HTML

Száguldó cirkusz blog

Utolsó kommentek

Győzelme favorittá tette Vettelt - két Lotus a dobogón Bahreinben

2013.04.21. 17:11 Real Simon says

A gumikkal remekül bánó RB9-esnek, illetve saját, jól kalkulált vezetésének köszönhetően Sebastian Vettel nyerte a Bahreini Nagydíjat. A 28. diadalát arató világbajnok négy futam után immár két győzelemmel áll, 10 ponttal vezet a vb-t a Szahírban másodikként befutó Kimi Räikkönen előtt. Romain Grosjean a 11. helyről tört előre és meg sem állt a dobogó alsó fokáig, gondoskodva a tavalyi befutó megismétlődéséről. Paul di Resta - élete legjobb eredményét beállítva - negyediknek hozta be a Force Indiát. A futam a két McLaren-pilóta, Button és Pérez koccanásokkal tarkított csatájáról, valamint a Ferrari pilótáit, Alonsót és Massát sújtó pechsorozatról marad emlékezetes.

F12013GP04BHR_VETTEL_r600.jpgVettel 28. GP-győzelmét aratta Szahírban, miután az első körben Alonsót, a harmadikban Rosberget is megelőzte (Fotók: Active Pictures/Jiri Krenek)

Az Autosport magazin Formula-1-es szerkesztője, Edd Straw azt írta a Bahreini Nagydíj előtti jegyzetében: „Ez lesz az idény negyedik versenye – ideje, hogy kiderüljön, ki az idei bajnokság favoritja.”  Ebből a megközelítésből vasárnapi győzelme alapján egyértelműen Sebastian Vettelnek kell lennie a favoritnak. Nemcsak azért, mert a német címvédő négyből két futamot nyert meg, hanem azért is, mert a futam elején bemutatott két agresszív, de pontosan kiszámított előzése (előbb a második helyért őt megelőző Fernando Alonso, majd a 3. körben a pólusról indult Nico Rosberg ellen) alapján még mindig nem lakott jól. Úgy is mondhatnánk, még mindig nagyon éhes.

„Fantasztikus verseny volt! Hatalmas köszönettel tartozom a Red Bull csapatnak, a tempónk fenomenális volt, a kocsi egyszerűen remek. Nagyon vigyáztam a gumikra, és a végén ez kifizetődött” – ujjongott a világbajnok pályafutása 28. diadala után, amivel megelőzte Jackie Stewartot. Vettel hozzáfűzte: „Ez egyértelműen a mi versenyünk volt, az autó olyan gyors volt, hogy magam is meglepődtem. Semmi esetre sem számítottunk ekkora fölényre. Végig ügyeltem a megfelelő távolság megtartására, de így is maradt még a gumikban annyi, hogy a végén is nyomni tudtam.” Nyomta bizony. Sebastian – régi beidegződéseit követve – az utolsó előtti körben még odapakolt egyet, és megfutotta a verseny leggyorsabb körét. Bő másfél másodperccel gyorsabbat, mint a 200. nagydíján induló csapattársa, Mark Webber.

Vettel sikerének kulcsa a rendkívüli hőségben rejlett. Bahreinben a verseny rajtja előtt 30 fokos volt a levegő, 42 fokos az aszfalt hőmérséklete – hasonló ahhoz, ami a Hungaroringen szokta várni a mezőnyt. Vettel a versey kedvéért beáldozta a kvalifikációt: kevesebb első szárnnyal ment, bevállalta, hogy valaki (Rosberg) megelőzze a pole pozícióért vívott csatában. De a versenyen nem kegyelmezett, és a fék- és gumigyilkos szahíri pályán kiütközött az RB9 nagyszerűsége. Sebastian könnyedén nyert, még úgy is, hogy háromszor állt ki kerékcserére.

A Red Bull RB9 ilyen szempontból nagyon hasonlít a Lotus E21-hez: minél melegebb az aszfalt, annál jobban megy. Ennek köszönhette dobogós helyét Kimi Räikkönen és Romain Grosjean is – utóbbi annak elenére, hogy csak a 11. helyről rajtolhatott. A finn kétszer, a francia háromszor állt ki a depóba. Mivel Kimi sokkal kíméletesebben bánik a gumikkal egy versenytávon, mint Grosjean, végig lőtávolban tudott maradni Vettelhez képest. De támadásra már nem maradt ereje.

„Már pénteken elhatároztuk, hogy csak kétszer fogunk gumit cserélni. Az első és a második köröm nem sikerült valami fényesen, de az első kerékcserém után sokkal jobb lett az autó és végül egész jó versenyem lett” – mondta idei harmadik dobogója után Räikkönen. Grosjeannak ez volt az idei első dobogós helyezése (utoljára a tavalyi Magyar Nagydíjon jutott ilyen magasra), amit annak köszönhetett, hogy öt körrel a leintés előtt – frissebb gumikon – megelőzte Paul di Restát. „Már az első három futamon is eléggé kiegyensúlyozott teljesítményt nyújtottam, de nem azt, amire szükségem volt. Rengeteget dolgoztunk az autón, és ma végre eltaláltuk. A stratégiám mindenki másétól eltért, de nagyon örülök, hogy újra felállhattam a dobogóra – akárcsak tavaly” – értékelte a futamot Romain, akinek sokan (köztük Alain Prost) már pszichológusi segítség igénybevételét ajánlották, azt gondolván, hogy a francia nem elég összeszedett fejben.

Fejben és a pályán is erős volt Paul di Resta, akinek végre sikerült erős pontokra váltania a Force Indiában rejlő potenciált. A skót egy ideig (az első kerékcserék idején) még a versenyt is vezette – ezért mondta a leintés után, hogy „alighanem ez volt életem legerősebb versenye”. Negyedik helyével beállította élete legjobb eredményét, amit tavaly Szingapúrban ért el. Csapattársa, Adrian Sutil már az első körben a kíméletlen pozícióharcok áldozatává vált: ütközött Felipe Massa Ferrarijával, defektet kapott, ezért korai kerékcserére kényszerült. Adrian azonban nem adta fel, elszántan végigküzdötte az 57 kört, mely során a második leggyorsabb kört futotta. Sutil versenyben futott köridőit összehasonlítva kiderült, hogy egyedül Vettel lett volna gyorsabb nála – ha minden simán alakult volna...

Nem alakult minden simán a McLarennél sem, a wokingi gárda azonban így sem lehet csaódott a Bahreini Nagydíj eredményével. Jenson Button a tizedik, Sergio Pérez csak a 12. helyről rajtolt, de az apró fejlesztések meghozták az eredményt a McLaren idei mumusának kikiáltott szahíri pályán. Jenson és Checo is szinte végig pontszerző helyeken autózott (annak ellenére – vagy talán éppen azért, mert JB négyszer állt ki a boxba), de a hab a tortán az volt, amikor Pérez félelmet nem ismerve visszaverte Jenson rohamait, majd amikor az angol megelőzte, visszatámadott.Nagyon jó volt a verseny, leszámítva egy embert: Checót, aki túl agresszív volt ma” – szúrt oda a csapattársának a futam után Button. „Csak annyira voltam agresszív, amennyire ő velem” – replikázott a mexikói. Alighanem a BBC szakkommentátora, David Coulthard foglalta össze legtalálóbban a lényeget: „El kell ismerni, Pérez remekül versenyzett. Fantasztikusan, agresszíven vezetett, és Jenson Button nem tudott válaszolni a manővereire” – jelentette ki a 13-szoros GP-győztes. Ennyit arról, hogy Martin Whitmarsh csapatfőnök a sanghaji futam után még arra panaszkodott, hogy Sergio „túlságosan udvarias”, nem veszi elég komolyan a versenyzést...

A Ferrari versenyét a tragikomédia jelző írja le legjobban. Fernando Alonso és Felipe Massa a második sorból indult, de egyiküknek sem volt szerencséje. Fernando még lerajtolta Vettelt, besorolt Rosberg mögé, a második helyre, miközben a kemény gumikon induló Felipe Sutillal csatázott a negyedik helyért. Massa koccant a Force Indiával, de nem ekkor kapott defektet, hanem később – viszont kétszer is. Szegény brazil képtelen volt előrébb vágezni a 15. helynél, pedig korábban kétszer is nyert már Bahreinben... Alonso versenyét a DRS problémái pecsételték meg. Először a nyolcadik körben állt be a Ferrari-boxba, mert beragadt a mozgatható hátsó szárnylap – ezt kézi erővel gyorsan helyre tették. De senkinek sem volt annyi esze a Ferrarinál, hogy figyelmeztessék Fernandót: ne nyomja meg többször a DRS aktiválógombját, mert ismét beragadhat. És ami beragadhat, az rendszerint be is ragad; Alonso a következő körben mehetett ki ismét hátsó szárnyat javíttatni... Setefano Domenicali csapatfőnök azt nyilatkozta: „Megnyerhettük volna a versenyt”. Valóban meg, ha lett volna valaki a csapatnál, aki használja az eszét, és szól Alonsónak, hogy meg ne próbálja még egyszer aktiválni a semmirekellő DRS-t...

Fernando persze így is hatalmasat küzdött, hat körrel a vége előtt már a hatodik helyen körözött, ám végül nyolcadikként intették le. A Ferrari F138-at dicséri, hogy még így, DRS nélkül is képes volt pontot szerezni. Felipe Massa egyik kedvenc pályáján nem volt képes előrébb lépni a tizenötödik pozíciónál, miután két defektet is beszedett a pályán heverő törmelékek miatt. Ezt hívják úgy, hogy pech. Nincs rá jobb szó.

A következő futamot három hét múlva rendezik meg Barcelonában. Addigra a McLaren és a Mercedes is komoly fejlesztési csomagot ígér, de a Red Bull, a Lotus és a Ferrari sem fog tétlenkedni a háromhetes szünetben.

A Bahreini Nagydíj végeredménye

Sakhir International Circuit, Szahír, Manama
57 kör = 308,238 km

1. VETTEL (D)                Red Bull-Renault         1:36:00,498 óra (192,632 km/h átlag)
2. RAIKKÖNEN (FIN)      Lotus-Renault              + 9,111 mp.h.
3. GROSJEAN (FRA)      Lotus-Renault              + 19,507"
4. DI RESTA (GB)           Force India-Mercedes  + 21,727"
5. HAMILTON (GB)          Mercedes AMG           + 35,230"
6. PÉREZ (MEX)             McLaren-Mercedes      + 35,998"
7. WEBBER (AUS)         Red Bull-Renault          + 37,244"
8. ALONSO (SPA)          Ferrari F138                + 37,574"
9. ROSBERG (D)            Mercedes AMG           + 41,126"
10. BUTTON (GB)           McLaren-Mercedes      + 46,631"
11. MALDONADO (VEN) Williams-Renault         + 1:06,450
12. HÜLKENBERG (D)    Sauber-Ferrari             + 1:12,933
13. SUTIL (D)                 Force India-Mercedes   + 1:16,719
14. BOTTAS (FIN)          Williams-Renault          + 1:21,511
15. MASSA (BRA)          Ferrari F138                + 1:26,364
16. RICCIARDO (AUS)    Toro Rosso-Ferrari       + 1 kör h.
17. PIC (FRA)                Caterham-Renault        + 1 kör h.
18. GUTIÉRREZ (MEX)    Sauber-Ferrari             + 1 kör h.
19. BIANCHI (FRA)         Marussia-Cosworth      + 1 kör h.
20. CHILTON (GB)          Marussia-Cosworth      + 1 kör h.
21. VAN DER GARDE (NL) Caterham-Renault    + 2 kör h.

Kiesett: Vergne (FRA) Toro Rosso-Ferrari, 17. kör

Leggyorsabb kör: 1:36,961 - Vettel, Red Bull-Renault, az 55. körben

A világbajnokság állása a 4. futam után:

1.Vettel, 77 pont ・2. Räikkönen, 67 p. ・3. Hamilton, 50 p. ・4. Alonso, 47 p. ・5. Webber, 32 p. ・6. Massa, 30 p. ・7. Grosjean, 26 p. ・8. Di Resta, 20 p. ・9. Rosberg, 14 p. ・10. Button, 13 p. ・11. Pérez, 10 p. ・12. Sutil és Ricciardo, 6-6 p.

Konstruktőrök:
1. Red Bull Racing, 109 pont ・2. Lotus F1 Team, 93 p. ・3. Scuderia Ferrari, 77 p. ・4. Mercedes AMG F1 Team, 64 p. ・5. Force India F1 Team, 26 p. ・6. McLaren-Mercedes, 23 p. ・7. Sauber F1 Team, 5.

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://f1cirkusz.blog.hu/api/trackback/id/tr315237789

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
Száguldó cirkusz
süti beállítások módosítása