HTML

Száguldó cirkusz blog

Utolsó kommentek

Ne sírj értem, Valencia! – Európa GP tech háttér

2010.06.24. 14:05 Real Simon says

Széles, mesés körítéssel, de semmi több.

Ezen a hétvégén Valenciában táborozik le a száguldó cirkusz mezőnye, hogy megkezdje hat versenyen át tartó európai turnéját. Sokan az utcai versenypályák közé sorolják a Hermann Tilke tervei alapján készült 5,419 méter hosszú pályát, de hangulatra a valenciai kört össze sem lehet hasonlítani a monacóival, vagy a szingapúrival. Még akkor sem, ha a pálya kétharmada a tengerparton fut végig.



A versenyautók a célegyenest követően 290-es tempóval vesznek be egy jobbos hajlatot, majd beletaposnak a fékbe, hogy biztonságban átkelhessenek a pályába beépített hídon. Ezzel azonban nagyjából ki is merültek a pálya izgalmai. A csapatok sajtóanyagaiban olvasható udvariasági nyalakodás ellenére a pilóták többségét nem csigázza fel a pálya: jellegtelennek, unalmasnak tartják. Adrian Sutil így fogalmazta meg kételyeit: „Nincsenek komoly kihívást jelentő kanyarok. Csak fékezel a hajtűkanyarok előtt, aztán padlógáz. Izgalmak tekintetében meg sem közelíti Monacót vagy Szingapúrt. Az egyetlen trükkös rész a célegyenesre vezető visszafordító előtti féktáv, ahol egy kanyaríven kell megtalálni a tökéletes fékezési pontot.”

A legnagyobb kihívást a pálya 25 kanyarja jelenti, ami az 57 körös versenytávot figyelembe véve, fizikálisan maximálisan igénybe veszi a pilótákat, és a nagy meleggel együtt a gumiknak is extra megterhelést jelent. Még nagyobb igénybevételnek vannak kitéve a fékek, ugyanis a pálya négy pontján (a 2-es, 8-as, 12-es és 17-es kanyar előtt) is 280 km/óra fölötti tempóról kell lelassítani, ami minalkalmanként 120-130 kilogrammnyi nyomáskifejtést igényel a pilóta részéről. Legdurvább a jobbos derékszögű 12-es, valamint a 17-es hajtűkanyar előtti féktáv, ahol a pilóták nyakára a saját testsúlyuk négy és félszerese nehezedik, nehézségi lassulás formájában.

A valenciai aszfalt nagyon hasonlít a monte-carlói pálya, valamint a Circuit Gilles Villeneuve burkolatához. Mivel közútból lett kialakítva, és évente csak egy hétvégén köröznek rajta versenyautók, a pálya tapadása meglehetősen alacsony, főleg pénteken. Ezen tovább ronthat a tengerből a szél által pályára hordott vízpermet. Ez teszi igazán nehézzé az autó egyensúlyának beállítását.



Egy rendes utcai pályához képest kimondottan tágasnak mondható a maga 14 méteres átlagos szélességével. De ettől még betonfalak között kell terelgetniük a kocsikat a versenyzőknek, ezért a legkisebb hiba is könnyen végzetesnek bizonyulhat.

Az egyenesek, lassú, derékszögű kanyarok és a 180 fokos visszafordítók azt jelentik, hogy a motorok egy folyamatos lassítás-gyorsítási tesztnek lesznek kitéve. Ám egy körön csak 58 százalékban autóznak padlógázzal a versenyzők, ami kevesebb, mint az átlag. Így a jó köridő elérése szempontjából a hangsúly nem a csúcssebességre, hanem a kigyorsításokra helyeződik. A versenyzőknek ezért a lassú részeken könnyen vezethető, a féktávokon stabil, a kigyorsításoknál pedig kiegyensúlyozott autóra lesz szükségük. A felfüggesztések beállításánál a mérnökök arra fognak törekedni, hogy a lassú kanyarokban megfelelő mechanikus tapadást adjon.

A szűk, második fokozatban teljesítendő 2-es, 12-es és 17-es kanyarok előtt is 300 km/h fölötti tempóról kell lelassítaniuk az autókat a pilótáknak, ami igen nagy kihívás elé állítja a fékeket. Ezért elsősorban a fékek hűtését kell biztosítania a mérnököknek, amihez megnövelt méretű légbeömlőket szerelnek a féktárcsákra.

A kora-nyári spanyol kánikula plusz kihívást jelent a csapatok számára, ugyanis biztosítani kell a kellő hűtést az autók számára, ami a betonfalak között nem egy egyszerű feladat. Így a mérnökök extra nyílásokat vágnak a karosszériába, ezzel biztosítva a motor és a váltó számára a megfelelő mennyiségű friss levegőt.

Szöveg: Kóti Gergő, SI Képek: Force India F1 Team, Allianz


Tech file_Circuito_Urbano_Valencia

Pályahossz: 5,419 km
Versenytáv: 57 kör = 308,883 km
Padlógáz: 58 %

Fékek igénybevétele: magas
Leszorítóerő: magas (10/7)
Gumikopás: közepes

2009-es eredmények:
Pole pozíció: 1:39,498 (196,068 km/h átlag), Lewis Hamilton (McLaren-Mercedes)
Leggyorsabb kör: 1:38,683 (197,687 km/h átlag), Timo Glock (Toyota)
Csúcssebesség: 313,5 km/h  Adrian Sutil (Force India-Mercedes)

 

2 komment

Címkék: előzetes valencia háttér európa gp

A bejegyzés trackback címe:

https://f1cirkusz.blog.hu/api/trackback/id/tr412211879

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ismeretlen_149244 2010.06.24. 20:43:17

Utálom ezt a pályát. Tök jellegtelen. Inkább Imola kerülne vissza. Ha nem lenne Alonso és egyéb spanyol dömping (Gene, HRT, Santander,Alguersuari) akkor máshol rendeznék meg az "Európa" Nagydíjat. Spa, Monaco, Circ. Gilles Villeneuve, Monza, Interlagos - ezeken van izgalom és kihívás.

Ismeretlen_148360 2010.06.25. 08:50:07

Annyira azért nem borzalmas ez a pálya, szerintem monaco sokkal rosszabb (mint F1-es pálya). Széles, lapos, no challenge - ennyi a baja. Remélem, idén jól ránk cáfol a verseny az izgalmaival!
Száguldó cirkusz
süti beállítások módosítása