A nagycsapatok közül utolsóként prezentálta 2012-es versenyautóját Jerezben a Red Bull Racing. A bajnoki címvédő Sebastian Vettel és Mark Webber csapata a tavaly domináló RB7-est használta alapul, de a kipufogó-kivezetésre, valamint az orrkiképzésre vonatkozó új előírások komoly munkára késztették Adrian Newey technikai igazgatót és mérnökeit.

Vajon olyan domináns lesz-e idén a Red Bull RB8, amilyen tavaly az elődje volt? Vajon mennyire kellett kompromisszumot kötnie Adrian Newey fiainak a befújt diffúzor betiltása, illetve a versenyautók orrára vonatkozó megközések miatt? És vajon sikerül-e megszerezni Sebastian Vettelnek a harmadik világbajnoki címét egymás után? Ezek a kérdések foglalkoztatták az F1-es szaksajtót az RB8 mai, jerezi bemutatója előtt.
A kérdések egy részére már a leleplezés után választ kaptunk (a többire meg a ceremóniát követő iterjúk során). Az idei trendet követve a Red Bull orrában is lesz törés, de Adrian Newey nem lenne az a zseniális tervezőmérnök, akinek ismerjük, ha nem csavart volna egyet a dolgon, ha nem próbált volna meg előnyt kovácsolni a szükségből.
„Nehéz feladat elé állítottak bennünket az új szabályok. Ez az autó az [2009-es] RB5 evolúciója, ezért érezzük a nyomást, hogy [az RB8] méltó követője legyen. De miután a kipufogókivezetés újraszabályozása miatt elveszítettük a kipufogó-technológiánkat [az abból fakadó előnyökkel együtt – S.I.], amivel egy lépéssel a konkurenseink előtt jártuk az elmúlt években. Mindez teljes újragondolást igényelt a télen. A tavalyi autót, az RB7-est azzal a speciális kipufogó-geometriával terveztük – talán egyedüli csapatként a mezőnyből –, így előfordulhat, hogy többet veszítettünk emiatt, mint a többiek. Erre csak az idő adhat választ, ezért is várjuk már nagyon, hogy tesztelhessünk” – ecsetelte a helyzetet a technikai igazgató.

A 2009-es RB5 ötödik generációs „ükunokájának" számító Red Bull RB8 nem szűkölködik egyedi megoldásokban. Szembeötlő újdonság az orrtörés speciális kialakítása, ami Adrian Newey egyedi gondolkodásmódját, a szabályalkotók szándéka szerint hátrányosnak szánt megoldások előnnyé kovácsolását dicséri. Az autó orrán ugyanis egy széles, de mindössze 6 mm magas nyílás látható, amely a karosszéria alá vezeti a menetszelet. Ennek az aerodinamikai hatásmechanizmusa egyelőre nem ismert (majd a tesztek során kiderül), de a kiváló műszaki elemző, Craig Scarborough szerint kettős funkciója van: aerodinamikai segédeszköz és a pilóta felsőtestének hűtésére szolgáló megoldás is lehet.
Sebastian Vettel és a csapattal vélhetően csak a szezon végéig maradó Mark Webber visszafogott optimizmussal beszélt a bemutatón az idei esélyeikről.
„Hiba lenne azt várni, hogy a 2011-es (domináns) szezon ismétlését fogjuk látni idén, hogy az évad elején nagy előnyre fogunk szert tenni a vetálytársainkkal szemben. Úgy vélem, a 2012-es bajnokság nagyon, nagyon szoros lesz; hogy őszinte legyek, bármi más nagy meglepetés lenne számomra. Az autókat elnézve, nem sok terünk maradt a kísérletezésre, arra, hogy a tervezőink valami extrát találjanak. Az elmúlt két évben két nagyon fontos fejlesztést vettek el tőlünk, a dupladiffúzort, majd erre a szezonra a befújt kipufogó köré kifejlesztett rendszert. Meg fogjuk érezni ezeknek a hiányát, és azt gondolom, hogy [nélkülük] nagyon nehéz lesz előnyre szert tennünk” – fogalmazott szokatlan nyíltsággal a világbajnok.
Mark Webber is alátámasztotta Vettel véleményét, hogy a diffúzorra rávezetett kipufogmegoldás betiltása (amit elsősorban a Ferrari forszírozott a szabályalkotóknál) komoly hatással lesz az autók teljesítményére.
„Egy olyan autót szeretnénk látni az RB8-ban, ami kiválóan vezethető, és ezt ne csak a motor részéről értsék – a Renault kiváló munkát végez ezen a téren –, hanem aerodinamikai szempontból is. Olyan autóra van szükségünk, amely az összes pályán, bármilyen hőmérsékleti viszonyok mellett jól működik. Világos, hogy a lehető legtöbbet kell kihoznunk a gumikból, ami már tavaly is óriási feladatot jelentett mindenkinek. Mostanra már mindenki kiismerte a Pirelli abroncsokat, nem jelentenek újdonságot, tovább kell lépnünk és legjobb tudásunk szerint fejleszteni az autót” – foglalta össze az ausztrál.

Webber hozzátette: „A kipufogógázok diffúzorra gyakorolt hatásának kiiktatásával erre az évre minden megváltozott, ezért ez egy kulcsfontosságú terület lesz, ahol meg kell értenünk az elszenvedett veszteségeket”.
A Red Bull Racing harmadik számú pilótája Sébastien Buemi lesz, akit tavaly decemberben meglepetésszerűen kiraktak az RBR juniorcsapatától, a Toro Rossótól.
Utolsó kommentek