Tegye fel a kezét, aki egy árva forintot feltett volna arra, hogy Sergio Pérez és a Sauber idén megszerezheti az első győzelmét! Pedig a mexikói karnyújtásnyira került a csoda megvalósításához a mai Maláj Nagydíjon. Lewis Hamilton harmadik helye a McLarennel a kutyát sem érdekelte - ahogy az összes többi versenyző háttérbe szorult Alonso és Pérez hatalmas csatájának árnyékában.
Fernando Alonso és Sergio Pérez a befutás után. Nem lehetett náluk boldogabb embert találni Sepangban (Fotó: Sauber F1 Team)
Hiába domináltak az edzéseken a McLaren-Mercedesek, hiába fogadkozott Lewis Hamilton, hogy – ellentétben a múlt héten, Melbourne-ben látottakkal – ezúttal mindent megtesz a győzelemért. Hiába indult mellőle Jenson Button, Sepangban megváltoztak a körülmények, és a McLaren jószerével sehol sem volt. Hamilton ugyan harmadik lett, de nyolc napon belül megszerzett második dobogós helyezése sem volt elég ahhoz, hogy a világbajnoki pontverseny élére állhasson.
A Maláj Nagydíj ugyanis két olyan versenyzőről, illetve csapatról szólt, akiknek előzetesen semmi esélyt nem adtak a győzelemre (vagy annak esélyére) a szakemberek. Fernando Alonso mesterien versenyzett az eső után felszáradó pályán, és a Ferrari ezúttal remek stratégiával asszisztált a spanyol kivételes vezetői képességeihez. De még nagyobb ámulatot okozott a Sauber új felfedezettje, Sergio „Checo” Pérez, aki tökéletesen időzített kerékcseréjének köszönhetően (a mexikói már a 2. körben esőgumikra váltott, ezzel rengeteg pozíciót fogott) már a futam elején vezetett, később pedig egyedüliként jelentett veszélyt Alonso és a Ferrari győzelmére.
Pérez a futam felétől kezdve körről-körre csalta a távolságot Alonsóhoz képest, sorozatban futotta meg a leggyorsabb köröket. Nyolc körrel a leintés előtt, amikor fél másodpercen belülre zárkózott fel a Ferrari mögé, úgy tűnt, csak valami borzalmas pech akadályozhatja meg a 22 esztendős mexikóit első győzelme megszerzésében.
Beat Zehnder, a Sauber csapatmenedzsere az 50. körben nyugalomra intette „Checót” a rádión keresztül, mondván: „Szükségünk van erre az eredményre”, azaz: ne csinálj semmi butaságot! De Sergio elfékezte magát a hátsó egyenesre ráfordító kanyarban, majdnem kiszaladt a kavicságyba, így a különbség újra öt másodperc fölé nőtt. Pérez a kockás zászlóig ismét 2 másodpercre dolgozta le a különbséget, de arra már nem maradt ideje, hogy feltegye a pontot az i-re. A 21 éves mexikói a második hellyel így is a legjobb eredményét érte el, egyúttal a Sauber legjobb eredményét is, Heinz-Harald Frentzen dobogója óta a 2003-as Amerikai Nagydíjon (ha a BMW Sauber-korszakot nem számítjuk).
Alonso nyert a Ferrarival, ezzel a 28. GP-diadalát aratta. Ez azt jelenti, hogy a spanyol megelőzte az örökranglistán Jackie Stewartot, és már csak Michael Schumacher, Alain Prost, Ayrton Senna és Nigel Mansell szerepel előtte.
„Sem Ausztráliában, sem itt nem voltunk versenyképesek” – jelentette ki hitetlenkedve, fejét csóválva Fernando a futam után. „Az volt a célunk, hogy a lehető legtöbb pontot gyűjtsük, és nagyszerű munkát végeztünk. Hihetetlen ez az eredmény, a csapat remekül dolgozott! Kihoztuk a legtöbbet a lehetőségeinkből, nagyon nehéz körülmények közepette is megőriztük a hidegvérünket, úgy, hogy eleinte intermediate, később száraz gumikon mentünk. A csapat nagyon megérdemli ezt a sikert, mert nagyo nehéz időszakon megyünk keresztül – de erre a vasárnapra örökre emlékezni fogunk.”
„Ez az egyik leges-leges-legszebb győzelmünk. Remek verseny volt, büszkék vagyunk rád!” - hangzott Stefano Domenicali kommentárja a befutáskor, miután a Ferrari-csapat kitette a depófalra a félreérthetetlen üzenetet: „P1 – Magico!” Alonso valóban varázslatosan vezetett, élete egyik legjobb versenye volt.
Pedig nagyon nehéz verseny volt. A rajt előtt néhány perccel elkezdett esni az eső, így a szárazgumikkal taktikázók (elsősorban Sebastian Vettel) máris dobhatták a kukába a terveiket. Mindenki intermediate abroncsokon vágott neki a versenynek. A rajtot és az első két kanyart megúsztuk baleset nélkül, de a rendkívül vizes első szektorban, a 3-as és 4-es kanyar között megbicsaklott Romain Grosjean Lotusa, Michael Schumacher pedig – az ütközést elkerülendő – félrerántotta a kormányt, emiatt ő is megforgott. Grosjean a felázott kavicságyban ragadt, de a Mercedes veteránjának ígéretes versenye is megpecsételődött. Schumi csak annak köszönhetően szerzett pontot, hogy Pastor Maldonado Williamse váltóhiba miatt lelassult az utolsó előtti körben, amikor hetedik volt. A venezuelai így Melbourne után másodszor is remek pontszerző helytől esett el.
A második körben Pérez, a negyedikben Felipe Massa vállalkozott először a vizesgumik felrakására, de amíg ez a húzás a mexikóinak bejött, a brazilnak nem. Massa – akiről úgy hírlik, a Ferrari keresi a módját annak, hogyan rakhatnák ki a csapatból – beragadt a középmezőnyben, de inkább őt előzték, mint ő kapaszkodott volna előrébb, ami, lássuk be, szégyenteljes teljesítmény egy Ferrari-pilótától. Az ötödik, hatodik körben aztán a teljes mezőny vizes abroncsokra váltott, de a hetedik körtől az eső megélénkült, és a veszélyesen csúszóssá vált pálya miatt beküldték a biztonsági autót. A safety car három kör után, a 9. forduló végén megállt a célegyenesben, és Charlie Whiting piros zászlóval megállította a futamot. A verseny közel egyórás esőszünet után, ismét a biztonsági autó mögött folytatódott, amely öt forduló után, a 16. körben hajtott ki végleg a boxutcába.
Felipe Massa helyett egy másik brazil, Bruno Senna vitte el a show-t Sepangban. A Williams brazilja egy koccanás miatt az utolsó helyen tanyázott az esőszünet utáni restartnál, onnan külzdötte fel magát hatodiknak az erős Williamsszel. Kimi Räikkönen az ötödik hellyel és a leggyorsabb körrel bizonyította, hogy a Lotus-Renault nagyon gyors – lesz, ha egyszer nem kell majd váltót cserélni benne az időmérő edzés előtt, és ha a KERS akkumulátora nem ázik be, ahogy most történt Sepangban. Paul di Resta és Nico Hülkenberg jóvoltából kettős pontszerzést ünnepelt a Force India; az újonc Jean-Eric Vergne pedig a többiekénél kevesebb (két) kerékcseréjének köszönheti első F1-es pontjait a Toro Rossóval.
A világbajnok Sebastian Vettel jól versenyzett, sokáig a negyedik helyen tanyázott, de a HRT-s Narain Karthikeyan tönkretette a versenyét, amikor kocsija első légterelőjének peremével kivágta a Red Bull bal hátsó gumiját. A Red Bull csapat az utolsó kör kezdetén még arra szólította fel Vettelt, hogy álljon ki a versenyből (kiesőként ugyanis nagyobb szabadságuk lett volna a mérnököknek, hogy változtassanak az autón a következő futam előtt). Christian Horner azonban meggondolta magát, Vettel pedig a 11. helyen ért célba. A német mérgében "uborkának" nevezte Karthikeyant a verseny után a német RTL-nek. De azok után, hogy a derék indiai korábban Jenson Buttonnal keveredett incidensbe, még találóbb lenne rá a Kártékony elnevezés.
A Maláj Nagydíj végeredménye:
56 kör = 310,408 km
1. ALONSO (SPA) Ferrari 2:44:51,812 óra
2. PÉREZ (MEX) Sauber-Ferrari + 2,263 mp.h.
3. HAMILTON (GB) McLaren-Mercedes +14,591”
4. WEBBER (AUS) Red Bull-Renault + 17,688”
5. RAIKKÖNEN (FIN) Lotus-Renault + 29,456”
6. SENNA (BRA) Williams-Renault + 37,667”
7. Di RESTA (GB) Force India-Mercedes + 44,412”
8. VERGNE (FRA) Toro Rosso-Ferrari + 46,985”
9. HÜLKENBERG (D) Force India-Mercedes + 47,892”
10. SCHUMACHER (D) Mercedes AMG + 49,996”
11. VETTEL (D) Red Bull-Renault + 1:15,527
12. RICCIARDO (AUS) Toro Rosso-Ferrari + 1:16,828
13. ROSBERG (D) Mercedes AMG + 1:18,593
14. BUTTON (GB) McLaren-Mercedes + 1:19,719
15. MASSA (BRA) Ferrari + 1:37,319
16. PETROV (RUS) Caterham-Renault +1 kör h.
17. GLOCK (D) Marussia-Cosworth +1 kör h.
18. KOVALAINEN (FIN) Caterham-Renault +1 kör h.
19. MALDONADO (VEN) Williams-Renault +2 kör h.
20. PIC (FRA) Marussia-Cosworth +2 kör h.
21. KARTHIKEYAN (IND) HRT-Cosworth +2 kör h.
22. DE LA ROSA (SPA) HRT-Cosworth +2 kör h.
Leggyorsabb kör: 1:40,722 – Räikkönen (Lotus-Renault), az 54. körben
Utolsó kommentek