Arian Newey, a Red Bull Racing főtervezője elmondása szerint kénytelen volt visszaülni a rajzasztalhoz. A jövő évi RB8 ugyanis teljesen más tervezői felfogást igényel, mint az idei vb-címeket nagy fölénnyel besöprő RB7-es.
Adrian Newey eddigi legjobb munkáját, a világbajnok RB7-est szemlézi (Fotó: Red Bull/GEPA)
A Red Bull RB7 egyértelműen dominált 2011-ben: Sebastian Vettel tizenegy, Mark Webber egy győzelmet szerzett; a 19 futamon csupán egy edzéselsőséget engedtek át a konkurenciának. A Milton Keynes-i gárda 650 pontos rekorderedménnyel nyerte meg zsinórban második konstruktőr-világbajnoki címét.
A Red Bull előnyének egyik fontos okaként a kipufogógáz különleges felhasználását jelölték meg a szakemberek. Ennek lényege, hogy a kipufogógázok akkor is áramlottak az alvázvégződésre, amikor a pilóta elvette a lábát a gázról, ezáltal is stabilizálva az autó hátsó részét. Az ún. off-throttle blown-diffuser (gázelvételkor is működő befújt diffúzor) azonban szerepel az FIA 2012-es tiltólistáján, ami szinte minden csapattól új autó tervezését követeli meg.
„Nincsenek komoly szabályváltozások a következő szezonra, kivéve a kipufogó pozicionálását. Ezt mi fejlesztettük ki az elmúlt években, tudniillik azt, hogy az alvázvégződés belső részén vezettük ki a kipufogógázt. De minderről le kell mondanunk jövőre. Miután az (idei) autót e köré terveztük, most szó szerint vissza kell ülnünk a rajzasztalhoz, és meg kell próbálnunk úgy felfogni: oké, most, hogy ezt elvették tőlünk, hogyan tudjuk újra optimalizálni az autó [menettulajdonságait]?” - fejtette ki a SkySports-nak az 52 éves tervezőguru.
Arra a kérdésre, hogy vajon a befújt diffúzor betiltása szorosabb küzdelmet fog-e eredményezni 2012-ben, Newey nem tudott pontos választ adni.
„Nehéz lenne megmondani. A többi csapat nyomasztóan jó munkát végzett a [befújt diffúzor] lekoppintásával, különösen a McLaren, amelynek sikerült már az első versenyre áttervezni a kocsiját. Mi eleve ezzel a megoldással terveztük az autót, ezért reméltem, hogy többet fogunk tudni kihozni belőle, mint a többiek, akik utólag szerelték fel vele. Mostantól arról szól a történet, hogy ki tudja jobban csökkenteni a veszteségeket az autó újraoptimalizálása révén.”
„Ez egyébként teljesen normális a Formula-1-ben. Mindenki ezerrel dolgozik a téli szünetben, és mindenki tudja, mit csinált ez idő alatt. De fogalmunk sincs arról, milyen munkát végeztek a többiek, egészen addig, amíg el nem kezdődnek a tesztelések, és főleg az első verseny.”
Utolsó kommentek