HTML

Száguldó cirkusz blog

Utolsó kommentek

Török GP tech-háttér - isztambuli vizesnyolcas

2010.05.27. 13:44 Real Simon says

Ezen a hétvégén hetedik állomásához érkezik a Formula-1 világbajnokság, május 28-30. között Törökországban vendégszerepel a száguldó cirkusz mezőnye. Röviden áttekintjük, hogy technikailag milyen követelményeket támaszt az Istanbul Otodrom a versenyzőkkel, mérnökökkel és az autókkal szemben.

Az idei versenynaptár 19 állomása közül mindössze öt helyszínen – Szingapúrban, Interlagosban, a Yas Marina pályán (Abu Dzabi), Jeongamban (Korea) és Isztambulban – köröznek a versenyzők az óramutató járásával ellentétes irányban. A versenyzők számára ez extra megterhelést jelent, hiszen ezeken a pályákon a balos kanyarok vannak többségben, vagyis a nyakuk „gyengébbik” oldalát veszik jobban igénybe.

Az 5,338 kilométer hosszú, átlagosan 15 méter széles pályán a versenyzőknek 58 kört, azaz 309,396 kilométert kell teljesíteniük a verseny alatt, rendszerint nagy melegben. Erre a hétvégére 26-28 fokos kora-nyári hőmérsékletet jósolnak a meteorológusok, ami különösen a gumikat és a fékeket állítja komoly próbatétel elé.


Mivel hosszú, padlógázas egyenesek, gyors kanyarok, és lassú visszafordítók egyaránt megtalálhatóak az Istanbul Parkban fekvő aszfaltcsíkon, a mérnököknek kompromisszumot kell kötniük az autók beállításakor. Legkifizetődőbb a közepes szárnyállás, ami biztosítja a kellő tapadást a kanyarokban, mégis magas végsebességet tesz lehetővé az egyenesekben.

A pálya kulcspontja a 8-as hajlat, ami egy négy ívérintőből álló, hosszú balkanyar.
A versenyzők 250-260 km/órás sebességgel, padlógázon száguldanak át rajta, és közel 8 másodpercen keresztül kell elviselniük a rájuk nehezedő 5G-s nehézségi erőt. A kanyar középső része meglehetősen huplis, ami főként a verseny első köreiben jelenthet problémát, amikor a gumik még nem érték el az üzemi hőmérsékletet, és az autók teletankolva száguldanak. További nehézség, hogy a nagy sebesség következtében a kanyar a jobb első gumiknak is extrém megterhelést jelent. Ez a szakasz döntő jelentőségű a jó köridő elérése szempontjából, ezért tökéletesen kiegyensúlyozott autóra van szükség, hogy a versenyzők minél nagyobb sebességgel tudják teljesíteni.

Egy kör alatt öt alkalommal kell 300 km/órás tempóról lelassítaniuk a pilótáknak. Az első, valamint a 3-as, 6-os, 9-es és 12-es kanyarok féktávjain – melyek jó előzési lehetőségeket kínálnak – a féktárcsák akár a 900 C-fokos hőmérsékletet is elérhetik. Ám a hosszú egyenesek megfelelő hűtést biztosítanak, így összességében az isztambuli pálya közepes igénybevételt jelent a fékek számára.

A legmodernebb pályákhoz hasonlóan az Isztambul Park is óriási kihívást jelent a motorok számára. A kör 65 százalékában padlógázzal közlekednek a versenyzők. A 10-es és 12-es kanyar között közel 16 másodpercen keresztül teljes gázt nyomnak. És mivel az év ezen szakában rendszerint nagy meleg fogadja a mezőnyt Törökországban, rendkívül fontos az is, hogy biztosítsák az erőforrások megfelelő hűtését.
Szöveg: Kóti Gergő

Tech file: Istanbul Otodrom, Isztambul
Pályahossz: 5,338 km
Padlógáz: 62 %

Fékek igénybevétele: közepes

Leszorítóerő szintje: közepes (10/6)

Gumikopás: közepes

2009-es eredmények:
Pole pozíció: 1:28,316 (217,591 km/) S. Vettel, Red Bull-Renault
Leggyorsabb kör: 1:27,579 (219,422 km/h) J. Button, Brawn-Mercedes
Csúcssebesség: 312,8 km/h (H. Kovalainen, McLaren-Mercedes)

3 komment

Címkék: előzetes technika isztambul török gp 8 as kanyar f1 háttér istanbul otodrom

A bejegyzés trackback címe:

https://f1cirkusz.blog.hu/api/trackback/id/tr832211838

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ismeretlen_100074 2010.05.30. 11:25:46

Lehet bármi összefüggés az autóval és pilótával szemben támasztott követelmények között és aközött, hogy Massa és a Ferrari egy kicsit jobbat szokott itt nyújtani, mint átlagosan a szezon folyamán? Esetleg az, hogy a Ferrari amúgy szereti a kiegyensúlyozott autókat, vagy ilyesmi? Én nem értek hozzá.

Ismeretlen_148360 2010.05.30. 11:55:55

Ezt úgy érted, hogy Massának ez a pálya jobban fekszik, mint a legtöbb pilótának? Igen, ha azt nézzük, hogy a brazil eddig 3-szor indult itt a pole-ból, és háromszor nyert - ilyen van. Nem úgy mondanám, hogy "a Ferrari szereti a kiegyensúlyozott autókat". Minden csapatbak az a célja, hogy az adott pályán megtalálják az ideális beállítást, vagyis a kocsi kiegyensúlyozott legyen. Ez a Ferrarinak rendszerint sikerülni szokott (nem véletlen: a legjobb szakembereik vannak és a letöbb pénzük van fejlesztésekre). Gyanítom, hogy a mostanában tapasztalt vergődésük inkább annak köszönhető, hogy Domenicali csapatfőnök nincs a helyzet magaslatán. Nyerő csapat élére keménykezű vezető kell, mint régen Jean Todt volt, vagy technikai szemléletű, mint C. Horner a Red Bullnál. Domenicali egyik sem.

Ismeretlen_100074 2010.05.30. 20:00:23

Igen, Domenicali egy ex-HR-es, így egy elnöki pozíció jobban feküdne neki, mint egy direkt csapatigazgatói. A választ köszönöm. A mai nap viszont semmiképp sem a Ferrariról szólt, majd talán legközelebb, bár ezek után már abban is hiába bizakodom, hogy Kanada is jól fekszik a Ferrarinak. Új csomagot csak Valenciában vetnek be, majd meglátjuk...
Száguldó cirkusz
süti beállítások módosítása