Mark Webber nyerte az idényzáró Brazil Nagydíjat, miután csapattársa, Sebastian Vettel váltóhibát szenvedett. Legalábbis ez volt a Red Bull fedősztorija arra, hogy ausztrál pilótájuk se zárja győzelem nélkül a szezont. Jenson Button elvesztette, majd visszaszerezte a 3. helyet Fernando Alonsótól, amivel Webbernek is jót tett. Azzal ugyanis, hogy a spanyol nem állhatott fel a dobogóra, az ausztrál végzett a vb harmadik helyén, egy ponttal a ferraris előtt. Felipe Massának az ötödik helyre futotta a 100. futamán a Ferrarival.
Mark Webber pályafutása 7. győzelmét aratta Interlagosban, az RBR hathatós segítségével
Hogy lehet legjobban zavarba hozni egy autóversenyzőt? Elvesszük a Legóját? Nem. Rászólunk, hogy fordítva vette fel a pólóját? Nem. Úgy, hogy nyilvánosan (na jó, burkoltan) megkérjük a csapattársát, segítsen neki, hogy megszerezze a győzelmet. A Red Bull pontosan ezt tette Interlagosban Mark Webberrel, és az ausztrál visszafogott öröme, zavart mosolya mindent elárult az eredményhirdetésnél.
A meteorológusok 90 százalék esélyt jósoltak annak, hogy esni fog az eső a brazil Nagydíjon – ebből azonban a világon semmi nem lett. Ugyanúgy, ahogy a tiszta, fair versenyzésből sem. A Red Bull Racing vezetőiben ugyanis olyan erős volt a vágy, hogy valami módon győzelemhez juttassák ebben a szezonban Mark Webbert, hogy a verseny 15. körétől kezdve többször figyelmeztették az addig vezető Vettelt: „Sebastian, komoly váltóhibád van, tegyél meg mindent, hogy célba hozd az autót. Válts rövideket és mindenképp tartsd magad mögött Alonsót!”. Webber végül a 30. körben tudott elmenni a német mellett, onnantól fogva ő diktálta a tempót, meg is szerezte plyafutása 7. győzelmét. Vettelnek pedig nem maradt más választása, mint hogy háromszor megfussa a leggyorsabb versenykört, úgynevezett „hibás” váltóval.
Hogy mi bizonyítja, hogy Vettel RB7-ese mégsem volt olyan rossz állapotban? Azon kívül, hogy sokáig nem szakadt le 4-5 másodpercnél jobban Webbertől, az, hogy a német ötször futotta meg a leggyorsabb kört, háromszor az után, hogy a versenymérnöke közölte vele, rossz a váltója, váltson rövidebbeket.
Olyan nagy volt a Red Bull fölénye, hogy McLaren és a Ferrari pilótái másodhegedűs szerepbe kényszerültek. Fernando Alonso erős rajtja után Lewis Hamiltont vette üldözőbe, és a második kanyarban, kívülről el is ment az angol mellett. A következő tíz fordulóban szorosan rátapadt Jenson Buttonre, majd az 5-ös kanyarban egy szépségdíjas manőverrel, szintén kívülről megelőzte a másik McLarent is. „Elképesztő előzés volt, az ember nem is álmodik arról, hogy abban a kanyarban kívülről előzzön. Ez egy igazi klasszis ismertetőjegye” - jelentette ki elismerően David Coulthard, a BBC szakkommentátora.
Sokáig úgy nézett ki, hogy a spanyol Ferrarija elég gyors ahhoz, hogy maga mögött tudja tartani a McLareneket, és amikor Hamilton váltóhibája miatt végleg félreállt a 47. körben, Alonso kissé megkönnyebbülhetett. De Button kocsija hibátlanul muzsikált, és 15 fordulóval a leintés előtt versenymérnökétől engedélyt kapott arra, hogy „kvalifikációs üzemmódba váltson”, vagyis levadássza a Ferrarit. Jenson pontosan ezt tette, a 63- körben végül a Reta Oposta egyenes végén, egy pompásan előkészített manőverrel ment el Alonso mellett. Ezzel az előzéssel saját magán kívül egyúttal Webbernek is segített: JB bebiztosította a világbajnoki második helyet, Webber számára pedig lehetővé tette, hogy ha nyer, egy ponttal megelőzze a spanyolt a vb 3. helyéért folyó párviadalban. Button 270 ponttal zárta a szezont; Webber neve mellé 258, Alonsóé mellé 257 egység került az év végi tabellán.
Felipe Massa csak a hetedik helyről rugaszkodhatott neki hazai versenyének, amelyen egyúttal F1-es részvétele 10. évforulóját és a Ferrarinál eltöltött 100. nagydíját is ünnepelte. Massa egész családja kivonult az interlagosi pályára, hogy a helyszínen szurkoljon a család szeme fényének, aki igyekezett meghálálni a bizalmat. Hamilton váltóhibája előtt körökön keresztül – szabályosan – maga mögött tartotta a gyorsabb angolt, pedig a Ferrari abroncsai már rendesen elhasználódtak. Ettől eltekintve azonban nem sok vizet zavart, csapattársa tempójához pedig semmi köze nem volt.
A Mercedes olyan felemás versennyel zárta az évet, amilyen az egész szezonjuk volt. Nico Rosberg bemutatott néhány emlékezetes előzést Adrian Sutil ellenében, ám a gyári Mercik számára nem jelenthetett vigaszt, hogy a szezon végén egyik partnercsapatukkal, a Force Indiával kellett megbirkózniuk az értékes helyezésekért. Sutil végül meg is előzte Rosberget, mögötte Paul di Resta végzett, a másik fehér-narancs-zöld kocsival. A Force India csapatszinten a legjobb eredményét hozta Interlagosban, így magabiztosan (és teljesen megérdemelten) szerezték meg a konstruktőr-vb hatodik helyét.
Michael Schumacherben több volt a spiritusz, mint Rosbergben, de miután a hétszeres világbajnok vesztett egy helyet a rajt után (Di Resta lerajtolta), kemény közelharcokra kényszerült. Michael a 11. kör elején éppen Bruno Sennát előzte meg, amikor a Renault izgága brazilja keményen nekikormányozta kocsiját a Mercedes hátuljának (kétszer is), aminek kényszeredett boxkiállás lett a vége. Schumacher a mezőny legvégére esett vissza, és mivel sem eső, sem safety car nem volt, esélye sem volt, hogy előrébb végezzen a tizenötödik pozíciónál.
Kobajasi Kamui mindent megtett, hogy éeltben tartsa a Sauber halovány reményeit a Force Indiával szemben, ám a japán 9. helye csak arra volt elég, hogy az ezúttal pont nélkül maradt Toro Rossót maguk mögött tartsa a gyártók bajnokságában. Az utolsó pontot Vitalij Petrov szerezte meg Brazíliában, aki ezzel megadta magának a sanszot arra, hogy továbbra is a Renault-nál maradhasson. Amit akkor már Lotusnak fognak nevezni – de ez már a 2012-es szezon története.
A BRAZIL Nagydíj végeredménye
71 kör=305,909 km
1. WEBBER (AUS) Red Bull-Renault 1:32:17,464 óra
2. VETTEL (D) Red Bull-Renault + 16,983 mp.h.
3. BUTTON (GB) McLaren-Mercedes + 27,638"
4. ALONSO (SPA) Ferrari + 35,048"
5. MASSA (BRA) Ferrari +1:06,733
6. SUTIL (D) Force India-Mercedes + 1 kör h.
7. ROSBERG (D) Mercedes + 1 kör h.
8. DI RESTA (GB) Force India-Mercedes + 1 kör h.
9. KOBAJASI (JAP) Sauber-Ferrari + 1 kör h.
10. PETROV (RUS) Renault + 1 kör h.
11. ALGUERSUARI (SPA) Toro Rosso-Ferrari + 1 kör h.
12. BUEMI (CH) Toro Rosso-Ferrari + 1 kör h.
13. PÉREZ (MEX) Sauber-Ferrari + 1 kör h.
14. BARRICHELLO (BRA) Williams-Cosworth + 1 kör h.
15. SCHUMACHER (D) Mercedes + 1 kör h.
16. KOVALAINEN (FIN) Lotus-Renault + 2 kör h.
17. SENNA (BRA) Renault + 2 kör h.
18. TRULLI (ITA) Lotus-Renault + 2 kör h.
19. D'AMBROSIO (B) Virgin-Cosworth + 3 kör h.
20. RICCIARDO (AUS) HRT-Cosworth + 3 kör h.
Leggyorsabb kör: 1:15,324 – M. Webber (a 71. körben)
A 2011-ES FORMULA-1 VILÁGBAJNOKSÁG VÉGEREDMÉNYE:
1. Vettel (Red Bull), 392 pont
2. Button (McLaren), 270 p.
3. Webber (Red Bull), 258 p.
4. Alonso (Ferrari), 257 p.
5. Hamilton (McLaren), 227 p.
6. Massa (Ferrari), 118 p.
2. Button (McLaren), 270 p.
3. Webber (Red Bull), 258 p.
4. Alonso (Ferrari), 257 p.
5. Hamilton (McLaren), 227 p.
6. Massa (Ferrari), 118 p.
7. Rosberg (Mercedes), 89 p.
8. Schumacher (Mercedes), 76 p.
9. Sutil (Force India), 42 p.
10. Petrov (Renault), 37 p.
KONSTRUKTŐRÖK:
8. Schumacher (Mercedes), 76 p.
9. Sutil (Force India), 42 p.
10. Petrov (Renault), 37 p.
KONSTRUKTŐRÖK:
1. Red Bull Racing, 650 pont
2. McLaren-Mercedes, 497 p.
3. Ferrari, 375 p.
4. Mercedes GP, 165 p.
5. Lotus Renault GP, 73 p.
6. Force India F1 Team, 69 p.
7. Sauber F1 Team, 44 p.
8. Scuderi Toro Rosso, 41 p.
9. Williams F1 Team, 5 p.
2. McLaren-Mercedes, 497 p.
3. Ferrari, 375 p.
4. Mercedes GP, 165 p.
5. Lotus Renault GP, 73 p.
6. Force India F1 Team, 69 p.
7. Sauber F1 Team, 44 p.
8. Scuderi Toro Rosso, 41 p.
9. Williams F1 Team, 5 p.
Utolsó kommentek