Sebastian Vettel idén tizedik, összesen 25. alkalommal indulhat az élről a holnapi Olasz Nagydíjon. A Red Bull villámembere mögül a két McLaren-Mercedes rajtolhat, míg a Ferrarinak be kellett érnie a 4., illetve 6. hellyel. A Scuderia azonban valamire készül, már a versenyre gyúrnak...
Fernando Alonso (Scuderia Ferrari), Olasz Nagydíj, Monza, 2011 (Fotó: Active Pictures)
Valaki azt mondta nekem ma reggel, amikor Luca di Montezemolo megjelent a monzai paddockban, hogy a Ferrari elnökének látogatása „legalább héttized másodpercet jelent a csapatnak a pályán”. Ha ennyit nem is, azért Fernando Alonso és Felipe Massa tisztességesen odatette magát a kvalifikáción: a spanyol a 4., a brazil a hatodik rajthelyet szerezte meg.
Sebastian Vettel csak a Q1-ben engedte át az irányítást másnak (az első szegmensben Lewis Hamilton volt a leggyorsabb a McLarennel), de a Q2-ben (1:22,914) és a Q3-ban (1:22,275) már a világbajnok diktált, ahogy idén szinte mindenütt. Vettel mögött a két McLaren-Mercedes végzett, Lewis Hamilton és Jenson Button jóvoltából, de az angol rosszfiú már közel fél másodpercet kapott az edzésen verhetetlen Red Bulltól.
„Nem számítottam ilyen nagy fölényre ezen a pályán, amely az elmúlt években nem igazán feküdt nekünk. A McLaren nagyon gyorsnak tűnt pénteken, nem gondoltam, hogy meg tudom szerezni a pole pozíciót. Az utolsó csepp teljesítményt is kipréseltük az autóból, semmi sem maradt benne” – értékelte idei 10. pólusát Sebastian. „Nincs ebben semmi titok, a kocsi egész hétvégén jól ’feküdt’ és sikerült mindent kihoznunk belőle.”
Sebastian Vettel ez évi 10. pole pozícióját ünnepelte Monzában (Fotó: Active Pictures)
Hamilton és Button a kvalifikáció utáni sajtótájékoztatón hozta a McLaren-pilótaként kötelező, optimista fordulatokat, de különösen Lewis arcáról fájdalom és csalódottság volt leolvasható. Fél másodperc hátrány a Red Bullhoz képest – erre aztán nem számított(ak)! Mark Webber csak egy gyorskört futott a Q3-ban, ami csak az ötödik helyre volt elég, így legalább csak egy bikás autó miatt kell, hogy főjön a fejük a versenyen.
A Ferrari tavaly Monzában támadt fel a bajnokság hajrájára, és most is mindenki valami hasonlót várt a maranellóiaktól. Ehhez képest Alonso csak a negyedik, Massa a hatodik edzésidőt futotta Monzában. De vajon tényleg ilyen elkeserítő a helyzet? Alonso szerint ez a realitás, amit el kell fogadni: „Monza az egész évad leggyorsabb pályája, és ha az ellenfeleink [a Red Bull és a McLaren – S.I.] itt előttünk tudnak végezni, akkor nincs sok esélyünk. Abban reménykedem, hogy sikerül jól rajtolnom, és ha meg tudok csípni egy-két pozíciót, jók lehetünk a dobogóra” – fejtegette a spanyol.
Az időmérő edzés sebességlistájának átböngészése után érdekes következtetésekre jutottunk. A legnagyobb tempót a mexikói Pérez érte el (egy Ferrari-motorral), a Sauber újoncának 349,2 km/órás végsebességet mértek a célegyenesben. Mögötte a két Renault-Lotus, majd a 4.-5. helyen a két Ferrari végzett, Massa és Alonso szinte hajszálra egyforma sebességre (342,2 ill. 342,3 km/h) volt képes. Ehhez képest a kvalifikáció első három helyezettje közül Hamiltonnak 332,7 km/órát (21. hely), Buttonnak 333,1 km/órát (20.), Vettelnek pedig mindössze 327,7 km/órás végsebességet mértek, amivel a Red Bull pole-menője a 24., tökutolsó helyen végzett!
Jenson Button, McLaren-Mercedes, Olasz Nagydíj, Monza (Fotó: Active Pictures)
Hogy mire lehet ebbõl következtetni? Arra, hogy a Ferrari egyértelműen a versenyre állította be a 150 Italiát, míg a Red Bull és a McLaren a kvalifikációra. Utóbbiak feláldozták a végsebességet a jobb kanyarstabilitás érdekében. Ez edzésen látványosan kifizetődik, a versenyen viszont nem mindig.
Ha tehát Alonsónak holnap sikerül bombarajtot produkálnia, és meg tud csípni legalább egy pozíciót, minden esélye megvan arra, hogy a versenyen ne tudják visszaelőzni, mert a Ferrari veszettül gyors lesz az egyenesekben. Szintén a Ferrari mellett szól, hogy míg az edzéseken a DRS (állítható hátsó szárny) minden egyenesben aktiválható, addig a versenyen csak két helyen, a célegyenesben, illetve a második Lesmo-kanyar és az Ascari-sikán közötti egyenesben lehet használni.
Nico Rosberg, Mercedes, Monza, 2011 (Fotó: Mercedes GP)
A szabadedzések alapján sokan – így a Száguldó cirkusz is – kiugróan jó edzésszereplést várt a Mercedesektől Monzában. Michael Schumacher péntek délután még harmadik volt a listán, Nico Rosberg pedig úgy lett hatodik szombat délelőtt, hogy az első szektorban futott részidejét Vettel és a McLaren-pilóták is csak ugatni tudták, megközelíteni nem. Rosbergnél a kvalifikáción sem volt gyorsabb senki az első szektorban, de a Mercedes (talán taktikai okok miatt) középkemény gumikon küldte ki a németet a Q3 vége felé, amivel nem rúghatott labdába a lágy abroncsokon sorra javító ellenfelekkel szemben. Schumacher végül a 8., Rosberg a 9. rajthelyet szerezte meg, Vitalij Petrov és Bruno Senna Renault-Lotusainak szendvicsében.
62. Olasz Nagydíj, Monza
Az időmérő edzés végeredménye:
1. VETTEL (D) Red Bull-Renault 1:22,275
2. HAMILTON (GB) McLaren-Mercedes 1:22,725
3. BUTTON (GB) McLaren-Mercedes 1:22,777
4. ALONSO (SPA) Ferrari 1:22,841
5. WEBBER (AUS) Red Bull-Renault 1:22,972
6. MASSA (BRA) Ferrari 1:23,188
7. PETROV (RUS) Renault 1:23,530
8. SCHUMACHER (D) Mercedes 1:23,777
9. ROSBERG (D) Mercedes 1:24,477
10. SENNA (BRA) Renault idõ nélkül (1:24,157)
11. DI RESTA (GB) Force India-Mercedes 1:24,163
12. SUTIL (D) Force India-Mercedes 1:24,209
13. BARICHELLO (BRA) Williams-Cosworth 1:24,648
14. MALDONADO (VEN) Williams-Cosworth 1:24,726
15. PÉREZ (MEX) Sauber-Ferrari 1:24,845
16. BUEMI (CH) Toro Rosso-Ferrari 1:24,932
17. KOBAJASI (JAP) Sauber-Ferrari 1:25,065
18. ALGUERSUARI (SPA) Toro Rosso-Ferrari 1:25,334
19. TRULLI (ITA) Lotus-Renault 1:26,647
20. KOVALAINEN (FIN) Lotus-Renault 1:27,184
21. GLOCK (D) Virgin-Cosworth 1:27,591
22. D’AMBROSIO (B) Virgin-Cosworth 1:27,609
23. RICCIARDO (AUS) HRT-Cosworth 1:28,054
24. LIUZZI (ITA) HRT-Cosworth 1:28,231
Utolsó kommentek