HTML

Száguldó cirkusz blog

Utolsó kommentek

Volt egyszer egy tesztelés – Silverstone-i összefoglaló

2013.07.21. 12:07 Real Simon says

Maréknyi állandó F1-es versenyző mellett a jövő pilóta-generációjának legígéretesebb tehetségei köröztek három napig Silverstone-ban, a hivatalos gumiteszten. Hat F1-es tesztpilóta mellett négy GP2-es, három WSR-es, három GP3-as, valamint egy-egy DTM-, AutoGP- és Le Mans-sorozatban induló növendék is lehetőséget kapott az F1-es autó kipróbálására. A leggyorsabb kört azonban a világbajnok, Sebastian Vettel jegyezte a Red Bull-lal.

DaCosta RedBull pitstop YDT Silverstone_r600.jpgA Red Bull Vettel mellett három ifjú tehetségnek, Ricciardónak, Da Costának (a képen) és Sainznak adott lehetőséget Silverstone-ban. Egyikük sem okozott csalódást. (Fotó: Wolfgang Wilhelm - AMuS)

A silverstone-i próbát eredetileg Young Drivers Testnek, azaz a fiatal versenyzők tesztjének hirdette meg a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA). A Pirelli Brit nagydíjon tapasztalt gumiproblémái láttán a szövetség lehetőséget adott arra, hogy az állandó F1-es pilóták is autóba szállhassanak a háromnapos teszten, ezzel a lehetőséggel azonban csak a Red Bull, a Ferrari, a Force India, a Toro Rosso, a Sauber, a Williams, a Caterham és a Marussia élt. A Young Drivers Test végül valóban azokról szólt elsősorban, akik miatt meghirdették: az utánpótlás tapasztalatszerzéséről.

A száguldó cirkusz utánpótlás-sorozatai közül a GP2-t James Calado, Alexander Rossi, Johnny Cecotto Jr. és Robin Frijns képviselte. A Renault-világsorozatból Antonio Félix Da Costa, Kevin Magnussen és Will Stevens jelent meg Silverstone-ban, míg a GP3-as mezőnyt a ciprusi Tio Ellinas, a spanyol Carlos Sainz Jr., valamint az orosz Danyiil Kvját képviselte. A korábbi F3 Euroseries-bajnok, Daniel Juncadella a DTM-ből, Nicolas Prost a Le Mans-sorozatból, a május elején, a Hungaroringen győztes Szato Kimija pedig az AutoGP-sorozatból érkezett.

McLaren YDT Silverstone MP4-28 orr_r600.jpgA McLaren csak a zárónapon mutatta meg az új fejlesztésű orrot és első szárnyat, Gary Paffettel a volánnál

A teszt nyitónapján a McLaren dán reménysége, Kevin Magnussen bizonyult a leggyorsabbnak. 1 perc 33,602-es köridejével nemcsak Paul di Restát (Force India) és a Red Bull Junior program legújabb csillagát, Da Costát utasította maga mögé, de 101 kört tett meg, ami majdnem két Brit Nagydíj távjának felel meg. Remek nyitónapot zárt a Force India új tesztelője, James Calado is: a GP2 bajnoki esélyese a negyedik legjobb idővel zárt szerdán.

Amióta Mark Webber bejelentette, hogy az idény végén visszavonul, beindult a találgatás: vajon ki veszi át a helyét a Red Bullnál? A szakemberek Kimi Räikkönent tartják a legesélyesebbnek erre a posztra (a Lotus egyébként az utolsó pillanatban mondta le a finn részvételét a silverstone-i teszten), akit eleve szponzorál a Red Bull. A másik fő esélyesnek a Toro Rosso reménységét, Daniel Ricciardót tartják, aki a második edzésnap délutánján vezethette az RB9-est. A fiatal ausztrál red bullos tűzkeresztsége azonban nem úgy sikerült, ahogy tervezte, hiszen csütörtökön, az ebédszünet után elvesztette utalmát az autó felett a Luffield-kanyarnál, és a kavicságyba csúszott. Délelőtti – a Toro Rosso-Ferrarival elért – 1:32,972 perces köre azonban így is elég volt ahhoz, hogy az élen zárja a második napot.

Remek munkát végzett a Toro Rossóval Carlos Sainz Junior is: a GP3-sorozat spanyol éllovasa a második legjobb időt futotta, miközben 39 kört tett meg a bikás autóval. A GP2 bajnoki címvédője, Davide Valsecchi idei első teljes tesztnapját teljesítette a Lotus-Renault istálló színeiben, és harmadik legjobb idejével nem hozott szégyent sem magára, sem a csapatra. Az olasz annyira élvezte az F1-es száguldást, hogy ki sem akart állni a pályáról (feltűnően sok mostanában a rádióhiba a Lotusnál, elékezzünk csak a Német Nagydíjra, ahol Räikkönen adóvevője nem működött rendesen). A szerelőknek végül úgy sikerült megállásra bírniuk Valsecchit, hogy extra nagybetűkkel írták fel az "IN" (BE) feliratot a depótáblára, amit az olasz végül hajlandó volt észrevenni...

Prost Lotus YDT23 Silverstone_r600.jpgValsecchi annyira jól érezte magát az F1-es Lotusban, hogy csak a szerelők sokadik felszólítására ment vissza a boxba. A Lotus a nemrég élesben is bevetett, passzív DRS-t is tesztelte.

A második nap legszorgalmasabb pilótái egyébként a Caterhammel köröző Will Stevens (WSR 3.5 – 98 kör), valamint a Ferrari szimulátoros tesztpilótája, Davide Rigon (olasz F3-as bajnok) és Oliver Turvey voltak, utóbbiak 97 kört tettek meg. Turvey a negyedik legjobb időt autózta a McLaren-Mercedesszel. A wokingi gárda egyébként (a Lotushoz, a Toro Rossóhoz és a Sauberhez hasonlóan) aerodinamikai újításokat is kipróbált Silverstone-ban, ami azért meglepő, mert eredetileg kizárólag gumitesztelésről volt szó. A McLaren egy vadonatúj orrot és első szárnyat, a Sauber egy újfajta kipufogó-megoldást és a passzív DRS-t nyüstölte. A Lotus és a Toro Rosso a már versenyen is bevetett passzív DRS-rendszerét tökéletesítette.

Sebastian Vettel csak az utolsó napon, pénteken jutott vezetési lehetőséghez, és a világbajnok hozta a kötelezőt: 1:32,894 perccel az egész tesztsorozat leggyorsabb körét produkálta. A német mögött Adrian Sutil végzett a Force Indiával (99 kört teljesített), akit a nap végére erősen feljavult Nicolas Prost követett a Lotusszal. Carlos Sainz Jr. sikeresen vette az első akadályt a Red Bull színeiben, a spanyol hiba nélkül vezetett, végül a negyedik idővel zárta a napot és a tesztelést.

Calado Force India YDT Silverstone_r600.jpgKiss Pál Tamás egykori riválisa, James Calado nem okozott csalódást a Force Indiával. A GP2 éllovasa az első napon a negyedik időt futotta 

A Williams női tesztpilótája, Susie Wolff a zárónap egyik kellemes meglepetésének bizonyult. A korábbi Williams-csapatmenedzser, Toto Wolff felesége, aki korábban több szezont húzott le a DTM-ben, a kilencedik idővel zárt. Leggyorsabb köre (1:35,093) csak 4 tizedmásodperccel maradt el az előző napon köröző F3-as bajnok, Daniel Juncadella eredményétől. „Láttam, hogy Daniel mit ment csütörtökön, a csapatnak tetszett, hogy csak négy tiezddel maradtam el az eredményétől. Így, utólag talán szerencsésebb lett volna, ha csak később szereltük volna fel az új (középkemény) gumikat, mert akkorra több idpt töltöttem volna a kocsiban. Így nem tudtam kiautózni a maximumot a közepes gumikból. Fizikaliag nem volt könnyű a vezetés, de nem is számítottam másra. Egyedül az ülésem jelentett némi problémát, össze-vissza mozogtam benne” – mondta Susie Wolff.

Visszafogottan, hangsúlyozottan a gumikra koncentrálva tesztelt a Ferrari. Davide Rigon mind a három napon vezette az F138-ast, Felipe Massa csak a zárónapon csatlakozott az olaszhoz. Rigon végül 32 ezreddel jobb kört ért el, mint a brazil versenyző, de amíg az olasz megtehette, hogy csak a tempóra hajt, addig Massa feladata a gumikeverékek összehasonlítása volt.

DRigon Ferrari YDT Silverstone_r600.jpgA Ferrari szimulátor-specialistája, Davide Rigon jól vizsgázott. Az olasz F3-as bajnok az utolsó napon Massát megelőzve lett ötödik

A Pirelli 344 garnitúra gumit (összesen 1376 abroncsot) szállított a silverstone-i tesztre, melyek közül a csapatok 224 garnitúrát használtak fel. A legtöbbet a kemény (107 szett) és a középkemény (84 szett) keverékből használtak, de a lágy és a kísérleti kemény keverékből is fogyott - utóbbiakat kizárólag az állandó F1-es szerződéssel rendelkező pilóták használhatták. Mivel a háromnapos teszt idején sokkal melegebb volt az idő, mint a Brit Nagydíjon, nem sok értelme van összevetni a köridőket a június végén mértekkel. Egy a lényeg: a három nap alatt egyetlen gumidefekt sem történt, ami mindenképpen a tesztelés megtartása mellett szól.

Wolff-Williams pitstop YDT Silver_r600.jpgSusie Wolff benne hagyott néhány tizedet a Williamsben, de összességében pozitív benyomást keltett a teszten

Young Driver Test, Silverstone – Összesített végeredmény:

1. VETTEL Red Bull-Renault 1:32.894
2. RICCIARDO Toro Rosso-Ferrari 1.32.972
3. SAINZ Junior Toro Rosso-Ferrari 1:33.016
4. SUTIL Force India-Mercedes 1:33.242
5. PROST Lotus-Renault 1:33.256
6. VALSECCHI Lotus-Renault 1:33.554
7. RIGON Ferrari F138 1.33.592
8. MAGNUSSEN McLaren-Mercedes 1:33.602
9. MASSA Ferrari F138 1:33.624
10. VERGNE Toro Rosso-Ferrari 1:33.647
11. DI RESTA Force India-Mercedes 1:33.774
12. DA COSTA Red Bull-Renault 1:33.821
13. TURVEY McLaren-Mercedes 1:33.864
14. CALADO Force India 1:33.957
15. JUNCADELLA Williams-Renault 1:34.098
16. MALDONADO Williams-Renault 1:34.116
17. CECOTTO Jr. Toro Rosso-Ferrari 1:34.193
18. HÜLKENBERG Sauber-Ferrari 1:34.224
19. FRIJNS Sauber-Ferrari 1:34.236
20. PAFFETT McLaren-Mercedes 134.294
21. WOLFF Williams-Renault 1:35.093
22. VAN DER GARDE Caterham-Renault 1:35.155
23. KVJAT Toro Rosso-Ferrari 1:35.281
24. PIC Caterham-Renault 1:35.576
25. SZATO Sauber-Ferrari 1:35.642
26. ROSSI Caterham-Renault 1:35.651
27. STEVENS Caterham-Renault 1:36.082
28. GONZÁLEZ Marussia-Cosworth 1:36.339
29. ELLINAS Marussia-Cosworth 1:36.676
30. BIANCHI Marussia-Cosworth 1:36.744
31. CHILTON Marussia-Cosworth 1:38.347

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://f1cirkusz.blog.hu/api/trackback/id/tr655417126

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
Száguldó cirkusz
süti beállítások módosítása