ez elkerülhetetlen, mert ez az egyetlen komoly biztonsági fejlesztés, ami segíthet ilyen helyzetben. Időről-időre történnek ilyen balesetek, és utána azt gondoljuk: 'ezt megúsztuk'! De egyszer nem fogjuk megúszni. Ugyanakkor az F1 egy nyílt karosszériás kategória, amit meg kell őriznünk, de meg kell adnunk a technikai lehetőségét [annak, hogy az autók zárt pilótafülkével is felszerelhetőek legyenek]".
A zárt F1-es kasztnik ötlete először Felipe Massa 2009-es hungaroringi balesete után merült fel, amikor a brazil sisakját egy másik autóról leváló alkatrész találta el, súlyos fejsérülést okozva. Néhány héttel ezután az angol Henry Surtees életét vesztette, amikor egy elszabadult kerék fejen találta a Brands Hatch-i F2-es futamon.
Utolsó kommentek