HTML

Száguldó cirkusz blog

Utolsó kommentek

Az utolsó szemtanú: Sir Frank Williams exkluzív

2013.04.16. 21:09 Real Simon says

Sir Frank Williams ma töltötte be 71. születésnapját. Az SzC_blog három évvel ezelőtt, a Hungaroringen készített vele interjút, egy az egyben, csak ő, meg mi. Közben ment a GP3-as futam, és Sir Frank néha kitekintett az eredménylistára. Egy finn srác, Valtteri Bottas egész jól ment...

FWilliams int_jul31_res600.jpgFrank Williams és a Száguldó cirkusz blog szerkesztője, Simon István interjú közben (Fotó: Szabó-Jilek)

Frank Williams az egyetlen csapatfőnök, aki 1986 óta mind a huszonöt Magyar Nagydíjon részt vett. A tolószékében ülve is roppant kedélyes, az öniróniától sem visszariadó, kilencszeres konstruktőr-világbajnok csapatvezető a Hungaroringen adott exkluzív interjút a Száguldó cirkusznak.

Szöveg: Simon István   Képek: Williams F1, Szabó-Jilek Ádám

Mr. Williams, az ön autói hagyományosan jól szerepelnek a Hungaroringen. Milyen emlékei vannak a legelső Magyar Nagydíjról?
- Az 1986-os Magyar Nagydíj volt a második versenyem azután, hogy egy autóbalesetben kitörtem a nyakamat. Emlékszem, rettentő meleg volt, és a pálya környékén mindenütt felriadt darazsak köröztek. De semmi sem tántoríthatott el attól, hogy eljöjjek Budapestre.

Magyarország akkoriban még kommunista ország volt. Akadtak problémáik a bürokráciával?
- Nem, mert már akkor is mellettem állt régi partnerem, Patrick Head, aki a technikai részleg irányítása mellett a csapat vezetését is átvette. Én a saját kisrepülőgépemmel érkeztem Ferihegyre, és emlékszem, milyen szúrós szemekkel vizsgálták át a csomagjaimat a vámosok. Attól tartottak, becsempészek valamit, pedig akkoriban inkább kifelé volt érdemes vinni néhány dolgot, például a kitűnő orosz kaviárt!

Huszonöt évvel ezelőtt az ön két pilótája, Nigel Mansell és Nelson Piquet csatázott a vb-címért, és elhangzottak olyan vádak, hogy a brazil jobb motort kapott a Hondától, mint Mansell. Igaz ez?
- Már nem emlékszem a részletekre, de meg lennék lepve, ha ez az állítás igaz volna. Nelson kiváló adottságokkal rendelkező, taktikus, ügyes versenyző volt, aki mindig úgy bánt a gumijaival, hogy egy kétórás versenyt is végigbírjanak. Nigelt akkoriban gyakran a szíve hajtotta előre, ezért nem tudta úgy beosztani a kocsija erejét, mint Nelson. Piquet nevéhez fűződik a verseny egyik „arany pillanata” is, amikor az első kanyarban keresztbe csúszva vette át a vezetést Sennától. Imádtam azt az előzést!

Később a Renault-val szövetkezett, amellyel példátlanul sikeresek lettek, 1992 és 1997 között ötször nyerték meg a konstruktőri vb-címet.
- A Renault nagyszerű cég, versenyzői felfogással, ezért alkottunk mi ketten olyan erős egységet. A sikersorozatunk Patresével és Boutsennel kezdődött – utóbbi nyert is a Hungaroringen 1990-ben. Aztán Mansell-lel, Prosttal, Hill-lel és Villeneuve-vel folytattuk a sorozatot. Ők sikerre vitték a csapatomat, cserébe világbajnokok lettek.

AyrtonSenna_1994_res600.jpgAyrton Senna két évig küzdött azért, hogy a Williamsnél versenyezhessen. Végül csak három futam adatott meg neki 1994-ben

Jacques Villeneuve révén még nyert a csapat Mogyoródon ’96-ban és ’97-ben, azóta viszont csak három dobogós helyezés termett. Eddig tartott a Williams dicsősége?
- Úgy tűnik, igen, de csak átmenetileg. Egy igazán erős motorgyártó támogatására lenne szükségünk – nem mintha a Cosworth-szal nem lennénk elégedettek – amelyik, ha kell, a zsebébe tud nyúlni és részt vállal a csapat fenntartási költségeiből. Egy erős partner azért is fontos, mert csak akkor térhetünk vissza a győztesek közé, ha jó kasztnival, kitűnő pilótákkal és kiváló motorral rendelkezünk. Privát csapatként ma már nagyon nehéz beleszólni a gyári istállók küzdelmébe.

Annak idején Cosworth motorokkal törtek be az élvonalba, a mostani már a harmadik partnerkapcsolat a motorgyártóval. Ez egy love story?
- Inkább gyakorlatiasságnak nevezném. A Cosworth központja néhány kilométerre van a Williams főhadiszállásától, és való igaz, hogy az első két vb-címünket is az ő motorjukkal nyertük. A kölcsönös bizalom tehát adott. Már utaltam rá, hogy egy nagy motorgyártó „hozománya” megkönnyítené a csapat életét is, de ha versenymotorokról van szó, a Cosworth tapasztalatait nem lehet felülmúlni.

Rubens Barrichello és Nico Hülkenberg a két legjobb pilóta a Williams számára?
- Zavarba ejtő kérdés. Rubens roppant tapasztalt – ne feledje, tavaly sokáig versenyben volt a világbajnoki címért –, és amikor jó passzban van, nagyon gyors. Aranyszívű ember, egyben jó csapatjátékos és pokoli jól megy esőben. Nico elképesztően tehetséges, a GP2 bajnoki címvédője. Stabil versenyző, aki épp a Magyar GP-n érte el eddigi legjobb eredményét.

Hogyan biztosítják a csapat fennmaradását, túlélését ebben a nehéz gazdasági helyzetben?
- A válság nem kíméli sem a gyári, sem a privát csapatokat. Már most tárgyalunk új szponzorokkal a távozók helyett, és várjuk az FIA 2011-től érvénybe lépő előírását, amely 360 főben maximálja a csapatok létszámát. A Williams jelenlegi dolgozói létszáma ennek mintegy 70-75 százaléka. Csapatunk erőssége mindig is abban rejlett, hogy csupa olyan emberből áll, akikben nagy a versenyszellem. Ha túléltük az elmúlt 40 évet, túl fogjuk élni a következőket is.

Mit gondol a csapatsorrendről, amit a Ferrari alkalmazott Hockenheimben? Tiltani kell, vagy inkább engedni?
- Régen mindig azt mondtam, hogy a csapat ne irányítsa a versenyzőit, de ez a felfogás mára kissé elavult. Az elmúlt két évtizedben számos kitűnő pilóta fordult meg a Williamsnél. Mindig engedtük őket egymás ellen versenyezni, és el is veszítettünk néhány bajnoki címet emiatt. Véleményem szerint a Ferrari nem viselkedett korrekt módon Hockenheimben, mert semmibe vették a rajongókat. Ugyanakkor meg tudom érteni Domenicali döntését, aki nyilván úgy véli, hogy Alonsónak van nagyobb esélye a vb-címre. Úgy vélem, felül kell vizsgálni a csapatsorrendet tiltó szabályt.

Williams-Parr_hun11.jpgMr. Williams és kiszemelt utódja, Adam Parr a Hungaroringen. Parr öt év után távozni kényszerült, Sir Frank márciusban lányát, Claire-t nevezte ki helyettesének. Ez garantálja, hogy a csapat a Williams-család irányítása alatt marad

Technikai szempontból a nyár nagy kérdése a Ferrari és a Red Bull első szárnya, amely nagy sebességnél lehajlik. Mit szól ehhez?
- Elégedetlenek vagyunk ezzel a helyzettel. A mi mérnökeink is tudják, hogyan kell „flexi-szárnyat” csinálni, ismerik annak minden előnyét, de miután tiltják a szabályok, mi nem használunk ilyeneket. Úgy tűnik, az FIA képtelen rászánni magát a határozott állásfoglalásra ez ügyben, amit nagyon sajnálok.

Melyik csapat nyeri a világbajnoki címet?
- A szimpátiám a Red Bullé. Az autójuk eddig mindenféle pályán nagyon erős volt, ráadásul jól ismerem Adrian Newey-t, aki az RB6-ot tervezte, és korábban számunkra is sok nyerő versenyautót épített. De a Ferrari és a McLaren is nagyon erős lesz a hajrában, ebben biztos vagyok.

Hogyan látja a Williams istálló helyzetét öt év múlva?
- Az biztos, hogy már nem én leszek a csapat vezetője. A Brit Nagydíj előtt „átadtam a kulcsokat” Adam Parrnak, aki mostantól a gárda ügyvezető igazgatója. Korábban ügyvéd volt, és ragyogó agya van. Annyira okos, hogy a többi csapatvezető nem is kedveli emiatt (kacsint). Ő az az ember, aki újabb sikerekre vezeti majd a Williamst.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://f1cirkusz.blog.hu/api/trackback/id/tr935230315

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
Száguldó cirkusz
süti beállítások módosítása