HTML

Száguldó cirkusz blog

Utolsó kommentek

Rosberg tökéletes győzelme a tökéletlen Monacói Nagydíjon

2013.05.26. 23:23 Real Simon says

Nico Rosberg lett az első a Monacói Nagydíjak történetében, aki meg tudta ismételni az apja győzelmét. Sokáig Lewis Hamiltonnak állt a zászló a második helyre, de az angol rajtavesztett a Felipe Massa balesete miatt beküldött biztonsági autós fázison; Vettel és Webber Red Bullja mögé, negyedik helyre szorult vissza. A versenyt félórára le kellett állítani Max Chilton és Pastor Maldonado ütközése után, hogy újraépítsék a Tabac-kanyarnál felállított védőkordont. Adrian Sutil idei legjobb eredményét érte el az ötödik hellyel, miután Fernando Alonsót és Jenson Buttont is megelőzte. A versenybírák sokáig tárgyaltak a tiltott tesztelésen kapott Mercedesek sorsáról, végül nem nyúltak a futam végeredményéhez.

Rosberg_Monaco_hgl_r600.jpgRosberg tökéletes hétvégét produkált Monacóban: a három szabadedzés és a kvalifikáció után a piros zászlóval félbeszakított versenyt is megnyerte. A Mrcedes németje élete legnagyobb diadalát aratta (Fotó: Mercedes AMG) 

Nico Rosberg megcsinálta azt, ami Damon Hillnek nem sikerült sem 1994-ben, sem 1995-ben, sem 1996-ban: megnyerte a Monacói Nagydíjat, ahol az édesapja is nyerni tudott. Tovább édesíti Nico győzelmét, hogy Monte-Carlóban nőtt fel, ezeken az utcákon tanult meg biciklizni, itt járt iskolába, a pálya minden zegzugát úgy ismeri, akár a tenyerét. Vezetéstechnikai szempontból is tökélets hétvégét produkált: az összes szabadedzésen, majd a kvalifikáción is a leggyorsabb volt, a versenyen pedig feltette a koronát egész hétvégi, hibátlan teljesítményére.

„Monaco az otthonom, itt nőttem fel, ettől különleges ez a győzelem. Minden tökéletesen működött ezen a hétvégén. A rajtom borzalmasan sikerült, Sebastian és Lewis is közel jött, de később kontrolláltam a tempót. Az autó nagyon jól ment, a gumik kitartottak és ez volt a kulcs a sikerhez” – értékelt az F1-es pályafutása második győzelmét megszerző német. „Az előző fuamokon nagyon szenvedtünk, hiába indultam elölről, mindig visszaestem – ez folyton ott motoszkált a fejemben. Fantasztikus látni, mennyit fejlődött a csapat ilyen rövid idő alatt, de ez a pálya így is, úgy is feküdt nekünk.”

MCO_ROSBERG_winner_600.jpg

Lewis Hamilton az első harminc körben állta a sarat Sebastian Vettel támadásaival szemben, az angol képes lett volna a második helyre. Igaz, csak úgy, hogy – Vettel szavaival élve – „buszt csinált az Ezüstnyílból”, azaz, elzárta a pályát. De amikor Felipe Massa a célegyenest szegélyező acélkorlátnak csapta a Ferrariját – kísértetiesen hasonlóan ahhoz, ahogy a szombati utolsó szabadedzésen járt – pályára küldték a biztonsági autót, ami keresztülhúzta az angol számításait. Ekkorra már mindenki letudta az első boxkiállását, Lewis pedig az addigi leggyorsabb kör megfutásával készült a sajátjára. De mivel a csapattársa előrébb tartott a pályán, nyilvánvalóan ő állhatott ki előbb friss lágy abroncsokért, Hamiltonnak várnia kellett a sorára. Nico vissza tudott jönni a vezető helyre, Lewis elé viszont mindkét Red Bull-Renault beférkőzött, maradt a negyedik helyen. A biztonsági autó kiválása után bátran rohamozta Webbert, a kétszeres Monacói GP-győztes ausztrál azonban nem hagyott esélyt az előzésre, az angolnak be kellett érnie 12 ponttal.

„Ez a hétvége nem vonult be a kedvenceim közé – nem tudtam élni a lehetőséggel. Amikor bejött a biztonsági autó, tartanom kellett egy bizonyos távolságot (hogy visszafogja a Red Bullokat – S.I.), hogy ne legyen gond a kettős boxkiállással. Sajnos a távolság túl nagyra nőtt, és alulmaradtam a Red Bullokkal szemben. Ez a világ legszűkebb versenypályája, lényegében lehetetlen előzni rajta, hacsak nem vagy sokkal gyorsabb, mint az előtted haladó – ezért nem tudtam később javítani a pozíciómon” – panaszkodott Hamilton.

RBR_VETTEL WEBBER MC_res600.jpg

Furcsa ilyet hallani a Monaco-specialista Hamiltontól, aki az előzéseknél sem éppen ügyetlen, de tény, hogy Mark Webber kifogástalanul védekezett ma délután. Ennek köszönhető, hogy a Red Bull – Vettel második és Webber harmadik helyének hála – 33 ponttal távozott a Nagyhercegségből. A bikás csapat 39 pontra növelte előnyét a Ferrarival szemben a konstruktőr--vb-n, miután Felipe Massa a korlátnak csapódott a célegyenesben (erről részletesebben később), Fernando Alonso pedig szégyenszemre nem bírt elbánni egy Force Indiával és egy McLarennel. Alonso a hatodik helyről rajtolt, de a futam előtt még bízott benne, hogy felkapaszkodhat a dobogó alsó fokára. A versenyen azonban beragadt Kimi Räikkönen Lotusa mögé, majd Adrian Sutil és Jenson Button is megelőzte.

„Nem voltam elkeseredve az edzéseredményem miatt, hiszen eddig mindig tudtam javítani a versenyen. Ma azonban nem így történt, talán a rossz kigyorsítások és a tapadás hiánya miatt, amit már Bahreinben is tapasztaltunk. Ez a futam a lezárása volt egy nagyon nehéz hétvégének, kezdve a félresikerült időmérő edzéssel, aminek a végén csupa olyan versenyző közelébe kerültem, akiknek nem volt vesztenivalójuk” – értékelt Fernando. A spanyol ezzel a Sergio Pérezzel, a 46. körben történt ütközésére utalt, amikor a McLaren tüzes mexikóija befurakodott mellé féktávon az alagút utáni sikánnál, és Alonsónak át kellett vágnia a rázóköveket, nehogy összeütközzenek. A versenybírák azonban Péreznek adtak igazat, és a futam piros zászlóval történt leállítása után Alonsónak át kellett engednie a hatodik helyet a mclarenesnek. Később, az 58. körben Sutil indított támadást a Ferrari ellen, a Loews-hajtűben. Alonso vagy elbambult, vagy a világbajnokságot szem előtt tartva nem akart csatába bocsátkozni a némettel, mindenesetre szokatlanul csekély ellenállással engedte maga elé a Force India pilótáját, aki mindvégig remekül versenyzett.

FORCE_INDIA_MC SUTIL_600.jpg

Alonso végül hat ponttal távozott a Kaszinóvárosból, ellentétben Felipe Massával, aki sokkal borzalmasabb hétvégét zárt. A brazil pénteken még ugyanolyan gyors volt, mint a csapattársa, de a szombati zárótréningen eldobta a Ferrarit a rázóköveken, a célegyenesben – amiért magára vállalta a felelősséget. Miután a Scuderia szerelői nem készültek el az alaposan összetört F138-assal a kvalifikáció kezdetére, Felipe kénytelen volt az utolsó rajtrácsról nekivágni a futamnak. Egy ideig minden jól alakult, az egy kerékcserével taktikázó brazil már a 16. helyen haladt Gutiérrez (Sauber) mögött, amikor lekopírozta az előző napi produkcióját. A 30. körben a Ferrari ugyanott, ugyanúgy kitört alatta, egyenesen az acélkorlátnak rohant és a Ste Dévote-kanyar kifutójánál állt meg. Massát az orvosoknak kellett kisegíteni a roncsból (közben pályára küldték a safety cart), ahonnan a pálya ambulanciájára, majd a Grace klinikára szállították kivizsgálásra. Szerencsére csak a nyaka húzódott meg, más baja nem történt. A Ferrari technikai igazgatója, Pat Fry vasárnap késő délután bejelentette, hogy műszaki hiba okozta Massa balesetét, a bal első kerék környékén történt valami gikszer. A Ferrari azt ígérte, a jövő hét első napjaiban kiderítik a technikai hiba pontos okát.

Nem múlhat el Monacói Nagydíj látványos baleset nélkül, és ha Massáé nem lett volna elég, volt helyette másik. A 48. körben a két Marussia támadta Pastor Maldonadót a mezőny utolsó harmadában, Max Chilton azonban nem vette észre, hogy a Williams épp mellette próbál bekanyarodni a Tabacnál. A két autó összegabalyodott és a Marussia magával rántotta a Williamst az uszodai sikán bejáratánál lévő gumikordonba. Mivel a korlát elmozdult, a versenyigazgató piros zászlóval leállította a versenyt – a többiek a célegyenesben sorakoztak fel az új rajthoz, amelyre 25 percnyi állás után került sor. Maldonado és Chilton is épségben megúszta a karambolt, de az angol (aki folytatni tudta a versenyt) boxutcán áthajtásos büntetést kapott, hogy megemlegesse a hibáját.

McLAREN PEREZ MC13_600.jpg

A McLaren nagy reményekkel vágott neki a étvégének, de Button hatodik helyével együtt is csak félig tudták teljesíteni a haditervet. Pérez – idén már nem először – gyorsabb volt az angolnál. Miután a verseny elején Button valahogy áthámozta magát rajta, a mexikói felszívta magát, és a 43. körben visszavette tőle a hetedik helyet. Pérez azt használta ki, hogy Button egy körrel korábban megpróbált elmenni Alonso mellett a Loews-kanyarban, de nekiment a Ferrari bal hátsó kerekének, amitől darabok törtek le az MP4-28 első légterelőjéről. Checo három körrel később Alonsót is megtámadta a sikánnál (lásd korábban), és noha a ferraris nem hagyta magát, a kényszerszünetet követő újraindulásnál vissza kellett adnia a hatodik helyet Péreznek. Sergio ettől vérszemet kapott, Räikkönent kezdte el űzni az ötödik helyért, de a 71. körben finn keményen rácsapta az ajtót az alagút utáni féktávon, összeütköztek. A McLarenről letört az első szárny, a Lotus pedig hátsó defekt miatt kényszerült a depóba. Pérez kocsija nem sokkal ezután lelassult – elment a fékje az ütközéstől – így a harcos mexikói csalódottan hagyta el Monacót.

Csalódott lehetett Kimi Räikkönen is, akinek ez lett volna a 23. futama, amit megszakítás nélkül a pontszerzők között fejez be. „Nagyon csalódott vagyok. Sergio egyetlen, hülye manővere miatt rengeteg pontot vesztettünk Sebastianhoz (Vettel) képest a bajnokságban, ami egyszerűen megengedhetetlen. Pérez nekem jött hátulról, és ha azt gondolja, hogy ez az én hibám volt, fogalma sincs róla, miről beszél. Nem először fordult elő, hogy belement valakibe egy versenyen; úgy látszik, elvárja az emberektől, hogy folyton azt lessék, mi az ő szándéka. Attól függően húzódjunk félre, vagy menjünk egyenesen, ha túl gyorsan esik be egy kanyarba és látjuk, hogy nem fogja tudni bevenni anélkül, hogy belemenne valamelyikünkbe.”

MC DOBOGO SV-NR-MW_res600.jpg
Räikkönen végül az utolsó körben meg tudta előzni Hülkenberg Sauberját, ezzel megszerezte a tizedik helyet. Ez azt jelenti, hogy legalább nem szakadt meg a finn remek pontszerző sorozata.

A Monacói Nagydíj végeredménye
78 kör = 260,520 km

1. ROSBERG (D) Mercedes AMG        2:17:52,056 óra (113,378 km/h átlag)
2. VETTEL (D) Red Bull-Renault             + 3,888 mp.h.
3. WEBBER (AUS) Red Bull-Renault      + 6,314"
4. HAMILTON (GB) Mercedes AMG        + 13,894"
5. SUTIL (D) Force India-Mercedes         + 21,477"
6. BUTTON (GB) McLaren-Mercedes      + 23,103"
7. ALONSO (SPA) Ferrari                      + 26,734"
8. VERGNE (FRA) Toro Rosso-Ferrari     + 27,223"
9. DI RESTA (GB) Force India-Mercedes + 27,608"
10. RAIKKÖNEN (FIN) Lotus-Renault      + 36,582"
11. HÜLKENBERG (D) Sauber-Ferrari     + 42,5722
12. BOTTAS (FIN) Williams-Renault        + 42,691"
13. GUTIÉRREZ (MEX) Sauber-Ferrari     + 43,212"
14. CHILTON (GB) Marussia-Cosworth     + 49,885"
15. VAN DER GARDE (NL) Caterham-Renault + 1:02,590"

Kiestek: Grosjean (FRA) Lotus-Renault, 64. kör; Ricciardo (AUS) Toro Rosso-Ferrari, 62. kör; Bianchi (FRA) Marussia-Cosworth, 59. kör; Maldonado (VEN) Williams-Renault, 45. kör; Massa (BRA) Ferrari, 29. kör; Pic (FRA) Caterham-Renault, 8. kör

Leggyorsabb kör: 1:16,577 (157,018 km/h átlag) – Vettel, Red Bull-Renault (a 77. körben)

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://f1cirkusz.blog.hu/api/trackback/id/tr115319521

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
Száguldó cirkusz
süti beállítások módosítása