HTML

Száguldó cirkusz blog

Utolsó kommentek

Button a visszapillantójában hagyta a mezőnyt Spában

2012.09.03. 01:00 Real Simon says

A szezon leghajmeresztőbb rajtkarambolja sem zavarta meg Jenson Buttont abban, hogy rajt-cél győzelemmel hódítsa meg Spa-Francorchamps-t. A McLaren-pilóta egycserés stratégiáját lekopírozva Vettel másodiknak hozta be a Red Bullt, Räikkönen pedig a 300. GP-jén induló Schumacher szenzációs megelőzésével kaparintotta meg a harmadik helyet. A vb-éllovas Alonso (valamint Hamilton és Pérez) már az első kanyarban elvérzett, amikor Romain Grosjean kamikáze-akcióba kezdett...

BEL_dobogo_VETBUT_600.jpg

Már akkor rossz előérzetünk támadt, amikor Kobajasi Sauberjának első fékjei füstölni kezdtek a rajtrácson. Aztán Pastor Maldonado úgy repült előre a hatodik rajtkockáról, hogy az előle indulók – Button, Kobajasi, Räikkönen, Pérez és Alonso – szinte még álltak – a venezuelai keze lecsúszott a kuplung karjáról, egyértelműen beugrott a rajtnál. Talán ez is megzavarhatta a Lewis Hamilton mellől, a 8. helyről rajtoló Romain Grosjeant, aki addig-addig húzott kifelé, a pálya jobb széle felé, amíg Hamilton elől elfogyott az út. A McLaren első szárnyának széle féktávon beleakadt a Lotusba, és a szárnyát vesztett MP4-27-es lényegben rátolta a Lotust a mit sem sejtve kanyarodni készülő alonso Ferrarijára.

A Lotus eleje a levegőbe emelkedett, és a Ferrari orrának csapódott – jó, ha egy méter volt Alonso bukósisakja és az előtte átrepülő Lotus között!  A belga pálya első kanyarja, a La Source eddig is gyakran szedett áldozatokat, de ilyen hajmeresztő, karbonforgácsoló csattanást régen láttunk. Grosjean és Hamilton mellett Alonso és egy másik vétlen áldozat, Sergio Pérez is kiesett.

Az FIA versenybírái – köztük Charlie Whiting versenyigazgató és a chilei ex-F1-pilóta, Eliseo Salazar – a verseny után példát statuáltak. Egy futamról (Monza) eltiltották Grosjeant, emellett 50 ezer eurós pénzbüntetésre ítélték. A döntés indoklása meglehetősen érdekes volt: a szokásokkal ellentétben nem sorolták fel a versenyszabályzat azon pontjait, amely(ek)be Grosjean tette ütközött; viszont kiemelték, hogy a francia "több bajnoki esélyest kiejtett a versenyből", ami egy ilyen súlyos büntetés indoklásához komolytalan. Eric Boullier csapata, a Lotus ennek ellenére elfogadta a döntést, nem fellebbeztek ellene.

Négy körön keresztül a biztonsági autó vezette a mezőnyt. Miután az 5. körben újra elengedték a farkasfalkát, Maldonado félreállt: letörte a Williams első szárnyát, így ő lett a verseny ötödik kiesője.

Michael Schumacher – aki Button, Hülkenberg, di Resta és Räikkönen mögé, az ötödik helyre zárkózott fel a 13. rajthelyről – erőből megelőzte di Restát, majd a skóton időközben szintén túljutó Räikkönen nyomába eredt. A Mercedes rangidőse a 12. körben egy látványos, agresszív manőverrel meglepte a finnt, és átvette tőle a harmadik helyet. A két Toro Rosso-pilóta, Daniel Ricciardo és Jean-Eric Vergne is hamar áthámozta magát a Force India skótján, jelezvén, hogy az olasz kiscsapat összekapta magát a nyári szünetben.

Vettel_Raceaction_BEL12.jpg

Sebastian Vettel csak a 10. helyről indulhatott, de a világbajnok ennek köszönhetően kimaradt a rajtkarambolból. Előbb saját csapattársát, Mark Webbert brusztolta ki a Buszmegálló-sikánnál, majd a 15. kör végén Bruno Senna Williamsét is kicselezte. Mivel a többiek (akik két kerékcserével számoltak) sorra álltak ki előle, Vettel csakhamar a harmadik helyen találta magát, a vezető Button és Schumacher mögött. Éppen példaképét, a nála 18 évvel idősebb Schumit igyekezett becserkészni kedvenc előzési pontján, az utolsó kanyarkombinációban, amikor Schumacher blokkoló kerekekkel igyekezett megtartani a pozícióját – csak azért, hogy rögtön ezután a Red Bull előtt átvágva kihajtson első kerékcseréjére! Mint annyiszor 300 futamos, maratoni pályafutása során (érdekes párhuzam: Schumachernek 91 GP-győzelme van; Vettelnek ez volt a 93. nagydíja!), Schumi megint táncolt egyet a sportszerűség határvonalán.

A versenyt az élről kontrolláló Button a 22. körben döntött úgy, hogy kiáll frissítésre (a középkemény gumik helyett a keményekre váltott), és miután pontosan a verseny felénél jártunk, nyilvánvalóvá vált, hogy a McLaren csak egy cserével kalkulál. A wokingiak most is remekül dolgoztak, 2,6 másodperc alatt végeztek Button négy kerekével. A következő körben Vettel is követte az angol példáját, ebből kiderült, hogy a Red Bull is csak egy boxkiállásra játszik.

Elvileg a Mercedes is csak egyszer akarta kirendelni Schumachert, ám a futam második felében kiderült, hogy gumikímélő üzemmód szempontjából a Mercedes messze nincs egy szinten a McLarennel, vagy a Red Bull-lal. Míg Button egyértelmű üzenetet kapott a McLarentől („Plan A is good” - vagyis, az egykiállást takaró A-terv működőképes), addig Ross Brawn hamarosan kénytelen volt belátni, hogy stratégiát kell váltani, másodszor is ki kell hívni Schumachert. A németnek ráadásul váltóproblémái is adódtak (nem tudta használni a 6. fokozatot), amit Kimi Räikkönen könyörtelenül kihasznált.

A finn sokáig üldözte a Mercedest, de miután nem tudott fogást találni rajta, a 34. körben úgy döntött, hogy a pálya leglátványosabb pontján, az Eau Rouge-ban szúrja be a Lotust az Ezüstnyíl mellé. Schumacher (már csak váltóhibája miatt is) elvette a lábát a gázról, ami lehetőséget adott Räikkönennek a sikeres előzésre, de a tény, hogy Kimi bevállalta ezt a veszélyes manővert, kalapemelést érdemel.

BEL_Kimi_res600.jpg

Felipe Massa is derekasan küzdött az egyetlen talpon maradt Ferrarival, a brazil a 30. körben megfutotta a verseny leggyorsabb körét. Di Resta és Bruno Senna megelőzése után Webber után vetette magát, és a 36. fordulóban – a Buszmegálló-sikánnál – meg is lepte a Red Bull ausztrálját, ami Massa eddigi szereplését tekintve szintén bravúr. Felipe végül ötödikként ért célba, ennél jobb eredményt idén csak Silverstone-ban tudott felmutatni, ahol negyedik lett.

A Belga Nagydíj csendes hőse Nico Hülkenberg volt, akit negyedikként intett le a kockás zászló. A német ezzel önmaga és a Force India legjobb idei eredményét érte el, eggyel megjavítva az eddigi csapatcsúcsot (Hülkenberg 4. lett Valenciában). „Szerencsénk volt, hogy a rajtnál kimaradtunk a csetepatéból, de még mindig nem tartunk ott, ahol szeretnénk. Saját erőből szeretnénk hozni az ilyen eredményeket” – szerénykedett a verseny után a német, aki állítólag idén még nem kapott fizetést Vijay Mallyától.

Amikor Hülkenberg az utolsó körökben már Räikkönen harmadik helyét veszélyeztette, a Lotustól rászóltak Kimi fülére, hogy kapcsoljon rá. „Akkor intézzétek el, hogy rendesen működjön a KERS!” – vágott vissza Kimi, utalva versenymérnöke, Mark Slade korábbi kérésére, hogy minden körben hagyjon meg 10 százalékot a hibrid energiaforrásból.

Räikkönen végül a nem tökéletes Lotusszal is megszerezte a 3. helyet – a finn idén már hatodszor állhatott fel a dobogóra. Vettel szép előzésekkel, a Red Bull merész, de sikeres stratégiáját kamatoztatva futott be másodiknak, és a Spában megszerzett 18 pontnak (no meg Alonso korai kiesésének) köszönhetően 24 pontra csökentette lemaradását a spanyolhoz képest a világbajnokságban.

Jenson Button viszont oktatott ezen a versenyen. A 2009-es világbajnok megnyerte a melbourne-i idénynyitót is, de azóta jegyet váltott a hullmávasútra, amiben többet volt lent, mint fent. A McLaren pilótája a rajtbaleset, a safety car beküldése és a rengeteg akció ellenére rajt-cél győzelmet aratott Spában, ahol a statisztikák szerint a legritkább az ilyen győzelmek aránya.

BEL_JB_trackaction_600.jpg

„Sajnálom, ha nézői szemmel nem volt túl izgalmas a mezőny eleje! Ez a versenyt különösen nehéz volt nyomon követni a sok eltérő stratégia miatt” – értékelte remek futását Jenson. „Elég őrültnek tűnt az első kanyar a rajt után, mindenütt autókat láttam a visszapillantó tükörben – számomra azonban egyértelmű volt minden. Szokatlan az egycserés taktika ezen a pályán, de amikor a 12. körben a mérnököm megkérdezte, hogy megy az autó, azt válaszoltam, hogy a balansz egyre jobb lesz, így egészen a 20. körig eljutottunk az első garnitúra [lágyabb] gumikon. Azt akarom, hogy megnyerjük mindkét világbajnokságot, és ameddig matematikailag lesz erre esélyünk, nem fogom feladni. Azt hiszem, ezt ma bebizonyítottam.”

A Belga Nagydíj végeredménye
Spa-Francorchamps  44 kör=308,052 km

1. BUTTON (GB) McLaren MP4-27–Mercedes 1:29:08,530 óra (207,344 km/h átlag)
2. VETTEL (D) Red Bull RB8–Renault + 13,624 mp.h.
3. RAIKKÖNEN (FIN) Lotus E20 – Renault + 25,334”
4. HÜLKENBERG (D) Force India VJM05–Mercedes + 27,843”
5. MASSA (BRA) Ferrar F2012 – Ferrari + 29,845”
6. WEBBER (AUS) Red Bull RB8–Renault + 31,244”
7. SCHUMACHER (D) Mercedes AMG W03–Mercedes + 53,374”
8. VERGNE (FRA) Toro Rosso STR7 – Ferrari + 58,865”
9. RICCIARDO (AUS) Toro Rosso STR7 – Ferrari + 1:02,982
10. DI RESTA (GB) Force India VJM05–Mercedes + 1:03,783

11. ROSBERG (D) Mercedes AMG W03–Mercedes + 1:05,111
12. SENNA (BRA) Williams FW34–Renault + 1:11,529
13. KOBAJASI (JAP) Sauber C31 – Ferrari + 1:56,119
14. PETROV (RUS) Caterham CT01–Renault + 1 kör h.
15. GLOCK (D) Marussia MVR03–Cosworth + 1 kör h.
16. PIC (FRA) Marussia MVR03–Cosworth + 1 kör h.
17. KOVALAINEN (FIN) Caterham CT01–Renault + 1 kör h.
18. DE LA ROSA (SPA) HRT F112–Cosworth + 1 kör h.

Kiestek: Karthikeyan (IND) HRT-Cosworth, 30. kör; Maldonado (VEN) Williams-Renault, 5. kör; Hamilton (GB) McLaren-Mercedes, 1. kör; Alonso (SPA) Ferrari, 1. kör; Grosjean (FRA) Lotus-Renault, 1. kör; Pérez (MEX) Sauber-Ferrari, 1. kör

Leggyorsabb kör: 1:52,822 – Senna, Williams-Renault (a 43. körben)

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://f1cirkusz.blog.hu/api/trackback/id/tr944748262

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
Száguldó cirkusz
süti beállítások módosítása