A McLaren F1-es csapatvezetője, Martin Whitmarsh egyelőre „sajtóspekulációról” beszél, megbízható brit és német források szerint azonban valószínű, hogy a McLaren két éven belül Honda turbómotorokra vált. Ha újra egyesítené erőit az 1980-as, '90-es évek álompárosa, az visszatérést jelentene a tandem legnagyobb sikereihez, amit Ayrton Senna és Alain Prost neve fémjelez.
A McLaren-Honda zsinórban négy konstruktőr-világbajnoki címet szerzett 1988-1991 között, nagyrészt Sennának köszönhetően
Elsőként a német Auto, Motor und Sport szellőztette meg, hogy a McLaren felvette a kapcsolatot a Hondával, legyenek újra partnerek a Formula–1 jövőre beköszöntő turbókorszakában. A hírt a BBC F1-es részlege is átvette, és kiderítette, hogy a japánok már 2010 óta dolgoznak a turbóprojekten.
A McLaren egyelőre tagadja a BBC értesülését: „[A McLaren] sohasem kommentálja a potenciális partnerekről szóló sajtóértesüléseket” – közölte a wokingi csapat sajtóosztálya, amivel de facto nem cáfolta meg, hogy folynak a tárgyalások a Hondával. Kérdés, hogy mi lesz az ezüstszínű autókat 1995 óta motorokkal ellátó Mercedesszel, amelynek szerződése ez év végén lejár a wokingiakkal?
Alain Prost (elöl) és Ayrton Senna a tizenhat nagydíjból 15-öt megnyert 1988-ban, a verhetetlen McLaren-Honda Turbóval
A német szaklap úgy tudja, hogy a Mercedes két évre (2014-2015), a McLaren viszont csak egy évre szeretné meghosszabbítani a közel két évtizede fennálló partnerségi viszonyt. Az AMuS azt is tudni véli, hogy már most japán mérnökök dolgoznak Wokingban, hogy megvizsgálják, pontosan milyen konfiguráció lenne ideális a Honda V6 Turbó McLarenbe történő beszereléséhez.
A Mercedes AMG F1 új ügyvezető igazgatója, Toto Wolff a barcelonai tesztek alatt úgy nyilatkozott: „Hosszú távú partneri szerződés megkötésére törekszünk a McLarennel”, ami a stuttgarti gyártó szempontjából érthető. Ha ugyanis elveszítenék a McLarent, a gyári csapat mellett csak a Force India maradna (a szintén motorváltást fontolgató Toro Rosso ugyanis a Red Bull partnere, a Renault felé kacsingat). Az anyagi nehézségeket átélő középcsapat pedig aligha tudná a fejlesztéshez szükséges információkkal ellátni a brixworth-i mérnököket.
A BBC emlékeztet, hogy a Honda Motor Co. elnöke, Ito Takanobu február elején elismerte: „Tanulmányozzuk az F1-es visszatérésünk lehetőségét”. A Honda gyári csapata 2008 végén vonult ki a száguldó cirkuszból. Egy évvel később a Honda know-howjával, a Honda üzemeiben, japán fejlesztőmérnökök segítségével megépített Brawn versenyautó mindkét világbajnoki címet megnyerte Ross Brawn irányítása alatt – Mercedes motorral.
Több ok is szól a Honda visszatérése mellett. Az első és legfontosabb, hogy a japánok mostanra túl vannak a gazdasági válság legnehezebb részén, sikerült stabilizálniuk a 2008-2010 között meredeken zuhanó eladásaikat. A 2014-től bevezetendő új motorformula – turbómotorok az egész autóiparra jellemző downsizing (leskálázás) jegyében, 1,6 literes kisturbók, V6-os hengerelrendezés, hibridhajtás – minden pontján passzol a japánok fejlesztési irányához. Mindezek mellett az alapító, Honda Szoicsiro mindig is vallotta, hogy a motorsportban való részvétel a márka alapvető szükséglete, mivel a versenypályákon tudják igazán bizonyítani a technológiai fölényüket. Ezt a filozófiát támasztja alá, hogy a Honda tavaly év végén gyári csapatként tért vissza az FIA túraautó-világbajnokságba.
Senna a Hungaroringen, 1991-ben. A brazil 1,8 másodperccel javította meg a korábbi pályacsúcsot a McLaren-Hondával
A McLaren-Honda versenyautók 1988 és 1991 között uralták a Formula-1-es pályákat, Ayrton Senna három, Alain Prost egy világbajnoki címet szerzett a japánoknak. 1988-ban a McLaren Mp4/4–Honda Turbo tizenöt futamot nyert meg a 16-ból, ami azóta is rekord. A Honda 1986-1991 között megszakítás nélkül hat konstruktőr-világbajnoki címet nyert, eleinte a Williams, később a McLaren partnereként.
Jelentősen megkönnyítené a Honda döntését, ha a McLarennek sikerülne egy befektetőt bevonnia a projektre, ahogy annak idején a TAG-gal tette a Porsche meggyőzése érdekében. Ron Dennis 1983-ban rávette az arab Mansour Ojjeh-t (a TAG tulajdonosát), hogy finanszírozza a Porsche V6-os turbómotorjának kifejlesztését, amellyel később három egyéni és három konstruktőri vb-címet nyert a csapat.
Utolsó kommentek