HTML

Száguldó cirkusz blog

Utolsó kommentek

Alonso nyerte a gumiháborút Barcelonában

2013.05.12. 23:35 Real Simon says

Fernando Alonso harmadszor nyert hazai közönsége előtt, miután a Ferrari mérnökei ismét szerencsés kézzel nyúltak a gumistratégiához. Kimi Räikkönen zsinórban harmadszor végzett a dobogó második fokán, a Lotus menője ezzel négy pontra közelítette meg a pontversenyt vezető Sebastian Vettelt. Felipe Massa harmadik helye kivételes bravúrnak számít a középmezőnyből rajtolva, hasonlóan a McLaren kettős pontszerzéséhez. A Mercedes és a Red Bull továbbra is fúj a Pirellire: Vettelék és Hamiltonék a túl gyorsan elkopó gumik áldozataivá váltak a Circuit de Catalunyán.

F12013GP05ESP_ALONSO befut_600.jpgKezdődhet a fiesta! Fernando Alonso idei második, pályafutása 32. diadalát aratta (Fotó: Active Pictures/Jiri Krenek) 

„Ideje változtatni ezen a statisztikán” – vetette oda Fernando Alonso még szombat délután az újságíróknak, akik azt firtatták, hogy a Circuit de Catalunyán hagyományosan azok szoktak nyerni, akik az első sorból rajtolnak. A spanyol közönség nagy kedvence az ötödik rajtkockát szerezte meg a két Mercedes-pilóta (Rosberg és Hamilton), Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen mögött, de végig magabiztosan viselkedett. „Nagyon jól kell rajtolnom – aztán a többit meglátjuk!” – mondta Fernando.

Így is tett. Rosberg és Vettel indult a legjobban, de Alonso a második kanyarban maga mögé utasította Räikkönen Lotusát, majd egy merész manőverrel, a nyújtott, jobbos harmadik kanyar külső ívén meglepte Hamiltont is. Az angol csak pislogott a Mercedesben, hiszen a belső íven maradt, mindent úgy csinált, ahogy a nagykönyvben meg van írva. Csakhogy Fernandónak volt egy trükkje, amire senki sem számított. „Muszáj volt helyeket nyernem a rajtnál, de miután elhagytuk a célegyenes felét, nem maradt rá több hely. Ezért kikapcsoltam a KERS-t, hogy a hármas kanyarban újra használhassam, mert a délelőtti GP2-es futam nézése során észrevettem, hogy lehetséges a kanyar külső ívén támadni.” A Ferrari tehát extra lóerőket nyert a KERS-ből, így Alonso – Rosberg és Vettel mögött – a harmadik helyen zárta az első kört.

_SPA RedBull VET-ALO-HAM_600.jpgVettel eleinte tartotta a lépést Alonsóékkal, de a Red Bull zabálta a gumikat, a német csak negyedik lett (Fotó: Red Bull / GEPA)

Felipe Massának a kilencedik helyről kellett indulnia (három rajthelyes büntetést kapott Mark Webber feltartásáért), de Romain Grosjean és a kedvezményezett Webber elrontott rajtja után a brazil feljött a hetedik helyre. Még rossuabbul járt Jenson Button, akinek a lassú felvezető kör alatt visszahűltek a gumijai, és a 14. rajthelyről tizenhetediknek esett vissza. A gumikopástól féltek a Mercedesnél is, és hamar kiderült, hogy nem alaptalanul. Rosberg tíz körön keresztül tartotta magát az élen, Hamilton közepes gumijai azonban rohamosan veszítettek a tapadásukból: a 7. körben Räikkönen, majd Massa is elment mellette – de rögtön ezután ki is állt az első kerékcseréjére. Romain Grosjean versenye már a nyolcadik fordulóban véget ért, amikor a hátsó felfüggesztés egyik karja megadta magát – a Lotus kénytelen volt a garázsba gurítani az autót.

A Ferrari kockáztatott, már a tizedik körben berendelték Alonsót az első kerékcseréjére, míg Rosberg, Vettel és Räikkönen kint maradt egy újabb körre. A vezető trió egyszerre hajtott ki a boxba a 11. fordulóban, amivel Alonso nyert egy pozíciót: Vettel csak a Ferrari mögé tudott visszatérni a pályára. Fernando a 13. kör elején, a DRS segítségével lelépte Rosberg Mercedesét is, ezzel átvette a vezetést. Innentől fogva életbe lépett a Ferrari eredeti taktikája: a pilótával együtt kontrollálták a versenyt, jól időzítették a kerékcseréket (Alonso és Massa számára is négyet), Fernando pedig minden tőle telhetőt megtett, hogy a lehető legtovább életben tartsa az abroncsokat. Ez utóbbi nagyon nem sikerült a Mercedesnek: Rosberg még úgy-ahogy tartani tudta a lépést a vezetőkkel, Hamilton viszont egyre lejjebb merült a mezőny sűrűjébe, mint a tóba dobott kő.

_SPA13_Massa Hamilton_res600.jpgMassa úgy jött át a mezőnyön, mint kés a vajon. Lewis Hamilton kiakadt azon, hogy még Maldonado is megelőzte a Williamsszel! (Fotó: Ferrari Media)

Erős gumikopással kellett megküzdenie a Red Bullnak is, amely az elmúlt években uralta a barcelonai pályát. Webber a 14. helyre csúszott vissza a rajt után, amit a csapat egy korai kerékcserével (és négykiállásos stratégiával) igyekezett korrigálni – sikeresen. De Vettel negyedik és Webber ötödik helyezése alulmúlta a csapat várakozásait. „Az előttünk végzett autók túl gyorsak voltak a számunkra, nyilvánvaló, hogy jobban tudtak vigyázni a gumikra. Tennünk kell valamit, mert jelenleg nem tudunk az autónk tempóját hozni, csak a gumik által lehetővé tett iramban tudunk menni. Tennünk kell valamit a gumifelhasználás ellen” – kesergett a világbajnok. Webber hozzátette: „Nagy nehezen sikerült visszaverekedni magunkat [az ötödik helyre], de a gumikopás miatt állandó lépéshátrányban voltunk. Ha nem vagy elég gyors, semmilyen varázsstratégia nem segíthet.” Stratégia szempontjából annyit tudtak tenni, hogy az eredetileg tervezett három helyett négyszer hívták ki kerékcserére a két pilótát – de ez sem volt elég.

Vettel idén másodszor maradt alul Kimi Räikkönennel szemben. Az E21-es kiegyensúlyozott tempója mellett a Lotus másik fő erőssége, hogy a legkíméletesebben bánik a gumikkal, különösen a finn irányításával. Kimi kétszer is vezette a Spanyol Nagydíjat, de a végén már nem tudott lépést tartani a frissebb gumikon versenyző Ferrarikkal. „Megint mások lettem, úgyhogy nincs sok ünnepelnivalóm” – summázott a Jégember, aki Sanghaj és Szahír után zsinórban harmadszor lett ezüstérmes. „A kocsi jól ment és minden tőlünk telhetőt megtettünk, de nem voltunk elég gyorsak, hogy versenyezhessek Fernandóval. A maximumot nyújtottam – még jó, hogy legalább Sebastian mögöttem végzett, így közelebb kerültem hozzá a bajnokságban.”

_SPA_LOTUS_KRaction2_res600.jpgKimi Räikkönen zsinórban harmadszor futott be másodiknak Barcelonában. "Ezen nincs mit ünnepelni" - nyilatkozta (Fotó: Lotus / LAT) 

Alonso és a Ferrari végig a kezében tartotta a nyerő stratégiát. A spanyol a 10., a 22., a 37. és az 50. körben látogatott ki a depóba, utóbbira a tervezettnél két körrel korábban került sor. „Muszáj volt előrébb hozni az utolsó boxkiállásomat, ugyanis lassúdefekt miatt a bal hátsó kerék kezdett leereszteni a kör vége felé. Szerencsére ez nem volt hatással a végeredményre” – mesélte Alonso, aki végül több mint kilenc másodpercet adott Räikkönennek. Fernando másodszor tudott nyerni a barcelonai katlanban, a tavalyi valenciai győzelmével együtt pedig harmadszor hazai földön.

„Ezzel az autóval versenyben lehetünk a világbajnoki címért, mivel az eddigi öt versenyből kettőt megnyertünk, és egyszer második lettem. Mostantól meg kell próbálnunk egyenletes eredményeket hozni, és annyi pontot szerezni, amennyit csak lehetséges. Tudjuk, hogy nem mi vagyunk a leggyorsabbak, de nagyon sokan dolgoznak azért éjt-nappallá téve a versenypályákon és otthon, Maranellóban, hogy ezen változtassunk” – tette hozzá Alonso.

_SPA_FI_DiResta action_res600.jpgPaul di Resta ismét remekül versenyzett, a végén majdnem elcsípte Rosberget a hatodik helyért (Fotó: Force India)

A McLaren jelentős változtatásokkal érkezett Barcelonába (átalakították az első féket, az MP4-28 új oldalsó kiegészítő szárnyat kapott és átalakították a padlólemezt is), de az újítások nem hozták meg a remélt áttörést. Igaz, egy kettős pontszerzés lassan olyan örömhírnek számít Wokingban, mint tavaly egy kettős győzelem. Jenson Button és Sergio Pérez – előbbi csalódást keltő edzésszereplése után – beverekedte magát a legjobb tíz közé a versenyen, de még a sokat látott angol sem tudta megmondani, hogy előrelépett-e a csapat. „A nyolcadik hely azt jelzi, hogy a csapat remek munkát végzett a stratégiával” – elemzett Jenson, aki Räikkönenhez és Rosberghez hasonlóan három boxkiállással futotta le a versenyt. „Nem tudnám megmondani, hogy összességében fejlődtünk-e vagy sem, de az biztos, hogy megvertünk néhány autót, amelyeket [a papírforma szerint] nem kellett volna vernünk. Mindkét autóval pontot szereztünk – remélhetőleg ez egy felfelé ívelő trend kezdete volt.”

F12013GP05ESP_ALO-MAS_res600.jpgAlonso nyert, de Massa bravúros harmadik helye is kellett ahhoz, hogy a Ferrari átvegye a márka-vb 2. helyét a Lotustól

A Spanyol Nagydíj végeredménye
Circuit de Catalunya, Barcelona
66 kör = 307,104 km

1. ALONSO (SPA)      Ferrari F138 - Ferrari      1:39:16,596 óra (185,605 km/h) (4 boxkiállás)
2. RAIKKÖNEN (FIN)  Lotus E21-Renault           + 9,338 mp.h. (3)
3. MASSA (BRA)        Ferrari F138 - Ferrari        + 26,049" (4)
4. VETTEL (D)            Red Bull-Renault              + 38,273" (4)
5. WEBBER (AUS)     Red Bull-Renault              + 47,963" (4)
6. ROSBERG (D)        Mercedes AMG               + 1:08,020 (3)
7. DI RESTA (GB)       Force India-Mercedes       + 1:09,988 (4)
8. BUTTON (GB)         McLaren-Mercedes          + 1:19,506 (3)
9. PÉREZ (MEX)         McLaren-Mercedes          + 1:21,738 (4)
10. RICCIARDO (AUS) Toro Rosso-Ferrari          + 1 kör h. (4)
11. GUTIÉRREZ (MEX) Sauber-Ferrari              + 1 kör h.
12. HAMILTON (GB)    Mercedes AMG            + 1 kör h.
13. SUTIL (D)              Force India-Mercedes   + 1 kör h.
14. MALDONADO (VEN) Williams-Renault      + 1 kör h..
15. HÜLKENBERG (D) Sauber-Ferrari             + 1 kör h.
16. BOTTAS (FIN)        Williams-Renault         + 1 kör h.
17. PIC (FRA)             Caterham-Renault        + 1 kör h.
18. BIANCHI (FRA)     Marussia-Cosworth       + 2 kör h.
19. CHILTON (GB)      Marussia-Cosworth       + 2 kör h.

KIESTEK: Vergne (FRA) Toro Rosso-Ferrari, 53. kör; Van der Garde (NL) Caterham-Renault, 22. kör; Grosjean (FRA) Lotus-Renault, 8. kör

LEGGYORSABB KÖR: 1:26,217 (194,370 km/h átlag) - Gutiérrez, Sauber-Ferrari

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://f1cirkusz.blog.hu/api/trackback/id/tr175297420

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
Száguldó cirkusz
süti beállítások módosítása