HTML

Száguldó cirkusz blog

Utolsó kommentek

Indiai GP: Vettel-mesternégyes, Alonso kapaszkodik

2012.10.29. 09:50 Real Simon says

Sebastian Vettel úgy nyerte meg az Indiai Nagydíjat, ahogy akarta. A Red Bull címvédője egy pillanatra sem engedte ki a kezéből az irányítást, ő lett az első versenyző Ayrton Senna óta, aki zsinórban három nagydíj minden egyes körében vezetett. Fernando Alonso 12 körrel a leintés előtt megelőzte Mark Webber KERS-problémáktól gyötört Red Bullját, második helyével a spanyol életben tartotta bajnoki esélyeit. A McLarennek a negyedik és ötödik hely jutott Noidában, Jenson Button a csapat történetének 150. leggyorsabb körét jegyezte.

India12_start_RBR.jpg

Függetlenül attól, hogy megnyeri-e a soron következő Abu-dzabi Nagydíjat, Sebastian Vettelt.nyugodtan kikiálthatjuk Ázsia bajnokának. A Red Bull vb-címvédője győzött Szingapúrban, Japánban és Koreában, majd Indiában is, ezzel mesternégyest ért el. Vettel Szuzuka és Jeongam után a Buddh-pályán is minden kört az élen töltött, ezzel az első F1-es pilóta lett Ayrton Senna óta, aki három egymást követő versenyen nem adta ki kezéből a vezetést. Senna az 1989-es San Marinó-i, Monacói és Mexikói Nagydíjat söpörte be hibátlan versenyzéssel.

Vettel számára egyedül az okozott némi fejfájást, amikor a Red Bull alváza hat körrel a leintés előtt megereszkedett és az aszfaltot súrolva szikrázott. A probléma magától oldódott meg (mintha ez is távirányítással működne a Red Bull-depóból), két fordulóval később már nyomuk sem volt a szikráknak. Seb a célvonalon 9,4 másodperccel előzte meg Fernando Alonsót, ami bőven elegendő volt ez évi ötödik diadalához, illetve ahhoz, hogy 13 pontra növelje előnyét spanyol riválisával szemben.

Alonso Hamilton actionIND12_1.jpg

Mark Webber az első sorból rajtolt, megtartotta a második helyet, de nem tudott lépést tartani a remekül induló csapattársával. Vettel öt kör után 2,4 másodperccel, 13 forduló után már 3,7 szekundummal vezetett Webber előtt, később stabilan 11-12 másodpercen tartotta az előnyét. Az ausztrálnak nem jelentett volna gondot Fernando Alonso maga mögött tartása, de 17 körrel a leintés előtt a KERS hibridrendszer akkumulátorai túlmelegedtek, a rendszer – saját üzembiztossága érdekében – magától kikapcsolt, Webber csak a futam végén tudta újra használni. Ekkor azonban már késő volt.

Fernando Alonso tudta, hogy a rajtnál lesz leginkább esélye arra, hogy pozíciókat fogjon. A Ferrari bajnoki esélyese az ötödik rajtrácsról indult, de a két McLaren szélárnyékát kihasználva kibújt mögülük az 1,2 kilométer hosszú egyenesben, és káprázatos csatát produkált Jenson Buttonnal és Lewis Hamiltonnal a harmadik pozícióért. „Számomra a rajt volt a verseny fénypontja – milliméterek voltak Lewis, Fernando és közöttem” – nyilatkozta a verseny után Button. „Életemben nem láttam még ilyen startot: hihetetlenül kemények voltunk, de egyikünk sem ment neki a másiknak. Olyan szoros volt, mégis, olyan tiszta!”

Hulkenberg_FI_IndiaQ12.jpg

Alonso megszerezte a harmadik helyet – a Ferrari új aerodinamikai fejlesztései, az új hátsó szárny és diffúzor egyértelműen gyorsabbá tették az F2012-est a versenyen –, sőt, lépést tudott tartani Webber Red Bulljával. Folyamatosan kapta a biztatást a Ferrari depófalától, „hősnek”, „terminátornak” nevezték az olasz nyelvű rádióüzenetekben, így bátorítva támadásra a spanyolt. Amikor Webber a KERS kihagyása miatt védekezésképtelenné vált, Alonso kihasználta előnyös helyzetét, és a hosszú egyenesben megelőzte a Red Bullt, átvette a második helyet. Vettel azonban egy másik planétán versenyzett, Alonsónak esélye sem volt, hogy utolérje.
„Megint azt láthattuk, hogy a versenyen sokkal erősebbek vagyunk, mint a kvalifikáción. Remekül rajtoltam, nagyszerű első kört produkáltam. Megfelelően használtuk a gumikat, ami azzal kiegészülve, hogy a hatvankörös verseny minden egyes körében 120%-os erőbedobással vezettem, második helyet eredményezett. Harcban voltunk a Red Bull-lal, de az autónk továbbra sem képes [önerőből] a győzelemre. Ha az idény végén megnyerjük a bajnokságot, senki sem mondhatja, hogy mások hibáit kihasználva kerültünk oda – hanem azért, mert mindig kihoztuk a maximumot” – értékelte remek versenyét Fernando.

MassaRaikkonen_action IND12.jpg

Tavaly az Indiai Nagydíj tipikus kétcserés versenynek számított. Idén viszont – kihasználva a Buddh-pálya tükörsima aszfaltját és a tartósabb Pirelli-gumikat – az összes célba érő csak egyszer állt ki kerékcserére. Alonso a 29., Webber a 30., Vettel a 33. körben ejtette meg egyetlen cseréjét (mindannyian lágyról a kemény gumikra váltottak), míg a McLaren-pilóták közül Button a 25., Hamilton a 32. fordulóban állt ki a depóba. Lewis Hamilton esetében a McLaren újabb F1-es rekordot állított fel, a négy kerék mellett ugyanis a kormányt is kicserélték – méghozzá káprázatos idő, 3,3 másodperc alatt!
Hamilton nem fukarkodott a dicsérő szavakkal a verseny után. „Az első etapban gondjaim akadtak a leváltással – a bal kezem helyett a jobb kezem ujjaival kellett lekapcsolgatnom, ezért a csapat úgy döntött, a boxkiállásnál kicseréljük a kormánykereket is. Csináltam már ilyet a téli teszteken, Barcelonában, de versenyen még soha. A srácok azonban a hatalmas nyomás ellenére is fantasztikusan gyorsan dolgoztak, ez úton is köszönöm mindegyiküknek! Már azelőtt lekaptam a helyéről a kormányt, hogy megálltam volna és kidobtam a pilótafülkéből. Az egyik szerelő helyére illesztette az új kormányt, egyesbe raktam a váltót és már ott sem voltam – mindez alig több, mint három másodperc alatt zajlott le!” Érdemes megjegyezni, hogy a McLaren tartja a kerékcsere-rekordot is: Hockenheimben mindössze 2,31 szekundum alatt cserélték le Jenson Button négy abroncsát.

Vettel_winner_IND12.jpg

Felipe Massa újabb értékes pontokat szerzett a Ferrarinak. A brazil Kimi Räikkönennel csatázott a hatodik helyért, és egy körrel később (a 28. fordulóban) depózott, mint a Lotus bajnokaspiránsa. Massa éppen akkor tért vissza a pályára, amikor Kimi végigdübörgött a célegyenesen. A finn lendületből be is csusszant elé, de Felipe kihasználta a DRS nyújtotta előnyöket, a Lotus szélárnyékából kibújva átvette a pozíciót, amit aztán – Räikkönen nagy bosszúságára – a leintésig megtartott. „Nagyon jó volt ma a kocsi, de nem sokra mentem vele, mivel az egyenesekben nem tudtam előzni. Magunkkal toltunk ki szombaton, amikor ilyen beállítást választottunk a kvalifikációra, ennek az árát fizettük meg a versenyen. Gyors volt az autó, de nem a megfelelő helyeken, és ha valaki mögött (turbulens levegőben – S.I.) kell haladnod, nem sokat tehetsz ellene” – értékelt a finn, aki 16 pontszerző befutója ellenére immár tényleg csak matematikailag lehet világbajnok.

Nico Hülkenberg zsinórban negyedszer szerzett pontot magának és a Force Indiának, miután megkaparintotta a 8. helyet, nagy csata után Romain Grosjeannal. Az utolsó pontszerző helyen Bruno Senna ért célba. Az állása megtartásáért küzdő brazil nagyon erős hétvégét produkált: a kvalifikációt leszámítva mindegyik edzésen gyorsabb volt, mint csapattársa, Pastor Maldonado, de a versenyen hamar utolérte a venezuelait. Maldonado a 22. körben jobb hátsó defektet kapott, amikor koccant Kobajasi Kamuival – Senna ekkor már közvetlenül a csapattársa és a Sauber mögött autózott. Bruno azzal tette fel a koronát remek szereplésére, amikor nem sokkal a vége előtt, kívülről megtámadta és megelőzte Nico Rosberg Mercedesét, ezzel megszerezte a tzedik helyet.

India12_dobogosok_RBR.jpg

Az Indiai Nagydíj végeredménye:
Buddh Circuit, Greater Noida, Újdelhi

1. VETTEL (D) Red Bull-Renault            1:31:10,744 óra (202,842 km/h átlag)
2. ALONSO (SPA) Ferrari F2012              + 9,437 mp.h.
3. WEBBER (AUS) Red Bull-Renault        + 13,217”
4. HAMILTON (GB) McLaren-Mercedes     + 13,909”
5. BUTTON (GB) McLaren-Mercedes         + 26,266”
6. MASSA (BRA) Ferrari F2012                + 44,674”
7. RAIKKÖNEN (FIN) Lotus-Renault          + 45,227”
8. HÜLKENBERG (D) Force India-Mercedes + 54,998”
9. GROSJEAN (FRA) Lotus-Renault          + 56,103”
10. SENNA (BRA) Williams-Renault          + 1:14,975
11. ROSBERG (D) Mercedes AMG           + 1:21,694
12. DI RESTA (GB) Force India-Mercedes + 1:22,815
13. RICCIARDO (AUS) Toro Rosso-Ferrari + 1:26,064
14. KOBAJASI (JAP) Sauber-Ferrari          + 1:26,495
15. VERGNE (FRA) Toro Rosso-Ferrari     + 1 kör h.

Leggyorsabb kör: 1:28,203 (209,176 km/h) Button, McLaren-Mercedes, a 60. körben

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://f1cirkusz.blog.hu/api/trackback/id/tr484876261

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
Száguldó cirkusz
süti beállítások módosítása