Az oválpályás versenyek betiltása fenyegeti az amerikai autósportot Dan Wheldon vasárnapi halálos balesete óta Amerikában. Az Indycar - mások mellett - az FIA szakértőit is bevonta a körülmények kivizsgálásába. A NASCAR-bajnok Jimmie Johnson közben az ovápályás Indycar-versenyek betiltását javasolta, ami akár a legendás Indy-500 végét is jelentheti.

Más szakmai szervezetek mellett a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) szakértői is részt vesznek abban a teljes körű vizsgálatban, amely Dan Wheldon tragikus balesetének körülményeit hivatott feltárni. Ezt az Indycar-sorozat szervezi közleményben jelentették be kedden.
A kétszeres Indianapolis-500-győztes, brit Dan Wheldon a vasárnapi Las Vegas-i oválpályás futam 11. körében belekeveredett egy horrorisztikus tömegkarambolba, amely során 14 másik autó is ripityára tört. Wheldon a helyszínen belehalt súlyos fejsérüléseibe, míg JR Hildebrand és Pippa Mann sérülései miatt kórházba került. A többiek megúszták könnyebb sérülésekkel. A versenyt nem indították újra, de a maradék 19 autó öt tiszteletkört tett meg Dan Wheldon emlékére.
"Szokásos biztonsági procedúránk részeként az Indycar teljes körű vizsgálatot rendelt el az Amerikai Autóversenyzési Felügyelet (ACCUS), a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA), valamint a nemzeti és nemzetközi irányító tesültetek közreműködésével, hogy megállapítsa a baleset okait. Reméljük, hogy néhány héten belül közzétehetjük a vizsgálatok első eredményeit. Addig azonban helytelen volna kommentálni a történteket" - áll az Indycar hivatalos közleményében.
A NASCAR-sorozat ötszörös bajnoka, Jimmie Johnson közben arra szólította fel a rivális sorozat szervezőit, hogy fontolják meg az oválpályás futamok eltörlését az Indycarban.
"Én nem engedném őket az oválpályákra. Nincs rá szükség. Azok az [Indycar] autók fantasztikusak az utcai versenykre, meg az épített versenypályákra. De egy oválpályán, ha a kocsi egyszer elhagyja a talajt, irányíthatatlanná válik, és a pilótát körülvevő védelmi zóna nagyon csekély. Itt persze nyitott karosszériáról beszélünk, és ha még a nyitott kerekeket is számításba vesszük, szinte maguk kreálnak olyan helyzeteket, hogy az autó elemelkedjen az aszfaltról" - véli Johnson.
A NASCAR uralkodója elárulta: korábban kacérkodott a gondolattal, hogy részt vegyen az Indianapolis-500-on, de amióta megszületett a gyereke, letett róla, mert túl veszélyesnek tartja.
Az Indycar közben törölte a 2012-ben debütáló Dallara versenyautó tesztjét, amelyet az immár négyszeres bajnokra, Dario Franchittire bízott volna. Erre Franchitti felesége, a színésznő Ashley Judd így reagált a Twitteren: "Nagyra értékelem, hogy az Indycar lemondta a férjem tesztelését Las Vegasban. Az új autónak még fejlődnie kell - de nem most, és soha többé azon a pályán."
A Dallara egyébként kedden bejelentette, hogy Dan Wheldon előtti tisztelgésül róla nevezik majd el a 2012-es, a jelenleginél sokkal modernebb, biztonságosabb Indy-versenyautót.
Utolsó kommentek