HTML

Száguldó cirkusz blog

Utolsó kommentek

A Shang ereje Alonsóval volt - szenzációs verseny Kínában!

2013.04.14. 11:38 Real Simon says

Remek versenyzésének és a Ferrari jó gumitaktikájának köszönhetően Fernando Alonso nyerte a Kínai Nagydíjat. A 31. diadalát arató spanyol mögött Kimi Räikkönen futott be másodikként a Lotusszal. Lewis Hamiltonnak a végén vért kellett izzadnia a dobogó alsó fokáért, a friss gumikon őt támadó Vettellel szemben. Button eggyel kevesebbszer állt ki a boxba, a McLaren ennek köszönheti idei legjobb eredményét. A meg nem engedett DRS-használat miatt vizsgálat alá vont nyolc pilóta – köztük Vettel, Räikkönen és Button – megúszták a büntetést, mert kiderült, hogy késve kapták a tiltó jelzést az FIA-tól. 

GP03CHN_ALONSO_win_600.jpgFernando Alonso pályafutása 31. győzelmét aratta Sanghajban, ezzel utolérte Nigel Mansellt az örökranglistán (Minden fotó: Active Pictures / Jiri Krenek)

Amikor Hermann Tilke bő tíz évvel ezelőtt inspirációt keresett a sanghaji versenypálya megépítéséhez, elkezdte tanulmányozni a kínai kultúrát. Így jutott el a shang írásjelig, ami Sanghaj városának nevét is ihlette, és ami a kínaiak szerint gyarapodást, fejlődést jelent.

Ez a bizonyos shang kétségkívül Fernando Alonsóval volt vasárnap. A Ferrari spanyolja lerajtolta a gyengén elrugaszkodó Kimi Räikkönent, majd az ötödik kör kezdetén, a DRS segítségével faképnél hagyta a pole pozícióból indult Lewis Hamilton Mercedesét, ezzel átvette a vezetést. Ezt követően tökéletesen hajtotta végre a csapat három boxkiállásos stratégiáját, és miután az 56 körből 31-et az élen töltött, megérdemelten szerezte meg a Scuderia idei első diadalát. A Ferrari legutóbb 2007-ben tudott nyerni Sanghajban (Kimi Räikkönennel), és most megint az F138 bánt a legjobban a gumikkal, amik Fernando sok vetélytársának fejfájást okoztak.

Az elejétől a végéig remek versenyünk volt. Semmilyen probléma nem adódott az autóval, és a gumikopás sem volt olyan drasztikus, mint amire számítottunk” – értékelte sikerét Alonso, akinek ez volt a 31. diadala, ezzel utolérte Nigel Mansellt az F1-es örökranglistán. „Végig kontrollálni tudtuk a tempót, ami nem egyszerű ilyen erős mezőnyben. Bevallom, Malajzia után (ahol Fernando kiesett – a szerk.) nagy volt rajtam a nyomás, de eddig egy győzelmet és egy második helyet szereztem, ami nem rossz kezdés.”

GP03CHN_Raikkonen_600.jpgKimi Räikkönen szépen visszahozta a Lotust az elrontott rajt után, már neki is két dobogója van idén

A Ferrari árnyékában a második helyért folyt igazi csata Räikkönen, Hamilton és Sebastian Vettel között, aki csak a kilencedik helyről startolt. Kimi elrontotta a rajtot (rosszul volt beállítva a kuplung befogási pontja, ezért a finn Hamilton, Alonso és Massa mögé, a negyedik helyre esett vissza az első kör végére), és csak a futam utolsó harmadában tudott visszatérni a dobogós helyek közelébe. A 16. körben Sergio Pérezzel csatázott, amikor összeütközött a McLarennel. Sergio nem vette észre, hogy Kimi kívülről támadja, elkezdte kiszorítani a finnt a pálya szélére. A koccanás során megsérült a Lotus orra és első légterelője, de annyira nem drámaian, hogy ez visszavesse Räikkönent a fejlődésben. A versenybíróság kivizsgálta az esetet, majd úgy döntött, nem alkalmaz semmilyen szankciót.

Nem úgy Mark Webber és Jean-Eric Vergne esetében. A Red Bull ausztrál pilótája fejete betűkkel írja be a sanghaji hétvégét az emlékkönyvébe, ugyanis elképesztő pechsorozatot élt át. Szombaton, a kvalifikáción kifogyott a benzinje, ezért büntetésből a boxutcából kellett rajtolnia. Az ausztrál már az első kör végén visszatért a depóba, ahol megkapta a keményebb (Medium) abroncsokat, amelyekkel látványos előretörésbe kezdett. De a 17. forulóban rosszul mérte fel a Toro Rosso franciájámnak mozgását, összeütköztek, minek következtében Webbernek ismét ki kellett állnia orrot (és kereket) cserélni.
Csakhogy a szerelők nem húzták meg rendesen a jobb hátsó kerékanyát, amely levált a Red Bullról (
Massa és Vettel kívülről, Hülkenberg kiváló reflexszel belülről kerülte meg a pályán táncoló, gazdátlan kereket) és Webber végzetét okozta. Az ausztrált a stewardok három rajthelyes büntetéssel sújtották a karambol okozásáért a következő, bahreini futamra, de valószínű, hogy a Red Bull sem ússza meg pénzbüntetés nélkül a veszélyes kiengedést.

GP03CHN_VET_BUT_600.jpgButton Vettellel is csatázott, de csak a futam elején. A háttérben látszik Gutiérrez Sauberjának törött orra, miután belerongyolt Sutil kocsijába

Lewis Hamilton egy izzadságszagú, derekasan végigküzdött versenyen szerezte meg ez évi második dobogós helyezését. Miután Nico Rosberg a hátsó keresztstabilizátor hibájából korán kiállni kényszerült, az angolra hárult a Mercedes becsületének megmentése. Hamilton a futam után elismerte, hogy noha az edzéstempó rendben van, a W04-es egyelőre nem képes lépést tartani az éllovasok versenytempójával. Jelenleg a Ferrari, a Red Bull, de még a Lotus is gyorsabb, mint az Ezüstnyíl. Fokozta a problémákat (és az autó alulkormányzottságát), hogy gumitörmelék szorult be a Mercedes első szárnylapjai közé, ami teljesen felborította a kocsi balanszát.

Hamiltonnak a végén ki kellett bekkelnie Vettel huszáros rohamát is. A Red Bull három körrel a leintés előtt hívta ki utoljára a világbajnokot, aki csak ekkor kapta meg a versenyzésre szinte alkalmatlan, lágy (sárga) abroncsokat. Sebastian három banzájkört futott kvalifikációs tempóban (ezek egyike a verseny magasan leggyorsabb köre lett), de hiába hágott rá a végén az angol nyakára, Lewis egérutat nyert Charles Pic Caterhamjének lekörözése közben, a vért szimatoló Vettelnek pedig be kellett érnie a negyedik hellyel.

GP03CHN_HAM_RAI_600.jpgHamilton elismerte: az Ezüstnyíl edzéstempója már rendben van, de versenyen még nem egyenrangú ellenfél a Mercedes

Jenson Button hasonlóan küzdelmes versenyt futott, jutalma a McLaren eddigi legjobb eredménye – az ötödik hely – lett. A McLaren szintén nem képes még saját erőből lépést tartani a legjobbakkal, ezért eltérő statégiával (a mezőny többsége háromszor depózott, Button és Pérez viszont csak kétszer) próbálkoztak. Jenson ennek köszönhetően vezette is a Kínai Nagydíjat a 16. és 21. kör között, de kopott gumijain képtelen volt ellenállni Alonso, Räikkönen, Vettel és Hamilton nyomásának. „Tudtuk, hogy nehéz versenyre számíthatunk, ezért nem alkalmazhattuk ugyanazt a stratégiát, amit a többiek. A kétcserés taktika azt jelentette, hogy olykor el kellett engednem a többieket, hogy minél jobban vigyázzak a gumikra. Normál esetben sokkal többet csatáztam volna – főleg a végén, Kimi és Lewis ellen – de tudtam: ha nem tartom a célköridőket, azzal mindent tönkreteszek. Az ötödik hely a legtöbb, amire a csapat vágyhatott” – értékelt realistán Jenson.

Sergio Péreznek sok gondja akadt az autóval, de magávan sem volt elégedett. „Ez egy nagyon problémás délután volt, rengeteg dolgot kell kielemeznünk és tanulnunk. A vezetésem szempontjából sem volt ideális a hétvége, úgyhogy van még mit behoznom” – jelentette ki önkritikusan. A mexikói a 11. helyre hozta be a McLaren-Mercedest.

STR_Ricci_befutCHN_600.jpgRicciardo nagyszerű hetedik helyét ünneplik a Toro Rosso szerelői. Az olasz kiscsapat megmutatta az erejét

A Sauber számára jól indult a futam, de rossz véget ért. Nico Hülkenberg a futam kétharmadában az abszolút élmezőnyhöz tartozott, az első kerékcserék után, nyolc körön keresztül vezette is a nagydíjat. A végén azonban drasztikusan visszaesett a Sauber (és a gumik) teljesítménye, csak tizedikként intették le a futam egyik meglepetésemberét. Újonc csapattársa, Esteban Gutiérrez elkövette a tipikus kezdőhibát: a hosszú hátsó egyenes végén, féktávon belerohant Adrian Sutil Force Indiájába, ezzel mindkettejük versenyét tönkretette. Esteban leszegett fejjel bocsánatot kért a némettől, ám ezzel nem adta vissza a Force Indiának a tempója alapján kinéző pontszerző helyezést. Gutiérrez pedig öt rajthelyes büntetéssel számolhat a Bahreini Nagydíjon.

Felipe Massa remek edzéseredménye és rajtja (az ötödik helyről a harmadikra zárkózott fel az első néhány kanyarban) ellenére csalódást okozott a teljesítményével. A Ferrari a kelleténél két körrel tovább tartotta kint a brazilt a lágy abroncsokon; amikor a 7. kör végén behívták kereket cserélni, már késő volt, elment a dobogós befutás lehetősége. Massát hatodikként intették le, amit az idén magára találni látszó brazil csalódottan vett tudomásul.

GP03CHN_ALO_HAM_600.jpg

Kiemelkedően versenyzett viszont a Toro Rosso üdvöskéje, Daniel Ricciardo, aki a versenyen meg tudta ismételni az időmérőn elért, ragyogó hetedik pozícióját. Grosjean Lotusa ellen csatázva az ausztrál letörte az STR első szárnyát, amit ki kellett cseréltetnie, de a futam végére így is előzési távolságba került Massa Ferrarjához! „Nagyon örülök, hogy két kukába való futam után végre megszereztem az idei első pontjaimat!” – mondta a szokásosnál is szélesebb vigyorral az ausztrál. „Amikor legutóbb, Bahreinben (2012-ben) ilyen jó helyről rajtoltam, nem tudtam pontokat szerezni, ezért is meg akartam mutatni, hogy mire vagyok képes. A szezon kezdete óta rengeteg változás történt a csapatban, sok új ember érkezett, és ez az eredmény azt mutatja, hogy lassan a helyükre kerülnek a mozaikok. Azt hiszem, mostantól egyre erősebbek leszünk.”

A Kínai Nagydíj végeredménye:
56 kör = 305,066 km

1. ALONSO (SPA)        Ferrari F138             1:36:26,945 óra (189,778 km/h)
2. RÄIKKÖNEN (FIN)    Lotus-Renault             + 10,168 mp.h.
3. HAMILTON (GB)       Mercedes AMG          + 12,322”
4. VETTEL (D)             Red Bull-Renault         + 12,525”
5. BUTTON (GB)          McLaren-Mercedes     + 35,265”
6. MASSA (BRA)         Ferrari F138               + 40,827”
7. RICCIARDO (AUS)   Toro Rosso-Ferrari      + 42,691”
8. DI RESTA (GB)        Force India-Mercedes  + 51,084”
9. GROSJEAN (FRA)   Lotus-Renault             + 53,423”
10. HÜLKENBERG (D) Sauber-Ferrari            + 56,598”
11. PÉREZ (MEX)        McLaren-Mercedes     + 1:03,861
12. VERGNE (FRA)     Toro Rosso-Ferrari      + 1:12,604
13. BOTTAS (FIN)        Williams-Renault        + 1:33,861
14. MALDONADO (VEN) Williams-Renault     + 1:35,453
15. BIANCHI (FRA)      Marussia-Cosworth     + 1 kör h.
16. PIC (FRA)              Caterham-Renault      + 1 kör h.
17. CHILTON (GB)       Marussia-Cosworth     + 1 kör h.
18. VAN DER GARDE (NL) Caterham-Renault + 1 kör h.

Kiestek: Rosberg (D) Mercedes AMG, 22. kör; Webber (AUS) Red Bull-Renault, 16. kör; Sutil (D) Force India-Mercedes, 6. kör; Gutiérrez (MEX) Sauber-Ferrari, 6. kör

Leggyorsabb kör: 1:36,808 – Vettel (Red Bull-Renault), az 53. körben

 

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://f1cirkusz.blog.hu/api/trackback/id/tr15222004

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
Száguldó cirkusz
süti beállítások módosítása