Minden eddiginél jobban elmérgesedett Mark Webber és Helmut Marko kapcsolata a Red Bull Racingnél 2012-ben. A bikások osztrák szaktanácsadója szerint az ausztrál nem segítette mindenben a csapat érdekeit. Veszélyes lehet Webber jövőjére, hogy Marko áll a legközelebb a tulajdonos Dietrich Mateschitzhez.
Webber gyakran érzi magát egyedül a Red Bull csapatánál, de már csak az év végéig kell "kibírnia" (Fotók: Red Bull/GEPA)
Örök vita tárgyát képezi a száguldó cirkuszban, hogy vajon a pilóta megteheti-e, hogy a saját érdekeit szem előtt tartva versenyez, avagy mindenkor a csapat érdekeit kellene szolgálnia? Mark Webber 2010 óta többször került válaszút elé a Red Bull Racingnél, és nem mindig a csapat érdekeit nézte, amivel magára haragította a csapat befolyásos pilóta-tanácsadóját, dr. Helmut Markót.
A belviszály a 2010-es Török Nagydíj 40. körében kezdődött. Vettel éppen a csapattársát előzte, de összeütköztek. Webber a futam utáni sajtótájékoztatón igyekezett nyugalmat erőltetni az arcára, amikor azt mondta, szó sem volt csapatsorrendről, "szokásos versenybaleset" történt. A mondat befejezése után azonban látványosan lecsapta az asztalra az előtte álló vizespoharat, ami elárulta a benne dúló feszültséget. Az ausztrált az bőszítette fel, hogy Marko (aki elejétől fogva Vettelt favorizálja a csapatnál) rögtön a német védelmére kelt, holott a szakemberek többsége legfeljebb 50%-ban adta Webbernek a baleset felelősségét.
Szintén 2010-ben, Silverstone-ban történt, hogy a Red Bull új első szárnyat fejlesztett ki, Vettel azonban az utolsó szabadedzésen összetörte a sajátját. Miután a csapat Webber megkérdezése nélkül úgy döntött, hogy Sebastian autójára szereli fel az egyetlen megmaradt első szárnyat, az ausztrál megnyerte a versenyt a régi szárnnyal. A futam után nem rejtette véka alá kárörömét: „Nem rossz egy kettes számú pilótától, ugye?”
Helmut Marko hagyományosan Vettel oldalán áll - ezt indokolja a Red Bull utánpótlás-programjához való hűség is
Egy évvel később, szintén a Brit Nagydíjon Christian Horner csapatfőnök rádión keresztül utasította Webbert, hogy ne támadja meg Vettelt az utolsó körökben a második helyért. Az ausztrál – versenyzői ösztöneire hallgatva – zokon vette ezt, ellenszegült az utasításnak – igaz, megelőzni nem tudta Vettelt.
A 2012-es idényzárón, a Brazil Nagydíjon Webber a 3., Vettel a 4. helyre kvalifikálta magát, és az ausztrál a versenyen sem óhajtotta megkönnyíteni a vb-címért hajtó csapattársa dolgát. Agresszív rajttal kiszorította Vettelt a pála szélére, a heppenheiminek ezért el kellett vennie a lábát a gázról, visszaesett. Ha nem így történt volna, Bruno Senna jó eséllyel nem forgatta volna ki a németet a 4-es kanyar bejáratánál, Vettelnek nem kellett volna vért izzadnia harmadik bajnoki címe megszerzéséért.
Különösen ez utóbbi manővert nehezményezte Helmut Marko nemrég egy interjúban, amelyet a német Sport Wochénak adott. „Mark nem volt éppen együttműködő Brazíliában” – jelentette ki. A grazi illetőségű szaktanácsadó (aki 1995 óta irányítja a Red Bull F1-es programját, a tulajdonos, Dietrich Mateschitz legközelebbi emberének számít) már Abu-Dzabiban epés megjegyzést tett Webberre, mondván: „Nehezen lehet több hibát elkövetni egy versenyen annál, mint amit Mark csinált ma”.
Amikor az F1-es újságírók azzal álltak elő, hogy a Red Bull főként azért nyer, mert a zseninek tartott Adrian Newey tervezi az autókat, Marko azt felelte: „Ez így igaz, de két Newey-tervezte autó áll rajthoz, és érdekes módon mindig Vettelé nyer.”
Webbernek esze ágában sincs megkönnyíteni Vettel dolgát. "Az F1-ben mindenki saját magáért versenyez" - mondja az ausztrál
Webber szerződése 2012 végén lejárt volna a Red Bullnál (az ausztrál iránt a Ferrari is érdeklődött), silverstone-i győzelme azonban lecsillapította a kedélyeket, és Horner javaslatára meghosszabbították a kontraktusát. De csak egy évvel, amiben a hírek szerint nagy szerepe volt Markónak, aki szívesebben látna Vettel mellett egy ifjú titánt a Red Bull utánpótlás-nevelő programjából, mint a kekec ausztrált.
Webber valószínűleg arra vár, hogy Felipe Massa szintén egyéves szerződese lejárjon a Ferrarinál 2013 végén, így szabaddá váljon az út számára Maranellóba, ahol befejezhetné F1-es pályafutását. Helmut Marko addig gondolkodhat azon, hogy a két jelenlegi Toro Rosso-pilóta közül Daniel Ricciardót vagy Jean-Eric Vergne-t, netán a roppant sikeres 2012-es idényt zárt portugál szupertehetséget, Antonio Félix da Costát ültessék-e a Red Bullba, Vettel mellé, 2014-től.
Utolsó kommentek