HTML

Száguldó cirkusz blog

Utolsó kommentek

Hamilton újra hibátlan – Az év versenyét futották a Hungaroringen!

2013.07.28. 23:29 Real Simon says

Lewis Hamilton szombaton még azt híresztelte, hogy a Mercedes a gumikopási problémák miatt teljesen esélytelen a győzelemre. Ehhez képest az angol remek rajtja után kontrollálta a tempót, kerékcseréi után céltudatosan, agresszívan előzött, így esélyt sem hagyott Kimi Räikkönennek, Sebastian Vettelnek vagy Mark Webbernek arra, hogy a közelébe érhessenek. Lewis ma negyedik diadalát aratta a Hungaroringen, ezzel utolérte Michael Schumachert és megelőzte Ayrton Sennát. Alonso ötödik, illetve Romain Grosjean hatodik helyezése egy ideig veszélyben forgott, ám végül mindketten megtarthatták az idény legforróbb versenyén megszerzett pontjaikat. 

GP10HUN_START_Hungaroring_res600.jpgHamilton remekül kapta el a rajtot, mögötte Grosjean, Vettel, Rosberg és a Ferrarik igyekeznek pozíciót fogni az első kanyarban

David Coulthard rutinos róka, a BBC jelenlegi F1-es szakkommentátora 15 szezont húzott le a Formula-1-ben. A Hungaroringen azt mondta, „volt már ennél forróbb hétvégénk is Budapesten”, amit nehéz volt elhinni. Vasárnap reggel fél kilenckor már a 30 fokot verte a hőmérő higanyszála, a verseny rajtjára, délután kettőkor pedig 35 fokon tetőzött a mérce. Hogy a versenygépeknek se legyen könnyű dolga, az aszfalt 51 fokosra melegedett fel, ami a magyar újságíró kollégák egybehangzó véleménye szerint lazán új rekord. Coulthard alighanem a 2000-es Magyar Nagydíjra gondolt, amikor a győztes Mika Häkkinent – a skót csapattársát – a McLaren csapatfőnöke, Ron Dennis egy nagy vödör hideg vízzel öntötte nyakon, miután kiszállt az autójából. Coulthard akkor harmadik lett Michael Schumacher mögött. 

Ron Dennis F1-es szereplése lassan a múlt ködébe vész, ahogy – szomorú, de igaz – a McLaren dicsősége is megkopott. Sebastian Vettel azt mondta a Hungaroringen, „Régebben normális dolog volt a McLarenek ellen csatázni. Manapság már csak beragad mögéjük az ember”. Van viszont helyettük egy volt McLaren-pilóta, Lewis Hamilton, aki első mercedeses szezonjában csodákat tesz az Ezüstnyíllal. Négy edézselsőség (ebből zsinórban három az elmúlt futamokon) után most végre megszületett az első diadala is a Mercedes színeiben. Mindez azok után, hogy a BBC-nek az időmérő után kijenettette: csodának kell történnie ahhoz, hogy nyerjen. A Mercedes azonban – legalábbis a Hungaroringen – fel tudott nőni a feladathoz, és fölébe tudott kerekedni a szokásos gumikopási problémáknak. A Pirelli régi-új abroncsai, amelyek a 2012-es konstrukciót ötvözik az idei keverékekkel, kiválóan működtek az MGP W04-esen. Hamilton nemcsak magabiztosan vezetett, de a futam különböző szakaszaiban elért leggyorsabb körökkel bizonyította, hogy támadni is képes, azaz, az autó jó.

GP10HUN_HAMILTON_RP1_600.jpg

Hamilton negyedik hungaroringi győzelmével túlszárnyalta idolját, Ayrton Sennát és utolérte Michael Schumachert (Fotó: Mercedes F1 Team)

„Amikor nekivágtunk a hétvégének, tényleg nem számítottam arra, hogy nyerhetek. Ezért mondtam tegnap, hogy csoda kell a győzelemhez. A csapat remek stratégiát dolgozott ki, a kerékcseréket is jól időzítettük és kontrolláltuk az előnyünket. Jó kis csatákat vívtam Jenson (Button) és Mark (Webber) ellen, azt hiszem, ma mindenkinél gyorsabbak voltunk. A csapat rengeteget dolgozott azon, hogy megértse a gumik viselkedését – és tökéletesen eltaláltuk az autó balanszát” – áradozott Lewis, aki a negyedik győzelmét aratta a Magyar Nagydíjon. „Nagyon bízom benne, hogy ez a győzelem fordulópontot jelent számunkra, hiszen meg tudtunk birkózni ezzel a forró aszfalttal. Imádom a pályát, a közönséget, a hangulatot, szeretek Budapestre jönni!” – tette hozzá Lewis. Niki Lauda csak annyit mondott: „Azért nyertünk, mert Lewis szenzációsan vezetett. Minden egyes előzését élmény volt nézni.”

Hamilton győzelmének egyik kulcsa remek rajtja volt: a pálya tisztábbik oldaláról startolva nem volt kérdés, hogy megtartja a vezetést. Mögötte Vettel (akinek a hátsó kerekei kipörögtek a piszkos oldalon) és Romain Grosjean csatázott a második pozícióért, miközben Nico Rosberget a ferrarisok szorongatták. A Mercedes németje lesodrdott a pályáról a 3-as kanyarban, lehetőséget adva Fernando Alonsónak, Felipe Massának és Kimi Räikkönennek, hogy elinaljanak mellette. Az első kört ezek után Hamilton, Vettel, Grosjean, Alonso, Massa, Räikkönen sorrendben fejezte be az élmezőny. Mark Webber az elbaltázott kvalifikáció után, a 10. helyről rajtolva hetediknek, Jenson Button a 13. rajtrácsról elrugaszkodva nyolcadiknak jött fel, megelőzve Ricciardót (Toro Rosso) és Sergio Pérez McLarenjét. Rosberg a 12. helyre esett vissza.

RBR Vettel Grosjean Alonso_r600.jpg
Vettel, Grosjean és Alonso kergetőzik a verseny elején. Mind erős pontokat szereztek, a német és a francia különösen gyors volt, mégsem jött ki jól a lépés a Hungaroringen (Fotó: Red Bull/GEPA)

Néhány kör elég volt ahhoz, hogy a vezető trió meglépjen az üldözőktől, Alonso lemaradása hét kör után már 8 másodpercre rúgott a negyedik helyen. Mark Webber viszont – aki a két McLaren-pilótához, a két Marussiához, valamint Sutilhoz és Gutiérrezhez hasonlóan a közepes gumikon rajtolt, nem a lágyakon – tartani tudta Räikkönen tempóját a Red Bull-lal, ami arra utalt, hogy a keményebb keveréken indulóknak is lehet esélyük a dobogóra.

senkit sem lepett meg, hogy Hamilton kezdte meg a kerékcserék sorozatát, a Mercedes angolja már a 10. körben a boxutcába hajtott, ahol megkapta a keményebb keveréket és nyolcadiknak esett vissza. Vettel két fordulóval később (12. kör) állt ki először frissítésre, ahonnan Button McLarenje mögé tudott visszatérni (Lewis ekkorra szépen "átugrotta" az angolt). Ekkor Romain Grosjean vezetett Alonso előtt, és miután a Lotus arról híres, hogy kíméli a gumikat, kérdéses volt, vajon ők be merik-e vállalni, hogy csak kétszer állnak ki új gumikért a rekkenő hőségben? Amikor a francia a 14. kör kezdetén behúzott a boxutcába, eldőlt, hogy a Lotus is három kiállással tervezett – legalábbis Grosjean esetében. Räikkönen közvetlenül a csapattársa után hajtott be kereket cserélni, de a Lotusnál nem okozott gondot a két pilóta gyors kiszolgálása.

Grosjean Vettel mögé érkezett vissza a pályára, aki továbbra is képtelen volt csőbe húzni Buttont, miközben Hamilton vidáman húzott el tőlük. A 17. körben Vettel versenymérnöke arra utasította a világbajnokot, maradjon le egy kicsit, mivel a McLaren elvette a hűtőlevegőt a Red Bull elől. Vettel első szárnya is megsérült az egyik Button-támadás során, és a KERS töltésével sem volt minden rendben. Eközben Mark Webber diktálta a tempót az élen, Hamilton nem sokkal lemaradva követte; Alonso pedig kezdte utolérni az egymással csatázó Buttont, Vettelt és Grosjeant. Massa a 100. GP-jén részt vevő Adrian Sutillal csatázott, de kettejük koccanásából Räikkönen profitált: a finn a 22. körben meglepte a Ferrari brazilját és átvette a nyolcadik pozíciót.

WEBBER RBR Action HUN13_600.jpgMark Webber remek versenyzéssel feledtette szombati szenvedését. A futamon a váltóelektronika és a KERS is jól működött a Red Bull RB9-ben (Fotó: Red Bull/GEPA) 

Button, Vettel és Grosjean hármasából a francia volt a leggyorsabb, amit két leggyorsabb köre is alátámasztott. Miközben Webber a 24. kör elején, vezető helyről kiállt új középkemény abroncsokért, Vettel az 5-ös kanyar belső ívén utat csinált magának a McLaren mellett. Grosjean sem akart lemaradni, ő is bebújt az angol mellé, de a két autó eleje összeért, repültek a szárnydarabok. Grosjean kiegyenesítette a sikánt, de a sportfelügyelők jelezték, hogy vissza fognak térni az esetre a verseny után (vissza is tértek: a francia 20 mp időbüntetést kapott). Alonso is megelőzte Button sérült kocsiját, az angol ezután rögtön a McLaren-depóba hajtott, ahol kicserélték az első légterelőjét.

A 25. körben Grosjean másodszor is kereket cserélt, majd eszement tempót diktálva kipécézte magának Massa Ferrariját. A 30. körben a francia nemcsak a Magyar Nagydíj, de talán a szezon legszebb előzését mutatta be, amikor a harmadik kanyarból kigyorsítva lendületet vett, majd a Mansell-kanyarban, kívülről tolta el a Lotust a Ferrari mellett! Akik látták a manővert – voltunk vagy százezren a Hungaroringen, nézők, újságírók és a személyzet – elragadtatott tapsban törtek ki Grosjean tökössége láttán. Az FIA stewardok azonban úgy látták, a francia mind a négy kerékkel elhagyta a pályát előzés közben, ezért boxutcán áthajtásos büntetést szabtak ki rá.

McLAREN BUTTON public HUN_600.jpgButton egész hétvégén dicsérte a McLaren fejlődését, kalandos versenye ellenére hetedik lett. Pérez kilencediknek hozta be a másik MP4-28-ast (Fotó: McLaren/HochZwei)

Hogy ez mennyire megosztotta a közvéleményt, mutatja, hogy még Massa is védelmébe vette a franciát. „Ha azért büntették meg, amit velem tett, akkor teljesen rossz az ítélet. Nem hagyta el négy kerékkel a pályát, csak kettővel, és két kerékkel szabad.” A Lotus csapatfőnöke, Eric Boullier azért pufogott, mert szerinte nem fér össze, hogy az FIA egyszer előzésre bátorítja a versenyzőket, de ha megpróbálják és kockáztatnak, megbüntetik őket. „Nagyon kemény a 4-es kanyarban látott előzésért kiszabott büntetés, és ha még Massa is ezt mondja, akkor főleg az” – jelentette ki a Lotus egyik vezető mérnöke, Alan Permane. „A szabálykönyv betűihez ragaszkodva azt mondják, (Romain) elhagyta a pályát és előnyre tett szert. Ezt azért vitatjuk, mert már Massa előtt volt, amikor letért a pályáról. Könnyedén bent tarthatta volna az autót, csak azért futott ki a pályáról, hogy elkerülje az ütközést.”   tette hozzá Permane. A "Denevér" becenévre hallgató mérnök egyébként egyre fontosabb szerepet kap a Lotusnál, miután James Allison a múlt hónapban elhagyta az enstone-i alakulatot. A Hungaroringen már kész tényként kezelték, hogy Allison a Ferrarihoz tart, ahol vezető szerepet fog kapni a 2014-es, turbómotoros versenyautó kifejlesztésében.

FERRARI ALONSO pitstop HUN13_600.jpg
A Ferrari az új Pirelli gumikra fogta, hogy Alonso csak ötödikként ért célba, több mint fél perccel lemaradva a győztes Mercedes mögött (Fotó: Ferrari Media)

Lewis Hamiltont sem kell félteni, ha bevállaós előzésekről van szó. Az angol a 32. körben állt ki második cseréjére, ami után Webber mögé jött vissza. Nem sokat teketóriázott: a második kanyarban megtámadta, majd a domb alján, a hármas kanyarnál bebújt a Red Bull mellé, a pályáról való kifutásra kényszerítve a meglepett Webbert. Ekkor Vettel és Alonso még előtte járt, de a 34. körben megejtett boxkiállásuk után a Mercedes átvette a vezetést, amit csak egyszer – az utolsó kerékcseréje idején – engedett át Vettelnek, röpke öt körre. Hamiltont nem érheti az a vád, hogy szerencsével nyert: tökéletes rajt után az elejétől fogva vezetett, Buttont és Webbert is erőszakosan, de szabályosan előzte meg, és az utolsó 20 körben a gumikra vigyázva szerezte meg első diadalát a Mercedes színeiben. Ezzel vége szakadt az angol eddigi leghosszabb győzelemmentes sorozatának is, ami éppen 10 futam óta tartott.

Miután Kimi Räikkönen köridői is biztatóan alakultak, a Lotus mérnökei úgy döntöttek, hogy kockáztatnak. „Eredetileg három kerékcserét terveztünk Kiminek, de a verseny úgy alakult, hogy láttuk, két kiállás is elég lesz, ezért változtattunk a stratégián. Kimi szuperül vezetett, vigyázott a gumikra és mindig pontosan azt a tempót autózta, amire az adott szakaszban szükségünk volt” – dicsérte finn pilótáját Permane. Räikkönen a 43. kör végén szánta rá magát a második (utolsó) cseréjére, majd ahogy a többiek sorra állta ki frissíteni, felkapaszkodott a második helyre. Mark Webbernek nem sikerült ez a bravúr: az ausztrálnak 11 körrel a leintés előtt harmadszor is ki kellett állnia (addig még nem használta a lágy gumikat, ami a szabályok szerint kötelező) – de így is elismerésre méltó, hogy a tizedik rajthelyről be tudott jönni negyediknek.

Az utolsó körök izgalmairól a 2. helyet védő Räikkönen és a friss gumikon eszeveszetten támadó Vettel csatája gondoskodott. Az utolsó tíz körben a Jégember a nyakában érezhette a mögötte autózó világbajnok lehelletét, de minden rutinját latba vetve maga mögött tudta tartani a Red Bullt. Vettel hiába rádiózott be csapatának, hogy Charlie whiting versenyigazgató vizsgálja meg Kimi egyik védekező mozdulatát, ezt az Allan McNish-sel megerősített zsűri nem tartotta szükségesnek. Nem is lett volna indokolt a büntetés, hiszen semmilyen szabálytalanság nem történt. Räikkönen végül másfél másodperccel előzte meg Vettelt a célvonalon; a frusztrált világbajnoknak idén sem sikerült a dobogó tetejére kerülnie a Hungaroringen.

GP10HUN_HAMILTON_P1_R600.jpg
„Szerettem volna, ha kicsivel tovább tart a verseny, mert nagyot meccseltünk a végén Kimivel. Nehéz előzni ezen a pályán, jó párszor közel kerültem hozzá, de nem az ideális előzési pontokon. A versenyem ott dőlt el, amikor beragadtam Jenson mögé – ezért senkit sem hibáztatok, de a vártnál több időt veszítettem mögötte. Nem tudtam elmenni mellette, pedig erőltettem, meg is sérült az autó első szárnya, ami az én hibám. Gratulálok Lewisnak a győzelemhez, remekül versenyzett, de számomra az a lényeg, hogy továbbra is mi vezetünk a pontversenyben” – értékelt Vettel. A német szombaton még a korábbi Magyar Nagydíjakon a dobogósoknak átadott, hatlábú kutya formájú trófeákkal viccelődött. Idén a Herendi Porcelánmanufaktúra csodálatos, tradicionális serlegeit adták a dobogósoknak  de Sebastian megint lecsúszott egy igazán szép (és nagy) hungaroringi trófea begyűjtéséről.

Ez évi ötödik ezüstérmének (és hatodik dobogójának) köszönhetően Räikkönen, ha csak egy ponttal, de visszavette a második helyet Alonsótól a vb-pontversenyben. A finn tíz verseny után 134, a spanyol 133 ponttal rendelkezik. A Ferrari hungaroringi szereplése több kérdőjelet is hagyott maga után. Alonso kvalifikáción elért 5. helye után még azt mondták az olaszok, hogy az F138 egykörös tempója sokat fejlődött. Miután a spanyol a versenyen is csak ötödik lett, megdőlt az a mítosz, hogy a Ferrari a versenyeken rendszerint jobban megy, mint az időmérő edzésen. Felipe Massa sem számíthatott jobbra a nyolcadik helynél, a Rosberggel történt első körös ütközésben ugyanis letört az első szárny határolólapja, ami felborította a kocsi balanszát. (A csapat úgy döntött, nem cseréli ki Massa autójának orrát, mert az még nagyobb időveszteséget okozott volna.)

„A versenyen megszerzett ötödik helyem talán egy picivel jobba annál, mint amire számíthattunk, mivel a Mercedes, a Lotus és a Red Bull autói is gyorsabbak a miénknél – ezt láthattuk a pénteki szabadedzések óta. Ezzel a futammal egy nehéz hónap ért véget számunkra, Silverstone-ban és a Nürburgringen is a tudásunk alatt teljesítettünk. Ha a pontversenyt nézzük, nem veszítettünk túl sokat; Hamilton és Räikkönen jó szereplése segített abban, hogy Vettel ne lépjen meg túlságosan. A következő két futamra, Spára és Monzára győztes autóra lesz szükségem, ha be akarjuk hozni a riválisaink előnyét” – jelentette ki határozottan Fernando.

Nem kis riadalmat keltett a Ferrarinál, amikor kiderült, hogy Alonso menedzsere, Luís García Abad felkereste a Red Bullnál Christian Hornert és jelezte, hogy Fernando készen állna a beugrásra 2014-től. Vettel potenciális csapattársainak köre ezzel kettőről (Räikkönen, Ricciardo) háromra bővült. Az érintettek persze, szokás szerint, mindent tagadtak, a maranellóiak vezére, Stefano Domenicali pedig igyekezett megcáfolni Alonso elvágyódásának hírét. Domenicali azonban nem tudott felhozni komolyabb érvet annál, mint hogy a spanyol érvényes szerződéssel rendelkezik a Ferrarival 2016 végéig. Azt pedig nemcsak mi, de ő is pontosan tudja, hogy a Formula-1-ben mennyit ér egy szerződés, ha egy versenyző igazán el akar menni egy csapattól...

HUNGARORING DOBOGO Hang_600.jpgAz idei Magyar Nagydíj az egyik legjobb hangulatú verseny volt az elmúlt közel három évtizedben. Nem csoda, hogy az F1 irányítója újabb öt évvel meghosszabbította a Hungaroring szerződését (Fotó: Lotus F1 Team)

Száguldó Cirkusz EXTRA - Magyar vonatkozású hírek a 28. Magyar Nagydíjról

* HUNGARORING-BÉBIK SZÜLETTEK. Pénteken két várandós kismama szülési fájdalmai is megindultak, és noha maga a szülés a mantőautóban indult meg és a kórházban fejelődött be, a Hungaroring Sport Zrt. vezetősége büszkén jelentette be: megszülettek az első Hungaroring-bébik! Hasonlóra még nem akadt példa a pálya 28 éves történetében, mostantól viszont rögtön két babát is magáénak mondhat a mogyoródi versenypálya.

MAGYAR NAGYDÍJ - RELOAD 2021-IG. Vasárnap, nem sokkal dél előtt Bernie Ecclestone, a Formula One Management (FOM) elnöke azért látogatott ki a Hungaroringre, hogy aláírja a Magyar Nagydíj tavaly beharangozott, ötéves szerződés-hosszabbítását. A magyar kormány részéről Németh Lászlóné, nemzeti fejlesztési miniszter hitelesítette kézjegyével a dokumentumot. A szerződés előkészítésében oroszlánrészt vállalt Gerstl Péter, a verseny promócióját végző Ostermann Forma-1 Kft. ügyvezető igazgatója, valamint Gyulay Zsolt, a Hungaroring Sport Zrt. elnöke is. Az új szerződés garantálja, hogy a száguldó cirkusz a jelenlegi szerződés lejárta után, 2017-2021 között is minden évben ellátogat Mogyoródra.

Ecclestone szerz-hossz MGP2 2013.jpgBernie Ecclestone, a FOM elnöke és Németh Lászlóné fejlesztési miniszterasszony aláírja a Magyar Nagydíj 2021-ig szóló szerződés-hosszabbítását (Fotó: Simon István)

NÉZŐREKORD A 28. MAGYAR NAGYDÍJON. A Hungaroring sajtóirodájának adatai szerint a hosszú hétvégén (csütörtöktől vasárnapig) közel negyedmillió ember látogatott ki a Három forrás völgyébe, az F1-es eseményekre. Csütörtökön 38 ezren, pénteken 45 ezren, szombaton 65 ezren, vasárnap 99 ezren voltak, és noha utóbbi önmagában nem lenne csúcs (2001-ben mintegy 110 ezer nézőt számoltak a verseny napján), összesen 247 000 ember sült rákvörösre a Hungaroring lelátóin, ami új rekord. Hasonlóan sokan legutóbb 2008-ban voltak kíváncsiak a Formula-1-re, akkor a négy nap alatt hatezerrel kevesebben.

A 28. Magyar Nagydíj végeredménye
Hungaroring, Mogyoród
70 kör=306,630 km

1. HAMILTON (GB)         Mercedes AMG       1:42:29,445 óra (179,506 km/h átlag)
2. RAIKKÖNEN (FIN)      Lotus-Renault          + 10,938 mp.h.
3. VETTEL (D)                Red Bull-Renault      + 12,459”
4. WEBBER (AUS)         Red Bull-Renault      + 18,044”
5. ALONSO (SPA)          Ferrari F138             + 31,411”
6. GROSJEAN* (FRA)     Lotus-Renault          + 52,295”
7. BUTTON (GB)             McLaren-Mercedes  + 53,819”
8. MASSA (BRA)            Ferrari F138            + 56,447”
9. PÉREZ (MEX)             McLaren-Mercedes  + 1 kör h.
10. MALDONADO (VEN) Williams-Renault      + 1 kör h.
11. HÜLKENBERG (D)    Sauber-Ferrari          + 1 kör h.
12. VERGNE (FRA)        Toro Rosso-Ferrari    + 1 kör h.
13. RICCIARDO (AUS)    Toro Rosso-Ferrari    + 1 kör h.
14. VAN DER GARDE (NL) Caterham-Renault + 2 kör h.
15. PIC (FRA)                 Caterham-Renault    + 2 kör h.
16. BIANCHI (FRA)         Marussia-Cosworth   + 3 kör h.
17. CHILTON (GB)          Marussia-Cosworth   + 3 kör h.

* 20 másodperc büntetést kapott, mert a pályát elhagyva szerzett előnyt

Kiestek: Di Resta (GB) Force India-Mercedes, 65. kör; Rosberg (D) Mercedes AMG, 65. kör; Bottas (FIN) Williams-Renault, 43. kör; Gutiérrez (MEX) Sauber-Ferrari, 29. kör; Sutil (D) Force India-Mercedes, 20. kör

Leggyorsabb kör: 1:24,069 – M. Webber, Red Bull-Renault, a 61. körben

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://f1cirkusz.blog.hu/api/trackback/id/tr645430550

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
Száguldó cirkusz
süti beállítások módosítása