Mark Webber négy körrel a leintés előtt megelőzte Fernando Alonso Ferrariját, ezzel három éven belül másodszor nyerte meg a Brit Nagydíjat. Sebastian Vettel kifutott az időből, így csak a dobogó alsó fokára ért fel, míg Felipe Massa tőle rég nem látott, remek versenyzés után, megérdemelten futott be negyediknek. Nem volt szerencséjük az angoloknak: Paul di Resta már az elején kiesett, az esővel kalkuláló McLarent pedig a Red Bull, a Ferrari, a Lotus és egy Mercedes is megverte Silverstone-ban.
Mark Webber gumijai jobban bírták a hajrát, mint Alonso Ferrarijának abroncsai. Idei második győzelmével az ausztrál közelebb került a vb éllovasához (Fotó: Red Bull/GEPA)
A Brit Nagydíj talán nem szállította olyan dózisban a változatosságot, mint az idény eddigi versenyei. Ez a futam másképpen volt izgalmas. A győzelem sorsa Fernando Alonso és Mark Webber között dőlt el, és hiába vezetett az 52 körből 44-et a spanyol, az ausztrál a Red Bull jobb gumitaktikájának köszönhetően nem sokkal a leintés előtt levadászta. Miközben a Ferrari a kemény gumikat szerelte fel Alonsónak a verseny rajtjára és a végére hagyta a lágyakat, a Red Bull éppen fordítva gondolta jónak: Webber (és Vettel is) a sárga jelölésű abroncsokon vágott neki a távnak, és a középső, illetve a zárószakaszra rakatták fel az ezüstszínű gumikat, amelyek sokkal hatkonyabbnak bizonyultak.
Az ausztrál alig négy körrel a leintés előtt, a DRS-t is használva, a Brooklands-kanyarnál kívülről előzte meg a Ferrarit, és megszerezte ez évi második diadalát a Monacói Nagydíj után. Három éven belül ez volt Webber második silverstone-i győzelme, azaz a második alkalom, hogy a Red Bull hazai pályáján (Milton Keynes autóval csupán 20-25 percnyire fekszik a pályától) megverte világbajnoki címvédő csapattársát, Vettelt. Úgy is mondhatjuk, hogy Webber és Alonso sikerével valamelyest tisztult a kép a világbajnokság élén: a spanyol 129 ponttal továbbra is vezet, de az ausztrál hátránya 13 pontra fogyott.
Fernando Alonso és Mark Webber a dobogón. Brit Nagydíj, Silverstone, 2012 (Fotó: Red Bull/GEPA)
Sebastian Vettel rajtja nem sikerült olyan jól, mint szokott: Felipe Massa elment mellette a másik ferrarival, így a címvédő ötödikként zárta az első kört. Mivel a harmadik rajtpozícióját megőrző Michael Schumacher Massát, Vettelt, Räikkönent, Maldonadót és Hamiltont is feltartotta (Alonso és Webber ekkor húzott el), a Red Bull úgy döntött, korai kerékcserére rendeli be a németet. Sebastian már a 11. kör végén a depóba vette az irányt, így nemcsak Schumachert, hanem a négy fordulóval később depózó Massát is átugrotta. A futam vége felé már Webber és Vettel is konstansabb köröket futott, mint a vezető Alonso, ám a németnek nem maradt ideje, hogy támadhassa Fernandót a második helyért. Ehelyett azzal vigasztalódott, hogy a dobogó harmadik fokáról csibészesen pezsgőt locsolt a ceremóniamester szerepét játszó Sir Jackie Stewart fejére, sapkájára.
Felipe Massa Silverstone-ban végre úgy versenyzett, ahogy egy Ferrari-pilótától mindig elvárható lenne. Az ötödik helyről rajtolva megelőzte Vettelt, majd Schumacher után vetette magát. A Ferrari a brazillal a Red Bull által is követett, konzervatívabb gumistratégiát (lágy-kemány-kemény) alkalmazta, Massa pedig hibátlanul, agresszíven vezetve, megérdemelten szerezte meg a negyedik helyet. Ez a brazil eddigi legjobb eredménye a szezonban, 23 pontjával felzárkózott a bajnokság 12. helyére – holtversenyben Michael Schumacherrel.
Felipe Massa hibátlan, rámenős versenyzésének köszönheti eddigi legjobb eredményét a Ferrari F2012-vel (Fotó: Ferrari Media)
A brit pilótáknak nem volt szerencséjük a Brit Nagydíjon. Paul di Resta rögtön a rajt után összeakaszkodott Romain Grosjean Lotusával, bal hátsó defektet kapott, lecseréltette a kerekeit, de a Force India alváza is megsérült, ezért három kör után végleg kiállt. Vijay Mallya gárdája kissé pókerezett a skót autójával, az esős előrejelzések ellenére száraz pályára állították be. Di Resta kiesése után így Nico Hülkenbergre hárult a pontszerzés kényszere, és a német derekasan állta is a sarat Bruno Senna (Williams) rohamaival szemben, mígnem az utolsó előtti körben elfékezte magát, utat engedve a brazilnak és Jenson Buttonnak a pontszerző zónába.
A McLaren ezzel szemben az esős beállításra építkezett, így sem Lewis Hamilton, sem Button nem hozta a várt (és elvárható) eredményt a csapat hazai pályáján. Hamilton erősen kezdett, sokat csatázott, előzött, és a 16. fodulótól három körön keresztül vezette is a versenyt. Miután Alonso megelőzte a 20. körben, Lewis képes volt visszatámadni és megelőzi a Ferrarit. A McLaren rengeteget gyakorolta a kerékcseréket a verseny előtt, aminek meg is lett az eredménye: mindkét autó kerekeit rekordidó, 2,8 másodperc alatt cserélték le a wokingiak. Az autó tempója azonban a verseny második felében visszaesett, Hamilton képtelen volt maga mögött tartani Schumacher Mercedesét, így végül csak nyolcadikként futott célba, míg Button csalódást keltő tizedik lett.
Megint gyors volt a két Lotus-Renault, de az az érzésünk, hogy Kimi Räikkönen ötödik, illetve Romain Grosjean hatodik helyénél több volt ebben a versenyben. A finn végig a negyedik-hetedik hely környékén tanyázott, néhány szép előzés mellett a verseny leggyorsabb köre is a nevéhez fűződik. Grosjean már az első körben visszaesett (amikor ütközött Di Restával, majd nem sokkal később Kobajasi Sauberjával is), de a francia remek tempóval és taktikával, az előzéseknél nem sokat teketóriázva visszaküdzötte magát a pontszerzők közé. Ha nem keveredett volna bajba a verseny elején, akár a dobogóért is harcban lehetett volna Vettellel és Massával.
Ha éppen nem esik az eső, a silverstone-i pálya lélegzetelállítóan látványos tud lenni... (Fotó: Sauber F1)
A Sauber nagyon gyorsnak tűnt az edzéseken – a vizes és a száraz pályán egyaránt – de a kiugró eredmények ezúttal elmaradtak. Sergio Pérez pontszerző helyekért csatázott Pastor Maldonadóval, a 12. körben egyszerre állta ki kerékcserére. A boxból visszatérve aztán a Williams venezuelai pilótája (a pozícióját védve) elvesztette uralmát az autó felett, oldalról nekiment Pérez kocsijának, s ez megpecsételte a mexikói sorsát. Pérez – érthetően – kikelt Maldonado ellen, az FIA hatékony beavatkozását, Maldonado példás megbüntetését követelve (Emlékezetes: Maldonado idén már ötödször keveredett karambolba, ennek kétszer – Monacóban és Silverstone-ban – Pérez látta kárát). A stewardok végül úgy határoztak, hogy időbüntetés helyett pénzbüntetéssel emlékeztetik Pastort a helyes viselkedésre. A venezuelainak 10 ezer eurót kell becsengetnie az FIA kasszájába, emellett figyelmeztetést kapott, hogy ha a következő futamokon is hibázik, komoly büntetésre számíthat.
Kobajasi Kamui is esélyes volt a pontszerzésre, ám a 39. körben úgy rongyolt be a Sauber rá váró szerelői közé a depóban, mintha tízes gurításra készülő bowlingozó. Kobajasi túl későn fékezett, és az irányíthatatlanná vált C31-essel a Sauber négy szerelőjét is elütötte (szerencsére egyiknek sem esett komoly baja). A japán ugyan bocsánatot kért felelőtlen tettéért, de a 11. helynél jobbra így már nem futotta az erejéből.
A Brit Nagydíj végeredménye, Silverstone
57 kör = 306,198 km
1. Webber (AUS) Red Bull-Renault 1:25:11,288 óra
2. Alonso (SPA) Ferrari F2012 + 3,060 mp.h.
3. Vettel (D) Red Bull-Renault + 4,836”
4. Massa (BRA) Ferrari F2012 + 9,519”
5. Räikkönen (FIN) Lotus-Renault + 10,314”
6. Grosjean (FRA) Lotus-Renault + 17,101”
7. Schumacher (D) Mercedes AMG + 29,153”
8. Hamilton (GB) McLaren-Mercedes + 36,463”
9. Senna (BRA) Williams-Renault + 43,347”
10. Button (GB) McLaren-Mercedes + 44,444”
11. Kobajasi (JAP) Sauber-Ferrari + 45,370”
12. Hülkenberg (D) Force India-Mercedes + 47,856”
13. Ricciardo (AUS) Toro Rosso-Ferrari + 51,241”
14. Vergne (FRA) Toro Rosso-Ferrari + 53,313”
15. Rosberg (D) Mercedes AMG + 57,394”
16. Maldonado (VEN) Williams-Renault + 1 kör h.
17. Kovalainen (FIN) Caterham-Renault + 1 kör h.
18. Glock (D) Marussia-Cosworth + 1 kör h.
19. Pic (FRA) Marussia-Cosworth + 1 kör h.
20. De la Rosa (SPA) HRT-Cosworth + 2 kör h.
21. Karthikeyan (IND) HRT-Cosworth + 2 kör h.
Kiestek: Pérez (Sauber-Ferrari), baleset, 14. kör; Di Resta (Force India-Mercedes) defekt, 3. kör; Petrov (Caterham-Renault) DNS
Leggyorsabb kör: 1:34,661 (224,037 km/h) – Räikkönen, Lotus-Renault, az 50. körben
Utolsó kommentek