HTML

Száguldó cirkusz blog

Utolsó kommentek

Olasz GP: Pérez lett a szalámi a McLaren-Ferrari szendvicsben

2012.09.10. 00:16 Real Simon says

Lewis Hamilton vasárnap ott folytatta, ahol szombaton abbahagyta: a pole után megszerezte első diadalát Monzában. Az angolnak az utolsó tíz körben Sergio Pérezt kellett szemmel tartania, aki a Ferrarik megelőzése után rohamléptekben közelített a McLarenhez, de végül beérte a második hellyel, megelőzve a 10. rajthelyről előretört Fernando Alonsót. Jenson Button után mindkét Red Bull-pilóta, Vettel és Webber is kénytelen volt megállítani az autóját – a bajnokcsapat majdnem két év után zárt nulla ponttal egy nagydíjat.

McLaren_pitstop_ITA5729.jpg
Lewis Hamilton pályafutása 20. GP-győzelmét aratta, és az elsőt Monzában (Fotó: McLaren Media)

Lewis Hamiltont sokan vádolták-vádolják azzal, hogy döntő helyzetekben képes elveszíteni az eszét, s olyankor hibázik. Ez történt vele 2009-ben Monzában, amikor az utolsó körben dobta el a második helyet egy félresikerült előzési manőver miatt; vagy idén Valenciában, ahol három körrel a leintés előtt, a harmadik helyet védve belement egy adok-kapokba Pastor Maldonadóval, és kiesett.

Most azonban Lewis a legérettebb arcát mutatta: a rajttól kezdve kezében tartotta az irányítást, és miközben riválisai hibáztak (Vettel leszorította a fűre Alonsót), vagy technikai problémák gyötörték őket (Button, Vettel és Webber is kiesett műszaki hiba miatt; a Mercedeseknek kétszer kellett kiállni kereket cserélni), ő egyszer sem ütött mellé. Az utolsó tíz körre 16 másodperce előnye maradt a felzárkózó Sergio Pérezzel szemben, de Hamilton pontosan tudta, hogy egy másodperccel lassabb körökkel is célba tudja hozni a McLaren-Mercedest. Így is történt, Hamilton végül 4,3 szekundumot őrzött meg az előnyéből, ezzel megszerezte első monzai diadalát.

„Az autó egész hétvégén remekül ment, jó volt végre egy problémamentes, nyugodt versenyt magam mögött tudni. A futam legnagyobb részében egyedül voltam az élen, csak az előnyöm megtartásával törődtem. A végén már csak csordogáltam a cél felé, de amikor megtudtam, hogy Sergio megelőzte Fernandót, kicsit odaléptem a gáznak, hogy megtartsam az előnyömet” – mesélte Hamilton pályafutása 20. győzelme után.

F12012MONZA_Ferrarik_600.jpg
Massa remek rajt után fokozatosan visszaesett, Alonsót is maga elé engedte. A dobogó most sem jött össze a brazilnak (Fotó: Active Pictures/Jiri Krenek)

A Ferrarik az edzés után a versenyen is nagyon erős tempót futottak. Felipe Massa a rajtnál megelőzte Jenson Buttont, sőt, az első kanyarnál egy vonalba került Hamiltonnal is, de végül besorolt másodiknak. Ezt a pozíciót a 19. körig tudta megtartani, ekkor Button szépen beszúrt mellé a Roggia-sikánnál, a brazil a harmadik helyre esett vissza. A Ferrari a kör végén rögtön berendelte kerékcserére, amely után átmenetileg hetediknek esett vissza.

Miután a Q3-ban elromlott az F2012 hátsó keresztstabilizátora, Fernando Alonso csak a tizedik helyről vághatott neki a futamnak. „Egy könnyű pole pozíciót mulasztottunk el emiatt” – mondta Fernando, de ez csak fokozta a harci kedvét, ragyogóan versenyzett. A rajt után megelőzte Di Restát és Kobajasit, és mivel Nico Rosberg elrontotta az indulást, Alonso hetedikként zárta az első kört. A 4. fordulóban erőből megelőzte Kimi Räikkönen Lotusát, majd a 21. körben egyszerre állt ki kereket cserélni Sebastian Vettellel az ötödik helyről.

A Ferrari szerelői leheletnyivel gyorsabban dolgoztak, mint red bullos kollégáik, de Alonso az utolsó pillanatban úgy döntött, mégsem vág be a boxutcában éppen mellette érkező világbajnok elé. A következő körben Fernando már kifejezetten be akart vágni Vettel mellé, de Sebastian leszorította a Ferrarit a fűre a Curva Grandéban. Alonso majd' felrobbant mérgében (Vettel mozdulata ezúttal valóban veszélyes volt), de a büntetést megoldotta a versenybíróság: Vettel boxutcán áthajtásos büntetést kapotte. Fernando azonban előbb (a 29. körben) még megelőzte a Red Bullt, ezzel felzárkózott a negyedik helyre.

Perez_Monza_R600.jpg
Sergio Pérez Monzában először állhatott fel a dobogóra Európában (Fotó: Active Pictures/Jiri Krenek)

A futamot akkor épp vezető Sergio Pérez ugyanekkor látogatott ki a depóba első (és egyetlen) kerékcseréjére. A Sauber mexikói reménysége csak a 12. helyről rajtolhatott, ráadásul – a mezőny többségétől eltérően – a kemény abroncsokon, ami a futam elején, tele tankkal alaposan megizzasztotta. A 30. fordulóban végrehajtott kerékcserét követően visszaesett nyolcadiknak, de a C31-es balansza a középkemény gumikon teljesen helyreállt. Pérez szinte szárnyalt, sorozatban futotta a leggyorsabb köröket.

Tíz körrel a leintés előtt a mexikói utolérte Massát (a két Ferrari a vb-pontversenyt szem előtt tartva időközben helyet cserélt), majd a 45. körben, a célegyenesben megelőzte a brazilt. Két fordulóval később ugyanígy tett Fernando Alonsóval, ezzel már a második helyen haladt! A McLarentől ekkor szóltak rá Hamiltonra, hogy kapcsoljon rá, de Péreznek semmi szégyenkeznivalója nem akadt a második hely miatt. A mexikói idén már harmadszor állhatott fel a dobogóra, a sepangi második és montreali harmadik helyezése után.

„Nem mondhatnám, hogy az első etap könnyű volt a kemény gumikon, de biztos, hogy ez volt a helyes stratégia. Szinte folyamatos rádiókapcsolatban voltam a mérnökömmel, mivel attól tartottam, hogy a gumik hirtelen veszíthetnek a teljesítményükből, emiatt meg kell változtatnunk a stratégiát. De végül minden jól alakult: pontosan addig tudtam kint maradni a pályán, ameddig ahhoz kellett, hogy működjön a taktikánk. A futam második fele aztán tényleg a maximális erőbedobásról szólt, és meg kell mondjam, mindenki fair volt velem szemben. Egyik pilótatársam sem hagyott több helyet, mint amennyit feltétlenül kellett, de mindig pont eleget, és ez így is van jól” – értékelte szenzációs futását Checo.

Egy ideig úgy tűnt, a McLaren kettős győzelmet ünnepelhet, de a második helyet őrző Jenson Button autója a 34. körben lelassult és megállt. A csapat hivatalosan „benzinfelvételi problémával” magyarázta a spái győztes kiállását, ami általában a benzinpumpa hibáját jelenti, de előfordult már olyan is az F1-történelemben, hogy egyszerűen kifogyott a benzin, és ez a magyarázat szebben hangzott.

Monza_Schumi_Kimi_r600.jpg
A Mercedes csak két kerékcserével tudta végigcsinálni a futamot. Schumacher hatodik lett, Räikkönen (mögötte) ötödik a Lotusszal (Fotó: Active Pictures/Jiri Krenek)

Fikarcnyival sem járt jobban a Red Bull istálló, sőt, az Olasz Nagydíj az elmúlt közel két év legrosszabb versenyeként vonul be a Mateschitz-klán naplójába. Vettel az áthajtásos büntetés után a negyedikről a 9. helyre esett vissza, de a futam végére visszaküzdötte magát hatodiknak. A világbajnok már éppen Räikkönen ötödik pozíciójával szemezett, amikor versenymérnöke rászólt a rádión: „Meg kell óvnunk a motort, kapcsold ki most azonnal!” Kiderült, hogy Vettel kocsijában a generátor ment tönkre – ugyanúgy, mint június végén, Valenciában, vagy most Monzában, a pénteki edzésnapon. A Renault Sport bocsánatot kért a csapattól (ismét) és a hiba kijavítását ígérte Szingapúrra. Az utolsó előtti körben Mark Webber reflexből megfogott egy high-speed kipördülést az Ascari-sikán kijáratánál, azon az áron, hogy szó szerint kockásra fékezte az RB8 kerekeit. Webber megpróbált elkocsikázni a célig, de az autó annyira vibrált, hogy balesetveszélyes lett volna folytatni a futamot, ezért végleg kiállt. A Red Bull-lal utoljára a 2010-es Koreai Nagydíjon fordult elő, hogy egyik autóval sem szerzett pontot. Ennek a csapat konstruktőr-világbajnoki pozíciója látta kárát, a McLaren ugyanis 29 pontra csökkentette a lemaradását.

MONZA_Hamilton_ITA12_600.jpg
Lewis Hamilton (McLaren-Mercedes), Olasz Nagydíj 2012, Monza (Fotó: Active Pictures/Jiri Krenek)

Olasz Nagydíj, Monza
53 kör = 306,720 km

1. HAMILTON (GB) McLaren MP4-27–Mercedes 1:19:41,221 óra (230,944 km/h átlag)
2. PÉREZ (MEX) Sauber C31 – Ferrari           + 4,356 mp.h.
3. ALONSO (SPA) Ferrari F2012                   + 20,594”
4. MASSA (BRA) Ferrari F2012                     + 29,667”
5. RAIKKÖNEN (FIN) Lotus E20 – Renault     + 30,881”
6. SCHUMACHER (D) Mercedes W03–Mercedes + 31,259”
7. ROSBERG (D) Mercedes AMG W03–Mercedes + 33,550”
8. DI RESTA (GB) Force India VJM05–Mercedes + 41,057”
9. KOBAJASI (JAP) Sauber C31 – Ferrari        + 43,898”
10. SENNA (BRA) Williams FW34–Renault     + 48,144”

11. MALDONADO (VEN) Williams FW34–Renault + 48,682”
12. RICCIARDO (AUS) Toro Rosso STR7–Ferrari + 50,316”
13. D'AMBROSIO (BEL) Lotus E20–Renault    + 1:15,861
14. KoVALAINEN (FIN) Caterham CT01–Renault + 1 kör h.
15. PETROV (RUS) Caterham CT01–Renault   + 1 kör h.
16. PIC (FRA) Marussia MVR03 – Cosworth    + 1 kör h.
17. GLOCK (D) Marussia MVR03 – Cosworth   + 1 kör h.
18. DE LA ROSA (SPA) HRT F112 – Cosworth + 1 kör h.
19. KARTHIKEYAN (IND) HRT F112 – Cosworth + 1 kör h.

Kiestek: Webber (AUS) Red Bull–Renault, 52. kör; Hülkenberg (D) Force India–Mercedes, 51. kör; Vettel (D) Red Bull–Renault, 48. kör; Button (GB) McLaren-Mercedes, 33. kör; Vergne (FRA) Toro Rosso-Ferrari, 9. kör

Leggyorsabb kör: 1:27,239 (239,053 km/h) Rosberg, Mercedes, az 53. körben

A vb állása 13 futam után. Pilóták:
1. Alonso, 179 pont – 2. Hamilton, 142 – 3. Räikkönen, 141 – 4. Vettel, 140 – 5. Webber, 132 – 6. Button, 101 – 7. Rosberg, 83 – 8. Grosjean, 76 – 9. Pérez, 65 – 10. Massa, 47.

Konstruktrök:
1. Red Bull Racing, 272 pont – 2. McLaren-Mercedes, 243 – 3. Scuderia Ferrari, 226 – 4. Lotus F1 Team, 217 – 5. Mercedes AMG, 126 – 6. Sauber F1 Team, 100 – 7. Force India F1 Team, 63 – 8. Williams F1 Team, 54 – 9. Scuderia Toro Rosso, 12 – 10. Caterham F1 Team, 0.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://f1cirkusz.blog.hu/api/trackback/id/tr404765440

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
Száguldó cirkusz
süti beállítások módosítása